Van 3x400+N naar 3x220 zonder nul

Geachte forumleden,

Bij deze vraag ik om bevestiging en assistentie.
Ik heb een machine die gebouwd is op 3x400+N. Deze wordt verscheept naar Colombia waar de netspanning 3x220 zonder nul is. Nu heb ik 2 opties, ombouwen of een trafo. Uiteraard is de laatste optie ook de duurste op het moment dus als die vermeden kan worden, alleen maar beter.

De machine is dus 3 fase + nul, maar er zijn geen componenten of motoren die 3x400V vragen. Alles draait dus op 230V. Maar straks in Colombia gaat de nul wegvallen. Tussen de fases daar heb je als het goed is dus 220V staan, wat in mijn beleving zou betekenen dat als ik m'n nul uit de machine haal en die vervang voor een andere fase (uiteraard niet dezelfde fases bij elkaar) dat ik dan alsnog 220 heb om mijn machine werkend te houden en dat er in dit geval ook niets merkwaardigs gebeurd met mijn stromen en dergelijke.

Graag jullie mening en adviezen, alles is welkom en wordt geapprecieerd.

Mvg

benleentje

Golden Member

Het klopt dat je dan tussen 2 fase gewoon 220V hebt staan. Ik dacht dat het bij deze netten wel gebruikelijk was om dan 1 van de fase's als een soort 0 aan te duiden en dan zou de bedrading gewoon kunnen blijven zitten. Wel heb je dan als het ware 2 fase en 1 nul

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgende mij hanteren ze in Columbia een fase spanning van 110V 60Hz. Lijnspanning wordt dan zo'n 188V. Apparatuur wat gemaakt is voor 230V zal waarschijnlijk ook wel werken op 188V. Dit zal je in de specs moeten opzoeken. Jouw situatie heb ik nooit bij de hand gehad, maar ik kan me wel vinden in jouw theorie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als echt alles in en op de machine 1 fase 230 Volt is, dan beperkt de ombouw zich tot aanpassing van wat bedrading.
Afgezien van de totale netstroom. De stroom in de (nieuwe) nul is vele malen groter als bij de oude Nul. Welllicht dat je de voedingsbedrading en hoofdschakelaar aan moet passen aan de hogere stromen.
Veel meer kan het niet zijn.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

https://www.worldstandards.eu/three-phase-electric-power/

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze bron is, maar de landen waar ik ben geweest leken wel te kloppen.
Colombia heeft 220/440 op 60 Hz. heb je daar ook rekening mee gehouden?

GMT+1
mvdk

Golden Member

naar Colombia waar de netspanning 3x220 zonder nul is.

Maar straks in Colombia gaat de nul wegvallen.

Tussen de fases daar heb je als het goed is dus 220V staan

Hoe betrouwbaar is de info?
Vertrouwen is mooi, zelf controleren is beter.
Dus óf mee met die machine, óf eerst gaan kijken.

Ik herinner me een akkevietje met een deegkneder. Mijn ouders hadden een broodbakkerij, en kochten een nieuwe machine. De oude lag al in stukken gesneden op een trailertje buiten toen de inbedrijfstellers erachter kwamen dat de motor in de machine niet lekker samenwerkte met onze elektriciteitsaansluiting (3x220, 3x25A). Werd nog nachtwerk om een passende motor geïnstalleerd te krijgen...

Op 2 augustus 2019 12:47:55 schreef Toeternietoe:
Als echt alles in en op de machine 1 fase 230 Volt is, dan beperkt de ombouw zich tot aanpassing van wat bedrading.
Afgezien van de totale netstroom. De stroom in de (nieuwe) nul is vele malen groter als bij de oude Nul. Welllicht dat je de voedingsbedrading en hoofdschakelaar aan moet passen aan de hogere stromen.
Veel meer kan het niet zijn.......

Alles is 100% bedraad op 1 fase 230 Volt. Ik verwacht inderdaad ook dat de stroom een stuk groter zal worden, maar hoe groot durf ik niet te zeggen. Zal hoe dan ook groter afgezekerd moeten worden. Machine (5KW) is nu afgezekerd op 16A, misschien een stapje hoger gaan en naar de 25A? Daarmee ook de voedingskabel e.d naar 4MM2 of 6MM2?

Op 2 augustus 2019 13:33:56 schreef Progger:
https://www.worldstandards.eu/three-phase-electric-power/

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze bron is, maar de landen waar ik ben geweest leken wel te kloppen.
Colombia heeft 220/440 op 60 Hz. heb je daar ook rekening mee gehouden?

Wat betreft colombia, betrouwbaar. Technische dienst van de klant heeft deze informatie gegeven.

Ik heb qua motoren 3 servo's op 230V werken en een handje vol steppers op 48VDC. Alles is ruim afgezekerd (maar sommige op C automaten die ik sowieso wil vervangen voor Dtjes). Ik moet dus echt gaan kijken wat mijn stroom wordt en kijken of ik mijn zekeringen moet verhogen en misschien bij de voedingen de input stroom controleren?

Alvast bedankt voor de hulp allemaal!

Hoeveel VA is je machine?
Omdat de spanning in Colombia lager is, is de opgenomen stroom hoger.
De lokale zekeringen moeten er niet uitvliegen.
Zelf zou ik zeggen 3x drie fase in ster ombouwen naar 3x drie fase in driehoek, maar misschien kan alles wel op één fase.

Op 2 augustus 2019 14:16:51 schreef aranoo112:
Ik heb qua motoren 3 servo's op 230V werken en een handje vol steppers op 48VDC.

Iedere servo tussen zijn eigen twee fasen aansluiten, dus de 3 servo's komen uiteindelijk in driehoek en het overige spul sluit je parallel aan de lichtst belaste (servo) fasen

Tussen de fases daar heb je als het goed is dus 220V staan,

Klopt en voor de besturing van de machine is dat ook geen bezwaar. De aandrijfmotor is een ander verhaal, als dit een gewone drie fasen motor is, dan kan deze nog in driehoek geschakeld worden. Is het een schakeling waarbij de motor is ster opstart, dan kan je het vergeten en wordt het een andere motor. Welke spanningen staan op het motor plaaje aangegeven? 130/230 zou goed zijn, 380/660 gaat niet werken.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 2 augustus 2019 14:16:53 schreef ohm pi:
Hoeveel VA is je machine?
Omdat de spanning in Colombia lager is, is de opgenomen stroom hoger.
De lokale zekeringen moeten er niet uitvliegen.
Zelf zou ik zeggen 3x drie fase in ster ombouwen naar 3x drie fase in driehoek, maar misschien kan alles wel op één fase.

6,4 kVa

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

6,4 kVa

Dat is op 220V circa 29 Ampere!
Heb je nagedacht over je gelijktijdigheid? Als niet alles tegelijk (volbelast) in bedrijf is kun je misschien wel naar een lagere waarde.
Om zonder verdere diepgaande kennis C automaten door D te vervangen gaat me te ver!, Ga dat eerst na of dat wel nodig is.

Denk wel aan je inschakelstroom.
Hoe stuur je de servo's aan, wat voor een motoren zijn dat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 augustus 2019 14:38:32 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat is op 220V circa 29 Ampere!
Heb je nagedacht over je gelijktijdigheid? Als niet alles tegelijk (volbelast) in bedrijf is kun je misschien wel naar een lagere waarde.
Om zonder verdere diepgaande kennis C automaten door D te vervangen gaat me te ver!, Ga dat eerst na of dat wel nodig is.

Denk wel aan je inschakelstroom.
Hoe stuur je de servo's aan, wat voor een motoren zijn dat?

Inschakelstroom is rekening mee gehouden net als de belasting van de fases (netjes verdeeld zodat elke fase gelijkmatig belast is). De automaten die van C naar D gaan is ook niet natte vinger werk geweest!

Alles is PLC bestuurd, dus incl servo's en steppers. De servo's zijn brushless motoren en bewegen bijna nooit tegelijk (als ze een stap doen is dat van een seconde tot 2) en komen niet hoger dan 4 a 6 ampere onder load (hangt van de stap af die ze zetten).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Misschien en optie om het met 16 Ampere voor te beveiligen, gezien je gelijktijdigheid.
Dan kun je met 2,5 qmm in je hoofdstroomvoedingsgedeelte nog bedraden (mits de omgevingstemperatuur daar niet te hoog is)
Kun je hier proberen op een gewoon stopkontakt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 augustus 2019 15:13:55 schreef Toeternietoe:
Misschien en optie om het met 16 Ampere voor te beveiligen, gezien je gelijktijdigheid.
Dan kun je met 2,5 qmm in je hoofdstroomvoedingsgedeelte nog bedraden (mits de omgevingstemperatuur daar niet te hoog is)
Kun je hier proberen op een gewoon stopkontakt.

Dan bedoel je 16A afzekeren na de werkschakelaar, begrijp ik dat goed?
Omgevingstemperatuur heb ik zojuist over gemaild, maar ze zijn niet extreem rapido met reageren weet ik uit ervaring. Maar het antwoord dat daaruit komt zal ik dan ook meenemen in m'n besluit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik bedoel dat je hier kunt proberen (of testen) of het op 16 Ampere goed gaat. Ik neem aan dat je de beschikking hebt over een 1 fase 230Volt 16A aansluiting...
Als dat zo is, dan kun je toch als eis stellen bij de verkoop/installatie dat de machine geschikt is voor 230 Volt, 1 fase + Nul ( en aarde) en dat de voeding beveiligd moet worden door een 16 Ampere zekering, dan wel automaat, minimaal C karakterestiek?
En dat de aarding overeen moet stemmen met de geleverde voeding?
Dan hoef je je machine niet verder voor te beveiligen, en mag je hoofdschakelaar 16 Ampere (1P+N) zijn. Draaddikte stem je af op die 16 Ampere.

Even nog voor je opgezocht, als het niet te extreem is dan mag je de bedrading in de besturingskast, uitgaande van 16Ampere nog net met 2,5 qmm maken (type H07V2-K)

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 2 augustus 2019 17:00:57 (12%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 2 augustus 2019 13:33:56 schreef Progger:
Colombia heeft 220/440 op 60 Hz. heb je daar ook rekening mee gehouden?

Volgens mijn lijsten heeft Colombia een 240/120V net met de aarde halverwege een fase

Op 2 augustus 2019 17:27:55 schreef GJ_:
[...]Volgens mijn lijsten heeft Colombia een 240/120V net met de aarde halverwege een fase

Correct, de meest voorkomende aansluiting is split-phase (tweefasig), tot een paar honderd Ampere zelfs. Tot op een redelijk hoog vermogensniveau is het meestal praktischer om niet van drie fasen uit te gaan, maar op tweefasig 240V te rekenen. Dat geldt voor de meeste landen op het Amerikaanse Continent.

Industrieel is driefasig uiteraard ook te krijgen, maar alles hangt af van de lokale leverancier. 208,240,277,480V vind je allemaal. Hoewel grote stukken van Columbia zijn niet netgekoppeld zijn, het enige waar je op kan rekenen is 60Hz als netfrequentie.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 2 augustus 2019 16:43:05 schreef Toeternietoe:
Ik bedoel dat je hier kunt proberen (of testen) of het op 16 Ampere goed gaat. Ik neem aan dat je de beschikking hebt over een 1 fase 230Volt 16A aansluiting...
Als dat zo is, dan kun je toch als eis stellen bij de verkoop/installatie dat de machine geschikt is voor 230 Volt, 1 fase + Nul ( en aarde) en dat de voeding beveiligd moet worden door een 16 Ampere zekering, dan wel automaat, minimaal C karakterestiek?
En dat de aarding overeen moet stemmen met de geleverde voeding?
Dan hoef je je machine niet verder voor te beveiligen, en mag je hoofdschakelaar 16 Ampere (1P+N) zijn. Draaddikte stem je af op die 16 Ampere.

Even nog voor je opgezocht, als het niet te extreem is dan mag je de bedrading in de besturingskast, uitgaande van 16Ampere nog net met 2,5 qmm maken (type H07V2-K)

Ah dat bedoel je. Dat is een goed idee, dat zal ik maandag direct testen, ik heb inderdaad beschikking over zo'n aansluiting.

Op 2 augustus 2019 17:51:47 schreef Bert_mc:
[...]

Correct, de meest voorkomende aansluiting is split-phase (tweefasig), tot een paar honderd Ampere zelfs. Tot op een redelijk hoog vermogensniveau is het meestal praktischer om niet van drie fasen uit te gaan, maar op tweefasig 240V te rekenen. Dat geldt voor de meeste landen op het Amerikaanse Continent.

Industrieel is driefasig uiteraard ook te krijgen, maar alles hangt af van de lokale leverancier. 208,240,277,480V vind je allemaal. Hoewel grote stukken van Columbia zijn niet netgekoppeld zijn, het enige waar je op kan rekenen is 60Hz als netfrequentie.

In dit geval dan de 220 variant, dat is wat de fabriek daar aanleverd. De machine is gelukkig in staat om op 50 en 60HZ te functioneren.

Nogmaals bedankt iedereen voor de snelle hulp, dat wordt zeer op prijs gesteld!

denk dat het beste is van je kast om te bouwen op 2 x 230 volt en een fase
als 0 punt te gebruiken voor je scheiding transfo en zorgen dat deze goed en juist omgeschakeld word wordt en het 0 punt na de transfo van de sturing aan de aarde word gelegd alvorens de installatie opgestart word.

Heb je de leverancier van je steppen motor sturingen of inverters gevraagd dat deze wel geschikt zijn voor een 2x230 V net, in verband met de EMC filtering en het afleiden van HF frequentie en inductie pieken van de motoren naar de aarde.