deze week had ik prijs, de accu volledig dood (300mV resterend). startkabels eraan en de auto liep, kabels los en de auto viel uit.
dynamo probleem dus, echter als de motor draait, staat de accu op 13,7V. tijdens het rijden echter zakt dit tot 12,9V en blijft fluctueren tussen 12,9 en 13,5. zo eens 3sec aan 13,5, dan 3sec 13,4, dan 3sec 13,3....
dit allemaal zonder gebruikers aan (airco af, fans af, lichten uit). de auto is van 1998 en nu weet ik niet of dit een oud type is met een spannignsregelaar, of dat deze aangestuurd wordt door de ECU. sinds ik die hbe, heb ik de accuspanning nooit boven de 14V gezien (mijn oud golfje ging tot 14,4V zonder gebruikers en had 13,9 met alle gebruikers aan).
de auto nu is een volvo V40 uit 1998, 1.8benzine (volvo blok en geen mitsubisho GDI).
de dynamo zit nogal verstopt en moet een hoop demonteren om de achterkant los te krijgen. de dynamo compleet verwijderen is een hoop werk met de multieriem en spanrol (2maand geleden nog maar de spanrol vervangen en al genoeg gevloekt)
de dynamo ziet er ongeveer zo uit, misschien dat iemand dit model kent? de sloop hier heeft enkel diesels staan en geen benzine, dus kan daar ook niet gaan kijken