Power knop Samsung U32 F5000 AWXXN

Hallo

Mijn Samsung is er mee opgehouden; geen beeld of geluid. Wel ledje.

Ik heb hem open gemaakt en meen te zien dat waar de kabel van de aan/uit knop in het toestel in een plug verdwijnt er iets is doorgebrand.( de plug, bedoel IK )

Vraag mij nou niet wat een powerknop op het toestel is; die discussie heb ik al gehad met iemand die niet begreep dat er tv`s zijn met een knop op het toestel zelf. Ik heb het dus niet over de afstandsbediening.

Wie weet of als deze knop inderdaad defect is er geen beeld of geluid meer is ?
Ik neem aan dat deze knop het toestel in standby mode zet en als hier iets mis is ook de afstandsbediening niet meer werkt.

Ik neem hier nogal wat aan, maar is dit te repareren ?

Peter.

Is het zo dat tv`s zonder powerknop de stekker in het stopcontact steken hem in standby zet ?

maartenbakker

Golden Member

Over welk type hebben we het? Dat praat een stuk makkelijker.

Het mankement dat je beschrijft is in het algemeen erg ongebruikelijk, maar zou bijvoorbeeld op waterschade kunnen wijzen afhankelijk van de plaatsing van de plug.

Bij de meeste mankementen aan de lokale bediening, is het toestel nog via de afstandsbediening aan te zetten, uitgezonderd in sommige modellen als het via de lokale bediening uitgeschakeld is de laatste keer. Omdat hier het LED'je brandt, zou je verwachten dat bediening via de afstandsbediening nog kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn toestel is de Samsung U32 F5000 AWXXN. Al een paar jaar oud.

Ik heb twee foto's bijgesloten.

ëén van de plug en de ander van de kabel vanaf de powerknop.

Arco

Special Member

Zo te zien wat zwarte verf? (foto is niet erg duidelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo

Ik heb het eens wat beter bekeken en geloof dat je gelijk hebt.

Ik had kunnen zweren dat, nou ja...

Dan maar verder zoeken naar het mankement.

Bedankt voor jullie reacties.

Peter.

Geen verf maar gewoon een markering met viltstift zo te zien.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hallo Peter maak de kabel die van de voeding naar het mainboard eens los kijk of de backlight aangaat

Anoniem

Op 24 juli 2019 17:06:17 schreef Peter Steinmeijer:
Mijn toestel is de Samsung U32 F5000 AWXXN.

Is waarschijnlijk een UE32F5000

Over het algemeen zijn deze toestellen prima kandidaat voor een reflow reheat. Voeding is over het algemeen weinig mis mee (en anders snel te identificeren aan geblazen condensatoren). Dus de goedkoopste en snelste actie die je kunt doen is dat bord in de oven leggen - als je tenminste weet hoe je de huis-tuin-en-keuken reflow reheat doet.

Anders wordt het kijken op een van de Chinese sites of je een vervangend mainboard kunt vinden voor een acceptabele prijs.

maartenbakker

Golden Member

Dus een rehot (want thuis in de oven leggen heeft weinig met reflowen te maken, maar kleien is ook een vorm van solderen) helpt ook tegen fouten in flashchips of EEPROM's? Voordat je zo'n tijdelijke oplossing gebruikt die mogelijk nieuwe fouten introduceert, moet je wel zeker weten wat er stuk is. Ik ben helaas nog niet zo ver, maar er is op het forum wel het nodige over troubleshooten te lezen.

Bij een reflow gebruik je flux en iets dat op een temperatuurprofiel lijkt, maar mooier zou zijn om de chip gelijk te verwijderen en te reballen. Als het toestel het waard is. Bij een 32" is dat niet persé evident.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."