crt monitoren aanschaffen; waar op letten?

Ik heb interesse in oude afkijkmonitoren (sony pvm) en museum crt’s (hantarex) en kom ze zo nu en dan ook tegen op mp of elders. Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet letten bij de aankoop, zodat ik nu twee identieke pvm’s heb, die behoorlijk verschillen van beeldkwaliteit. Zijn er vuistregels voor de leek? Is het bouwjaar een indicatie voor de nog resterende levensduur? Is een mooie Hantarex per definitie de moeite nog waard om te laten repareren?

De slijtage van de beeldbuis.
Te zien aan de scherpte van het beeld, als je er een testbeeld op kan krijgen zie je het snel.
Ook as er kleuring zit in de z/w gradatie balk kan er te veel slijtage zijn.
Hou er rekening mee dat ze vaak erg lang aan hebben gestaan, dus kan de BB aan zijn einde zijn.

maartenbakker

Golden Member

Bouwjaar maakt niets uit, gebruik des te meer. Sony's kunnen op standje 'lichtbak' gebruikt zijn, en dan zijn de beeldbuizen gewoon einde verhaal. Let op grijstinten die niet wit zijn maar bijvoorbeeld groenblauwig of paaarsig.

Naast Hantarex zou je ook naar bijvoorbeeld Barco en FIMI (Philips) kunnen kijken. Die maakten ook heel mooie monitoren, en afhankelijk van de gebruikte beeldbuizen scherper dan die van Sony.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als dat spul in een studio is gebruikt dan staat de intensiteit wat donkerder als dat het een mobiele set is geweest, buitenlicht zorgt dat je meer buislicht nodig hebt. echter heeft een studio set wrs wel veel meer uren op de klok.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En hoe snel ze op scherpte en vol contrast en juiste kleur zijn. hoe sneller ,hoe beter!