printplaat raadsel

De afgebeelde printplaat komt uit een gokmachine/ speelautomaat. Deze is gezien de groene oxidatie niet in al te beste staat. En hij functioneert ook niet helemaal 100%.

Mijn vraag is echter dat ik het vermoeden heb dat ik er 1 onderdeeltje mist op de plaat. Een 3 potig item wat geconnecteerd hoort te zitten aan de trafo op de plaat. Vlakbij nummmer 2 op de plaat, links onder.
Foto 2 geeft het boven aanzicht en duidelijk zijn er 3 gaten te zien onder de trafo.

Heeft iemand enig idee wat hier gezeten zou kunnen hebben ?
Of kan ik dat opmeten ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Connectorblokje, lijkt mij overduidelijk. Middelste pen mogelijk niet verbonden. Primaire spanning van de trafo, wellicht 220-230V~ netspanning. Zoja uitkijken: er loopt een koperbaantje vervaarlijk dichtbij, zo te zien.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 23 juli 2019 22:35:22 (47%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
rob040

Golden Member

Dat lijkt me de primaire kant van de (voedings)trafo. Dus een connectortje of de draden zaten daar rechtstreeks op de print.

ok. Dus als ik deze door lus/ soldeer of direct met een draadje soldeer ben ik er. Dus geen weerstandje diode of ander electronisch iets?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Als ik mag gokken komt daar 230V op, gewoon via een printkroonsteen. Maar daar hadden mijn voorgangers het ook al over

@BFM
Gesundheit!

Top. nou dat valt mee dan. Dank allen voor jullie snelle reactie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: houd ons aub verder op de hoogte! We weten pas echt hoe het zat als de boel echt werkt!

Enne, ergens tussen de inkomende netspanning en de (trafo op de) print kan een zekering wel erg nuttig zijn, en misschien een schakelaar en zo...

@Sine: et à la vôtre!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 23 juli 2019 22:51:41 (39%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

die lekkende accucel heeft de boel genekt, zorg maar dat die zooi gereinigd wordt, anders blijf je ellende houden. accucel ook vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Rechts boven dat nummertje 2 en ook verticaal boven dat punt zitten een paar verdachte soldeerverbindingen. Lijkt erop dat die draden niet goed schoon waren of te koud zijn gebleven tijdens het solderen.

rob040

Golden Member

Enne, ergens tussen de inkomende netspanning en de (trafo op de) print kan een zekering wel erg nuttig zijn...

Die zekering(en) zijn in de printsporen verwerkt...

Demk dat het klopt wat jullie zeggen. ik hen nl nog 1 "vrij stekkertje" die ik nergens kon matchen met wat dan ook.
Dit stekkertje komt idd van een voeding af en moet wel op deze plaat aansluiten.

Ergo...raadsel lijkt opgelost....
Nu nog ff pielen om het aan elkaar te smurfen.

vergeten

Golden Member

Op 23 juli 2019 22:43:32 schreef Sine:
Als ik mag gokken komt daar 230V op, gewoon via een printkroonsteen. Maar daar hadden mijn voorgangers het ook al over

@BFM
Gesundheit!

Is dat wel 220/230vac? zou wel eens een andere (lagere)spanning kunnen zijn.
Ik zou op zo'n header niet zo snel 230v willen zetten.

De print is m.i. niet echt veilig ontworpen aan de "230v" zijde, te korte afstanden, vroeger deed men daar misschien (nog)niet aan.

In de primaire printsporen lijkt zelfs een "zekering" ingebouwd te zijn (de smalle stukjes).

Ik zou eerst verifiëren of er wel echt 230vac op moet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Ach, vroeger keek men niet zo nauw...
Ik heb een oude Polarad spectrumanalyzer waar de voeding ook 'pluggable' is: een DIL14 header voor de primaire kant...

Is nog op de domste manier ook bedraad: 1 en 14 staan parallel, 2 en 13 ook; daartussen zit een 117V winding |:(
Hetzelfde verhaal voor de andere winding, op pennen 6 t/m 9...
Connector zit op 3mm afstand van de laagspanningsconnector 8)7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Jep, dat kom je bij ouder spul wel vaker tegen, het neonlampje van de bekende delta voedingkjes wat laats langs kwam bijvoorbeeld.

Ik heb bij een jaren 60 systron donner countertje het eea ook eens aangepast, daar liep de 220V ook een stuk over de print wel ERG dicht langs de laagspanning.
Liep, want het was amper moeite die bedrading direct op de trafo te zetten.

Dat brugje onder de trafo wat bijna tegen die DTL chip aan zit en de spoortjes met het pijltje erbij voerden origineel 220V

http://gigawatts.nl/co/div/systron_donner_counter/IMG_1916.JPG

boel aan elkaar gesoldeerd. Verbindingen doorgemeten. De smalle strook op de plaat naar de trafo was idd onderbroken en volledig geoxideerd. Ben de plaat nog eens goed na gelopen. conclusie is dat ik het niet aandurf er prik op te zetten. Veel te veel corrosie en slechte verbindingen. Een lekke accucel. En al zou het een paar minuten werken...dikke kans dat ie weer doorbrandt nav sluiting.
Bedankt voor jullie hulp heb iig een hoop geleerd.
Met een nieuwe printplaat zou ik het nog gedurfd hebben.

o ja. Was geen 230 maar 50v wat er op de plaat kwam.

Ik zou de corrosie zoveel mogelijk weghalen met een glasvezel borsteltje en het blanke koper direct vertinnen, dan heb je kleine onderbrekingen gelijk overbrugt. Bij spoortjes die echt veel schade hebben kun je blanke koperdraad direct bovenop solderen, voor smalle spoortjes zijn losse draadjes van een flexibele kabel bruikbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Alles waar je geen vertrouwen in hebt zou ik overbruggen met wirewrap draad. Zo ingewikkeld is de print niet. Wel eerst even goed schoonmaken met ipa of aceton em dan borstelen met glasvezel, dan is hij nog wel te redden. Natuurlijk ook een nieuwe cel erop.
Je kan hem ook natekenen en dan de onderdelen overzetten.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dat printje heeft zijn beste tijd gehad zo te zien... :r

Alles is wel te herstellen met wat engelen geduld. Maar daar komt wel nogal wat trial en error bij kijken helaas.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dat valt wel mee, zolang er geen pootjes van onderdelen helemaal verdwenen zijn tenminste. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout zal het 2-3 uur werk zijn, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken