Vraag, pulserende LED omzetten in stuurspanning voor relais

Op 30 juli 2019 00:19:03 schreef Thevel:
[bijlage]Ik heb de laatste schakeling met de NE555 even gesimuleerd.
Rode lijn: 4 pulsen van de LED, daarna brand hij continue.
Groene lijn: het signaal op pen2 en pen6.
Paarse lijn: de uitgang (pen3) als deze laag is trekt het relais aan.

Zelf ook een poging gedaan een model op te bouwen via website waar je de schakeling kan simuleren, helaas te complex om dat een twee drie te regelen. Handige tool voor de toekomst als er meer tijd is. Maar chapeau deze werkt ook in de praktijk. gr Paul

Op 29 juli 2019 19:31:46 schreef anoniem015:
Bij led uit of blokgolf moet relais uit
Bij led continu aan moet relais in
Blokgolf 4Hz is 125ms aan en 125ms uit
Dus vanaf pos-flank traag opladen (T>125ms)
en vanaf neg-flank snel ontladen (T<125ms)
Dan zou ik volgende doen
[bijlage]
Nadeel: Relais schakelt pas in als led 1s continu aan is
Als optimalisatie kun je de 2de opamp in je LM358 ipv de BC547C gebruiken als ingangstrap.
Belasting van het ledcircuit is dan nihil

Beste dank voor het reken en tekenwerk, inmiddels een werkend exemplaar.. gr Paul

Arco

Special Member

Beste dank voor het reken en tekenwerk, inmiddels een werkend exemplaar..

Welke?
En wat was er mis?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Welke?

Het laatste schema met de NE555.

Op 30 juli 2019 11:00:59 schreef Thevel:
[...]Het laatste schema met de NE555.

Goede avond, gisteren met succes jouw exemplaar opgezet, werkt als een speer, al wat van mij laten horen maar mogelijk niet geplaatst op het Forum?

Moet nog even een test op de lange termijn draaien maar zal gewoon werken. (temperatuur in een oude buizenradio kan aardig oplopen, rond de 60 graden celcius geen vreemde, mogelijk verlopen de waarden wat van de gebruikte componenten)

Dank voor de opzet en uitwerking. Groet Paul

Op 30 juli 2019 02:21:04 schreef Arco:
[...]
Welke?
En wat was er mis?

Arco, uiteindelijk gisteren het schema van Thevel opgezet, deze werkt prima, domweg deze als eerste gepakt, de 555 zat al op het proef printje. Ga later nog eens aan de slag met jouw schema. Dank voor het meedenken en rekenwerk, gr Paul