Hulp bij mislukt projectje

Dat is de grootste vraag waar ik nog mee zit, de schakelaar. De MP3 Board gaat spelen zodra hij voeding krijgt, er zouden geen druktoetsen nodig zijn.

MP3 Board
Bedrijfs spanning: 3,7-5,5v

Accu
De geleverde accu blijkt toch het eenvoudige variant te zijn met enkel een rode + zwarte draad en stekkertje, zoals op de afbeelding via bovenstaande is te zien.

Oplader unit
Ingangs voltage is 4.5 - 5.5V. Dit is neem ik aan relevant bij het selecteren van een geschikte powerbank.

@Vergeten, je links naar 'FAQ' kloppen niet. Heb ze overigens wel gevonden.

Thevel

Golden Member

De MP3 Board gaat spelen zodra hij voeding krijgt, er zouden geen druktoetsen nodig zijn.

Zo staat het idd in de handleiding, standaard leest hij van de microSD card.
Je kan dus de deurschakelaar tussen de plus van de voeding zetten, de MP3 board gaat dan spelen als de deur geopend word.
Uiteraard stopt de muziek onmiddellijk als de deur weer gesloten wordt, ik weet niet of dat de bedoeling is.

vergeten

Golden Member

Op 18 juli 2019 23:28:15 schreef Hink:
@Vergeten, je links naar 'FAQ' kloppen niet. Heb ze overigens wel gevonden.

Ze werkten niet 8)7 wel vreemd, maar ik heb de FAQ linkjes zojuist gerepareerd.

Mooi dat je ze toch gevonden hebt. :)

Als ik de gegevens van je linkjes bekijk kom ik tot de conclusie dat de accu kan worden aangesloten als op bijgaande aangepaste tekening.
Dat kan omdat de laadspanning binnen het werkspannings gebied valt die de MP3 module mag hebben.

Ook zie ik dat je accu een LitiumPolymeer (Li_Po) type is en dat het accu ladertje voor LithiumIon (Li-Ion) accu's is ontworpen. In de tekst van de acculaderlink staat weer wel LiPo, dus verwarrend.
Volgens de datasheet van het gebruikte IC de TP4056 is deze echt bedoeld voor Li-Ion.

Nou ken ik niet alle accu eigenschappen en verschiollen maar er is verschil tussen die twee types wat geloof ik te maken heeft met de (diep)ontlading en laadstromen.
Misschien kan iemand anders van CO daar wat over zeggen!

Net als @thevel al schreef waar gaat die deurschakelaar aangesloten worden?

Je moet in ieder geval een deurschakelaar hebben die sluit (0 ohm wordt) bij openen van de deur.
Doet jouw deurschakelaar dat, die je nu hebt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wederom weer dank voor jullie reacties. Zonder jullie hulp was ik echt niet verder gekomen.

Heb de ontvangen spullen nog eens nader bekeken en de oplader ziet er anders uit dan het plaatje dat erbij staat. De foto zit in de bijlage met nummers bij de aansluitingen.

3 Is voor de powerbank 4 en 6 kunnen naar de MP3 Board en de accu kan daar tussen. Of zien jullie nieuwe mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Voor de volledigheid de type nummers:

Oplader: MH TP4056-Protect (Zoals 'Vergeet' ook al aangeeft.
Accu: JA-803450P Link
De verpakking zaten een elkaar geseald wat natuurlijk niet alles zeggend is, het lijkt wel bij elkaar te horen/kunnen werken.

De deurschakelaar heb ik nog niet getest maar deze geef voeding als het deurtje open gaat en sluit deze af bij het dicht gaan.
Dat het geluid stopt zodra de deur sluit is geen probleem. Zie het als een koelkastlampje. He, verlichting is misschien ook een leuke toevoeging :)

Heb in de bijlage een nieuw schema gedaan met de suggesties zoals ik het begrepen heb :)
Wat is de beste manier bij het aansluiten van 3 kabeltjes bij elkaar? Normaal zou een kroontje kunnen maar is dat hiervoor geschikt of weten jullie iets beters?

En nog iets wat ik mij ineens afvroeg, het speakertje moet vast op een bepaalde manier aangesloten worden. Op de soundsboard staat SP+ en SP- maar aan de speakers zitten slechts twee witte draadjes en kan ik sowieso niets terug vinden over SP+ en -, zie ook foto's uit eerste post. (Zal deze niet reposten ;) )

Edit: Speakertje verhaal.

Speakertje staat het soms op het witte randje erbij, maar het maakt niets uit zolang je er een hebt.

Je schakelaar gaat met rood aan de batterij en zwart naar je mp3. Op je laatste tekening staat er maar één draadje. En de mp3 zit op de kruising van rode lijntjes nog steeds aan elkaar.

Top! Het speakertje moet goed komen, hier is één van.

Sorry, over het aansluiten begrijp ik je nog niet.
Zoals ik het interpreteer kom ik uit op het nieuwe schematje uit de bijlage. Hierbij hou ik rood vanaf de MP3 board over en zo bedoel je het vast niet.

Zat ook nog te denken aan de dubbele 'out' aansluit opties van de oplader. Kan ik deze niet benutten?

Heb ook een bijlage toegevoegd met 'open eindjes'. Mocht iemand het hiermee makkelijker kunnen uitleggen dan kan deze gebruikt worden.

Dank Thevel! En de rest natuurlijk!

Ik ga hem op die manier in elkaar zetten en hou jullie uiteraard op de hoogte.

Het werkt!!! :D

Misschien voor de meeste geen verassing met de juist apparatuur en het juiste aansluitschema maar je wilt niet weten hoe big mijn smile was toen het werkte :D

Ben nu even aan het testen met opladen d.m.v. een powerbank en dat lijkt ook goed te gaan.

Enige wat niet werkt zoals ik had bedoeld is de repeat button. Hiermee kies je alleen of een bepaalde track op het geheugenkaartje herhaald moet worden of dat hij alle tracks achter elkaar afspeelt.
Ik nam aan dat hiermee bedoeld werd of hij alle tracks opnieuw moet afspelen als hij de laatste had gehad. Maar zo werkt het niet dus ik krijg nu het korte fragmentje van circa 4 seconden constant achter elkaar te horen.

Gelukkig is dit softwarematig op te lossen door een lange stilte achter het fragmentje te zetten. Sluit het deurtje dan stopt hij sowieso en doe je het deurtje weer open dan begint hij weer met afspelen.

Iedereen bedankt voor het meedenken, beantwoorden en helpen bij mijn vragen _/-\o_

Als het kan graag dit topic nog even (Enkele weken) openlaten staan zodat ik tegen de tijd dat alles af is het eind resultaat kan laten zien.

Helaas, toch iets te vroeg gejuicht :/

In mijn werkende test opstelling had ik een "Luidspreker 'Mini-Hamburger'" Link gebruikt. Dat ging dus goed.

Toen ik het nog werkende speakertje uit de andere set aansloot hoorde je echter niets. Toen getest met een nieuwe speaker en ook helaas niets.
In de specs van het MP3board staat dat een 3W 8 Ohm speaker geadviseerd wordt. Het speakertje waarmee ik had getest is een 0.2 watt dus ik vermoede dat hier het probleem lag. Vandaag is de 3 watt 4 ohm speaker geleverd (link) en nu hoor ik het geluid heeel zachtjes. Op de mp4board kun je de volume wel verhogen maar los dat dit niet voldoende is, onthoudt hij de volume niet en geeft hij na stroom onderbreking weer het standaard volume. Een standaard die met de 'Mini-Hamburger' speaker voldoende was.

Waar gaat dit mis?
Heb ik kennelijk dus toch een versterkertje nodig?
Heb ik een verkeerde speaker
Of zie ik iets anders over het hoofd?

Of lost dit mijn uitdaging op: K-PO CS319 externe speaker (Link) ?

Hoop dat iemand met deze belachelijke temperaturen achter de computer zit en het hoofd koel genoeg heeft om te zien waar het mis gaat. Mocht je vragen hebben, laat het weten.

vergeten

Golden Member

Op 24 juli 2019 16:55:09 schreef Hink:
Helaas, toch iets te vroeg gejuicht :/

In mijn werkende test opstelling had ik een "Luidspreker 'Mini-Hamburger'" Link gebruikt. Dat ging dus goed.

Dat is een actief speakertje met eigen ingebouwde versterker.
Als het goed is heb je de ingang daarvan geprikt in de "earphone" plug van je MP3 printje.

Toen ik het nog werkende speakertje uit de andere set aansloot hoorde je echter niets.

Speakertje doorgemeten, je weet inmiddels hoe dat moet :)

Toen getest met een nieuwe speaker en ook helaas niets.
In de specs van het MP3board staat dat een 3W 8 Ohm speaker geadviseerd wordt.

Ik lees hier bij features dit: 2 watt versterkertje

Het speakertje waarmee ik had getest is een 0.2 watt dus ik vermoede dat hier het probleem lag. Vandaag is de 3 watt 4 ohm speaker geleverd (link) en nu hoor ik het geluid heeel zachtjes. Op de mp4board kun je de volume wel verhogen maar los dat dit niet voldoende is, onthoudt hij de volume niet en geeft hij na stroom onderbreking weer het standaard volume. Een standaard die met de 'Mini-Hamburger' speaker voldoende was.

Waar gaat dit mis?

De enkele speaker toch wel aangesloten op de connector met de 2 schroefjes neem ik aan? de "earphone" geeft minder hard geluid af!!

Heb ik kennelijk dus toch een versterkertje nodig?

Kennelijk wel want je "hamburger" speaker met ingebouwde versterker werkte wel.

Heb ik een verkeerde speaker
Of zie ik iets anders over het hoofd?

Losse speaker toch wel aangesloten op de connector met de 2 schroefjes?

Of lost dit mijn uitdaging op: K-PO CS319 externe speaker (Link) ?

Dat versterkertje is 2 watt en zou daarop moeten spelen (eigenlijk elk speakertje moet er wel op spelen.) als je hem op de goede uitgang aansluit, de 2 schroefjesconnector!
Ik weet niet hoe die jack earphone connector is geschakeld maar normaal wordt de speaker uitgeschakeld als je de earphone erin prikt,
die moet er dus uit als je de "2 schroefjes connector gebruikt".

Hoop dat iemand met deze belachelijke temperaturen achter de computer zit en het hoofd koel genoeg heeft om te zien waar het mis gaat. Mocht je vragen hebben, laat het weten.

Nou dat lukt nu wel weer :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi 'Vergeten',

Dank voor je reactie. Nadat de 3e speaker ook niet werkte en de tips en suggesties hier nog even uitbleven (Wat begrijpelijk is met het weer dat we hadden) ben ik zelf ook nog even gaan testen en proberen.
Ik heb immers een 2e mp3board dus heb ik daarmee een test opstelling gemaakt. Uiteindelijk heb ik de kabels vervangen én het mp3board gewisseld en nu is het geluid goed waarbij ik gebruik heb gemaakt van het originele speakertje die na meting ook nog goed zou zijn.

De 3e speaker heb ik bij de winkel getest met het extra mp3boardje en dezelfde kabels als ik nu gebruik en toen was het geluid zacht. Uiteindelijk heb ik nu dus toch een werkende opstelling met dit mp3boardje maar dan wel met een andere speaker.

Wil nog even testen met het eerst gebruikte Mp3boardje maar de manier van aansluitingen (2 schroefjes) was sowieso goed want daarmee werkt het nu ook. Het is mij niet duidelijk waar het mis ging maar de opstelling staat en werkt.

Zal binnenkort even kijken hoe ik het eindresultaat in een filmpje kan laten zien.

Dit project is onderdeel van een spelobject t.b.v. Geocache. De cache is vorige week geplaatst en online gekomen.

Van het eindresultaat kun je tot 13 augustus deze link naar de video gebruiken.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de help, de tips en het meedenken!!

pa3gws

Golden Member

@Hink
Welke geocache. :-P heb je een link.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hoi Pa3gws,

Zeker, link.

Wil voorkomen dat het filmpje dadelijk groots rond gaat onder spelers dus daarom op deze manier tijdelijk gedeeld. Vind het ook wel leuk om het resultaat hier te tonen na alle hulp :)

Je bent (nog) niet heel actief op GC mits je nick daar hetzelfde is als hier ;)

[Bericht gewijzigd door Hink op dinsdag 6 augustus 2019 19:12:28 (14%)