teken programma ?

trix

Golden Member

hoi,
ik had op mijn vorige laptop een tekenprogramma voor schema's.
maar ik weet niet meer hoe dat hete ?
als je wat tekende waren de symbolen groen en de draden rood (of andersom :))
weet iemand welk programma ik bedoel ?

alvast bedankt.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

nee, ik zie hier op het forum soms ook wel schema's voorbij komen van dat programma. maar nu ik er naar zoek natuurlijk niet :(

eigenwijs = ook wijs

Misschien gebruikte je Eagle?
Daar zijn de verbindingen groen en de componenten rood, of andersom.
Ik kan er niet mee overweg en daarom gebruik ik een heel simpel teken programma waarmee je ook printplaten kan ontwerpen.
Dat heet Express PCB.

Wil je zien welke software programma's actueel zijn dan kun je zoeken naar PCB CAD programma's er zijn er talloze te vinden, zoals Kicad enz.
https://www.seeedstudio.com/blog/2017/03/13/pcb-design-software/

Telefunken Sender Systeme Berlin

Of de beperkte gratis versie van Eagle? (post gekruist) Of TinyCAD etc.
Hier staan er ook nog wat: https://www.electroschematics.com/2249/pcb-design-software/
Of sPlan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

het was niet specifiek om PCB's te tekenen. maar gewoon elektro tekeningen.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik heb iets gevonden op you tube, volgens mij was dat hem.
eagle schematic

https://www.youtube.com/watch?v=_l1PRYWCMgc

eigenwijs = ook wijs
Shiptronic

Overleden

Om even snel iets te tekenen ommte poste gebruik ik schemeit van Digikey nog wel eens , gratis simpel en online : https://www.digikey.com/schemeit/project/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Kan TS misschien de file extensie hier plaatsen? Dat kán een indicatie zijn voor het programma.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hij zegt toch hierboven dat het Eagle was? Da's trouwens wel een pakket dat specifiek voor PCB ontwerp is, dus TS spreekt zichtzelf een beetje tegen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als TS z'n topic-geschiedenis even erbij had gepakt, dan zijn er al meerdere eigen topics met vragen over Eagle. Volgens mij werden we gewoon uitgetest. ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
trix

Golden Member

had ik gedaan, in de hoop een schema te vinden.
maar zeker geen "meerdere eigen topics" gevonden, eigenlijk niet een. dus ik weet niet waar jij die ziet ?
maar ik ga nog eens kijken, wellicht kijk ik er over heen, typisch iets voor mij ;)

edit: 1 gevonden uit 2007 (heb ik al zo lang een account ?? ;))

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 4 augustus 2019 09:44:43 (12%)

eigenwijs = ook wijs

eagle kopieren bestanden
eagle waar blijven de verbindingen
eagle micro switches

en verder in topics van anderen

Op 11 februari 2008 22:49:21 schreef trix:
het is off topic, maar ik ben razend benieuwd hoe je van een eagle bestand(.sch) een .jpg maakt zoals gitaar studentje heeft gedaan, ben namelijk een ander topic gestart en krijg het niet voor elkaar.

If you want to succeed, double your failure rate.
trix

Golden Member

ja.....ik wou net type dat ik er nog 2 meer had gevonden.
dat heb je snel gevonden.

eigenwijs = ook wijs

Nouja, het is allemaal niet zo heel ingewikkeld...

Je gaat bovenaan naar Forum->Zoeken en typt je eigen naam bij "topicstarter".
Vooropgesteld dat we eerder niet wisten dat het Eagle was kunnen we niet valsspelen door dat als zoekterm te gebruiken, maar laten we 'schema' als trefwoord invoeren.

De zoekresultaten zijn slechts een handvol topics waarvan 2 met "Eagle" in de titel. Dan kun je je conclusies al trekken en het met "Eagle" als trefwoord proberen. Zo komt de rest ook vanzelf boven drijven.

If you want to succeed, double your failure rate.
trix

Golden Member

tuurlijk, dat gaat sneller...ik zat heel mijn geschiedenis door te bladeren :(

maar on-topic, ik zit net weer wat over eagle te lezen, en dat is toch te veel gedoe voor die paar simpele tekeningen die ik maak.
nu heb ik voor de PCB's recent het programma sprint-layout gekocht en bedacht me dat dezelfde firma ook een schema teken programma had voor een redelijke prijs: splan. dit was al door henri62 aan gedragen, maar was op dat moment te gefocust om dat ene onbekende programma te vinden.
ik denk dat ik dat maar aanschaf, als het net zo simpel werkt als sprint-layout ben ik dik tevreden.

eigenwijs = ook wijs

Ik vind dat spul van Abacom er een beetje houtje-touwtje uitzien. Maar, toegegeven, het kost dan ook maar een paar tientjes.

Het is een goed argument om iets te gebruiken dat je al kent. Bovendien ben ik van mening dat je PCB's moet tekenen VANUIT een schema, dus met een gekoppelde netlist. Dat voorkomt fouten. Ik ga er dan vanuit (maar niet gecheckt*) dat je de schema's van sPlan kunt gebruiken (netlist importeren oid) in sPrint layout.

* edit: oh laat maar. Er is dus geen enkele koppeling of import mogelijk. Wat een rommel.

Gelezen op midibox.org
The drawbacks? No integration between schematic editor and board editor, they are two seperate programs and no importing the schematic into the board and having everything rubberbanded together like EAGLE and some others.

Dan geldt onderstaande des te meer:
Dat gezegd hebbende zijn er gratis alternatieven zoals KiCAD waar ik goede dingen over hoor. Heb het nooit zelf gebruikt maar het ziet me er allemaal iets fatsoenlijker uit (én het kost niks om het te proberen).

Zelf werk ik vanwege professionele toepassing met Zuken CADSTAR en ben ik me sinds kort in Altium Designer aan het verdiepen (vanwege nieuwe opdrachtgever die daarmee werkt). Als je dat soort pakketten eenmaal gewend bent wil je niet meer terug naar het aanmodderen met dingen als Eagle of bovengenoemd spul. Maar het prijskaartje is ook anders. Als je je geld ermee verdient zie je dat als een investering (het is immers gereedschap), maar voor de hobby is het een (te) groot bedrag. ...Je zou er als hobbyist voor kunnen kiezen om op zoek te gaan naar de 'shareware-versie'.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 4 augustus 2019 11:07:03 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.
trix

Golden Member

Op 4 augustus 2019 10:40:33 schreef Jochem:
Ik ga er dan vanuit (maar niet gecheckt??) dat je de schema's van sPlan kunt gebruiken (netlist importeren oid) in sPrint layout.

daar hoopte ik stiekum wel op, maar ik heb dat nog niet gechekt.

maakt inderdaad een groot verschil, hobby of proffesioneel gebruik.

eigenwijs = ook wijs

Ik deed net een edit. Dat is dus NIET het geval.

Als ik zelf alleen hobbymatig bezig zou zijn en nu iets moest gaan proberen dan zou ik KiCAD een poging gunnen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

. Ik zat even te testen

@Jochem
OT
Je hoeft geen aanhalingstekens te gebruiken voor de kleur. Dark er voor maakt de kleur donker, light er voor lichter (zonder spatie !)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

[ot]
Ik weet bij eerlijk gezegd niet waar je het over hebt?

Voor de kleur gebruik ik de UBB tag [color=..] zonder enige aanhalingstekens.

edit: Aha, ik snap wat er gebeurt: Als je iemand z'n tekst quote, dan gaat de parser zelf met aanhalingstekens aan de slag. Tevens worden "snelle sluittags", dus de slash zonder de oorspronkelijke tag [/] vervangen door complete. Je kunt dus niet zien hoe een ander het oorspronkelijk heeft getypt. Ik kan dat van m'n eigen post wél zien (met de edit-knop).

[/ot]

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 4 augustus 2019 12:23:40 (59%)

If you want to succeed, double your failure rate.
trix

Golden Member

ik had een paar dagen geleden kicad geinstalleerd. en bij het proberen vond ik het niet erg intuitief. was er eigenlijk al snel klaar mee.
vandaag splan gedownload (50 euro). binnen 1 kwartier had ik al een een voudig tekeningetje en een nieuw component (boxheader 10p) gemaakt en toegevoegd in de bibliotheek. zonder ergens op het net hoeven te zoeken.
kijk......daar word ik nou blij van :)
zal ongetwijfeld minder mogelijkheden hebben, maar voor mij voldoet het voorlopig.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Kicad heeft wel een iets steilere leercurve , en de library behandeling is wat apart maar als je even doorzet ervaar je wel de voordelen van schema-print koppeling en eventueel back annotation. Waarom je een nieuwe 10p boxedheader aan zou willen make snap ik niet helemaal ;-), die zit er standaard in, recht en haaks.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Diptrace is ook vrij makkelijk te leren. (lukte me zelfs zonder handleiding... )
De non-profit versie (500 pins/2 layers) is gratis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

ik ben nu in KiCad aan het tekeken, maar ook designspark is prima te doen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???