Welke 2-polige meter gebruiken? (duspol)

Beste mensen ik kom er maar niet uit welke 2-polige meters nou eigenlijk goed zijn en ook nog volgens de nieuwste NEN-Norm gebruikt mogen worden.

Zelf hoorde ik tijdens mijn stage periode nog in eind 2018 dat er een hele partij 2 polige meters afgekeurd waren (De reden weet ik hier niet voor).

Ik zit te kijken naar de 'Fluke T150' en de 'BENNING Duspol Digital'.
Als je er één aanraad graag de reden er bij.

Het gaat gebruikt worden om spanningsloos te kunnen werken en kijken of de spanning goed en hoeveel die is, ook of de aarde z'n werk goed doet net zoals de aardlekschakelaar.

[Bericht gewijzigd door CTS op zondag 28 juli 2019 16:44:29 (18%)

2-polige meters? Wat versta je daaronder? Meters voor wat? Oh, ik lees te snel. Kweenie.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 28 juli 2019 16:46:10 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 juli 2019 16:44:51 schreef flipflop:
2-polige meters? Wat versta je daaronder? Meters voor wat?

In dit geval versta ik onder 2 polige testers zoals de BENNING Duspol Digital en de Fluke T150

GJ_

Moderator

Volgens mij zijn die alle twee goed. Alleen is de Fluke wat prettiger afleesbaar.

mvdk

Golden Member

Gewoon een tweepolige tester die geen spookspanningen weergeeft. Dus niet te hoogohmig. Je hebt ze duur en minder duur. Zoek voor minder duur.
Als je ermee op raffinaderijen mee moet gaan werken, dan moet je iets hebben wat aan al of enige van de navolgende normen voldoet:
Norm: EN 61010-1 / -031, EN 61243-3, EN 60529, EN 61557-7/ -10/ -1, EN 61326, EN 55011

Dat moet je kunnen vinden in de datasheet

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zondag 28 juli 2019 17:30:08 (64%)

mvdk

Golden Member

@Brainbox: Nee, een eventuele opdrachtgever moet zeggen aan welke specs en normen je tester moet voldoen.

Edit: ik had je hele post moeten quoten...

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 28 juli 2019 17:31:28 (18%)

Het gaat dus eigenlijk wel gebruikt worden op klussen zoals woningen en utiliteit en daarnaast in de vrije tijd, best breed dus.

mvdk

Golden Member

Nogmaals, de opdrachtgever moet zeggen aan welke eisen je gereedschap en apparatuur moet voldoen...

Op 28 juli 2019 17:32:34 schreef mvdk:
Nogmaals, de opdrachtgever moet zeggen aan welke eisen je gereedschap en apparatuur moet voldoen...

Daarom maar een apparaat hebben die ten alle tijden goed gekeurd is haha

Shiptronic

Overleden

Sommige meters kan je zelf in een laag impedant modus zetten, zodat ze werken als duspol .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Maar die mag je dan toch niet gebruiken, het ding heeft in de regel ook een Amp stekkerbus, en al je daarmee parallel gaat meten geeft dat vuurwerk.

En inderdaad, soms is het ook simpelweg wat voorgeschreven wordt, in mijn geval is dat bijvoorbeeld een metravolt 12D.

een fluke T6 kan met alleen de bek ook de spanning al meten, en is trurms. ik zou geen gewone meer kopen, immers zorgen oa smps voedingen voor afwijkende stroom meetwaarden bij oa de fluke T5. als je veel aan installaties werkt een handige. als je storingen doet niet, de ohm meet functies van die dingen gaan maar tot 100 of 1000ohm en spanning meet ie niet achter de komma, dus stuurspanningen meten ermee is niet heel handig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juli 2019 18:08:39 schreef testman:
een fluke T6 kan met alleen de bek ook de spanning al meten, en is trurms. ik zou geen gewone meer kopen, immers zorgen oa smps voedingen voor afwijkende stroom meetwaarden bij oa de fluke T5. als je veel aan installaties werkt een handige. als je storingen doet niet, de ohm meet functies van die dingen gaan maar tot 100 of 1000ohm en spanning meet ie niet achter de komma, dus stuurspanningen meten ermee is niet heel handig.

Een T6 heeft een bereik omschakelaar en mag puur sec van de NEN3140 niet gebruikt worden als 2 polige tester om spanningsloosheid aan te tonen.

Nu heb ik daar ook schijt aan en gebruik de T5 of T6 ook gewoon.

officieel heb je daar een tester met lage impedantie voor nodig, maar geen hond gebruikt die ervoor want je kunt er verder te weinig mee. een benning duspol kan dat bijv, maar is verder net een hark in de besteklade, te lomp en grof om verder iets mee te doen. de nen zegt zoveel waar geen logika inzit. duidelijk, hoge impedantie dan zie je lekspanningen nog alsof er voeding opstaat.

de contactloze spanningzoeker gebruik ik ook vaker, puur om te zien waar ergens voeding opstaat zonder meteen 2 handen nodig te hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja ze willen liever niet dat een leek met een multitester met de verkeerde stand in een WCD komt denk ik

mvdk

Golden Member

Is die Fluke nou zo vreselijk goed, of is die Nieaf Smitt nou zo beroerd?
Voor dat geld van die gele kan je 4 van die blauwe kopen...

Op 28 juli 2019 20:37:56 schreef mvdk:
Is die Fluke nou zo vreselijk goed, of is die Nieaf Smitt nou zo beroerd?
Voor dat geld van die gele kan je 4 van die blauwe kopen...

Ik denk dat je met alles tegenwoordig het meest betaald voor het merk maar er zal ergens wel echt een betere gebruiksgemak en kwaliteit in zitten, alleen nu de vraag waar is die te vinden.

nieaff smitt is veelal inkoop spul, ik merk dat schakelaars en displays maar zo zo zijn met die meters.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juli 2019 17:29:09 schreef mvdk:
Gewoon een tweepolige tester die geen spookspanningen weergeeft. Dus niet te hoogohmig.

Is dat nou de enige reden dat je deze meters moet gebruiken? Ik heb het via via geleerd met de multimeter maar de bedrijfsvoering werd ineens veranderd en alles moest met een duspol gedaan worden, maar ik heb nooit zo begrepen waarom nou.

Op 28 juli 2019 22:57:51 schreef maus0611:
[...]

Is dat nou de enige reden dat je deze meters moet gebruiken? Ik heb het via via geleerd met de multimeter maar de bedrijfsvoering werd ineens veranderd en alles moest met een duspol gedaan worden, maar ik heb nooit zo begrepen waarom nou.

Volgens de norm in ons vakgebied 'Elektro' mag er niet met de multimeter naar spanning of spanningsloos gemeten worden omdat het risico bestaat dat je het niet op de juiste stand hebt staan. Dus eigenlijk zeggen ze neem voor elk ander opdracht ook een daar bij alleen horend apparaat.
Dat krijgen wij tenminste met onze opleiding te leren.

Even los van de argumenten 'wat de opdrachtgever voorschrijft', is de keuze in Duspol (en daarop lijkende apparaten) wel breed. Belangrijkste overwegingen zijn naar mijn idee ook al een paar keer genoemd:
- Geen omschakelen / omstekkeren op het apparaat (want, kans op aansluitfouten)
- Geen externe voeding / interne voeding (want afhankelijkheid daarvan is niet gewenst)
- Geen digitaal display, maar aflezing (met bijv. LED's) die het altijd doet (want display is weer kans op weergave-fouten) of: combinatie van display en LED's
- Lage impedantie-waarde
- Eventueel voldoend aan normeringen (such as, but not limited to....)

Ofwel: de simpelste omschrijving van een Duspol is dat de meeste opdrachtgevers willen dat het een 'dom' ding is dat exact doet wat je ervan verwacht: Vertellen of er tussen twee aders een spanningsverschil staat en zo ja, ook nog een indicatie van hoeveel ongeveer. (Stipel noemt het geloof ik heel schattig een 'spanningsaanwijzer'...).

Fluke, Benning zijn wel de 'go-to' merken als je voor acceptabele prijs/kwaliteitverhouding wilt gaan. En voor het eenvoudigere werk kun je bijvoorbeeld Nieaff of Weidmuller overwegen.

Oh, en als je aan 'de regeltjes' wilt gaan voldoen, vergeet dan ook niet om een 'spanningtester-tester' aan te schaffen. Bijv. een Martindale PD240. En Fluke heeft geloof ik ook van die 'proving units'.

Interessant inzicht in testers en het hoe/wat/waar/wanneer gebruik in dit filmpje op yoeptoeb.

Op 28 juli 2019 23:46:42 schreef den_tichel:
Even los van de argumenten 'wat de opdrachtgever voorschrijft', is de keuze in Duspol (en daarop lijkende apparaten) wel breed. Belangrijkste overwegingen zijn naar mijn idee ook al een paar keer genoemd:
- Geen omschakelen / omstekkeren op het apparaat (want, kans op aansluitfouten)
- Geen externe voeding / interne voeding (want afhankelijkheid daarvan is niet gewenst)
- Geen digitaal display, maar aflezing (met bijv. LED's) die het altijd doet (want display is weer kans op weergave-fouten) of: combinatie van display en LED's
- Lage impedantie-waarde
- Eventueel voldoend aan normeringen (such as, but not limited to....)

Ofwel: de simpelste omschrijving van een Duspol is dat de meeste opdrachtgevers willen dat het een 'dom' ding is dat exact doet wat je ervan verwacht: Vertellen of er tussen twee aders een spanningsverschil staat en zo ja, ook nog een indicatie van hoeveel ongeveer. (Stipel noemt het geloof ik heel schattig een 'spanningsaanwijzer'...).

Fluke, Benning zijn wel de 'go-to' merken als je voor acceptabele prijs/kwaliteitverhouding wilt gaan. En voor het eenvoudigere werk kun je bijvoorbeeld Nieaff of Weidmuller overwegen.

Oh, en als je aan 'de regeltjes' wilt gaan voldoen, vergeet dan ook niet om een 'spanningtester-tester' aan te schaffen. Bijv. een Martindale PD240. En Fluke heeft geloof ik ook van die 'proving units'.

Interessant inzicht in testers en het hoe/wat/waar/wanneer gebruik in dit filmpje op yoeptoeb.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier heb ik zeker wat aan. Het zijn best wat dingen waar je aan moet denken, als je er over nadenkt niet eens zo gek.

Ik ook. Al hebben ze bij ons wel bedacht dat we een Fluke krijgen met enkel voltage/weerstand meetmogelijkheid. Dus verkeerd steken van stekkers kan niet, er zit geen amperestand op. Gelukkig, want ik kan zo collega's aanwijzen die zo wel willen meten hoeveel stroom de installatie gebruikt ;)

Ik vind het leuk hoe men met een 2 polige spanningsmeter wil aantonen dat iets spanningsloos is, maar ik heb te vaak meegemaakt dat er juist een probleem met de nul is, en er dus wel degelijk spanning aanwezig is, maar de meter ziet dit niet omdat de nul een dode lijn is.

Ik meet dan ook altijd fase-nul/fase-aarde/nul-aarde. Want die aarde is de kast waar ik half in leun en dus volledig mee verbonden kan zijn.

Op 29 juli 2019 00:40:03 schreef maus0611:
Ik ook. Al hebben ze bij ons wel bedacht dat we een Fluke krijgen met enkel voltage/weerstand meetmogelijkheid. Dus verkeerd steken van stekkers kan niet, er zit geen amperestand op. Gelukkig, want ik kan zo collega's aanwijzen die zo wel willen meten hoeveel stroom de installatie gebruikt ;)

Ik vind het leuk hoe men met een 2 polige spanningsmeter wil aantonen dat iets spanningsloos is, maar ik heb te vaak meegemaakt dat er juist een probleem met de nul is, en er dus wel degelijk spanning aanwezig is, maar de meter ziet dit niet omdat de nul een dode lijn is.

Ik meet dan ook altijd fase-nul/fase-aarde/nul-aarde. Want die aarde is de kast waar ik half in leun en dus volledig mee verbonden kan zijn.

Die laatste zin ga ik heel goed onthouden, zou jammer zijn als het door mij heen zou gaan.