Welke 2-polige meter gebruiken? (duspol)

Lambiek

Special Member

Op 29 juli 2019 00:40:03 schreef maus0611:
Ik meet dan ook altijd fase-nul/fase-aarde/nul-aarde. Want die aarde is de kast waar ik half in leun en dus volledig mee verbonden kan zijn.

Precies. Het zal niet de eerste keer zijn dat er spanning op een aarde staat. In een fabriek kom je van alles tegen. :)

@TS,
Zowel de Benning als de Fluke zijn goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 28 juli 2019 22:10:58 schreef testman:
nieaff smitt is veelal inkoop spul, ik merk dat schakelaars en displays maar zo zo zijn met die meters.

Niks zozo aan, oerdegelijk. Komt allemaal van Appa. Het enige minpuntje is dat de uitlezing wat vertraagd is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb de laatset 20 jaren altijd de “Duspols” van Bennink gebruikt.
Prima dingen.

Je moet zelf nadenken wat je wilt.
Zit je veel in 3 fase systemen dan is een tweepoligespanningstester met draaiveldrichtingsaanduiding erg handig.
Wil je ook eenvoudig en simpel “bij benadering” een aardlekschakelaar testen, dan zijn er ook typen die een simpel testertje (voor 30 mA aardlekkken) in zich hebben.
Er zijn ook testers met een “pieper” ,dus om laagohmige vebindingen meet te meten.
Legio mogelijkheden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 28 juli 2019 23:46:42 schreef den_tichel:
Even los van de argumenten 'wat de opdrachtgever voorschrijft', is de keuze in Duspol (en daarop lijkende apparaten) wel breed. Belangrijkste overwegingen zijn naar mijn idee ook al een paar keer genoemd:
- Geen omschakelen / omstekkeren op het apparaat (want, kans op aansluitfouten)
- Geen externe voeding / interne voeding (want afhankelijkheid daarvan is niet gewenst)
- Geen digitaal display, maar aflezing (met bijv. LED's) die het altijd doet (want display is weer kans op weergave-fouten) of: combinatie van display en LED's
- Lage impedantie-waarde
- Eventueel voldoend aan normeringen (such as, but not limited to....)

Dat ligt dan weer helemaal aan de voorschriften van het bedrijf. Het ding wat ik moet gebruiken gaat tegen flink wat van je regels in.

- Hij is omschakelbaar (maar schakelt bij aangeboden spanning automatisch naar volts)
- Digitaal (plus leds inderdaad)
- Heeft een batterij

Ik heb de Fluke T150 aangeschaft. Er zit ook een Ohm meter op alleen weet ik niet hoe ik die moet gebruiken of welke handeling je moet verrichten om de waarde te kunnen zien van de weerstand.

GJ_

Moderator

Op 2 augustus 2019 23:49:47 schreef CTS:...alleen weet ik niet hoe ik die moet gebruiken of welke handeling je moet verrichten om de waarde te kunnen zien van de weerstand.

Jammer dat Fluke geen gebruikershandleidingen maakt.

Op 3 augustus 2019 11:30:49 schreef GJ_:
[...]Jammer dat Fluke geen gebruikershandleidingen maakt.

Nou ja dat doen ze een soort van wel. Ze laten weten wat die kan maar hoe laten ze nogal weg.

Ik heb die handleiding even opgezocht maar er staat toch vrij duidelijk in hoe je een weerstandsmeting uitvoert.

GJ_

Moderator

Misschien zouden ze het op het knopje zelf moeten vermelden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 3 augustus 2019 11:58:08 (19%)

Begrijp ik het goed dat je alleen de weerstand kan meten als de installatie afgeschakeld is?

GJ_

Moderator

Ja. Dat is eigenlijk altijd zo. Bij deze meter is het bereik ook niet echt reuzegroot, maar voor het opsporen van storingen is het in 99% van de gevallen prima.

Op 3 augustus 2019 12:04:09 schreef GJ_:
Ja. Dat is eigenlijk altijd zo. Bij deze meter is het bereik ook niet echt reuzegroot, maar voor het opsporen van storingen is het in 99% van de gevallen prima.

Sorry voor die stomme vraag van daarnet. Weet nog niet echt alles, komt nog wel haha. Het is ook in principe een apparaat om de spanning en spanningsloosheid te kunnen garanderen. Dat die ook een beetje weerstand doet is weer mooi meegenomen geloof ik

GJ_

Moderator

Op 3 augustus 2019 12:11:08 schreef CTS: Sorry voor die stomme vraag van daarnet. Weet nog niet echt alles, komt nog wel haha.

Maakt niet uit, we zijn allemaal een keer begonnen. En ik was maar wat aan het gekscheren.

Regel 1 of je nu een meter of een tester gebruikt, het apparaat eerst testen op een onder spanning staand gedeelte van de installatie voor je eigen veiligheid.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?