Compressor trekt veel stroom

Hallo.
In onze klusruimte hebben we een compressor staan die aangesloten moet worden. Dit betrekt een grote compressor met een twee luchtcilinders en een 4kw electromotor. Op het typeplaatje staat 380/220v.

Aan de compressor zit een danfloss STO16 kast, voor de omschakeling ster-driehoek. Hier staat op het typeplaatje 25A. Ik heb deze kast even uitgedoktert en een electrisch schema gemaakt. Zie in bijlage

.

Deze aangesloten op een krachtstroom groep, met een 4 polig D25 automaat.

De compressor springt eerst niet van ster naar driehoek. Het tijdrelais leek niet te werken. Deze heb ik vervangen voor een ander (moderner) tijdrelais, met een dubbele wissel, eentje voor ster en eentje voor driehoek. Ik heb het oude tijdrelais vervangen voor de nieuwe en de draden met aansluitingen 11 en 12 aangesloten op een NC aansluitingen van de driehoek schakelfunctie. De rest hetzelfde gelaten in de Danfloss STO16 kast.

Nu schakelde hij wel mooi van ster naar driehoek, maar na 10 seconden sloeg de stop door. Het de amperetang op de aanvoer draden meet ik bij ster ongeveer 8 amperes op elke fase. Bij driehoek 63 ampere! Dit leek wel veel en een te groot verschil tussen ster en driehoek.

Ik dacht misschien valt er een fase uit maar op elke fase in de aanvoer draden meet ik dezelfde hoeveelheid stroom.

Daarnaast dacht ik dat er misschien iets verstopt was in de luchtdoorvoer en dat het motor het heel zwaar kreeg, maar toen heb ik de leiding open gezet (met de afsluiter net als bij ster) en bleef de hoeveelheid stroom in driehoek met de luchtleiding open hetzelfde als met de luchtleiding dicht.

We hebben deze compressor meegenomen uit onze oude locatie. Nu hebben we iemand wel eens horen zeggen dat deze locatie 'oude krachtstroom' had en dat de motoren die voorheen gebruikt waren in de oude locatie in onze nieuwe locatie een aanpassing nodig hadden bij de ster-driehoek aansluiting. maar of het echt zo was en wat deze aanpassing precies was weet ik niet.

Iemand suggesties?
bedankt alvast!

mel

Golden Member

Een motor waar 220/380 op staat, kan je niet aansluiten in driehoek op een 3 maal 400 volt net.
Deze motor is geschikt voor het aansluiten op ster.
Als je deze motor in driehoek aansluit, krijgt iedere wikkeling de lijnspanning van 400 volt voor zn kiezen, en dat is te veel van het goeie... Grote kans dat de motor nu RIP is..
Bij een 400 volt net (380) , word de motor in ster aangesloten.
Als je echt een ster/driehoek schakeling wil gebruiken, dan dien je een motor van 660/380 te hebben.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 24 juli 2019 06:12:10 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 24 juli 2019 02:24:00 schreef Mano:
Nu hebben we iemand wel eens horen zeggen dat deze locatie 'oude krachtstroom' had

Dat lijkt dan inderdaad het geval te zijn, een 127/220 net.

Wat mel al zegt, die motor kun je niet in driehoek zetten op een tegenwoordig normaal 230/400 net. Je motor is namelijk uitgevoerd voor 380 volt in ster.
Als het ding niet te lang zo gehobbeld heeft kan de motor dat prima overleefd hebben.

Of je laat het ding rechtstreeks in ster aanlopen, of je zet er een elektronische softstarter tussen.
Wat is het vermogen van de motor?

Denk ook even aan de spoelspanning van je relais, die krijgen zoals ze nu zitten waarschijnlijk te veel spanning.

mel

Golden Member

4 kW , vertelde hij.
Ik zou gewoon dat ding in ster laten aanlopen.. Dat hele ster/driehoek geval er tussenuit slopen, en een passende motorbeveiligingsschakelaar plaatsen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

als dat gaat lukken, aanlopen in ster icm druk leveren, maar je hebt een D25 automaat dus moet een heel eind komen.

de regeling eruit slopen hoeft niet eens, tijdrelais van voeding ontdoen is genoeg om de regeling in ster te laten staan. houd wel rekening dat je thermisch blok idd niet goed staat ingesteld, of zelfs niet laag genoeg kan nu, in de oude situatie met 230V was de stroom hoger als bij 400V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Fotootje van de compressor was wel handig geweest. Uit de vage beschrijving is niet goed af te leiden of het om een afblaas of kleplichter systeem gaat.
Het tijdrelais is in ieder geval nog te gebruiken voor die luchtklep.
Aanloop gaat dan wat makkelijker.

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik snap het, en nu snap ik ook het verschil tussen 'oude krachtstroom' en het huidige netwerk. bedankt!

Ik ga het kastje er tusenuit halen en de motor permanent in ster te zetten. Met het tijdrelais kan ik wel de afsluiter van de drukleiding bedienen, zodat deze even een paar seconden open blijft zodat de motor kan opstarten zonder luchtdruk op te bouwen.

Ik heb er ook nog een motor beveiliging liggen, PKZM1-2,4. Deze zat vermoedelijk bij de compressor aangesloten. Deze kan ik er weer tussen plaatsen.

@mvdk onze berichten kruisten elkaar, inderdaad hetzelfde idee met het tijdrelais. Het gaat om een afblaas systeem. De afsluiter staat open als er geen stroom op staat.

Nogmaals dank!

[Bericht gewijzigd door Mano op woensdag 24 juli 2019 09:02:01 (13%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je compressor van 4 kW zal ca 8 ampere uit het net opnemen.
Kontroleer dit nog even aan de hand. an het typeplaatje van de motor.
Je zult een PKZM0-10 (instelbaar van 6,3 - 10A) niodig hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ah ja natuurlijk. Ik heb een nieuwe motor beveiliging en relais besteld, maak ik het weer netjes in orde.
Bedankt!

mel

Golden Member

Graag gedaan :) Horen we het nog als het werkt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 juli 2019 12:12:43 schreef Mano:
Ah ja natuurlijk. Ik heb een nieuwe motor beveiliging en relais besteld, maak ik het weer netjes in orde.
Bedankt!

Hou je voor de relais rekening met de juiste spoelspanning?
Aan de tekening van je vermoed ik een thermische beveiliging, je hebt het over een PKZM....
dat is een motorbeveiligingsschakelaar, en dat is toch heel wat anders.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja ik laat het nog even weten als het weer werkt!

Ja ik zet er een nul draad bij en een relais met 220v spoel. De afsluiter om de leiding drukloos te maken zal misschien ook liever op 220v werken. (gezien de oude situatie) Ik ga nog even checken wat hier de gegevens van zijn.

In de tekeing had ik het inderdaad over een thermische beveiliging, deze zat ik de Danfloss kast. De PKZM had ik nog los in het kratje met compressor dingen liggen. Ik ging er vanuit dat deze voorheen ook ergens was aangesloten, maar heel zeker weten doe ik dat niet.

Ik haal nu dus het hele bestaande kastje weg en bouw een nieuw kastje op met relais (bestuurd door de drukregelaar van de compressor), tijdrelais (voor de afsluiter voor het drukloos maken van de luchtleiding) en de motorbeveiliging. Ik heb dan geen extra thermische beveiliging meer. is dit nog wel aan te raden? de motorbeveiliging doet toch iets vergelijkbaars?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Prima.
Het veschil tussen een thermische beveiliging en een Motorbeveiligingsschakelaar is dat de 1e altijd in het stuurstroomcircuit opgenomen moet zijn en de magneetschakelaar van de motor afschakelt. Een motorbeveiligingsschakelaar plaats je in de hoofdstroom en schakelt de gele spanning naar de motor af zonder verdere hulpkomponenten.
Een motorbeveiligingsschakelaar heeft soms ook een maximaal beveiliging (kortsluitbeveiliging) ingebouwd. Dat heeft een thermische beveiliging nooit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bedankt voor de uitleg.

dit was mijn plan:

(waarschijnlijk is de aanvoer van de motor beveiliging boven en de uitvoer onder, dit zal ik even checken als ik hem binnen heb)

opmerkingen of suggesties hoor ik graag!

[Bericht gewijzigd door Mano op woensdag 24 juli 2019 17:16:00 (38%)

benleentje

Golden Member

Beste is de motor beveiliging alleen voor de motor te gebruiken en die op de nominale stroom in te stellen.
Voor de rest ziet het er goed uit. gaat de aflsuiter niet ook ontluchten nu als de compressor uit staat want als het hele systeem daarop staat word alles ontlucht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je haalt nu je stuurstroom achter je motorbeveiligingsschakelaar af, dat is niet gebruikelijk, beter deze ervoor aftakken en dan apart afzekeren met een stuurstroomautomaatje of glaszekering.
Ik zou ook niet het hoofdcontact van je relais gebruiken maar een hulpcontact voor de stuurstroom, net als een hulpcontact van je motorbeveiliging, maar ik weet niet of op degene welke je al hebt hulpcontacten op zitten?

Bedankt voor de suggesties. Ik ga het aanpassen.
Het relais is 4 polig, dus hier zou ik inderdaad de stuurstroom via een eigen contact kunnen laten lopen.