Subwoofer bassen zijn niet meer duidelijk

Heb hier een Sony SS-MS5 subwoofer aan mijn home cinema setup hangen. En sinds enkele weken presteert die niet zo goed meer.
Het begon eerst als wat "brubbelen" tijdens het tv kijken. Niet prettig tijdens het kijken van een film of serie maar niet onoverkomelijk.
Sinds enkele dagen komen de bassen niet meer duidelijk door. De bassen zijn niet meer "gearticuleerd", ze missen punch. Heb even al intern gekeken maar daar lijkt er op het eerste zicht niets mis te zijn. Heb wel al even de kans gehad om een andere subwoofer te testen op deze versterker. En de symptomen zijn exact hetzelfde, fout zit dus in de versterker.
Hoe kan ik deze fout het beste opsporen?

Service manual toegevoegd in de link.
https://elektrotanya.com/sony_sa-ve502_ve505_wms5_ss-ms5.pdf/download.…

vergeten

Golden Member

Ik kom niet verder met je punch omschrijving dan een sportschool en een drankje :)
Maak eens duidelijk wat hij nou fout doet?
Plaats een (mp3)geluidsfragmentje, misschien dat dat duidelijker is.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 4 augustus 2019 23:54:22 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Je hebt dus een andere luidspreker in de kast gezet en dat gaf het zelfde probleem?

Dan zit het in de elektronica.

Maar met je geluid omschrijving wordt het toch lastig om een advies te geven.

Er gebeurt nog wel wat versterking maar het lijkt er op alsof er te weinig kracht is om de bassen mooi te vormen. De bassen worden wel gevormd maar het diepe (de punch) ontbreekt.
Andere luidspreker gaf inderdaad hetzelfde probleem

[Bericht gewijzigd door revoldius op zondag 4 augustus 2019 23:59:49 (13%)

Arco

Special Member

'Punch' is inderdaad geen bruikbare foutomschrijving, alleen voor een drankje... ;)
Zijn de bassen er nog wel maar alleen zachter, of wat anders?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Punch leek mij juist wel de juiste benaming. De bassen zijn nog aanwezig maar de kracht/het diepe om de bassen mooi te vormen ontbreekt.

vergeten

Golden Member

In belgie wel misschien :) maar als je wilt dat je begrepen wordt, kan je beter een gebruikelijkere/andere/neutrale verklarende uitdrukking gebruiken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De bassen missen de kracht die verwacht worden van een subwoofer. Ik zal proberen dit op een manier duidelijk te maken.

Verhaal lijkt mij duidelijk, punch is een woord uit het engels, en ik neem aan dat het laag niet meer zo goed gedefinieerd wordt als voorheen.

Zonder het schema te bekijken kan ik mij voorstellen dat er een voedingsprobleem is (ja, elco's), maar zonder meten weet ik het verder ook niet.

Door het verwisselen van de woofer sluit ik uit dat daar het probleem zit.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik heb al even met de scoop aan het rond kijken geweest en heb gezien dat er bij het meten op AC in C501 of C502 (weet niet juist meer dewelke) bij het vormen van bassen een serieuze dip zat in de voedingsspanning.

joopv

Golden Member

Is er iets veranderd in de de opstelling in / inrichting van de huiskamer?

Aan de indeling van de kamer is niets veranderd. Het is echt de subwoofer zelf waar het probleem in zit.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[nevenaf]]

In belgie wel misschien

Mag ik er voor de zoveelste keer op wijzen dat, inzake taal, België niet ter zake doet? Ik heb geen idee wat Franstalige Belgen er zich bij voorstellen, maar deze Vlaming zegt de term ook niks hoor. Zelfs aan een drankje doet het mij niet denken; wel herinner ik me van heel ver dat er ooit een tijdschrift was met die naam.

[[nu ter zake]]
Nu, als omschrijving van de klank is het inderdaad heel erg onduidelijk; als er al iets mis is met de electronica dan denk ook ik in de eerste plaats aan de voedingselco's. Maar dat is enkel speculatie, bij gebrek aan duidelijker informatie. Een paar "known good" elco's parallel over de bestaande en het zal gauw duidelijk worden of het kalf aldaar gebonden ligt.

Geluidsopname zou inderdaad kunnen helpen; scoopplaatje ware nog beter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Punch is misschien een iets onduidelijk omschrijving (blijkbaar 8)7 ). Hetgene ik hiermee bedoel is dat de bassen het diepe missen. Er komt nog wel iets maar de bassen zijn niet zo diep als vroeger.
Die voedingselco's hoe kan ik die nameten/testen? Of is dit gewoon een kwestie van vervangen en kijken of het helpt?
Bij de reeds uitgevoerde AC meting merk ik op dat bij elke bas de voedingsspanning over 1 van de voedingselco's wegvalt. De andere heeft dit niet DC blijven de spanningen wel gewoon goed. Wat mij deed vermoeden dat hier iets niet 100% is, maar zou wel graag zekerheid hebben hierover.

Sine

Moderator

Willen de taalpuristen zich naar de uitgang begeven?

Dank

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geluidsopname zou inderdaad kunnen helpen; scoopplaatje ware nog beter.

Die voedingselco's hoe kan ik die nameten/testen? Of is dit gewoon een kwestie van vervangen en kijken of het helpt?

Een paar "known good" elco's parallel over de bestaande en het zal gauw duidelijk worden of het kalf aldaar gebonden ligt.

Ik durf het amper te zeggen, op straffe van beschuldigd te worden van taalpurisme; maar het kan nuttig zijn om te lezen wat er geschreven werd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
joopv

Golden Member

Op 5 augustus 2019 09:55:15 schreef revoldius:
Aan de indeling van de kamer is niets veranderd. Het is echt de subwoofer zelf waar het probleem in zit.

Subwoofer misschien verschoven waardoor de basreflexpoort afgedekt wordt? En ga eens op een andere plaats in de kamer zitten?

En heb je de loudness schakelaar / equalizer instellingen wel nog hetzelfde staan?

Geluidsopnames maken om het probleem te kunnen delen zal lastig worden, aangezien het issue blijkbaar in de zeer lage tonen zit. Dat is moeilijk om goed te registreren. De bassen in mijn huiskamerinstallatie voel ik meer in de borst dan dat ik ze hoor met de oren. ( 2 x FB825 )

Op 5 augustus 2019 10:54:09 schreef big_fat_mama:
[...]

Die voedingselco's hoe kan ik die nameten/testen? Of is dit gewoon een kwestie van vervangen en kijken of het helpt?

[...]

Ik durf het amper te zeggen, op straffe van beschuldigd te worden van taalpurisme; maar het kan nuttig zijn om te lezen wat er geschreven werd.

Sorry dat ik de vraag nogmaals stelde, ik had het antwoord wel gelezen. Maar die voedingselco's zijn 12000µF en heb ik niet op reserve liggen.
Ik zal proberen zo snel mogelijk een scoopbeeld en eventueel filmpje te posten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er werd nergens gesteld dat het even grote elco's moeten zijn. Het is genoeg als ze (ruim) de spanning aankunnen. Als je enig verschil merkt, zelfs met kleinere elco's, dan is het daar te doen. En anders niet.

nb ik heb hier een pakje chinese elco's liggen, 2200uF/63V, die ik niet dringend nodig heb. Kom ze eens halen, van Herentals naar Haacht is niet het einde van de wereld. Niet vergeten terugbezorgen, weliswaar...

V.w.b. scoopprentjes: idealiter kun je een signaal van bv. 100 Hz toevoeren met verschillende spanningen, en dan telkens een prentje maken met en zonder belasting. Bv. ingangsspanning 50 mV~, 150 mV~, 1V~, ik zeg maar wat.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 5 augustus 2019 12:27:50 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 augustus 2019 00:37:27 schreef revoldius:
Ik heb al even met de scoop aan het rond kijken geweest en heb gezien dat er bij het meten op AC in C501 of C502 (weet niet juist meer dewelke) bij het vormen van bassen een serieuze dip zat in de voedingsspanning.

Als als er onbelast al een serieuze AC spanning is te mten dan klopt die elco echt niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik kan me op zich best wat voorstellen bij "punch". Alsof de dempingsfactor van de versterker opeens vele malen lager is geworden. Stukje controle dat mist en wat bij bv Philips MFB's duidelijk juist uitstekend is. Blijft de vraag bestaan of de TS dat bedoelde, maar zo had ik het gelezen.

Maar waar dat aan ligt is weer een ander verhaal.

Het brengt je niks dichter bij een oplossing, maar ik wil het toch even zeggen: het woord "punch" vind ik een prima beschrijving van wat je denk ik bedoeld. Voor mij is het ook wel een bekende term die in de audio wereld wel vaker gebruikt wordt. Het blijft natuurlijk lastig om geluid/klank te beschrijven en dan kom je met termen als "wollig", "droog" en zo uit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik begrijp de taal wel, en verdenk ook direct je voedingselco's. Staan die niet wat bol?

Zit die versterker in de sub kast? Zoja controleer dan ook even de solderingen want die kunnen losrammelen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 13 augustus 2019 00:24:14 (39%)

Sorry voor de late reactie, heb niet direct de tijd gehad om er mij met bezig te houden. Heb intussen uit voorzorg 2 nieuwe voedingselco's gemonteerd maar het probleem blijft nog steeds hetzelfde.

Op 12 augustus 2019 20:40:12 schreef Henry S.:
En 'blubberbas' ;).

Die beschrijving lijkt mij ook wel te kunnen kloppen.
Heb er in ieder geval een filmpje van gemaakt. Hieruit kun je opmerken dat de diepere/zwaardere bassen kracht/punch missen(ze blubberen inderdaad wat).
http://users.telenet.be/revoldius/IMG_3165.MOV