Philips 40PFL9705H/12 Beeld valt weg

Beste forumleden.

Mijn vader heeft een Philips 40PFL9705H/12 waarvan het beeld vaak wegvalt. Dit gaat gepaard met het knipperen van het standby ledje. Na enige tijd komt het beeld weer terug. Dit gebeurt steeds frequenter.

Het probleem doet mij denken aan een LG tv die ik ooit had. Daar was het uiteindelijk redelijk simpel opgelost door een aantal capacitors te vervangen waarna het beestje weer jaren mee ging.

Ik kan echter zo snel geen technische tekening vinden van de TV. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met een soortgelijk probleem voor dit type toestellen en mij een beetje op weg kan helpen?

Met vriendelijke groet,
Maarten

maartenbakker

Golden Member

Een service manual kun je vinden door te zoeken op chassistype. Op de typesticker staat een hokje met een letter S erin, gevolgd door de chassisaanduiding.

Belangrijk is in dit geval om te weten hoe vaak achterelkaar het lampje knippert, dat is een foutcode die je op kunt zoeken.

De LG TV waarin je condensatoren (elco's) vervangen hebt, zal wel opstartproblemen gehad hebben. Dat is hier niet het geval dus elco's zijn niet de eerste verdachte.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 3 augustus 2019 14:27:24 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor je antwoord. DE LG had inderdaad opstartproblemen.
Ik heb intussen al wat verder zitten kijken op dit forum en zie soortgelijke problemen. Ik ga eerst even achter het chassisnummer aan en de foutcode. Dan wordt ik wellicht alweer wat wijzer.

Intussen Chassisnummer gevonden (Q551.1E LA). Ook de errorcode laten doorgeven. LED knippert 9x tijdens de storing. Her en der gelezen dat het dan iets met de t-con kan zijn? Is zoiets te vervangen en waar moet ik dan naar zoeken?

Dat ding heeft een Sharp scherm.
Er is hier ooit toch eens een hele how to gepost hoe die T-cons te herstellen dacht ik? Kan het direct niet meer vinden...

Ben zo dom geweest om het document toen niet op te slaan; heb in het verleden dergelijke types al afgedankt omwille van een niet meer leverbare kapotte t-con.

Klinkt goed... Ik hopelijk weet iemand anders die how-to te vinden. Ben er wel benieuwd naar

maartenbakker

Golden Member

Is het toevallig deze fout? https://alpengeist-tvrepair.blogspot.com/2015/06/philips-40pfl9715k-9-…

Lijkt me trouwens wel de moeite waard om te repareren, zijn verder mooie toestellen met prima beeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 augustus 2019 02:39:41 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat artikel was ik ook al tegengekomen.
Ik denk dat ik hem gewoon eens moet open schroeven en kijken of ik gekke dingen op de t-con zie. $125 vind ik misschien nog wel de moeite waard, mocht ik de t-con moeten vervangen.
Maar wellicht eerst de FDS8813 vervangen. Deze kosten niet veel zag ik.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het beste vervang je het IC wat ernaast zit ook, dat is een FDS8844 meen ik, die wil ook wel eens sneuvelen.

Aha een Toshiba scherm??? Dan is het nog een ander verhaal, ik was er vast van overtuigd dat in deze types Sharp schermen voorkwamen.
In alle geval heb ik dus ooit zelf precies hetzelfde gehad met een Sharp scherm in een 8000 reeks uit dat productie jaar. Toch krak dezelfde fout. Sharp en Toshiba wat samengewerkt op vlak van schermproductie? Nog altijd spijt van dat ik 5 jaar geleden de T-Con niet op componentenniveau bekeken heb :-(

Is het een idee, of is de hersteller uit de gerefereerde site een vrij stevige fan van Sony?
Even off-topic: Heb nog nooit een recente (Android) Sony van binnen gezien. Zitten ze zoveel beter in elkaar dan Philips?
Sony’s local dimming is wel werelds. Boven OLED gaat niets boven, maar op LCD vlak kennen ze wel iets van locaal te dimmen. Zo snel en accuraat...

maartenbakker

Golden Member

Toshiba? Is toch gewoon een Sharp of mis ik iets?

Ik lees nou dat ze het op die site uitschelden voor Toshiba. Lijkt me een sterk verhaal, zal toch echt wel Sharp zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 augustus 2019 23:50:12 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een Sharp... Net TV open geschroeft... Denk dat me dit toch allemaal iets te ver gaat met die kleine chips...

Heb een vervangend bord gezien op ebay: https://www.ebay.de/itm/SHARP-CPWBX-RUNTK-4513TP-ZZ-ZC-ZD-Logic-Board-…

Daar staat in de omschrijving ZZ, ZC en ZD. op mijn bord staat ZC, dus dat moet geen probleem zijn lijkt me? Met de prijs kan ik ook goed leven.

EDIT: Dit is denk ik slechts een repair kit en geen bord... ik ga verder kijken

Goed lezen, het gaat om een repair kit voor de t-con en niet om de t-con zelf.
SHARP CPWBX RUNTK 4513TP ZZ ZC ZD Logic Board 4513TPZZ T-Con Board Repair Kit

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 7 augustus 2019 21:02:33 (36%)

Ik had hem al door william. Toch bedankt.
Er staan wat bordjes op ebay voor tussen de 55 en 110 euro... is het zo dat je geluk moet hebben hiermee? of is dat over het algemeen wel betrouwbaar?

Daarnaast staat op mijn bord ZC en wordt er vooral ZZ aangeboden. Is dat van belang?

[Bericht gewijzigd door GeCoLi op woensdag 7 augustus 2019 21:07:37 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Ja dat is van groot belang. Maar voor zulke bedragen kun je toch makkelijk je TCON opsturen en laten maken, lijkt me. Er zijn hier wel mensen die dat soldeerwerk makkelijk doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo had ik het ook nog niet bekeken. Zijn er hier mensen die dat willen doen tegen een vergoeding?

Je zet die vraag het beste hier in de vraag en aanbod sectie.
Ik heb daar al vaker advertenties gezien van mensen die tcon reparatie aanbieden. Ik kan het niet maar het is voor iemand die ervaring met smd heeft en juiste apparatuur heeft niet moeilijk, het is geen rocket science ;-)

Wil het best doen, is geen punt. Email maar indien nog nodig

Op 9 augustus 2019 18:32:47 schreef smd:
Wil het best doen, is geen punt. Email maar indien nog nodig

Top! Ik ga eerst een paar FDS8813 FETs bestellen.
William gaf aan ook maar meteen de FDS8844 (Ik denk dat het de FDS8884 moet zijn) te vervangen. In dit artikel staat het volgende: "The FDS8813 ist the strongest member of the FDS88xx family. It is still resonably cheap and can replace all the other 8880 (the companion FET on this TCON), 8884, 8882 (on some Philips main boards). There is no need to keep the others on stock."
Mag ik daar van uit gaan?

Als ik ze binnen heb zal ik je iets laten weten smd.