Programmeren electronische autosleutel Renault Megane

Onze enige electronische autosleutel van een Renault Megane is bezig de geest te geven.

Hier in Noorwegen rekenen ze €300 voor een nieuwe sleutel. Is dat een normale prijs?

Volgens de garage duur het programmeren van de nieuwe sleutel/autoslot wel een paar uur. Is dat waar?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

bprosman

Golden Member

Hier in NL copieren ze de chip uit de sleutel, zelfs bij mijn ouders in het dorp gewoon bij de "Boerenbond". Afhankelijk van het chiptype vragen ze daar 40...80 Euro voor, dan heb je de zelfde code en hoeft de sleutel ook niet opnieuw ingeleerd te worden (Toyota).
Als het de afstandsbediening is (bijv knoppen versleten) zou je kunnen overwegen op Aliexpress een "Lege huls" te kopen, sleutelbaard laten slijpen en chip/AB overzetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Vonkenpromotor

Golden Member

Ik heb net hier mijn kaartlezer laten repareren maar zij doen ook in nieuwe kaarten...

https://carkeys.nl

Ron, als je nu in NO zit zou ik het lekker even uitzingen met de oude sleutel, als dat lukt. In het buitenland weet je nooit precies wat "normaal" is en je kent de adresjes niet.
Ik heb een paar keer reparaties moeten laten doen in Denemarken en dat heeft goud geld gekost. Maar ja, toen had ik geen keuze, misschien jij wel.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 24 juli 2019 11:04:56 (29%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik denk dat flipflop een punt heeft. Het nadeel van het systeem van Renault is dat het niet een standaard sleutel is met imobilizer erin. Alleen jij weet hoe goed de sleutel nog functioneert. Als het alleen de afstandsbediening betreft dan zou ik het wel aandurven om het pas in Nederland op te lossen. Je kan altijd de auto nog in met de sleutel die erin zit (op de kopsekant van de pas). Als de kaart niet meer gedetecteerd wordt (en dat kom uit de sleutel en niet de lezer) dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen en daar een andere laten maken. Voor mij is €300 minder erg dan niet meer met de auto verder kunnen rijden.
edit: niet werkende afstandsbediening hebben we thuis gehad in ik denk een scenic II, dat was echt vreemd: nieuwe batterij erin ab werkte weer, oude batterij erin->ab werkte ook. De oude batterij was niet leeg, heeft nog lang dienst gedaan in een hartslag horloge.

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op woensdag 24 juli 2019 11:19:55 (18%)

Op 24 juli 2019 00:07:51 schreef ronw:
Hier in Noorwegen rekenen ze €300 voor een nieuwe sleutel. Is dat een normale prijs?

Volgens de garage duur het programmeren van de nieuwe sleutel/autoslot wel een paar uur. Is dat waar?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik heb bij mijn 2006 Megane CC al 2x de keyless entry/keyless start card moeten vervangen. Symptoom was elke keer dat hij een steeds kleiner bereik kreeg, en de auto op het laatst helemaal niet meer kon ontgrendelen en starten. En nee, het lag niet aan een lege lithium batterij, en ook niet aan slechte soldeerverbindingen van de componenten op de print. Dat laatste kan gebeuren als de keycard verbuigt omdat je hem bijv. in je broekzak opbergt. Ik heb mijn keycard echter altijd aan een halsband met alle andere sleutels om mijn nek hangen, of berg hem in mijn tas op.

Een nieuwe keycard kost idd. ong. € 300. Incl. programmeren, dat dan weer wel...

De procedure van programmeren van de Renault keycard lijkt nogal gecompliceerd te zijn, en gaat ook lang niet altijd van een leien dakje. De dealer krijgt van de importeur een blanco keycard, en deze moet bij het programmeren real time aan de auto worden 'gekoppeld'. De monteur moet op dat moment de importeur bellen om een bepaalde code te verkrijgen. De hele procedure duurt idd. ong. een uur.

De laatste keer dat ik een defecte keycard moest vervangen (2018) is het programmeren tot 4x toe mislukt, de keycard werd telkens niet herkend. De dealer moest de weigerachtige keycard telkens naar de importeur terugsturen en een nieuwe laten komen. Uiteindelijk is het bij de 5e poging wel gelukt, maar de dealer was er uiteraard niet blij mee dat ik 5x moest terugkomen. Gelukkig had ik nog een reserve keycard liggen, maar stel je voor dat die ook ineens de geest had gegeven.

Het bovenstaande lijkt nodeloos gecompliceerd, maar ik heb toch liever dit in mijn auto dan het gekraakte beveiligingssysteem van BMW, waar geen fix voor schijnt te zijn.

BTW: misschien hoort dit topic eerder thuis in het subforum 'voertuigelektronica'?

re-atari

Arco

Special Member

Nieuwe sleutel kost bij citroen 299 euro, dus dat klopt wel ongeveer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor deze nuttige reacties.

Ons probleem was dat de auto de sleutel niet herkende.

Schijnt het gevolg te zijn van slecht contact van de spoel met de print.

Op internet vonden we de oplossing in de vorm van een mes, waarmee je moet priegelen totdat de spoel contact maakt.

Maar soms werkt dat niet, en daar sta je dan!

Een keer stonden we een half uur vast.

De laatste periode ging het redelijk. We worden steeds handiger! :)

We wilden een nieuwe sleutel ivm bezoekers die deze auto willen lenen.

Maar voor 30 sept. gaat-ie naar de sloop. Er moet teveel gerepareerd worden om door de EU controle te komen.

Hopelijk dat de messen truc nog eventjes blijft werken...

@re-atari
Behalve de kosten, ging het mij vooral om het programmeren. Ik heb een beetje gespeeld met Arduino, en had verwacht dat dit een eenvoudige zaak zou zijn.

[Bericht gewijzigd door ronw op donderdag 25 juli 2019 14:20:55 (11%)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik heb een drietal “sleutels” die niet meer herkend werden kunnen herstellen door de spoel opnieuw te solderen. Een werkje van nog geen 5 minuten. Een nieuwe behuizing er omheen van eBay of Ali Express en de sleutel kan weer jaren mee.