Panasonic beeldbuis TV

Tegen de klok in gedraaid en tv blijft helemaal niet meer spelen. Waarvoor dienen deze potentiometers?

Hier een foto wat er tevoorschijn komt als de tv uitschakelt vanzelf na 1 seconde.

Zou er iemand eenvoudig kunnen uitleggen waarvoor die transistor dient die ik er heb moeten uit solderen en wat het probleem zou kunnen zijn waar jullie allemaal aan denken?

Die transistor verzorgt de horizontale afbuiging en de hoorspanning. Beiden zijn goed want dat werkt. Wat op het scherm tee zien is, is het uitlopen van de beeldbuis, dus de restanten van het beeld zonder hor. en vert. afbuiging.
Dus in de lijntrap hoef je het niet te zoeken. Wat nog kan is, dat het toestel in beveiliging gaat door een te grote straalstroom en dat kan weer worden veroorzaakt door het ontbreken van de stuurspanning op de RGB eindtrap. Deze moet rond de 150-200 volt liggen afhankelijk van de beeld inhoud. Geen signaal is 200 volt, met signaal 150 volt en geen spanning is blank wit scherm. Naar mijn mening moet hier toch een ervaren technicus aan te pas komen, op deze manier maak je meer problemen dan dat je oplost met meestal einde wedstrijd voor het apparaat.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 29 juli 2019 18:47:03 schreef smd:
+B Ok voor een kleine TV wel hoog, ...

Véél te hoog inderdaad. Die spanning zou maar 103V mogen zijn volgens de manual.

Groeten, Ron.

Wat bedoel je met +B? Is dit de spanning op de basis van de transistor?

maartenbakker

Golden Member

+B, ook wel heel traditioneel Vbat genoemd, is de hoofdvoedingsspanning. Zou een voltje of 100 moeten zijn in een portable. Dus de spanning die je op de collector meet als de transistor niet in het toestel zit of niet aangestuurd wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, oorzaak in de voeding van de TV die alles naar de donder heeft geholpen? We zagen bij het defect gaan een witte lichtflits zoals een bliksem in huis...

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat er wat anders aan de hand is en ik weet niet of die meting wel klopt. Misschien dat je door goed zoeken het defecte onderdeel kunt vinden aan een brandspoor, scheurtje of gaatje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie dat ik de verkeerde link naar elekrotanya gegeven heb.
TS heeft een TC-14s4rc tv en mijn eerste link verwijst naar een 14s1tc tv.
Deze is beter https://elektrotanya.com/panasonic_tc-21-14s4tc-rc.pdf/download.html#d…

Net als maartenbakker geloof ik die meting ook niet.

Als Ub werkelijk 70% hoger zou zijn, dan wijken andere spanningen ook 70% af en gaat er van alles mis. Bovendien krijg je dan ook geen volledig beeld meer aangezien de hoogspanning dan veel te hoog wordt en het beeld dan rondom kleiner wordt.

Draai eens stapje voor stapje de G2/Screen potmeter met de klok mee en start het toestel tussentijds nog eens. En dat hoeft niet in 200 stapjes, een verdeling van 10 stappen tussen geheel linksom en geheel rechtsom is genoeg om tot een conclusie te kunnen komen. (Zodra hij weer dat witte beeld met terugslaglijnen geeft kun je stoppen, verder rechtsom heeft dan geen zin meer)

Zojuist nog eens geprobeerd aan screen te draaien. Nu blijft de TV wel spelen als de potmeter bijna volledig naar links staat. Nu komt er weer normale sneeuw op de TV.

Ik had ditzelfde al eens geprobeerd deze namiddag en dit ging dan niet.

Bij het te ver naar rechts draaien van de potmeter komen er terug witte lijnen op en valt hij dan uit.

Op 30 juli 2019 21:41:21 schreef Louis123:
Zojuist nog eens geprobeerd aan screen te draaien. Nu blijft de TV wel spelen als de potmeter bijna volledig naar links staat. Nu komt er weer normale sneeuw op de TV.

Nu even zorgen dat je een zender in beeld hebt, contrast en helderheid laag zetten, dan die G2 potmeter langzaam rechtsom draaien tot je die lijntjes weer in beeld krijgt. Dan langzaam een tikkie terug tot ze net niet meer zichtbaar zijn. Let daarbij vooral op zwarte delen in het beeld, daar zie je het het best op.

TV speelt met beeld nu al ongeveer 3h. Ik denk dat ik toch per ongeluk bij het werken aan de tv gedraaid heb aan de potmeter.

Het probleem zal dan toch de losse contacten zijn aan de drivertrafo. Hopelijk blijft hij nu spelen...

Moet haast wel dat het de losse contacten zijn geweest. ik vermoed dat dit nog een TV van de vorige eeuw is??? Stond er niet een datum op de beeldbuis??

Bij het in elkaar steken van de tv deed hij weer hetzelfde... :-(
Dacht dat hij gemaakt is maar eigenlijk dus niet...

Dan zitten dus nog meer contacten los, kan bijna niet anders.
Soms is het moeilijk te zien of het contact nog goed is.

Op 31 juli 2019 18:39:27 schreef smd:
Moet haast wel dat het de losse contacten zijn geweest. ik vermoed dat dit nog een TV van de vorige eeuw is??? Stond er niet een datum op de beeldbuis??

Tussen al de getallen op de beeldbuis zag ik 1990 staan.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk het niet, dit zijn al beeldbuizen waar het jaar niet zo onmiddelijk uit de cijferbrij op te vissen is en een stempel is niet op de foto's te zien (zal er ook niet opstaan, dat was gewoonte voordat er lange serienummers opstonden). Het toestel zal wel uit de tweede helft van de jaren '90 komen of heel misschien uit 2000. Jaar en maand van fabricage staan in het serienummer op de achterkap.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Als de voedingsspanning te hoog is moet je C810, 811 en C817 vervangen. 99.9% kans dat hij hersteld is.
Zet hem zo niet teveel aan, je gaat gevolgschade hebben.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als de voedingsspanning te hoog is moet je C810, 811 en C817 vervangen. 99.9% kans dat hij hersteld is.
Zet hem zo niet teveel aan, je gaat gevolgschade hebben.

Ik meen dat er een STR in de voeding zit en daarin gaat ook wel eens het regelcircuit defect. Sony had dit beveiligd met een RM2 zener van 135 volt.
Deze ging er dan uit en sloot de voeding kort. Om er achter te komen hoe hoog de voedingsspanning opgelopen was had ik de zener er uit gehaald en het toestel aan gezet om te meten. Prompt ging de hoogspanning door de hals van de beeldbuis, dus einde verhaal apparaat!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Voor dit type chassis gelden andere B+ voedingsspanningen Ik las iets van 130 en 180 volt naar gelang het beeld formaat. Als de G2 en de focus regelaars in de trafo zijn opgenomen dan is de aansluiting een klein pennetje die vaak vergeten wordt om in het door soldeerproces mee te nemen. G2 inregelen begint door de G2 naar links de draaien zoals de met een volume regelaar ook het geval is. De regelaar opdraaien tot dat er een acceptabel beeld verschijnt en met de focus regelaar scherpstellen. Toch nog een vraag want de tv ging met een flits uit en was dat een horizontale streep die plotseling in beeld kwam of beeld vullend.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb "ergens anders" gelezen dat het 105V voor 14" en 125V voor 21" is. Volgens de service manual te meten op TPE13, pen 9 van de lijntrafo.

Maar een meetfout is zo gemaakt omdat je massareferentie de primaire (netgekoppelde!) massa is.

Verder ga ik mee in het idee van slechte solderingen als mogelijke oorzaak.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 augustus 2019 15:56:20 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Op 2 augustus 2019 00:09:56 schreef Zoef de Haas.:
Ik meen dat er een STR in de voeding zit en daarin gaat ook wel eens het regelcircuit defect. Sony had dit beveiligd met een RM2 zener van 135 volt.
Deze ging er dan uit en sloot de voeding kort. Om er achter te komen hoe hoog de voedingsspanning opgelopen was had ik de zener er uit gehaald en het toestel aan gezet om te meten. Prompt ging de hoogspanning door de hals van de beeldbuis, dus einde verhaal apparaat!

Groetjes Hans.

Dat heeft iedere technieker eens voor. Zo leer je.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dat noemen ze ook wel "ervaringsdeskundige", kortom hoe meer ervaring, hoe meer spullen je ooit (per ongeluk) gesloopt hebt.
Ook ik heb de nodige ervaring ;)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.