Panasonic beeldbuis TV

Beste Forumleden,

Deze avond heeft onze Panasonic TV het begeven (ongeveer 20 jaar oud). De tv viel uit tijdens het spelen. Ineens een lichtflits en gedaan ermee.

Nu probeert de tv op te starten maar valt direct terug uit. Het rode lampje blijft knipperen.

Het type van de TV is TC-14S4RC.

Heb hem al open gevezen maar niets opmerkelijks te zien.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn???

Horizontaal eindtor er uit gepiept doordat de drivertrafo een los pootje heeft. Niet gezegd dat dit nu ook het geval is, maar meestal wel. Zet anders even een foto van de print even hierbij.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Meet de lijneindtor door welke vlak naast de grote zwarte hoogspanningstrafo zit. Indien heel is, soldeer deze er uit en meet of je +b stabiel is. Anders hoogspanningstrafo defect...

Heb de transistor eruit gesoldeerd, moet ik nu de TV terug aanzetten en meten op de basis-pin t.o.v. massa?

maartenbakker

Golden Member

Nee, je moet de transistor meten op kortsluiting tussen C en E. Dat kan ook zonder uitsolderen en is een eerste snelle check bij deze symptomen maar geen gegarandeerde oplossing. Als hij goed is ga je aan de voeding meten, dat kan met uitgesoldeerde tor zoals SMD aangeeft maar de spanning staat dan op de collectoraansluiting, niet op de basis.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 juli 2019 14:02:55 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even ter controle dat dit de juiste transistor is??? Weerstand tussen C en E is oneindig.

Dan zou ik transistor verwijderen en voltage meten tussen C en E op het moment van aanzetten. Ergens rond de +70 en 140V Gezien formaat geschat rond de 90V, maar kan afwijken uiteraard.

Op 28 juli 2019 14:13:39 schreef Louis123:
Even ter controle dat dit de juiste transistor is??? Weerstand tussen C en E is oneindig.
[bijlage]

Dit lijkt mij meer de driver transistor.
Volgens mij zit de eindtor altijd aan een koelvlak, bvb rechtsboven op foto.

Evarist

Golden Member

Nee, vooraan is een dubbeldiode. Je moet de tor meten die op de koelplaat staat.
En vergeet het chassisnummer niet te vermelden, ik heb goede doc over dit toestel.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

een 36cm tv die anno 2019 nog in de avond als tv wordt gebruikt, klinkt meer als de tv in de caravan die overleden is..

niet teveel aan doen, die dingen zijn werkend gratis af te halen, geen hond wil ze nog. ook met een dvd speler erin niet..

wat is dat rare ding tussen de HF voedingtrafo en C812?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 juli 2019 20:29:05 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juli 2019 20:12:41 schreef Evarist:
Nee, vooraan is een dubbeldiode. Je moet de tor meten die op de koelplaat staat.

Als je naar de opdruk op de print kijkt blijkbaar niet, de C en E staan er duidelijk bij.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 28 juli 2019 20:12:41 schreef Evarist:
Nee, vooraan is een dubbeldiode. Je moet de tor meten die op de koelplaat staat.
En vergeet het chassisnummer niet te vermelden, ik heb goede doc over dit toestel.

Nee, die tor zonder koelplaat is wel degelijk de lijneindtor, die op de koelplaat is de STR van de voeding.

Evarist

Golden Member

Och het is een kleine TV. Vaak is die BU overgedimensioneerd waardoor een koelplaat niet nodig is. Sorry dat ik je op een fout spoor zette.
Daarom is het belangrijker van het chassisnummer te vermelden dan het typenummer.

Verwijder de BU en meet of de Ub opkomt. Zo ja, dan is de hoogspanningstrafo kapot. Komt vaak voor.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Spanning tussen C en E bij moment van aanzetten is ongeveer 170 VDC.

Heb nu ook opgemerkt dat bij de hoogspannings-transfo de pinnen los waren gekomen. Deze heb ik allemaal terug gesoldeerd.

Servicedocumentatie is bij elektrotanya te downloaden
https://elektrotanya.com/panasonic_tc_14s1rc_tc_21s1rc_tx_14s1tc_tx21s…
Q551 is de lijntransistor
Q501 is de bijbehorende drivertransistor.
In de print zit ook een zaagsnede tussen de collector en overige pennen van de transistor. Dat is tegen hoogspanningsdoorslag over de print tussen de collector en de rest van de tv. Bij een werkende tv kan op de collector spanningspulsen van 1000V of hoger aanwezig zijn. Dus niet meten aan de collector van Q551 bij een werkende TV en dat is ook (vrijwel) nooit nodig.

je kan ook lamptest doen,lijntransitor eruit en dan lamp in de plaats.

+B Ok voor een kleine TV wel hoog, maar goed. Probeer het eens opnieuw met de lijntransistor er weer ingesoldeerd, wie weet waren het de losse contacten.

Losse lijntrafo contacten lijkt wel zeker de oorzaak, of er moet een dubbelfout in zitten.

nog een waarschuwing. dit chassis is gedeeltijk niet gescheiden van het net. Oa de voeding van de lijneindtrap gebeurt niet netgescheiden.

De lijntrafo wordt ook gebruikt om afgeleide voedingen galvanisch te scheiden.

Zojuist de transistor er terug in gesoldeerd.

Nu bleef de TV aan voor ongeveer 10 seconden. Er kwamen allemaal dikke horizontale lijnen op het sherm van ongeveer 5 cm dik.

Hierna viel de TV terug uit zoals ervoor....

Heb je wellicht per abuis aan 1 van de 2 potmeters gedraaid op de lijntrafo? En dan met name die waar Screen of G2 bij staat?

Screen / G2 potmeter tegen de klok indraaien. Hopelijk blijft de tv aan en kun je wat metingen verrichten.