Afgeschermde kabel ingang buizenversterker

Heren en dames,

Ik heb de volgende vraag. Voor mijn buizenversterker wil ik een afgeschermde kabel toepassen om van mijn ingangsjack naar V1a te gaan. Het betreft een gitaarversterker, dus enkel 1 afgeschermde ader voldoet. Echter heb ik thuis enkel 2 ader afgeschermde kabel liggen. Nu is mijn vraag, levert het een probleem om als ik de tweede (ongebruikte) ader aan de uiteinde van de kabel wegknip. En zo maar één ader van het paartje gebruik?
Of is dit niet gebruikelijk?

Hugo Welther

Moderator

Dat kan, je kunt ook beide parallel zetten of die ene ader aan één zijde aan de afscherming knopen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Heeft de ene oplossing een voorkeur tov de andere, of maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Voornamelijk qua storing betreft. Of is dat sowieso geëlimineerd door de afscherming?

Hugo Welther

Moderator

De meest nette oplossing is aan één zijde aan de afscherming knopen.
De ader doet dan mee als afscherming en doordat je deze maar aan één zijde verbind voorkom je een aardlus in de kabel.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 12 juli 2019 08:25:01 (47%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Top, ga ik dat zo doen.
Bedankt voor de snelle reactie!

Liggen beide aders samen binnen dezelfde afscherming? Dan ga je effectief een condensator maken tussen signaal en massa. Met een hoog-impedante bron zoals een gitaar zou ik dat niet doen.
De kabelafscherming ligt waarschijnlijk verder van de signaalgeleider, waardoor het condensator-effect daarvan kleiner is.

Knoop beide aders aan elkaar aan beide kanten, dat kan geen kwaad.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja, beide geleiders lopen inderdaad door de zelfde afscherming. De aders zijn een beetje “geslagen” om elkaar.

Dat is een gebalanceerde kabel. Heb ooit geprobeerd om daar een gitaar mee aan te sluiten via één ader en dat werkt niet. Enorm verlies van hoge tonen.

Op 12 juli 2019 08:03:21 schreef Ricotjuh:
Heren en dames,

Ik heb de volgende vraag. Voor mijn buizenversterker wil ik een afgeschermde kabel toepassen om van mijn ingangsjack naar V1a te gaan. Het betreft een gitaarversterker, dus enkel 1 afgeschermde ader voldoet. Echter heb ik thuis enkel 2 ader afgeschermde kabel liggen. Nu is mijn vraag, levert het een probleem om als ik de tweede (ongebruikte) ader aan de uiteinde van de kabel wegknip. En zo maar één ader van het paartje gebruik?
Of is dit niet gebruikelijk?

Als de opbouw van de versterker goed is en de ingangsplug zit vlak bij V1 (een buis), dan hoeft het stukje draad niet eens afgeschermd te zijn. Verwijderd houden van de (getwiste) gloeidraad bedrading en langs het chassis monteren is vaak voldoende.

Oh, ik heb verkeerd gelezen. Dacht dat het ging om de kabel van versterker naar gitaar.

Voor een stukje van 10cm ofzo maakt het niet zoveel uit als je 1 signaalgeleider aan signaal, en 1 aan massa hebt. Die paar picofarad capaciteit heeft alleen maar voordelen op het gebied van storingsonderdrukking van telefoons e.d.

Afschermen hoeft niet altijd, maar ik heb het zelf getest bij een versterker met zeer grote gain, en met heel veel gain is het toch wel belangrijk om die laatste beetjes brom en oscilleerneigingen tegen te gaan.

Zeer grote gain en afgeschermde draad brengt ook weer issues met zich mee: de draad zelf werd microfonisch. Je kon op de draad kloppen en je hoorde 'pok!' door de speaker.

Maar voor de TS is het simpel: het doet er voor zo'n kort stukje allemaal niet zoveel toe. T

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 12 juli 2019 12:48:30 (43%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 juli 2019 12:44:48 schreef Ledlover:
[....]
Zeer grote gain en afgeschermde draad brengt ook weer issues met zich mee: de draad zelf werd microfonisch. Je kon op de draad kloppen en je hoorde 'pok!' door de speaker.
[....]

Slechte kabel....
(Te veel) dc op de kabel (als voeding gebruikt?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

De trilling wordt mechanisch doorgegeven naar de buispin. Niet voor niets worden de voorversterker buizen in bijv. een Fender guitaar amp verend opgehangen. Hoe goed de afscherming moet zijn rond het rooster is afhankelijk van het signaalnivo. Bij een microfoonamp moet alles zijn afgeschermd ook de roosterlekweerstand. Vaak worden de gloeidraden met gelijkstroom gevoed. Maar beter dan -45dB t.o.v lijnnivo is het brom en ruisnivo niet te krijgen. Transistors doen makkelijk > -60dB. Been there, done that (maar wel 50 jaar geleden :-) Gitaarelementen leveren veel meer signaal dat moet geen probleem zijn.

Op 12 juli 2019 14:13:46 schreef Tidak Ada:
[...] Slechte kabel....
(Te veel) dc op de kabel (als voeding gebruikt?)

Ik geloof dat het een stukje kabel van een jaren 60 consumenten microfoontje was, dat ik daar toepaste. Er stond qua DC alleen de negatieve roosterspanning op. Ging van buis naar volumepotmeter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Anders een stukje coax uit de junkbox nemen.

Ik lees anders dat de RG174 kabel ook vaak gebruikt wordt. Dit is volgens mij een RF kabel. Zou dit een merkbaar verschil opleveren of kan ik deze zonder problemen toepassen? Iemand ervaring mee?

Hugo Welther

Moderator

Met RG174 geen ervaring. Wel met de teflon 75 ohm variant RG179. Dat werkt prima.
Met RG58 van goede kwaliteit zijn prima interlinks te maken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.