dynamo van auto start goed maar zakt in spanning

deze week had ik prijs, de accu volledig dood (300mV resterend). startkabels eraan en de auto liep, kabels los en de auto viel uit.

dynamo probleem dus, echter als de motor draait, staat de accu op 13,7V. tijdens het rijden echter zakt dit tot 12,9V en blijft fluctueren tussen 12,9 en 13,5. zo eens 3sec aan 13,5, dan 3sec 13,4, dan 3sec 13,3....

dit allemaal zonder gebruikers aan (airco af, fans af, lichten uit). de auto is van 1998 en nu weet ik niet of dit een oud type is met een spannignsregelaar, of dat deze aangestuurd wordt door de ECU. sinds ik die hbe, heb ik de accuspanning nooit boven de 14V gezien (mijn oud golfje ging tot 14,4V zonder gebruikers en had 13,9 met alle gebruikers aan).

de auto nu is een volvo V40 uit 1998, 1.8benzine (volvo blok en geen mitsubisho GDI).

de dynamo zit nogal verstopt en moet een hoop demonteren om de achterkant los te krijgen. de dynamo compleet verwijderen is een hoop werk met de multieriem en spanrol (2maand geleden nog maar de spanrol vervangen en al genoeg gevloekt)

de dynamo ziet er ongeveer zo uit, misschien dat iemand dit model kent? de sloop hier heeft enkel diesels staan en geen benzine, dus kan daar ook niet gaan kijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zeg maar wat.
Koolborstels van de spanningsregelaar versleten?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 22 juli 2019 22:00:52 (23%)

Als je zoekt op het bosch nummer van de alternator kom je een regelaar tegen met een alleen een L-aansluiting zoals op jouw foto.
Ik neem aan dat dit klem 61 is, dus zou deze niet gestuurd worden door de ecu.

En inderdaad zullen de borstels wel op zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

Op dat plaatje, zit ook niets wat op een ECU duidt.
Ik gok op ergens een rot contact - dat kan heel goed een koolborstel zijn!

benleentje

Golden Member

Stomme vraag, maar draait de Dynamo wel goed. Dus geen slip.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ga morgenvroeg die achterste plastic kap proberen te verwijderen door de airco fan eerst weg te halen om wat plaats te hebben. k heb natuurlijk de pech dat er LPG is bijgebouwd en de motorruimte aardig vol (de gasleidingen komen daar toe met de drukregelaar vlak bij de dynamo).

hopelijk volstaat het met nieuwe koolborstels dan.
als ik die ene stekker loshaal, is er geen verschil, de dynamo blijft 13,6V geven. op die stekker (ECU?) staat ook gewoon 13,6V DC

als ik google op die regelaars voor bosch, kom ik zoiets uit. en die lijkt qua afmetingen en dat ene contact wel te kloppen

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 22 juli 2019 22:19:27 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Bekend probleem , zelf zo'n ding gahad en die van mij vader, en de nodige klanten.

de accukabel die van de + pool naar de startmotor loopt(en dan door naar dynamo) lost inwendig op, die word helemaal groen, en er kan steeds minder stroom door, meet de spanning maar eens over die kabel, met wat verbruikers aan. de kabel word, net na de de accupool, vaak ook heet!! is bij Volvo bekend, en er is een update voor.(oude bestelnr. bestaat niet meer, er is een nieuw partnr. voor)

voor de prijs van de nieuwe kabel vond ik het niet lonen om er zelf een te maken.

Suces!!

[edit] toevalig een 2.0 Turbo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die accupool heb ik helemaal moeten intapen, omdat die akelijk dicht bij plaatwerk van de LPG installatie zat.

http://fcapri.ddns.net/fcapri/volvo/photo_2019-05-06_19-11-50.jpg

als een mechanieker die kabel een beetje ongelukkig verdraaid monteert, zat er echt millimeters tussen die grijze LPG ecu en de + kabel.
zou ook graag een grotere accu steken, maar door die LPG computer heb ik geen plaats.
in mijn capri ben ik van 44Ah 360A naar 76Ah 640A gegaan, en zelf na 8maand stilstaan geen probleem om te starten. zo een overdreven grote accu slijt ook een pak minder snel omdat die minder ontladen wordt per keer starten.

mijn golfke had een 100Ah versie zitten :-)
http://fcapri.ddns.net/fcapri/golf/640/DSCO3355.JPG
die ken echt letterlijk tussen de fantunnel en de binnenvleugel. je moest die zelf deels draaien om die eruit te krijgen.
9jaar mee gereden en was al een oude accu, en nooit problemen mee gehad. zelf 30dagen aan het station staan putje winter, en gewoon starten

ik moet 64 000km rijden met de volvo dit jaar om goedkoper af te zijn dan de golf. (of 45 000km 2jaar lang). k heb al 13000km op 4maand

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 juli 2019 22:00:32 schreef ohm pi:
Ik zeg maar wat.
?

ik zeg ook maar wat haha , andere accu geprobeerd .
wat is de accu spanning na 10 minuten stilstaan nadat hij gelopen heeft

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Hetzelfde ongeveer aan dynamo hangt er in mijn BMW-K, meerdere keren gehad,ook bij anderen, regelaar vernieuwen door een originele en weer jaren plezier.
De regelaar zitten de koolborstels in.
Let wel even of het output voltage hetzelfde is.

Dat kump er noe van....
Shiptronic

Overleden

Nope kabel, mijn pa had ook eerst de accu en de dynamo vervangen, maar dat was het probleem niet.

En met die metalen plaat waar de LPE opzit heb je gelijk!

Maar als je vialle injectoren niet lekken, is die accu voldoende groot, die dingen slaan instant aan.

[EDIT] sla ook maar vast een paar connectors voor de koplampen in, mocht je Halogeeen hebben ipv xenon, die branden ook af.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juli 2019 23:33:26 schreef Franssel:
[...]
ik zeg ook maar wat haha , andere accu geprobeerd .
wat is de accu spanning na 10 minuten stilstaan nadat hij gelopen heeft

yep, t is al een nieuwe. de vorige accu was leeg na een week, dus heb die in februari vervangen door een nieuwe. dacht wel dat die 'op' was.
ik rijd er normaal wel lange afstanden mee, dus als de dynamo traag laad, blijft de accu wel vol. vorige week is mijn 2de dochter geboren en heb ik een hoop korte ritjes gedaan en dat zal dodelijk geweest zijn voor de accu.

heb ook geen tijd gehad om goed naar de accuspanning te kijken.
ik heb de accu een nacht aan de lader gehad en smorgens startte de auto goed. nu staat die al de hele nacht buiten zonder lader en heb ik 12,37V. de accu en lekstroom lijkt dus wel ok

Op 23 juli 2019 00:39:13 schreef Shiptronic:

Maar als je vialle injectoren niet lekken, is die accu voldoende groot, die dingen slaan instant aan.

helaas, ze lekken wel, waardoor starten heel moeilijk gaat. heel de inlaat vult zich met LPG en dat moet er eerst doorgestart worden voor die aanslaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

koolborstels op is een bekende idd, echter heb je dan wel veel op de klok al, over 1 ton komen die borstels pas. ik heb dat 2x in 1 week meegemaakt bij 2 verschillende auto's, beide gevallen was het gewoon niks laden meer, accu ging gewoon steeds verder leeg. ik denk dat je eerder een probleem hebt met een gammel stekkertje of draad. bijv die van de dynamo naar het laad indicatie lampje gaat. als dat ding niet laad en dat lampje geeft niks aan heb je daar al een kanshebber. rotte massa van de dynamo is ook een kanshebber, oxidatie en bouten niet goed vast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

auto heeft 296400km nu.
ik heb net dat stuk kabel gemeten, daar staat 0,6V over als de motor draait, met verlichting en de verwarmingsventilator aan.
de dynamo levert 14,2V, op de accu staat 13,6V.

kabel is dus een grote kanshebber en ga ik eerst aanpakken, waarschijnlijk wordt die slechter door de warmte van de motor en verklaard waarom ik eerst 16,7V heb en dan slechter en slechter wordt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de kabelschoenen aan de kabel kunnen dat al veroorzaken, doorgaans zit er een 10mm2 aan de dynamo of dikker zelfs. ook een evt zekering tussen accu en dynamo is verdacht, zeker de verbindingen.

zit hier de accu ook achterin zoals volvo dat vaker heeft?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, accu zit vooraan. is absoluut geen 10mm² dat er aan hangt, eerder een 6mm². het deel van accu naar starter is wel een stuk dikker, en van de starter wordt er dan afgetakt met een dunner stuk kabel richting dynamo.

ik heb nu een dikke aardingskabel genomen (vond geen rode) met 2 ogen eraan, die parallel erbij gestoken van dynamo naar accu en heb nu 14,1-14,2V met alle verbruikers aan. dik in orde dus nu.

Volvo dealer gecontacteerd, die hebben geen weet van een upgrade kabel en kunnen de originele leveren tegen vrijdag voor 62€.

ik denk er eerder aan om een stuk rode kabel te laten maken met 2 ogen eraan en een beschermingsbuis errond en die parallel te monteren zoals ik nu deed. de auto is tenslotte ook al 21jaar oud en gaat niet eeuwig blijven rijden.

gelukkig nog geen kosten gedaan van dynamo of een 2de accu. waarschijnlijk was de eerste calcium accu dus ook nog ok

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Op 23 juli 2019 09:23:16 schreef fcapri:
auto heeft 296400km nu.
ik heb net dat stuk kabel gemeten, daar staat 0,6V over als de motor draait,

Bingo!! Dat is veel te veel.

Op 23 juli 2019 09:26:22 schreef testman:
de kabelschoenen aan de kabel kunnen dat al veroorzaken, doorgaans zit er een 10mm2 aan de dynamo of dikker zelfs. ook een evt zekering tussen accu en dynamo is verdacht, zeker de verbindingen.

zit hier de accu ook achterin zoals volvo dat vaker heeft?

Nee , de polen zitten vaak prima in het lood, en de eerste 3a4 cm is nog koper, verderop in de kabel gaat het fout, het koper vergaat in groen poeder.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

daar stond 0,6V over toen de auto koud op de oprit draaide. zoals ik in de eerste post al zei, gaat het in het begin goed, en begon de spanning erna te zakken en schommelen. koolborstels versleten, dan doet die het gewoon niet meer, geen laadspanning bij starten, niet al rijdend.

regelmatig zat ik op 12,9-13,1V de laatste dagen. als de dynamo steeds 14,2V geeft, had ik dus op sommige momenten als 1,3V over die draad. waarschijnlijk als die opwarmt, dat de geleiding verminderd.

ford heeft daar in de jaren 90 ellende mee gehad, kabels van startmotor die naast de uitlaat liep en rot was. koud starten geen probleem, maar eens de motor warm stond, kon je niet starten en moest de auto minstens 30min afkoelen. kabel vervangen en probleem was opgelost. ik had alleen dit probleem nog nooit bij een dynamo gehad, dus niet aan gedacht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Volvo dealer gecontacteerd, die hebben geen weet van een upgrade kabel en kunnen de originele leveren tegen vrijdag voor 62€.

Wow. Heb je de koperen of de gouden uitvoering besteld? :)

Maar goed... als het geen 'spannende' ogen zijn, dan kan iedereen die een tang heeft dat wel voor je persen. Kabel: niet te moeilijk over doen. Kabel met dubbele isolatie nemen. Fijn spul en nog olie-vast ook.

zal een booster kabel zijn, 12V 60A erin, 14V 200A eruit hé ;-)
ook wat geschrokken door de prijs, vooral doordat shiptronic zei dat hij voor die prijs er geen kon maken.

zit nu al een kabel parallel op, zal het in de toekomst wel eens verbeteren. de auto rijd en dat is het belangrijkste. hoop alleen dat de accu het overleefd heeft, want 300mV klemspanning was wel heel extreem

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Hij heeft het al opgelost. Ik heb dacht ik toen iets van ~30,-- ex btw betaald. Als ik de spullen losmoet kopen + tijd .Probleem is de loodaangegoten kabel aan de accu pool klem. Al die lossen klemmen is vaak ook 10x niks. dit is een redelijke : https://www.rdae.nl/b124p-8-plus-pool-m8.html , dan ben je al bijna €6,-- kwijt.

Op de oude klem zit volgens mij verder geen aansluiting, en nee G#$%^^&& , nooit de schroef van de klem bevesting gebruiken :(

[edit] deze heeft wel een aansluit bout https://static.circuitsonline.net/camo/5117f48d32cd5623d4134a544b9156ce917a7769/687474703a2f2f6663617072692e64646e732e6e65742f6663617072692f766f6c766f2f3634302f4453434e343632362e4a5047

Helaas zit bij jou de kabelboom al, maar volgens mij kon je de computer ook zo monteren dat de accu bak volledig gebruikt kan worden zoals ik het zie lijkt hier de lPE aan de verkeerde kant van de metalen plaat te hangen.
maar met de accu klem blijft opletten !!

is ook een K*& plek voor de connector, met een storing kan je nergens bij om te meten , volgens mij kan de connector ook boven, dan is het ; stekker eraf, parker eruit, behuizing eraf schuiven en weer monter op de ECU, kan je alles meten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de tijdelijke testkabel zit wel op de schroef van de klem, heb er wel een langere bout moeten insteken.
eerst nog een goeie kabel laten maken en bijmonteren, aan de starter heb ik ook nog plaats op dat plaatje, misschien dat ik een kort stuk kabel tussen starter en dynamo plaats. moet het nog eens goed bekijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Belangrijkste; probleem is gevonden! en dus niet de regelaar borstels of accu ;) De kabel is normaal de laatste die je verdenkt :(

[edit] Heb je naderhand de spanning tussen die 2 punten nog weer gemeten ? Altijd leuk als referentie

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 23 juli 2019 19:08:41 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Soms is het heel simpel. Fiat heeft er ook last van maar dan met de massa kabel.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl