Gezocht: Smeltpatroonhouder

mel

Golden Member

Op 24 juli 2019 22:39:05 schreef High met Henk:
Ik heb er 18 loszitten en het zijn ik meen 5 of 6 kasten die ik overhoop moet halen.

Ik moet er 63 A in kunnen zetten. Lichter kan altijd. Welke patroonhouder erbij komt maakt mij niet zo uit, mits ze te koop zijn of erbij zitten.

Je zou kunnen overwegen om 1 nieuw bord te maken,en het spul wat er overblijft gebruiken voor die andere verdelers.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

dat is inderdaad een afweging.

maar ik kan me niet voorstellen dat iets dergelijks niet meer gemaakt wordt. Mechanisch moet het allemaal niet zo moeilijk zijn en een masschroef rechtstreeks in een rail draaien lijkt mij toch wel een maximaal contact geven!

alleen dan nog een patroonhouder eromheen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Ok, maar die patroonhoudees zijn wel voor 15 mm rail.

De schroeven lijken wel dezelfde tnx!!!!!

Als ik het porselein heel kan houden kan ik hiermee de rest redden.. Top top top..

Helemaal happy!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

je hebt de houders loszitten? dat is normaal bij deze dingen, de bout door de rail zit niet strak op het porcelein, dat merk je wel als de kop strak erin gedraaid zit, dan pas zit de houder wat vaster, je spant de houder met de zekering op de passchroef.

zo niet is de bout vaak lam, dus de schroefdraad in de rail ook, als je daar dan weer een nieuwe indraait komt het weer terug.

als je moet uitbreiden op die ouwe meuk, let dan op of de voedingkabels van die kasten wel dik genog zijn, hoofdschakelaars wel genoeg kunnen schakelen en de mespatronen op de hoofdverdeler wel afdoende zijn nog. daar wil je niet achter komen op volle zee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een collega van me heeft deze patroon houder uit laten frezen tot 22 mm beide zijde 3 mm. werkt perfect.

High met Henk

Special Member

er is ook thermografie gedaan: het wordt beetje heet op sommige dingen...

hoofdbreker wordt vervangen en is 1600 A
Zitten geen kabels aan: alles is koperen strip.

we verwachten nu ook inderdaad nieuwe draden te moeten tappen..
Ik maak me dus ook niet zo druk om het huidige pertinax.

@bajo: dat is idd nog een optie: ik kende deze houder alleen nog met 2 ogen eraan en niet met de montageschroef...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 27 juli 2019 10:07:30 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

je ziet dat de kunstof knop op de schakelaar ook warm oplicht, wat niet echt kan natuurlijk, maar die is wel zwart en de rest is bruin. niet alleen de coupes, maar zeker de afgaande van coupe naar groepschakelaar bij dat onderste veld let maar op. de zekeringhouders fikken niet snel uit, maar die bakeliet schakelaars wel onder hoge temperaturen.

niet onverstandig om te checken of je passchroef niet zwart is op de contactoppervlakte waar de zekering insteekt. dat komt bij vaak wisselen en niet zelden zijn de reserve zekeringen vuil van jaren op de kast staan, maakt slecht contact en dan krijg je dit ook. kan dus al zijn dat passchroef en zekering vervangen zat is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

na deze thermografie zijn er al wat vervangen, maar nu moeten wel alles gewoon na gaan kijken en er zijn er 18 verdacht, met oog op toekomst wil je ook nog wat spares hebben....

als het mis gaat heb ik een probleem. Dus ben er niet trots op dat ik hem vorig jaar zo heb laten vertrekken.

Nu in de herkansing wil ik het graag wel goed doen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 27 juli 2019 11:47:54 (32%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb daarnet nog even gekeken wat ik had liggen. Dat zijn porceleinen houders van 63A voor een 15 of 16 mm rail die met een "blikje" op de rail geklikt is.
De passchroef is direct in de rail geschroefd.
Hier een paar foto's van de kast. Ik heb de ringen van twee zekeringen er even afgedraaid voor de foto (het brune is gewoon troep onder in de kast).

Het merk van de kast weet ik niet, er staat een F op het deksel met een kroontje daarboven.

Misschien een optie om de 22 mm rails te vervangen en smaller en dikker te maken zodat je dezelfde doorsnede hebt? Je zei dat er al een aantal "lam" waren, dus dan moet je toch iets gaan doen, de 15/16 mm houders zijn een stuk makkelijker te verkrijgen.

Die 6 stuks hier uit de kast mag je zo van me hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

F is Faget, dat merk is ook in een grote firma opgegaan.

de houders van halyester laten aanpassen is het goedkoopste zou ik denken, laat er mee 30 maken dan kun je vooruit.

als die coupes direct achter de 1600A hoofdschakelaar zitten en er zit ook een voeding met stromen in die orde van grootte op, dan mag een 13 in dozijn automaat niet eens, de hoofdvoeding is veel te zwaar. krijg je automaten die 15kA of meer moeten kunnen schakelen, of voorzekeren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2019 18:16:06 schreef testman:
F is Faget, dat merk is ook in een grote firma opgegaan.

Ah weet ik dat ook weer.
-edit- Is dus geen Faget blijkbaar, maar Weber! Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/90603

de houders van halyester laten aanpassen is het goedkoopste zou ik denken, laat er mee 30 maken dan kun je vooruit.

HmH wilde porceleinen houders, dat zal denk ik niet lukken?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

alles is ouwe rommel in die boot, als je naar huidige eisen gaat kijken zal er zeker wel meer niet kloppen, je moet iets als je oude rommel in leven moet houden. overigens zijn die groepschakelaars ook van bakkeliet, en schakelen hetzelfde vermogen, mag ook.

keramische houders zijn er nieuw amper nog, kom er iig geen meer tegen in niuwe kasten. alles is kunstof tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2019 18:29:10 schreef testman:
keramische houders zijn er nieuw amper nog, kom er iig geen meer tegen in nieuwe kasten. alles is kunstof tegenwoordig.

Het feit dat er keramische houders in zitten heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat die boot niet afgebrand is als ik zo die thermische foto's zie. Als het kunsstof was, zou die boot door hitte allang ten gronde gericht zijn. Dus ik snap heel goed de "eis" van keramische houders.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

eh, er zit pertinax rond de koppen, als die nog niet aan het blazen is of zwart dan is die kop nog zo heet niet.

de ellende is meer in deze de ronkende diesels, trillen is bij deze kasten juist funest. natrekken mag dan ook wel, dat je thermisch niks ziet bij sommige koppen kan ook komen omdat er amper stroom loopt, maar losse draden zie thermisch je pas met enig lopend vermogen..

over zo'n DIII kop valt tussen de 7-10W aan vermogen, warm worden ze echt wel met 63A erover, afhankelijk van de geleiders die eraan zitten zie je dat op de thermische camera, dikke rails werken als koelelement..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 27 juli 2019 21:47:45 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2019 21:41:27 schreef testman:
over zo'n DIII kop valt tussen de 7-10W aan vermogen, warm worden ze echt wel met 63A erover, afhankelijk van de geleiders die eraan zitten zie je dat op de thermische camera, dikke rails werken als koelelement..

Dat geloof ik zo, wat verliezen mespatronen trouwens? (van dezelfde stroom waarde)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Op sommige plekken is het ook verbrand...

Maar warmte gaat vooral in rail zitten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 27 juli 2019 22:11:00 schreef henri62:
[...] Dat geloof ik zo, wat verliezen mespatronen trouwens? (van dezelfde stroom waarde)

Weber bladzjde 11
https://www.hager.nl/files/download/0/10282_1/0/413_NH_smeltveilighede… afhankelijk van bouwgrootte ~5-7 watt.

Goede ventilatie in een kast en groepen niet tot In opjagen helpt een stuk.

Op 27 juli 2019 10:04:38 schreef High met Henk:
er is ook thermografie gedaan: het wordt beetje heet op sommige dingen...

Wat ik daaraan vind opvallen is het grote temperatuurverschil tussen de verschillende patroonhouders. Vooral die linksonder die VEEL heter is dan de rest. Is het een idee om (ook) die groep te splitsen omdat er nu "te veel" op zit?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Zijn 3 f horizontaal die min of meer gelijk belast zijn. Echter door verhoogde weerstand loopt de temperatuur op.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat is het punt idd, ergens heb je een weerstand die de boel rondom opwarmt. niet zelden is de kabelschoen aan de stugge draad die aan de rand van de coupe zit de reden, niet goed geperst. of een monteur die een hele lage definitie van vast draaien heeft. dat kom je vaak tegen..

dit gaat vaak heel lang nog goed, de spanningsval is minimaal en het materiaal kan veel hebben. tot op een punt de zekering stuk blijft gaan, of er smelt het eea weg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/curiosa-en-brocante/m1439…

foto vragen achter de pertinax plaat

pas op, bij uit elkaar helen van de deksels, hier zit asbest koord in.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 28 juli 2019 15:27:11 (16%)

de DII coupe van deze reeks heb ik op t werk nog wel, denk zelfs dat het nog nieuwe zijn. maar de DIII is wat zeldzamer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

die van MP lijken ook DII.
iig te klein voor DIII (er ligt 6A op)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 28 juli 2019 19:31:04 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je hebt nog niet gereageerd op de optie om de rails te vervangen, zie mijn eerdere post (4 terug). Of kan dat helemaal niet?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.