Auto alarm met hellingshoek detector

bprosman

Golden Member

Moderne auto alarmsystemen kunnen uitgerust zijn met een hellingshoek detector. De auto van mijn buurman laat ook gelijk weten als je dat ding op de krik zet. Ben driftig aan het Googlen geweest maar kan nergens vinden wat de hoek eigenlijk is waarbij het alarm afgaat.
Krik lijkt me toch al snel een graad of 10...20.

Iemand die het weet of weet waar ik dat kan vinden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Kijk eens naar solid-state gyro(scoop)
Acceleratie sensoren (ook in buizen uitvoering verkrijgbaar) and so on....

Zit bijvoorbeeld ook in een elektronische waterpas, drones en je telefoon.

Je kunt ook naar kwikschakelaars of vervangers daarvan kijken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 21 juli 2019 19:44:06 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

@Tidak,

De chipjes ken ik en heb ik ook inmiddels (op I2C), was alleen benieuwd op welke hoek zo een alarm triggert.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Kan je volgens mij bet je pic bepalen. Ze worden ook in elektronische kompassen toegepast. ‘t Werkt immers volgens een gyro principe.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ligt ook aan het type. De goedkopere hebben een of meerdere kogeltjes. Deze (dongshan SW-520D) heeft een hoek van 10°

https://i.ebayimg.com/images/g/chsAAOSwAvJW-5Jh/s-l225.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een waterpas van de Aldi. Die geeft al 0,1o aan!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 21 juli 2019 21:50:32 (43%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

€&@?#$% Kleine toetsjes op mijn telefoon; m’n vingers zijn te dik en m’n ogen te slecht.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er zullen wel allerhande systemen zijn maar de betere "onthouden" de hoek waarop de auto staat en reageert dan bij minder dan 1 graad ,dit om bv diefstal van de wielen te detecteren.

Gr.F_S

bprosman

Golden Member

Er zullen wel allerhande systemen zijn maar de betere "onthouden" de hoek waarop de auto staat en reageert dan bij minder dan 1 graad ,dit om bv diefstal van de wielen te detecteren.

Slim, want op mijn vakantie adres ken ik restaurants met hellingen (om te parkeren) waar je misschien niet weg komt met 10 Graden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 juli 2019 19:55:26 schreef Tidak Ada:
.

€&@?#$% Kleine toetsjes op mijn telefoon; m’n vingers zijn te dik en m’n ogen te slecht.....

Ze hebben van die speciale stiftjes te koop voor mensjes met te dikke vingers.

Tidak Ada

Golden Member

@ Ωπ:
Die ben je toch altijd kwijt... :(
Overigens heb ik geen dikke vingers, maar die toetsjes zijn gewoon te klein![/quote]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met een touwtje vastlijmen aan je telefoon

Op 21 juli 2019 22:45:09 schreef Tidak Ada:
Overigens heb ik geen dikke vingers, maar die toetsjes zijn gewoon te klein!

Op 21 juli 2019 19:55:26 schreef Tidak Ada:
m’n vingers zijn te dik

Je vingers zijn ook niet dik, maar te dik

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 21 juli 2019 22:54:19 (20%)

Op 21 juli 2019 22:45:09 schreef Tidak Ada:
@ Ωπ:
Die ben je toch altijd kwijt... :(
...[/quote]

Daar heb je dan weer een bril voor... :-)

Vervangen DOOR.
Shiptronic

Overleden

Als je gaat programeren, houd ook rekening met ruk winden, niets zo verveelend dan een allarm dat staat te loeien om niks, dus even iets van tijd toevoegen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Krik lijkt me toch al snel een graad of 10...20.

Met driehoeksmeetkunde weet je precies de hellingshoek als je een auto van 4 meter lang 5 cm optilt ;-)

Iemand die het weet of weet waar ik dat kan vinden ?

Tinkerkit heeft kant en klare gyroscoop en acceleratie modules.
Met nog wat programmeerwerk kom je er dan...

GJ_

Moderator

Op 21 juli 2019 19:58:04 schreef F_S:
Er zullen wel allerhande systemen zijn maar de betere "onthouden" de hoek waarop de auto staat en reageert dan bij minder dan 1 graad ,dit om bv diefstal van de wielen te detecteren.

Gr.F_S

Uiteraard word de hoek onthouden. Reageren bij een graad verschil lijkt me wel wat erg nerveus.

Op 21 juli 2019 20:06:23 schreef bprosman
Slim, want op mijn vakantie adres ken ik restaurants met hellingen (om te parkeren) waar je misschien niet weg komt met 10 Graden.

Om daarom ja. Ik parkeer ook geregeld onder erg enge hoeken. Wegen met een helling van meer dan 15o zijn erg zeldzaam, maar ik kom af en toe ook wel op een graad of 20 te staan.

EricP

mét CE

Het kan ook niet te trigger-happy zijn. Zou een mooi concert worden op elke veerboot waar je tijdens de overtocht uit je auto stapt, die afsluit (en daarmee doorgaans ook 'op alarm' zet). En ja, er staat wel eens wat te brullen, maar geen half dek tegelijk :).

Nog eens precies opgezocht dan blijkt dat het minder dan 1 graad per minuut te zijn ,dus minder trigger happy maar wel meer logisch dan de een graad absoluut.

Gr.F_S

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 juli 2019 12:00:06 schreef GJ_:
[...]...., maar ik kom af en toe ook wel op een graad of 20 te staan.

20° = 22,2% valt nog te fietsen, voor wie het graag wil >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou zeggen doe je best maar volgens mij komen daar de tourrenners nog niet omhoog, is volgens mij iets meer %-ten.

GR.F_S

Shiptronic

Overleden

Op 22 juli 2019 21:16:06 schreef EricP:
Het kan ook niet te trigger-happy zijn. Zou een mooi concert worden op elke veerboot waar je tijdens de overtocht uit je auto stapt, die afsluit (en daarmee doorgaans ook 'op alarm' zet). En ja, er staat wel eens wat te brullen, maar geen half dek tegelijk :).

Dat gebeurt al :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Ik was uitgegaan van 90° = 100%, maar ze gaan uit van 45°. Het moet dus 45% zijn. Da's wel erg veel.

Ik ben ooit een helling van 30% afgereden, dan heb je echt je remmen er bij nodig, ook met een diesel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Volgens mij was het met die percentages zo dat het de verhouding tussen wat je horizontaal en wat je verticaal doet is. Als mijn wat roetige gonio mij niet in de steek laat, komt dat overeen met een tangens.

De tangens van 20o is iets van 0,36. Dat zou dan 36% moeten zijn... Overigens nog steeds een straffe klim!

Kruimel

Golden Member

Op 23 juli 2019 13:38:16 schreef Tidak Ada:
Ik ben ooit een helling van 30% afgereden, dan heb je echt je remmen er bij nodig, ook met een diesel.

Ik geloof dat het met een bezine juist makkelijker is om te motorremmen ivm het genereren van een vacuüm in de inlaat door het sluiten van de gasklep (die een diesel niet heeft) waardoor de motor moeilijker draait. Dat neemt niet weg dat je ook met een benzine waarschijnlijk zal moeten bijremmen. :)

Maar ff OT... @bprosman: Waarom wil je dat eigenlijk weten? Wil je een auto stelen? Ik kan me herinneren dat het eens genoemd werd in de film Twins waar ze het alarm van een auto deactiveren door de achterkant voldoende op te tillen zodat die dacht dat hij afgesleept werd. Geen idee hoe realistisch dit is, het is een fictiefilm uit 1988.

Ik denk ook dat de ECU van een auto wel iets slimmer is dan dit. Meer dan 10° bij het krikken van een auto lijkt me wel veel trouwens, mijn krik wordt echt niet een halve meter langer bij het verwisselen van een wiel. In mijn specifieke geval zou het betekenen dat ik voor het verwisselen van een 14" wiel mijn auto 43cm moet optillen (uitgaande van 10°), wat meer is dan de doorsnede van mijn velg. Misschien gebeurt dit wel bij een 2CV of zo, die stonden bekend om hun lange veerweg.

Er zal ook sprake zijn van een acceleratiemeting om diestal vast te stellen, er van uitgaande dat de diefstal van een auto makkelijker vast te stellen is door wiebelingen dan door de hellingshoek. Daarom gaan er ook altijd alarmen af als er weer zo een aso met een motor loopt te 'backfiren'. Hij zal ook wel een referentiehoek meten bij het parkeren, maar dat zou je zelf kunnen testen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat fabrikanten 1) allemaal hetzelfde triggerpunt hebben en 2) dat zullen gaan publiceren, want dan vraag je er gewoon om dat die informatie gebruikt gaat worden om auto's te stelen.