Gezocht: Smeltpatroonhouder

High met Henk

Special Member

als men bij V&A kijkt ziet men wat ik nodig had.

Echter medeforumlig Chuckie kwam met een andere optie die ik wel ken, maar niet terug kan vinden

Je schroef een passchroef in een koperen geleidende rail en klemt om de rail de rest van de patroonhouder heen: De passchroef houd dus de patroonhouder op zijn plaats.

Is er iemand die dit systeem wat zegt en merk en / of zelfs type heeft.

Ik zit met het probleem dat ik 22 mm brede koperen rails heb waar single smeltpatronen op zitten. Het systeem van vermoedelijk HAF wat ik nu heb is al 40 jaar obsolete.....

Hoop op iets couranters... Mocht iemand nog voorraadje oud 40 jaar NOS (New old stock) of GOS (good old stock) materiaal hebben liggen is dit zeker welkom.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

bekend spul idd, van eaton tegenwoordig. zit in oa halyster kasten.

als het spul wat er zit 50 jaar oud is, en er moet uitbreiding komen/hersteld worden dan gewoon een deel of kast vervangen en je hebt onderdelen om de rest weer in leven te houden.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 24 juli 2019 15:03:46 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

helaas oude spul is van HAF (tegenwoordig ABB)

spul uit halyester kasten is anders.

Maar er komt geen uitbreiding en als het er wel komt, kunnen we het ertussen plaatsen.

ruimte zat in deze hoofdverdeler.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

HAF, WEBER, HH Holec of Hazemeyer Hengelo, allemaal hetzelfde principe

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

Maar nu met model graag..
Haf en holec bestaan iig niet meer zelstandig. Eaton en schneider hebben niet zoiets..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Waarom op de plek van de pas schroef geen draad monteren en dan een gewone Din rail module pakken en bedraden? Heb je een foto van de situatie?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Helaas geen foto in detail.

De koperen rail waar het ding op zit is spanningvoerend en 22 mm breed. Diepte is ca 5 mm.

Erachter zit niets om te monteren. Dinrails is geen gemakkelijke optie. Dan moeten de koperen rails weg en er bedraad worden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Lijkt iets van halyester kast, hele ding eruit smijten en een nieuwe kast met automaatjes erin lijkt me simpeler en goedkoper, ben je gelijk up to date.

WAT is het formaat van de kast?

Zijn het allemaal enkele groepen, of per 3 ? zeker ben je dan met automaatjes zo klaar, evt een Nul erbij mee schakelen lijkt me dan ook nog een extra veiligheids dingetje in jouw omgeving (dubbelpolig schakelen)?

BV 12 patronen worden dan nog maar 4 automaatjes

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk wel dat er nog wat van dat spul bij een kennis van me ligt. Die pertinax platen komen me heel bekend voor, vorig jaar nog in een zelfde kast precies 3 van die houders erbij gemaakt. Kan ik zaterdag of zo even bekijken.

De rails zijn toch smaller? Ik dacht iets van 15 - 20 mm of zo.

Ik moet even gaan graven in die voorraad. En bij een andere bekende van me ligt nog veel meer van exact hetzelfde spul, ook zwaarder materieel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Dit is Geen halyester bord!!!!

De rail is spanningvoerend (dat heb ik bij halester nog niet gezien, die zijn ook maar 15 mm breed) !! De pertinax platen zijn dan ook custom made..

@donder: die heb ik al bemeken, maar om 3 reden verworpen
. 1 niet van voren te monteren
. 2 uitsparing is max 15 mm
. 3 spanning moet van rail naar voren gebracht worden..

Ander board is geen optie: dit is een onderdeel van een hoofdschakelbord op een schip.
We kunnen deze delen vervangen door bijv. din rails en andere patroonhouders maar vergt staalwerk en hoop gedoe..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Zoiets, ( helaas ontbreekt de juiste data (breedr van de strip die erin past) ) https://shop.breemes.be/grounding-and-shielding-materials/circuit-brea…

de product link loopt helaas dood

Deze al geprobeerd: https://shop.breemes.be/catalog/category/view/s/d-system-fuse-base/id/…

heleaas geen plaatjes zelf even data bijzoeken :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 24 juli 2019 20:19:36 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In de oude halyester gietijzer uitvoering zat de rail ook onder de coupe breedte was 22 mm.In de polyester uitvoering zit de rail ook onder de coupe maar nu is de rail 15 mm

High met Henk

Special Member

Gietijzer is voor mijn tijd..

Dus ook dat spul zal wel obsolete zijn...
Als je nog voorraadje hebt houd ik me heel warm aanbevolen..
vooral die 22 mm breed nekt me namelijk..

de patronen van shiptronic zijn ook voor max 15 mm rail: hij moet er diagonaal op staan, ander heb je geen vlees over voor de schroeven..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 24 juli 2019 21:42:48 (40%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

@HMH:
Zeg er nog even bij dat het gaat om een E39 of E40 patroonhouder (Mogul resp. Goliath), niet de normale huishoud E27-patroonhouder !!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 24 juli 2019 22:51:11 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedoel je de 35A koppen?
Moet ik ook nog ergens hebben. Ik zal de rails eens opmeten hoe breed die zijn.

Hoeveel moet je er trouwens hebben?
-edit- Ah zie het in de advertentie: 25 stuks. Dat is wel erg veel trouwens......
Dan is het misschien toch verstandig het eea nieuw te bouwen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Ik heb er 18 loszitten en het zijn ik meen 5 of 6 kasten die ik overhoop moet halen.

Ik moet er 63 A in kunnen zetten. Lichter kan altijd. Welke patroonhouder erbij komt maakt mij niet zo uit, mits ze te koop zijn of erbij zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

@Tidak
Ook wel Diazed D3 koppen.

@Sven,
Ouwe meuk punt nl?

Het beetje wat je laat zien ziet er nou niet echt florissant uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 24 juli 2019 23:46:07 (35%)

Op 24 juli 2019 19:33:27 schreef High met Henk:
Dit is Geen halyester bord!!!!

De rail is spanningvoerend (dat heb ik bij halester nog niet gezien, die zijn ook maar 15 mm breed) !! De pertinax platen zijn dan ook custom made..

@donder: die heb ik al bemeken, maar om 3 reden verworpen
. 1 niet van voren te monteren
. 2 uitsparing is max 15 mm
. 3 spanning moet van rail naar voren gebracht worden..

Ander board is geen optie: dit is een onderdeel van een hoofdschakelbord op een schip.
We kunnen deze delen vervangen door bijv. din rails en andere patroonhouders maar vergt staalwerk en hoop gedoe..

halyester geen spanningvoerende rails met KIII houders direct erop, weet niet waar je dan hebt gekeken, want die hab ik al heel veel gezien. kun je ook geen bestaand KIII veld op een DII houder veld zetten, waar nu 25A inzit kan dat ook, heb je een KIII veld vrij. niet zelden hebben oude kasten velden met zware zekeringen waar of niks of veel minder opzit als toen de boel nieuw werd geplaatst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Hier is alleen verzwaard.
Zwaardere motoren en meer verbruikers

Veruit de meeste van de afgaande kant gaan naar onderverdelers. Daarom kunnen automaten niet. Krijg problemen met selectiviteit.

Ik kan me bij halyester kasten alleen die glimmende rails herinneren.. Daar zaten idd patroonhouders op. Maar de houders waren van hard plastic zover ik me herinner en er was geen geleiding naar patroon.

En ja het is beetje vettig, maar dat houd je in een machinekamer waar totaal 9000 pk aan diesels in staat van >45 jaar oud.

Is wat vettige stof en gaan we ook weer schoonmaken.

Echter 15 posts verder en nog geen oplossing. Deze puzzel blijkt moeilijker dan ik dacht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Beheerst schopje.

Niemand een merk of model naast halyester?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Weber misschien een optie? (Ik roep maar wat)

Fryslân
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 juli 2019 04:01:29 schreef High met Henk:
Beheerst schopje.

Niemand een merk of model naast halyester?

Net nog even gezocht in de katalogus van Halyester (EATON), maardaar kan ik geen losse patroonhouders vinden.
Optie is een klein kastje met 6 K3 schroefkoppen te kopen en er daar een schroefpatroonhouder uit te halen.
Als ik de verhalen van de TS goed lees dan os het vervangen van. de hele kast wellicht de beste optie, ook voor de toekomst.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

En zijn niet van keramiek, een eis van TS

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †