testapparaat voor testen usb en apple kabels

Ik ben op zoek naar een of meerdere eenvoudige testers waarmee ik usb kabels en apple kabels kan testen. Ik vind/krijg veel usbkabels en zou ze graag testen.
micro usb test ik gewoon met standaard usblader, usb meter en een oude gsm. maar ik heb bv ook enkele usb kabels maar nog geen usb c apparaat. idem voor de nieuwe apple kabels.
Ik kwam toevallig deze meter tegen op ebay. Iemand een idee of dit iets kan zijn of ervaringen mee?
https://www.ebay.com/itm/Type-C-Mini-USB-Micro-USB-3-In-1-USB-Cable-Te…
Liefst zou ik ook nog iets hebben dat usb kabels van bv printers kan testen.
of tips voor testers die veel verschillende soorten kabels klan testen is ook welkom.

Dan zou ik ook willen weten hoe de kabel is m.b.t. inwendige weerstand i.v.m. als laad / power kabel.

vergeten

Golden Member

Op 2 juni 2019 16:51:09 schreef brains:
Ik ben op zoek naar een of meerdere eenvoudige testers waarmee ik usb kabels en apple kabels kan testen. Ik vind/krijg veel usbkabels en zou ze graag testen.
micro usb test ik gewoon met standaard usblader, usb meter en een oude gsm. maar ik heb bv ook enkele usb kabels maar nog geen usb c apparaat. idem voor de nieuwe apple kabels.
Ik kwam toevallig deze meter tegen op ebay. Iemand een idee of dit iets kan zijn of ervaringen mee?
https://www.ebay.com/itm/Type-C-Mini-USB-Micro-USB-3-In-1-USB-Cable-Te…
Liefst zou ik ook nog iets hebben dat usb kabels van bv printers kan testen.
of tips voor testers die veel verschillende soorten kabels kan testen is ook welkom.

Die kan je makkelijk zelf maken!

Een handje chassisdelen aan de ene kant(links) pinnetjes parallel.
Aan de andere kant(rechts) een ander handje chassisdelen parallel.
Een aantal ledjes, voorschakelweerstandjes en een batterijtje/ 5 volt voeding.

Wil je de laadstroom weten(is bepalend voor de aderweerstand) dan "prik" je er een USB spanning- stroommetertje tussen.
Er zit veel verschil in USB kabels mbt de laadstroom.

Elektrisch helemaal niet moeilijk.
Mechanisch wel veel werk om er wat moois van te maken :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Bedankt voor de tip! Meteen eentje besteld :-)

Tot nu toe gebruikte ik zelf gemaakte verloopjes, en afgeknipte kabels. Dit is veel handiger.

(En om de kabel weerstand te meten jaag ik gewoon een flinke stroom door de kabel, zeg 1 à 2 Ampère. En dan de spanningsval over de kabel meten ;-))

groet! Gertjan.

Ik heb de tester van flash2b besteld en die is ondertussen al weekje of 2 aangekomen. Nog geen tijd gehad om te testen (weekje Gentse feesten bv en andere prioriteiten ;-) ) maar zou hem nu willen testen. Probleem is echter dat ik nog niet zie hoe ik dat het beste doe (het ligt waarschijnlijk gewoon onder mijn neus maar zie het licht niet ? ) heb een usbmeter, usbload (instelbaar en vast), powerbank.
Ik wil testen of de USB c kabel en Apple kabels werken die ik heb liggen werken, meer niet. Ik hoef niet perse te weten hoeveel stroom de kabel aankan zonder dat de spanning inzakt maar als dat simpel is natuurlijk wel handig.
Kan iemand me helpen het licht te zien?

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 augustus 2019 13:43:25 schreef brains:
[....]
Kan iemand me helpen het licht te zien?

Knopje zit (meestal) naast de deur :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

De twee hoeken met de 4 polige groene connector erop, moet je van de print losbreken. Dan hou je een driehoek vormige print en 2 verloop printjes over.

Sluit een adapter aan, verbind je te testen snoer aan de adapater en aan de USB-C aansluiting van de driehoek vormige print. Sluit je USB meter aan op de grote USB op die print en je USB load op je uitgang van je USB meter.

Als de USB load uit staat, of laag staat in gesteld zal je USB meter ongeveer 5 volt weergeven maar als de USB load 1A trek, dan zal de spanning inzakken. Hoe meer de spanning inzakt hoe slechter de kabel/adapter.

Zo dus:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190801_143631_resized.jpg

@tidak, gij oude grapjas ;-)
Ik ben nog een beetje moe van de Gentse feesten en had dus het licht nog niet gezien wat natuurlijk lichtelijk irritant is :P
@flash2b Merci voor je uitleg. En een plaatje maakt soms meer duidelijk dan 100 woorden.
Ik kan nu een hele schoenendoos vol kabels testen. Fijne tester, handige, betaalbare aanwinst.