Wat zit er in een CTS7647

pietplof

Golden Member

Zeer geachte collegae,

Mijn ,,hok" ligt op het NW en de temperatuur was deze ochtend 22 graden C.
De rest van huis en tuin ruim boven de 34 en derhalve wat knutselarbeid.
Na deze inleidende woorden het probleem

Voor mij ligt een bejaarde ,,temperature tester" met het merk Robinair.
Het ding meet in F en in C.
Voeding is een 1,5 volt cel.

Een keuzeschakelaar voor drie ingangen.
Een andere schakelaar voor respektievelijk Adj, lo, hi.
Uitlezing is een draaispoelinstrument.
Tot voor kort werkte het apparaat naar behoren.
Nu echter slaat de wijzer bij de stand adj. In de hoek en kont er niet meer uit.

Na openen bleek de inhoud bijzonder simpel.
Op de print is slechts één ,,moeilijk" onderdeel geplaatst nl. een op een ic gelijkend voorwerp met de code CTS7647. Na enig speurwerk kom ik tot de conclusie dat het een geintegreerd weerstand netwerkje moet zijn..
Ik denk dat het ding stuk is maar heb geen idee wat er in zit.

Een ander exemplaar verkrijgen lijkt mij gezien de leeftijd ( augustus 1978) niet waarschijnlijk.
Wellicht kan ik met een aantal weerstanden de zaak weer laten functioneren als ik maar weet wat er tussen de diverse pootjes aan waarde hoort te zitten.
En dat weet ik nu juist niet.

Iemand van jullie misschien?

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Wat staat er op de andere kant?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

CTS7647 lijkt me toch een IC en geen weerstandnetwerk.

https://www.forsixmall.com/index.php?main_page=product_info&produc…

Lijkt ook nog wel te koop zo te zien,

[Bericht gewijzigd door Impatt op zaterdag 27 juli 2019 13:08:13 (13%)

rob040

Golden Member

Weerstandnetwerkje zou kunnen, maar hebben dan niet alle weerstanden dezelfde waarde? Ze zullen niet allemaal defect zijn. Kun je er aan meten?
Is het een DIL of SOIC behuizing?
Edit: Gezien het bouwjaar zal het wel DIL zijn...

[Bericht gewijzigd door rob040 op zaterdag 27 juli 2019 13:11:23 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Het zal ongetwijfeld een weerstandsnetwerkje zijn ongeacht of obscure websites het tussen de halfgeleiders plaatsen.

De obscure zoekresultaten komen doordat Google CTS als aanduiding voor de fabrikant herkent; met de kennelijke datumcode wordt verder weinig zinnigs gevonden dan informatie van verkopers die ergens al dan niet een partijtje hebben liggen of iemand misschien kennen die al dan niet een partijtje heeft liggen van iets dat er wel of niet op lijkt.

Mijn aanname in het vorige bericht was dat het een SIL bouwvorm heeft en het type op de andere kant staat. Dat hoeft niet helemaal te kloppen, maar 'the date code is strong on this one'. Het is vrij simpel om bij dit soort netwerkjes met soms veel tekst erop of tekst op de andere kant, het verkeerde nummer te pakken. Ook omdat een waarde-aanduiding zoals 103 of 472 soms meer op een datumcode lijkt dan de datumcode.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bjokal

Golden Member

Op 27 juli 2019 13:13:25 schreef maartenbakker:
Mijn aanname in het vorige bericht was dat het een SIL bouwvorm heeft en het type op de andere kant staat. Dat hoeft niet helemaal te kloppen, maar 'the date code is strong on this one'. Het is vrij simpel om bij dit soort netwerkjes met soms veel tekst erop of tekst op de andere kant, het verkeerde nummer te pakken. Ook omdat een waarde-aanduiding zoals 103 of 472 soms meer op een datumcode lijkt dan de datumcode.

Klopt, er staat een tweede code op.
Dat is het partnummer waarmee je de exacte opbouw en weerstandswaarde kan achterhalen. Ik hem me pas geleden ook rot gezocht toen ik een print vol had met die dingen.
Voorbeeldje uit een datasheet van CTS :

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
pietplof

Golden Member

Ha collegae, wederom ben ik verrast door de snelle reacties.
Mijn dank daarvoor.
Aan de achterzijde... Ja, maar dan moet het ding met zijn 14 pootjes ( inderdaad DIL) wel eerst losgesoldeerd.
Een ic is m.i. Onwaarschijnlijk daar de voedingsspanning maar 1,5 volt is.
Bovendien zijn er rond het ding geen andere componenten te vinden.

Ben nu net thuis gekomen en geniet van mijn port waarbij een stukje schimmelkaas.
Ga morgenochtend verder kijken.

festina lente
pietplof

Golden Member

Ha collegae, wederom ben ik verrast door de snelle reacties.
Mijn dank daarvoor.
Aan de achterzijde... Ja, maar dan moet het ding met zijn 14 pootjes ( inderdaad DIL) wel eerst losgesoldeerd.
Een ic is m.i. Onwaarschijnlijk daar de voedingsspanning maar 1,5 volt is.
Bovendien zijn er rond het ding geen andere componenten te vinden.

Ben nu net thuis gekomen en geniet van mijn port waarbij een stukje schimmelkaas.
Ga morgenochtend verder kijken.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Bij DIL is de achterzijde minder waarschijnlijk. Staat er echt alleen maar CTS7647 op?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Maarten; de temperatuur is ietwat gedaald en de hersenverweking is navenant afgenomen.
Behalve de vermelde code staat er ook nog: 12860-54
Ook daarmee kan ik nu nog niet verder maar zodra de ,nu nog meurende, collegae zijn ontwaakt en het ontbijt achter hun kiezen hebben geschoven gloort er wellicht enige hoop.

festina lente

Op 27 juli 2019 22:34:47 schreef pietplof
Een ic is m.i. Onwaarschijnlijk daar de voedingsspanning maar 1,5 volt is.

dat argument snap ik niet. de cpu in je pc werkt op 0.9V o.i.d.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pietplof

Golden Member

Rew; zoals meerdere malen opgemerkt....mijn kennis van ic's is zeer beperkt.
En gezien de leeftijd van het apparaat ( 41 jaar) verwachtte ik niet dat 1,5 volt voldoende was om een ic van genoemde leeftijd te laten functioneren.

festina lente
EricP

mét CE

Op 28 juli 2019 07:18:42 schreef rew:
[...]dat argument snap ik niet. de cpu in je pc werkt op 0.9V o.i.d.

Ik gok erop dat die niet uit de 70-er jaren is...
[edit]Te laat...[/edit]

Als het ding zo simpel is... is er een schema van te tekenen?

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 28 juli 2019 07:32:35 (18%)

Op 28 juli 2019 07:29:21 schreef pietplof:
En gezien de leeftijd van het apparaat ( 41 jaar) verwachtte ik niet dat 1,5 volt voldoende was om een ic van genoemde leeftijd te laten functioneren.

Enerzijds, trek ik je inschatting "het is een weerstandsnetwerk" niet in twijfel. Ik zeg alleen dat chips best op 1.5V kunnen werken. D'r zijn er een hoop die meer willen, maar minder kan ook. Volgens mij waren er ook in die tijd wel dingen die zo laag konden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 27 juli 2019 22:34:47 schreef pietplof:
Ben nu net thuis gekomen en geniet van mijn port waarbij een stukje schimmelkaas.

Genieten? brrr smaken verschillen... :)

pietplof

Golden Member

Gelukkig wel; ik mag er toch niet aan denken dat ,,iedereen" bejaarde port met schimmelkaas wil eten....wordt het een onbetaalbaar genieten ( vraag/ aanbod)

festina lente
Henry S.

Moderator

Post eens een scherpe foto

@hieronder: Ja lekker :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 28 juli 2019 18:09:54 (35%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 juli 2019 14:41:22 schreef Henry S.:
Post eens een scherpe foto

Sorry, konhet niet laten...

[Bericht gewijzigd door RuleS op zondag 28 juli 2019 17:36:23 (70%)

pietplof

Golden Member

Voordat ik een camera-opstelling zou gaan ontwerpen met passende belichting heb ik het miniprintje eerst eens ontdaan van alle verbindingsdraadjes. De keuzeschakelaar ( adj, lo, hi) losgesoldeerd. Het CTS (dil) blokje met zijn 14 pootjes was nergens meer mee verbonden.
Daarna tussen alle pootjes meten en daaruit kwamen heel verschillende weerstandwaarden.
Ze varieerden van 1,08 kohm tot 17,60 kohm en vele andere waarden daartussen.
Daaruit mag ik concluderen dat het echt een blokje is met een aantal weerstanden.
Vervolgens de beide standenschakelaars gecontroleerd op eventuele fouten evenals de drie instelpotmeters.
Het draaispoelinstrument aan een ijkgenerator gehangen; in orde.

Daarna, ter ontspanning bij de vijver de visjes en onszelf gevoerd.
Na de schaft heb ik los liggende onderdelen middels draadjes met elkaar verbonden en de batterij aangesloten. In de stand adj. Ging de wijzer van het draaispoelinstrument keurig naar de vereiste stand van ,,32" ten teken dat het apparaat meetgereed was.

Morgenavond zet ik het ding weer inelkaar en dan zie ik wel of het dan nog steeds werkt.

Heb ik iets gevonden dat niet deugde...neen
Heb ik dus iets moeten herstellen....neen
En toch doet ie ut.

Wie het weet mag het zeggen.
Tijd voor

En een goede nachtrust.

festina lente
Arco

Special Member

Rotte verbinding, gebroken/slechte soldering,...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com