dynamo van auto start goed maar zakt in spanning

maak vaker van die kabels, als er volk aan de balie komt van een garage, vaak kabel stuk van startmotor of dynamo, kabel bij dealer kost veel te veel of heeft een lange levertijd. met allerlei soorten soepele kabel en honderden kabelschoenen tussen 4 en 240mm2 kun je wel wat maken wat beter is als het spul wat de fabrikant levert. nieuwe kabel vastzetten, oude kabel aan de einden afknippen en afisoleren tegen kabelboom aan. dat kost geen 65€

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 23 juli 2019 20:12:36 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2019 18:15:39 schreef Shiptronic:

[edit] Heb je naderhand de spanning tussen die 2 punten nog weer gemeten ? Altijd leuk als referentie

quasi niks, 14,2V dynamo, 14,2V binnenin
en soms binnenin 14,1V. ik heb de dynamo niet bekeken dan, maar vermoed dat die constant blijft, dan zou er 0,1V over de bekabeling vallen

Op 23 juli 2019 20:07:10 schreef testman:
nieuwe kabel vastzetten, oude kabel aan de einden afknippen en afisoleren tegen kabelboom aan. dat kost geen 65€

die 62€ was enkel bestelling van de kabel, moet ik de oude zelf nog verwijderen en de nieuwe terugsteken. als ik dit in de garage laat uitvoeren, reken dan nog maar 50-150€ extra aan uren, afhankelijk hoeveel ze demonteren om eraan te kunnen.
met wat blauwe plekken en schaafwondjes, kan ik de bekabeling er zo uithalen. maar vermoed dat de garage er gewoon de radiator uithaalt om er aan te werken (dus nog eens extra kost van koelvloeistof)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 23 juli 2019 23:18:53 (46%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken