Knipperlicht met 3 leds

Hallo ik probeer het knipperlicht circuit van deze site te maken maar dan met 3 leds die tegelijk aan en uit gaan.
Het schema die ik gemaakt heb staat in de bijlage.
Dit schema werkt alleen niet.
Wat er wel gebeurt is de leds gaan alle 3 aan, dan uit, en blijven ze uit.
Wat doe ik fout?

PS ik heb dit schema ook geprobeerd met een 100 Ohm weerstand in de plaats van 33 Ohm weerstand

rob040

Golden Member

Na lang wachten (totdat de elco voldoende is ontladen) zullen de LEDs wel weer aangaan.
Je kunt wat spelen met de waarde van de elco en de onderste 150k.

Het kan zijn dat je elco een flinke lek heeft waardoor ie nooit vol loopt. Je zou even met een voltmeter over de elco moeten meten of de spanning omhoog loopt.
[edit] oh wacht, elco loopt wel vol en daardoor gaan de leds uit. Elco loopt dus niet snel genoeg weer leeg. Dat moet via de basisweerstand van 150k. Toch meten dus :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 4 augustus 2019 16:01:07 (35%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Yess het is gelukt.
Ik heb allebei de 150k weerstanden veranderd naar 270k en nu knippert hij wel.
Bedankt voor de hulp!!

Dan waren die 150k's geen 150k denk ik. Zoveel verschil mag dat niet maken. Ik zou de kleurcodes nog maar eens checken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is een 'moeilijke' schakeling.
De werking hangt sterk af van de versterkingsfactoren van de gebruikte transistoren, dus bij 'goede' transistoren heb je zomaar hogere weerstandswaarden nodig. Bij te hoge weerstandswaarden slaat de schakeling af, maar ook bij te lage waarden. Omdat ik de schakeling niet snap weet ik niet welke van de twee weerstanden maatgevend is voor de goede werking. Ook de keuze van de emittorweerstand speelt een belangrijke rol in de werking van deze schakeling. Oftewel alles hangt aan elkaar vast.

Arco

Special Member

En ook de kleur van de leds... ;) (je hebt toch niet toevallig iets anders als rood gebruikt?)
Ik gebruik meestal de standaard flipflop: wat betrouwbaarder. (1 van de leds kun je weglaten en doorverbinden)

http://www.talkingelectronics.com/projects/5-Projects/images/The-flip-flop-in-action-complete.gif

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 4 augustus 2019 21:11:39 (55%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@flipflop
De weerstanden zijn 150k , heb het nagekeken ook.

@arco
Ik heb inderdaad blauwe leds gebruikt.
Wist niet dat het zoveel verschil zou maken.

Arco

Special Member

Een rode led heeft 1.6v nodig, een blauwe 3v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2019 21:04:31 schreef Arco:
Ik gebruik meestal de standaard flipflop

Dat is een 'gemakkelijke' schakeling. :-)

Thevel

Golden Member

Op 4 augustus 2019 21:00:26 schreef ohm pi:
Het is een 'moeilijke' schakeling.
De werking hangt sterk af van de versterkingsfactoren van de gebruikte transistore

Ik heb de schakeling gesimuleerd en is inderdaad 'moeilijk' ofwel bijzonder kritisch.
Met een rode LED werkt de schakeling prima, ook als er voor 150k weerstanden andere waarden gekozen worden.
De 2k7 weerstand is een ander verhaal, iets hoger of lager zorgt dat de schakeling niet meer oscilleert.
Met een blauwe LED werkt de schakeling in de simulator helemaal niet.

Ik ben het met Arco eens, ga voor de oeroude, uiterst betrouwbare volop geprezen flipflop schakeling...

Ik zal volgend weekend eens gaan spelen met de fliflop schakeling.