Kicad printontwerp klaar, en nu?

Bapaktus

Special Member

Ik heb het bovenste deel wat omgebouwd is naar een voeding van 12 Volt i.p.v. 45 Volt zojuist even op een bordje geprikt en wat metingen gedaan.
Dezelfde resultaten als 2 jaar geleden ;) ;)
Versterking zo'n 8-9 dB , gaat vervorming geven bij een in gaande spanning > dan 1,1 Volt.
Blokje toegevoerd van ongeveer 5 kHz aan een oude scoop, geen zichtbare afwijking.
Ik ga later wel eens kijken waarom die gemodificeerde trap niet werkt.
Een snelle meting voor ik het ding in een hoek gooide (was niet MIJN aanpassing)gaf aan dat een toegevoerde blokspanning, aan de collector van de eerste tor al de mist in ging.
Dus weer een les om een schakeling van een ander volledig testen en zomaar niet na te bouwen.
Ik ga nu de geteste schakeling twee keer op een printje zetten.
Iedereen bedankt, ruud
En ook (even) het probleem van de dichte printgaten oplossen :?

Als je een audio versterker wilt testen dan kun je beter met een sinus werken. Zo een blok zegt niks over evt vervorming.

Dichte gaten op pdf plotfiles zegt niks. Waarschijnlijk een probleem in de pdf generator. In de fabriek gaat daar toch in elk geval een boortje doorheen.

Sine

Moderator

Blokgolfje omdat ik bang was voor de snelheid van het trapje, maar dat lijkt mee te vallen.

Bapaktus

Special Member

Sine,
ik had naar jouw opmerking dus een blokje aangeboden.
Om de vervorming te bekijken gebruik ik een zuivere sinus.
Sterk uitvergroten op de scoop en dan alleen de toppen (onder en boven) bekijken en vergelijken met de toppen van het ingangs signaal.
Ik leg ze dan over elkaar heen.
En deKees, daar heb je gelijk in.
Dat gevulde gaten-probleem laat ik dus even rusten.
Ik ga later nog nog even kijken of ik het tweede kanaal toch uit de -12 Volt kan voeden.
Idee was eigenlijk zo'n twee jaar geleden wel elegant.
Met als resultaat een symetrisch print ontwerp.
Als ik even tijd heb ?

Bapaktus

Special Member

Hoewel ik nu met Kicad bezig ben met het maken van eenvoudige PCB-ontwerpen heb ik ook gekeken naar FreeRouter.
Dan loop ik eigenlijk vast.
Ik heb de website gevonden en kan het programma in verschillende vormen downloaden en uitpakken. En ook een aantal Demo-filmpjes
Wat ik heb begrepen moet ik de losse files nog als script gaan bewerken? Ook hebben verschillende toepassing en gebruik websites de neiging om je naar andere programma's te sturen. Ik raak een beetje verward.
Vraag dus, zijn er op dit Forum die met Kicad 5.1.2 gebruik maken van FreeRouting of een ander soortgelijk programma?
Ik werk onder W8.1
ruud
Nb, ik heb ook op het Kicad Forum zitten kijken, veel filmpjes en gebruiks aanwijzingenn voor bepaalde problemen, maar een installatie lukt mij nog steeds niet

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 27 juli 2019 12:08:00 (11%)

Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat een autorouter niet zaligmakend is. Je moet niet verwachten dat er een 'hapklaar' printje uit komt rollen.
(meestal moet je het resultaat zelf nog opfrissen om een aanvaardbaar resultaat te krijgen.)

Zeker zo'n simpel printje is makkelijk met de hand te routen.
Belangrijker is dat je de onderdelen goed plaatst (met bijv. force vectors en unconnected pins, of iets anders als Kicad dat niet heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Beste Arco, bedankt voor je antwoord.
Vaak wil ik een aantal onderdelen, connectoren en meetpunten op een bepaalde printplek hebben.
En aangezien het aanbieden van dubbelzijdige voor China geen problemen meer opleverd qua kosten denk ik dat ik voorlopig maar gewoon met de hand de printsporen op beide zijden plaats.
Kruizende baanstukken aan de voorkant en bij SMD aan de achterkant.
Is eigenlijk best een aardig klusje.
Groet, ruud

Bapaktus

Special Member

Beste mensen,
omdat ik toch verder wilde met mijn versterker tóch nog maar eens de 1e én 2e trap opnieuw gebouwd.
In afwachting van mijn beslissing om printjes in China te laten maken óf bij iemand een printje "bestellen" toch maar even een gaatjes print gemaakt.
Nu werkte de tweede trap zonder problemen .
Maar ik had ook nieuwe torren uit mijn laadje gebruikt. ;)
ruud

Thevel

Golden Member

toch maar even een gaatjes print gemaakt.

Netjes.
Vaak ziet het er veeeeel beroerder uit.

Leuke verzameling meetapparatuur heb je en dat gaatjes printding ziet er ook niet fout uit. Mooi hoor.

Bapaktus

Special Member

Even nog een aanvulling.
Voor het plaatsen van onderdelen gebruik ik het programma DIYLC G# Vers. 57.0
Is gratis.
Ik kies dan als template de uitvoering van 3-gaatjes eilanden.
Schema maken, layout kiezen, onderdelen plaatsen en klaar.
Als voorbeeld het ontwerp van de stereo-MFB-Buffer schakeling met plus en min 12 Volt voeding.
Voor de weerstanden kan je dan kiezen voor de 3,4 of 5 bandjes weerstanden.
ruud
Aanvulling, DIYLC staat in dit Forum onder Downloads vermeld.

Bapaktus

Special Member

ter info,
hieronder het uiteindelijk resultaat van mijn printje.
groet, ruud

rob040

Golden Member

Ruud, is die rode laag een kopervlak op de componentzijde? Als dat zo is, hangt die dan ergens aan massa?
Wat ik zelf altijd doe is de top koper laag massa maken en alle componenten die aan massa moeten komen met een "thermal pad" verbinden met die laag.
Op de bottom koperlaag kunnen dan de massa kopersporen vervallen.
Maar dat is een keuze.

En het kopervlak op de soldeerzijde, zweeft dat (ook)?

Bapaktus

Special Member

Hallo Rob,
dit printje wilde ik eerst als twee gescheiden schakelingen maken.
Wanneer de -12 Volt gevoede schakeling problemen zou geven kon ik er gewoon twee +12 Volt schakelingen van maken.
Ik hoefde alleen maar de torren te wisselen, en de Zener en elco's om te draaien.
En de opzet was het werken met Kicad.
Schema's maken, footprints gebruiken of zelf maken en wat vaardigheid te krijgen.
Voorlopig gebruik ik voor mijn pre-amplfier mijn "gaatjesprint" schakeling.
En voor wat betreft de "invullende" koperlagen op de achter- en voorkant, die heb ik pas later, n.a.v. jullie (terechte) opmerkingen, aangebracht.
Meer als oefening dan noodzakelijk.
En het scheelt een hoop koper om te verwijderen.
En bovendien vond ik de symetrie van de printbanen wel mooi. ;)
Het het aanbrengen van Ground, + en - VCC punten en het toepassen van Via's moet ik nog gaan (leren) toepassen, zat nu te spelen tussen de ruimtes tussen de koperbanen en het kopervlak "clearance" alsmede het toepassen op de koperbanen van "afrondingen", b.v. de keuze "chamfer".
Voor de verbindingen tussen de lagen wilde ik gewoon Via's toepassen.
Een Thermal pad ben ik in de tekst wel tegengekomen, eens kijken wat dat is.
Lekker hoe langer hoe meer ervaring en kennis opdoen, goed voor het oude brein.
Er is een boel veranderd sinds ik complexe schakelingen bouwde met gebruikmaking van Wire Wrap IC-voeten, draad en gereedschap.
Groet en dank aan allen, ruud

Bapaktus

Special Member

Vraag:
Ik wil in mijn (en andere nog te maken) schakeling het emitterpootje van een TO-92 tor verbinden met de koper voorzijde die ik aan massa heb gelegd.
Gezocht naar een Footprint met die mogelijkheid en ook geprobeerd door het bewerken van de F-koperzijde fillig/notfilling forceren maar dat lukt mij niet.
Is daar een slimme methode voor beschikbaar of moet ik een nieuwe Footprint maken met een Emitter GND- ?
ruud

Sine

Moderator

De fill verknopen met GND, het proggel zou de rest zelf moeten doen.

Inderdaad. Rechts klikken op de rand van de copper zone, dan properties en een Net (GND) kiezen.

Bapaktus

Special Member

Waarschijnlijk kan ik niet goed zoeken, maar ik zoek een methode om een stuk print van een kant en klaar PCB ontwerp te verwijderen.
Ik heb de onderdelen verder in elkaar geschoven en hou dus nu een leeg stuk print over.
Overigens heb ik nu de diverse verbindingen die aan massa moeten liggen aan gegeven als GND en de oude printsporen verwijderd.
Ook aan beide zijden een koperlaag aangebracht.
met belangstelling, ruud

Je kunt gewoon de rand van de PCB oppakken met de muis en dan opschuiven. Is wel precies mikken met selecteren. Maar de rand van de PCB is gewoon een lijn net als de printsporen, die kun je dus in elke gewenste vorm tekenen. De printfabriek maakt de print dan precies op maat.

Maar erg gemakkelijk gaat dat niet. Je kunt de volgende procedure proberen:
- Links klikken precies op de rand van de PCB.
- Dan 'E' voor Edit, of rechts klikken en properties
- En dan de coordinaten van de lijn aanpassen

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 3 augustus 2019 18:10:53 (29%)

Bapaktus

Special Member

Beste deKees,
het lukt mij niet.
1 keer de rand van de achterkant kunnen selecteren en opschuiven/kleiner maken.
Maar de voorkant blijft dan groot, geen beweging in te krijgen.
Ook niet met aan beide kanten de opvullaag weg te halen.
Goed, kom ik nog wel een keer achter.
En anders maak ik gewoon van mijn schema met GND punten een nieuwe print.
Ik weet nu de afmetingen, dus daar begin ik mee.
Een kwartiertje werk voor dit kleine printje.
In ieder geval bedankt, misschien ga ik het morgen nóg een keer proberen.
groet, ruud

Bapaktus

Special Member

Toch gelukt :)
De procedure:
Kies een laag , dan inderdaad er op klikken met linker muis toets.
Daarna moest ik een keuze maken in een menu tussen
1.zone outline (GND) on F.Cu
en
2 zone outline (GND) on B.Cu
Bij beide keuzes onsstaan er aan de randen van de betreffende laag witte vierkantjes.
Door zo'n blokje te kiezen kan je door slepen de afmetingen van die laag vergroten of verkleinen.
vervolgens dezelfde procedure op de andere laag zodat beide lagen even groot zijn.
Klaar.
ruud

Bapaktus

Special Member

Toevoeging:
twee screendumps van de methode in mijn vorig bericht gemeld.
1 van de selectie na het aanklikken van de koperplaar, de 2e ná de gemaakte keuze van 1 der lagen.
ruud
Naschrift:
Buiten de voor en achterlaag niet de Silkscreens vergeten.

Hier klopt iets niet. Je hebt nu de rand van de kopervlakken aangepast, zowel onder als boven. Maar je zou ook een rand van de PCB moeten hebben. Die moet je eerst tekenen in de laag 'Edge.cuts'. Want die geeft aan waar de rand van de PCB ligt. Die hoeft niet overeen te komen met de rand van je kopervlakken.

En ik zie ook dat je 3 keer een koperlaag over elkaar heen hebt getekend op "F.CU". Dat is een beetje veel.

[Bericht gewijzigd door deKees op zondag 4 augustus 2019 10:37:44 (14%)