inschakelstroom begrenzer op generator?

Ik denk dat het bouwlamp-plan dus niet werkt doordat de zaag niet aanloopt door de nulspanningsbeveiliging. De bouwlamp maakt het probleem juist erger

Een overbruggingsknop van de nulspanningsbeveiliging op de zaag zal onmisbaar zijn om 'm op deze generator te laten aanlopen.
Als de generator het vervolgens niet trekt, dan kan je nog een inschakelstroombegrenzer maken (met voorgenoemde bouwlamp bijvoorbeeld)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kruimel

Golden Member

Ja dat deel van het probleem snapte ik niet helemaal. De TS meldde de schakelaar er in zijn geheel tussenuit te hebben gehaald, en dat hij dan nog steeds niet aanliep. Het lijkt er op dat of wij of de TS iets over het hoofd zien.

EricP

mét CE

Op 24 juli 2019 12:12:21 schreef Kruimel:
[...]Het hoeft niet, maar je zou toch zeggen dat een probleem als dit niet uniek is en de TS niet de eerste is die het ervaart? Het zal vast vaker gebeuren dat de combi kleine generator met een last met een grote inschakelstroom problemen geeft?

Neu. Idem met omvormers. De oplossing: koop een zwaardere... Ik werk regelmatig op een omvormer. Meestal vrij klein spul, 3kVA tot 5kVA ofzo. Als dat een 'hoera-merk' is, dan gaat-ie door de knieen bij het aanzetten van een forse slijptol. Als het een 'echte' is, dan knippert 'overload' een paar seconde en kunnen we aan het werk...
Idem met een generator. Met een knutselset van 40kVA ofzo kun je best wat. Maar mooi dat die door de knieën gaat als er een electromotor voor de hydrauliek van een ankerlier bij komt. Zelfs met ster-driehoek...

Ik denk dat het bouwlamp-plan dus niet werkt doordat de zaag niet aanloopt door de nulspanningsbeveiliging. De bouwlamp maakt het probleem juist erger

Ik ging er eigenlijk al vanuit dat die er reeds uit was - danwel overbrugd. Als die er nog steeds in zit, dan gaat dat uiteraard niet vliegen.

Kruimel

Golden Member

Voor een omvormer koop je makkelijk een grotere, die dingen kosten geen reet, maar een generator is veelal vrij prijzig. Begrijp me goed, ik ben het met je eens als het economisch logisch is, maar als je een 6kVA generator moet kopen alleen om een 800W zaagtafeltje te laten draaien terwijl je al een 2kVA apparaat hebt staan dan probeer zou ik ook eerst alle goedkopere alternatieven proberen.

Misschien werkt het overigens ook om een flinke inductiemotor aan te sluiten met een redelijk gewicht er aan (zoals een iets kleinere zaagtafel) want die zouden terug moeten leveren als de spanning en frequentie van de bron afnemen. Het is wel een beetje vergezochte oplossing, maar als je toevallig zoiets hebt staan dat je wel kan starten op deze generator kan het misschien helpen.

De andere zaagmachine, die een zwaardere motor heeft (2000 W, 10 A) start wel op de Bosch generator. Dus wat is dan het verschil tussen die zaagmachines?

Wel eens gedacht dat het de zaagtafel zelf zou kunnen zijn.
Het ding is meer dan 30 jaar oud.
Bovendien uit een land waarbij ik mijn twijfels heb wat betreft energie efficientie.

Oké, ik ga zo weer wat uitproberen om de zaagtafel aan de praat te krijgen. Hieronder even een samenvatting omdat waarschijnlijk niet iedereen de hele mikmak gaat lezen van wat er tot nu toe plaats heeft gevonden.
Bosch 2,1 kVA generator. Hier werkt bv. een makita 2000W slijptol goed op. Zo ook een Harwi zaagtafel van 2000W 10 A. Dus m.i. is er niets mis met deze generator.
Probleem: Andere zaagtafel (nauwkeuriger zagen) 800W 6,6 A met 120uF condensator (zie specificaties hogerop) geeft even een kick en wil dan niet verder lopen, slaat dus af. Generator blijft wel lopen.
Ander verschil tussen zaagtafels: Harwi direct op as, andere met V-snaar overbrenging

Tot op heden uitgevoerd: met belasting van decoupeerzaag ernaast, zelfde probleem
Zaagtafel op netspanning: loopt als een zonnetje
Schakelaar er tussen uit, dus direct op generator: zelfde probleem. Wellicht is deze info nog van belang: Wat wel opvalt is dat de generator dan wel in veel hogere toeren blijft draaien (als of ie belast wordt) maar de zaagtafel loopt niet.
De gedane voorstellen ga ik nu testen.....(verlengsnoer, lamp in serie)

mvdk

Golden Member

V-snaar al een keer van de motor afgehaald? Ik ga ervan uit dát er een V-snaar tussen zaagas en motor zit. Motor al eens een keer zonder alle appendages, gewoon met een snoer en stekker in de generator gedaan?

Enne, dat ding loopt thuis als een tierelier, begrijp ik. Maar als je em inschakelt, zie je dat aan het licht, of geeft 't geen krimp?

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 25 juli 2019 11:08:03 (25%)

EricP

mét CE

Op 24 juli 2019 14:06:52 schreef Kruimel:
Voor een omvormer koop je makkelijk een grotere, die dingen kosten geen reet, maar een generator is veelal vrij prijzig.

Volgens mij draai je 'omvormer' en 'generator' om. Ik bedoel... een als 6.5kVA geadverteerd benzineding kost nog geen €200. Kom eens om een 3kVA omvormer voor dat geld. :+. Zelfs van een hoera-merk...

Heb verlengsnoer optie en bouwlamp in serie niet getest...

Maar heb het "probleem" omzeilt. Een mede tuinder heeft een 3,3 kVA generator staan die hij amper gebruikt. Heb deze generator geprobeerd en de zaagmachine start en loopt zoals op netspanning. Dus ik ben geholpen. Hij gebruikt mijn lichtere generator (getest op zijn apparatuur en dat werkt) en ik mag die zwaardere generator gebruiken voor mijn zaagtafel.
Allen bedankt voor het meedenken en aandragen van de mogelijke oplossingen!
Groet,
René

Het kan ook nog zijn dat er een elektrische rem in zit, die tegelijk met de motorstroom ook nog eens een inschakelpiek heeft,