inschakelstroom begrenzer op generator?

Hallo,

Er speelt het volgende. Op mijn moestuin is geen stroom er werk ik met een generator (Bosch 2400S). Heb een modernere zaagtafel op de kop getikt, alleen deze wil niet starten. Bij de oude tafel kon je de startknop ingedrukt houden zodat de generator even de tijd kreeg de hogere aanloopstroom te verwerken. De nieuwe zaagtafel heeft een drukknop waarna de stop knop te voorschijn komt. Je kan dus eigenlijk niet meer de spanning erop houden waardoor de machine even een poging doet om te starten en er daarna mee kapt. Nu heb ik op internet een inschakelstroom begrenzer gevonden. Zou dat kunnen helpen om de zaagmachine aan de praat te krijgen? De begrenzer kost € 40,--
Graag advies in deze.
Alvast dank, René

mvdk

Golden Member

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat het voor een goed advies óók wel helpt als de gegevens van de zaagtafel beschikbaar zijn.
Mogelijks staat er iets op een motorplaatje?

Hensz

Golden Member

Op 19 juli 2019 11:12:06 schreef mvdk: als de gegevens van de zaagtafel beschikbaar zijn.

EN die van de aggregaat!
Ik vind de Bosch G2400S (2,1 kVA), maar weet niet of dit de juiste is, vanwege die G dus.

Don't Panic!
mel

Golden Member

Probeer er eerst eens een lange verlengsnoer tussen te zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat er nu precies mis gaat. Als ik het goed begrijp blijft de generator wel werken, maar valt er iets in de zaagtafel uit. Het lijkt erop dat de spanning zo ver inzakt dat er iets in de zaagtafel uitvalt; dat zou een stuk elektronica kunnen zijn, maar wellicht is het zo simpel als een relais dat afvalt. Bij een nieuwe zaagtafel verwacht ik een constructie die voorkomt dat hij na stroomuitval zelf weer opstart, en die beveiliging zou nu in kunnen grijpen.

Als dat zo is, heeft het dus geen zin om er een lang verlengsnoer tussen te zetten; de spanning zou dan nog verder inzakken. Je kunt het natuurlijk alsnog proberen, kleine moeite, en misschien worden we er wijzer van. Een softstarter zou dan ook alleen kunnen werken als je die tussen de bestaande schakeling en de motor zou kunnen plaatsen; voor de stekker gaat dus ook niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hierbij de gegevens van de zaagtafel (moest even sleutelen op erbij te komen).
220 V, 800 W, 6,6 A. 2910 U/min, 120uF. De generator is inderdaad de Bosch G 2400S die 2,1 kVA is.

Het probleem is dat de generator wel blijft lopen, maar zoals vaak bij het aanschakelen van een zware machine, krijgt tie het moeilijk. Bij de oude zaagmachine kon ik de startknop ingedrukt houden waardoor hij min of meer blijft doorstarten. Bij de nieuwe zaagtafel is dan anders, Daar zit een drukknop. De zaagmachine geeft even een teken van leven bij het indrukken van de startknop en kapt er dan mee.
Heb de foto`s van het plaatje en de starter bijgevoegd.
De oude zaagmachine heeft trouwens een zwaardere motor (2000 W en 10 A)
Een lang verlengsnoer gebruiken, zoals aangegeven, werkt niet.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

In de schakelaar (een motorbeveiligingsschakelaar) zit (hoogstwaarschijnlijk) een nulspanningsspoeltje.
Die schakelt de schakelaar uit als de spanning wegvalt, en voorkomt dat de zaag vanzelf opstart na een spanningsonderbreking.
Dat spoeltje zal wel het probleem zijn.
Het spoeltje is tegen de zijkant (binnnenin) tegen de schakelaar aangeklikt.
Probeer het eens zonder het spoeltje. Spoeltje wel helemaal mechanisch loshalen!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de nieuwe zaag, ruime term, want dit ding is ook zeker 20 jaar intussen.

probeer eens een bouwlamp van 500W erbij te steken, en dan pas de zaag starten. vaak helpt een al aanwezige last op de generator al, en de generator eerst 5min warm laten lopen..

die zaag heeft een 120uf aanloopcondensator, dat helpt ook al niet, een flinke capaciteit koud op een generator kwakken. ik ben bang dat de generator wat krap aan is, de stroom is met starten nog hoger, de opgegeven waarde is het asvermogen, komt nog zeker 25% bij als je op vollast aan het zagen bent..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Ik heb het volgende geprobeerd:
De schakelaar op de machine verwijderd, dus zonder schakelaar ertussen. Motor geeft even een kick en stopt er dan mee. Tevens geprobeerd om een last mee te laten lopen, in dit geval een decoupeerzaag van 450 W. Ook dit werkt niet...
Zijn er nog andere opties? Wellicht dan toch de "slowstarter" aanschaffen. Heb deze
https://www.conrad.nl/p/renkforce-622412-inschakelstroombegrenzer-voor…
op het oog. Alhoewel sommige recensies niet al te best zijn. Heeft iemand ervaring met dit apparaatje ?
Alvast dank,
René

mvdk

Golden Member

Doet 't ding het thuis wel, op netstroom?

Op netstroom loopt tie als een tiet...

Op 22 juli 2019 19:38:21 schreef renekant:
Hallo,

Ik heb het volgende geprobeerd:
De schakelaar op de machine verwijderd, dus zonder schakelaar ertussen. Motor geeft even een kick en stopt er dan mee. Tevens geprobeerd om een last mee te laten lopen, in dit geval een decoupeerzaag van 450 W.

René

dit is geen last, een decoupeerzaag trekt pas 450W als ie zwaar aan het zagen is. een halogeenlamp of kachel nemen die daadwerkelijk vermogen trekt. anders ben ik bang dat de generator toch te licht is..

probeer toch ook eens een lange dunne verlengkabel, aanloopstroom is hoog van dit ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe lang geleden heeft de generator een service beurt gehad.
Want misschien zijn de filters vuil, en krijgt hij niet genoeg brandstof of lucht om zijn toeren op niveau te houden.

benleentje

Golden Member

Motor geeft even een kick en stopt er dan mee.

Wat stopt er dan mee? De generator, of het relais wat de motor aanstuurt?

dit is geen last, een decoupeerzaag trekt pas 450W als ie zwaar aan het zagen is.

Ok als een decoupeerzaag onbelast loopt trekt het ding al zo 200 tot 250W. Koolborstel motoren zijn niet bepaalt efficent. Ik koms soms extremen tegen waarbij de nullast al 2/3 van het vermogen opstookt, een goede machine doet altijd nog 1/3 van het vermogen opstoken in nullast en een decoupeerzaag zit daar tussenin omdat het mechanisme zwaarder loopt dan bv alleen een boorkop van een boormachine

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 23 juli 2019 19:37:48 (65%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Is het misschien een idee om de zaagtafel zodanig om te bouwen, dat deze onmiddellijk door de benzinemotor word aangedreven?
Die twee tussenstappen vreten energie...

een dikke 250W is idd wel normaal bij die dingen, niet alleen de motor maar ook de aandrijving die lust wel energie, echter heb je wel enig vermogen nodig om de generator op last te zetten als de zaag aangezet wordt.

vergeet ook niet de tip om de generator eerst 5min warm te laten draaien, scheelt ook met deze pieklasten.

@ mvdk, een zaagtafel direct op benzinemotor zie je nooit, je hebt immers meer toeren nodig als de motor kan leveren zonder geheel alles op de vloer te laten schudden. anders moet er een versnellingsbak tussen en heb je ook met koude motor dik hout zagen het probleem dat de motor afslaat.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 23 juli 2019 19:46:36 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik gok dat er al veel langer een probleem met de alternator is.
Waarschijnlijk een borstelloos bekrachtigde alternator waar de bedrijfscondensator veel van zijn capaciteit heeft verloren.
Dus stekkerdoos op de alternator eens openschroeven gaat raad geven. :-)

Even weer wat antwoorden op de vragen die voorbij gekomen zijn.
Benleentje: de zaagmachine stopt ermee, niet de generator.
Heb ook al een zwaardere generator geprobeerd, deze was 6500 W en kon ook krachtstroom aan. Bij deze generator klapt de zekering eruit (zo`n "omklap dingetje") als de zaagmachine gestart wordt.
Waar ik graag ook een advies over wil hebben is of de "inschakelstroom begrenzer", deze dus
https://www.conrad.nl/p/renkforce-622412-inschakelstroombegrenzer-voor…
een optie kan zijn om de zaagmachine te kunnen laten lopen. Heeft iemand daar ervaring mee?

als de inschakelstroom de reden is, zet er een lange dunne verlengkabel tussen, werkt dat, kun je gaan kijken voor een inschakelstroom begrenzer.

je had een 6500W generator, zo'n ohv chinees ding toevallig? die hebben een C6 automaat op de uitgang zitten. de ceeform is vaak ook nog 230V bedraad, kun je achterop al zien. de automaat is 3 polig voor niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo'n 3 fasen generator van 6500 watt is over 3 fasen verdeelt. Dus nog sreeds maar en 2200 watt perfase. Dus in jouw geval geen verbetering

GJ_

Moderator

De begrenzers die ik ken begrenzen zeer effectief maar maar gedurende een korte tijd, enkele tientallen milliseconden maximaal. Dat is te kort voor je zaagmachine.
Die goedkope heb ik nooit gezien voor langduriger begrenzing. Met een serieweerstand zou het ook een heel ding worden.

De begrenzers die jij laat zien werken leuk op een trafo of een schakelende voeding maar niet op een zaag.

Inderdaad "testman" zo`n ohv chinees ding. Dus dat werkte inderdaad ook niet. Blijft nog over een lang verlengsnoer. Zal ik gaan proberen.
Maar er moet toch wel een "technisch apparaatje" zijn om die inschakelstroom op zo`n manier te spreiden dat de zaagmachine wel wil starten?
De andere zaagmachine, die een zwaardere motor heeft (2000 W, 10 A) start wel op de Bosch generator. Dus wat is dan het verschil tussen die zaagmachines?

Anoniem

Dus wat is dan het verschil tussen die zaagmachines?

Toerental motor? Verhouding overbrenging?
En controleer zeker die bedrijfscondensator in je generator!!!

EricP

mét CE

Maar er moet toch wel een "technisch apparaatje" zijn om die inschakelstroom op zo`n manier te spreiden dat de zaagmachine wel wil starten?

Waarom 'moet' dat er zijn? Omdat het jou goed uit komt?
Ik ken wel zo'n apparaatje. Het is vrij groot en zwaar en heet 'grotere generator'. Dus in zoverre heb je gelijk :+

Het is een beetje lomp, maar... scoor ergens een bouwlamp met een halogeen pit van 1kW. Zet die in serie met je zaagtafel. Kijk eens of die zaagtafel überhaupt start. Als dat zo is, dan laat je een timer een magneetschakelaar schakelen die na 2 of 3 sec. de bouwlamp overbrugt.

Kruimel

Golden Member

Op 24 juli 2019 11:26:34 schreef EricP:
Waarom 'moet' dat er zijn? Omdat het jou goed uit komt?

Het hoeft niet, maar je zou toch zeggen dat een probleem als dit niet uniek is en de TS niet de eerste is die het ervaart? Het zal vast vaker gebeuren dat de combi kleine generator met een last met een grote inschakelstroom problemen geeft?

Verder volledig eens met het bouwlamp-idee, het aantal factoren dat hier een rol speelt is een beetje te groot om een zinvolle voorspelling te doen over de werkzaamheid van een startbegrenzer, maar een onbelaste zaag zou wel moeten kunnen aanlopen via een weerstand.

Wat ik overigens niet begrijp is dat wanneer je de schakelaar helemaal uit het circuit haalt het ook niet werkt, maar het probleem alsnog niet in de generator zit. Ik kan niet precies duiden wat er dan gebeurt... Er zit dan een motor direct op een lopende generator aangesloten, en die draait niet? :? Dan is er toch iets mis. Doe ook even wat anoniem015 zegt en meet de 120µF condensator na. Als die versleten is dan zal de motor niet meer starten als er iets is met de geleverde spanning/frequentie.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:59:40 (1%)