Display MFJ-259

Ik heb hier een kleine uitdaging,
Heb een MFJ-259 Antenne Analyzer op de kop getikt, defect wel te verstaan.
Nu heb ik hem zover weer aan de praat dat het ledje knippert, en de meters slaan uit
Nu de uitdaging, het display is gebroken/gescheurd en dus doet die niks meer
dit LCD display heeft boven een rij van 30 pinnen
onder hetzelfde aantal alleen daarvan een paar afgeknipt, 14 stuks niet, maar ik denk dat die meer zijn om het display stabiel op zijn plaats te houden.

Is er een mogelijkheid om hier een ander, modern LCD display in te zetten aangezien deze volgens MFJ niet meer leverbaar is.
Of als hier nog iemand is die een display over heeft mag dat ook.

Groet
Henk.

elmowww

Golden Member

Dat zou wel eens behoorlijk lastig kunnen zijn.

Het display is enkel het glas (zonder controller); en het lijkt op maat gemaakt te zijn.

Het glas kan je niet vervangen, en omdat het geen universeel ding is, wordt het ook lastig om er iets anders op te zetten. De controller zal ook custom zijn om iets als dit aan te sturen.

Het gemakkelijkste is een ander kapot apparaat vinden met hetzelfde (wel werkende) display. Of een reparateur die toch nog ergens voorraad van heeft.

Daarna kom je bijna op reverse engineeren uit. Dat wordt niet gemakkelijk... Heb je informatie hoe het display werkt aan de kant vóór de controller? Misschien kan je daar commando`s aftappen en een eigen controller op een grafisch LCD maken.

Leuke uitdaging maar waarschijnlijk ben je goedkoper uit met een nieuw apparaat.... Of je moet het voor de hobby willen doen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Ik denk dat de beste kans is om ergens een MFJ-259B sloop/donor te vinden.
Die heeft een 'normaal' 16x2 display. Misschien kun je controller + display overzetten.

Kans dat je een vervangend compatible display vindt is erg klein...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 juli 2019 13:36:33 schreef elmowww:
Dat zou wel eens behoorlijk lastig kunnen zijn.

Het display is enkel het glas (zonder controller); en het lijkt op maat gemaakt te zijn.

Het glas kan je niet vervangen, en omdat het geen universeel ding is, wordt het ook lastig om er iets anders op te zetten. De controller zal ook custom zijn om iets als dit aan te sturen.

Het gemakkelijkste is een ander kapot apparaat vinden met hetzelfde (wel werkende) display. Of een reparateur die toch nog ergens voorraad van heeft.

Daarna kom je bijna op reverse engineeren uit. Dat wordt niet gemakkelijk... Heb je informatie hoe het display werkt aan de kant vóór de controller? Misschien kan je daar commando`s aftappen en een eigen controller op een grafisch LCD maken.

Leuke uitdaging maar waarschijnlijk ben je goedkoper uit met een nieuw apparaat.... Of je moet het voor de hobby willen doen.

Ja een uitdaging inderdaad, het display zit op de countermodule, bij deze een foto van hoe het er onder de display uitziet, display zelf zit verder niks op, gewoon een grijze (metalen) strip voor stevigheid.

Op 24 juli 2019 13:47:09 schreef Arco:
Ik denk dat de beste kans is om ergens een MFJ-259B sloop/donor te vinden.
Die heeft een 'normaal' 16x2 display. Misschien kun je controller + display overzetten.

Kans dat je een vervangend compatible display vindt is erg klein...

Dan moet ik misschien een schema/servicemanual van de B versie zoeken, is volgens mij verder gelijk. bedankt.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Mocht je willen reverse engineeren:

De PCF8576 is een I2C segmentsdriver voor LCD`s. Mocht je nu een microprocessor als I2C slave kunnen programmeren die een zelfde adresmap als de PCF8576 converteert naar een grafisch LCD, dan kan het wel op een enigszsinds nette manier. Reverse engineeren welk bitje bij welk segment hoort zal het meeste werk zijn. Daar is een tijdelijk leendisplay heel handig bij.

Maar nog steeds kost dit heel veel werk voor wat je er voor terug krijgt.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze analyzer heeft ook twee analoge meters: een voor SWR en een voor impedantie. Dus daarvoor heb je het display eigenlijk niet zo nodig.

Ik zou daarom een eenvoudige counter module nemen en die erin zitten, zodat ik de frequentie daarop kan aflezen. De meetwaarden zou ik dan van de metertjes aflezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 juli 2019 10:22:35 schreef elmowww:
Mocht je willen reverse engineeren:

De PCF8576 is een I2C segmentsdriver voor LCD`s. Mocht je nu een microprocessor als I2C slave kunnen programmeren die een zelfde adresmap als de PCF8576 converteert naar een grafisch LCD, dan kan het wel op een enigszsinds nette manier. Reverse engineeren welk bitje bij welk segment hoort zal het meeste werk zijn. Daar is een tijdelijk leendisplay heel handig bij.

Maar nog steeds kost dit heel veel werk voor wat je er voor terug krijgt.

Ik denk dat ik deze maar ga bestellen, " 0.1 1100MHz 1.1GHz Frequency Counter Tester Measurement F Ham Radio PLJ-1601-C " als ik een Freq. counter aansluit op de PL connector geeft hij perfect de frequentie aan dus dit moet kunnen, deze mooi passend maken in het kastje van de MFJ. en dan ben ik volgens mij het makkelijkst en goedkoopst klaar.

Op 25 juli 2019 10:54:18 schreef Frederick E. Terman:
Deze analyzer heeft ook twee analoge meters: een voor SWR en een voor impedantie. Dus daarvoor heb je het display eigenlijk niet zo nodig.

Ik zou daarom een eenvoudige counter module nemen en die erin zitten, zodat ik de frequentie daarop kan aflezen. De meetwaarden zou ik dan van de metertjes aflezen.

Dat is nu ook precies wat ik van plan ben, was aan het typen toen je dit posste, maar in elk geval bedankt voor de tip, op Ebay staat een heel mooi moduultje voor 12 dollar ofzo, maar ja wel uit China, dan maar ff wachte.

Op 25 juli 2019 10:59:27 schreef beukenootje:
[...]

Zoals beloofd, dit is um geworden
De Altai er onder wijkt iets af, dat klopt, de counter loopt wel gelijk met een goeie analyzer.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kijk eens aan, dat is keurig opgeknapt zo! Daar ontbreekt niets aan de bruikbaarheid.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org