Aansluiten AEG ComboHob uit Duitsland

Ik begrijp niet waarom het zo idioot duur moet zijn. Tenminste niet in de gevallen waar het een kwestie is van de meter vervangen, twee extra draadjes trekken en twee extra smeltpatronen indraaien. Tien minuten werk...

Als ze het nou gratis zouden aanbieden bij een slimme meter, zou ik misschien over de streep getrokken kunnen worden...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 4 augustus 2019 18:35:25 schreef Roetzen:
Tien minuten werk...

Reken jij je reistijd niet mee als je naar een klant moet? En 10 minuten is wel erg krap gesteld, ik heb 1 keer zo'n ombouw meegemaakt en dat duurde alles bij elkaar toch wel een uur. Bovendien komt daar nog wat administratie bij want een netwerkbedrijf hoort alles vast te leggen.

heb al meerdere vervangingen van meters gezien, 1 uur mag je wel rekenen idd.

als je een 2 kapper uit de 50-70's hebt dan kan er best eens geen kracht zitten, maar ben je enkelfase afgetakt vanaf de buren, daar takken ze niet 3F af, maar graven ze een nieuwe kabel naar de straat toe. kost niks extra, maar dan is die 250€ er echt niet aan verdiend.

als je naar 3x 50A gaat en je hebt 35mtr 25mm2 nodig vanuit de wijkvoeding, dan zit die er ook al in, ook al is dat bedrag hoger, ruim is dat niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

En dan zijn er tegenwoordig óók kasten waar de twee (nog) niet gebruikte fasedraden niet op een schroefpatroonhouder zijn afgewerkt, maar op een zogenaamd nulblokje. Kan je ook dat nog, in die 10 minuten, gaan oplossen.
De juiste wijze is trouwens dat er een installateur of gelijkwaardig iemand aanwezig is om de draden aan de hoofdschakelaar aan te sluiten.
Als er wat breekt geeft dat een hoop gez***k.

Sorry voor de off topic, maar ik had op de vorige page een on topic reactie gegeven, dan mag 't, toch?

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 4 augustus 2019 20:16:31 (12%)

alsof het doenlijk is om een installateur tegelijk met de netbeheerder monteur daar te hebben, maakt het al helemaal niet goedkoper, de tijden die hun opgeven zijn nogal ruim.

de standaard werkwijze is zorgen dat de 4P hoofdschakelaar er al zit, met 4x draad tot aan de meter. als de aansluiting nog 1 fase is, zet je dan die 3 6mm2 parallel op de ene fase van de oude meter, dan kunnen ze bij meter vervanging die 3 draden weer uitsplitsen op de nieuwe meter. op die meters kan doorgaans een 16mm2 of 25mm2 aangesloten worden. de nieuwe meters zijn niet gek, als dat klepje van de klemmenstrook open gaat, dan weet de meter dat ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je het zo voor tijdelijk moet/mag aansluiten moet eigenlijk voor veiligheid de hoofdzekering er uit bij aansluiten. De slimme meter gaat dan als het goed is zonder spanning offline en start weer als de spanning er weer op gezet wordt.

@Klaasz
Ik ben al geruime tijd gepensioneerd, ik heb geen klanten meer. Toen ik nog wel klanten had, had ik ook concurrenten waar de klanten naar konden uitwijken als ze mij te duur vonden. Met een prijsverhoging van 50% van het ene jaar op het andere hoefde ik niet aan te komen. Liander heeft een monopolie....

@testman
Die tien minuten is misschien wat gechargeerd, maar als het meer dan 20 minuten duurt is er echt wel meer aan de hand dan de door mij beschreven situatie van de meter vervangen, twee extra draadjes aansluiten en twee extra smeltpatronen indraaien. Op de site van Liander wordt expliciet vermeld dat als de voedingskabel ontoereikend is en vervangen moet worden, er extra kosten bij komen.

@mvdk
Zoals hier vaker besproken: Erkende installateurs bestaan niet meer. Ik ben zelf met genoegen aanwezig om dat zelfgemaakte doorverbindingstukje dat L1, L2 en L3 op de reeds aanwezige vierpolige hoofdschakelaar doorverbindt er af te schroeven en de draden die van de meter komen weer op de hoofdschakelaar vast te schroeven.

@LeovanWallenburg
Nadat de monteur van Liander het spanningsloos heeft gemaakt uiteraard.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 5 augustus 2019 00:01:40 schreef Roetzen:
Op de site van Liander wordt expliciet vermeld dat als de voedingskabel ontoereikend is en vervangen moet worden, er extra kosten bij komen.

Ja precies. Ik zit ook samen met de buren op een kabel en als ik 3-fasen wil moet er ook een nieuwe kabel in. En dát doen ze dus niet voor die €250.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik kreeg ook nog deze onder ogen
https://elektrohonk.info/2015/01/02/perilex-systeem-voor-de-aansluitin…

Daarbij kreeg ik te horen dat op de huidige kookgroep - zoals dus op de foto van mijn meterkast - een en ander wel moet werken, als we de stekker anders koppelen / aansluiten. Nogmaals; ik heb er geen verstand van.

Als ik het goed begrepen heb
- L1 op L1
- L2 op L2
- Neutraal op N1 en N2

Zeg ik iets geks? Zo nee; wat vinden jullie hiervan?

Excuus als er geen snars van klopt 8)7

Sine

Moderator

Hun advies is niet fout in de zin dat het technisch *kan* werken.

Maar dat maakt het advies niet goed. Als je de plaat wilt aansluiten als 2x230 moet je de nul kunnen delen aan de plaat en er ook twee nullen *apart* op kunnen aansluiten.

Twee nullen onder de zelfde aansluiting is knoeiwerk, en dat is precies wat ze daar omschrijven.

de blauwe en de grijze ader samen op N

Fout, nul punten, U is knoeier.

En er zijn installateurs prutsers die het je ook wel zo willen en zullen aansluiten, maar het risico bestaat dat je ongemerkt een nul gaat overbelasten.
Ik zou het zo in ieder geval niet willen hebben.

mvdk

Golden Member

Aan TS: vraag nou gewoon eens een offerte bij de netbeheerder voor het vervangen van uw eenfase aansluiting naar een driefaseaansluiting.
Er werden al allerlei bedragen genoemd, maar vraag het eens. Dan is het een kwestie van een hoofdschakelaar vervangen, en een aardlekautomaat plaatsen.
Kost geld, maar dat is met alles zo.

Bij een driefasenaansluiting in de perilex, kan er nooit méér stroom door de nuldraad lopen dan er door één van de fasedraden kan lopen. Er kan wel iets anders fout gaan, maar dat is weer een heel ander verhaal. Hier is bezorgdheid over dat als het "gewoon"maar word aangesloten met één nuldraad, er overbelasting kan ontstaan. Daar kan je brand van krijgen.

Sine

Moderator

Teruglezende begrijp ik zelfs dat het al aangesloten IS.

Op 5 augustus 2019 19:17:27 schreef Sine:
Hun advies is niet fout in de zin dat het technisch *kan* werken.

Maar dat maakt het advies niet goed. Als je de plaat wilt aansluiten als 2x230 moet je de nul kunnen delen aan de plaat en er ook twee nullen *apart* op kunnen aansluiten.

Twee nullen onder de zelfde aansluiting is knoeiwerk, en dat is precies wat ze daar omschrijven.

[...]

Fout, nul punten, U is knoeier.

En er zijn installateurs prutsers die het je ook wel zo willen en zullen aansluiten, maar het risico bestaat dat je ongemerkt een nul gaat overbelasten.
Ik zou het zo in ieder geval niet willen hebben.

niks prutser, dat is de betere manier van de 2, alle vermogen op 1 nul zetten is pas prutsen. weet niet of je het zelf weet, maar fornuizen met 2 nul aansluitingen zijn lang niet altijd ook daadwerkelijk gescheiden van elkaar. wat dus niks extra's oplevert als mijn methode ook al is het af fabriek zo uitgevoerd. zet een 4P automaat in de kast en weg is dat gevaar van overbelasten op 1 nul overigens..

pas nog een uitgefikt perilex wcd en stekker gehad, men had die er maar half ingestoken, zowel fase als nul waren verbrand.

ook met een sauna, ding tripte de automaat, niet gek met 30A over de nul. hier was er niks aan de hand omdat de automaat 4P was en dus ook op de nulstroom tripte. tijdelijke situatie, krachtstroom zou enkele dagen later worden gemaakt, dan zou de nulstroom 0A zijn en kon men het ding gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 augustus 2019 00:01:40 schreef Roetzen:
@LeovanWallenburg
Nadat de monteur van Liander het spanningsloos heeft gemaakt uiteraard.

Of de installateur met zegelrecht.
https://www.enduris.nl/zakelijk/zegelrecht.htm
Die noemen ze trouwens bij de netbeheerders nog steeds Erkend Installateur zal een verouderde term zijn.
Een idee zou kunnen zijn dat ook de installateur met zegelrecht wordt verplicht om te werken volgens BEI-BLS, algemeen toch de veiligheidsinstructies bij alle netbeheerders maar misschien staat dat al ergens in de kleine lettertjes.

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op maandag 5 augustus 2019 21:01:32 (30%)

Op 5 augustus 2019 19:33:34 schreef mvdk:
Aan TS: vraag nou gewoon eens een offerte bij de netbeheerder voor het vervangen van uw eenfase aansluiting naar een driefaseaansluiting.
Er werden al allerlei bedragen genoemd, maar vraag het eens. Dan is het een kwestie van een hoofdschakelaar vervangen, en een aardlekautomaat plaatsen.
Kost geld, maar dat is met alles zo.

De elektricien adviseerde mij Liander - netbeheerder - in eerste instantie af te bellen, omdat ze hier vrijdag 1x 35A zouden inzetten i.p.v. 1x25A.

Dit omdat hij maandag het volgende aanbrengt

- Hoofdschakelaar 4 polig
- 2x aardlekschakelaar 4 polig
- installatie automaten 2 polig 230V
- krachtgroep

Overigens is niet alle "pruts" werk op de foto's zijn schuld, maar van degene die de kookplaat hier aansloot (om een vooroordeel te voorkomen ;))

Mijn vraag; als ik dat in de groepenkast heb zitten, geldt dan nog steeds de vraag aan de netbeheerder om het om te zetten van 1 naar 3 fase of juist niet? Of des te meer :+

Dat lijstje wat je neerzet is voorbereiding op een 3-fasige aansluiting.

Op 5 augustus 2019 20:46:06 schreef RickTSD:
Mijn vraag; als ik dat in de groepenkast heb zitten, geldt dan nog steeds de vraag aan de netbeheerder om het om te zetten van 1 naar 3 fase of juist niet? Of des te meer :+

Des te meer dus. Bovenstaande werkzaamheden hebben geen zin als je geen 3-fasige aansluiting door de netbeheerder laat aanleggen.

Ik zou dus persoonlijk EERST aan de netbeheerder vragen wat omzetten naar 3-fasen (3x25A) kost, voordat de installateur iets gaat doen.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Op 5 augustus 2019 21:04:02 schreef Jochem:
(...)
Ik zou dus persoonlijk EERST aan de netbeheerder vragen wat omzetten naar 3-fasen (3x25A) kost, voordat de installateur iets gaat doen.

En terecht. Stel dat je zo'n duoaansluiting hebt, waar testman over sprak, en je zit 50mtr van de hoofdkabel af, wat dat gaat kosten, daar kan je drie andere kookplaten voor kopen

onlangs sprak ik iemand die een netbeheerder monteur over de vloer kreeg welke ook nog eens z'n hoofdzekering bij de buren heeft zitten. daar was men dus niet gelukkig mee bij vervanging, want de buren moeten dan ook thuis zijn, geen hoofdschakelaar aanwezig ook. ik zou dan zeggen, als die meter vervangen wordt, meteen de koppeldraad vernieuwen naar 6 of 10mm2, is maar door de muur steken en dan de hoofdzekering in hun eigen kast plaatsen. scheelt in de toekomst ellende als bijv de hoofdzekering eruit gaat als de buren een weekend weg zijn. die kans wordt met de dag groter, want die zekering is wrs een 60 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In Rotterdam heb ik het eens gezien dat 3 boven elkaar gelegen appartementen hoofdzekeringen hadden in de berging/kelder van 1 van de appartementen. Bij de bouwwerkzaamheden in het appartement waar we bezig waren ging de hoofdzekering door en de benedenbuurman was niet thuis, lekker handig.

Op 5 augustus 2019 22:16:23 schreef LeovanWallenburg:
In Rotterdam heb ik het eens gezien dat 3 boven elkaar gelegen appartementen hoofdzekeringen hadden in de berging/kelder van 1 van de appartementen. Bij de bouwwerkzaamheden in het appartement waar we bezig waren ging de hoofdzekering door en de benedenbuurman was niet thuis, lekker handig.

zoiets kwam ik ook tegen bij jaren 30 huizen welke van orgine ooit van 1 eigenaar waren, vele jaren later natuurlijk los verkocht. 1 huis moest een nieuwe kast en naar krachtstroom, maar de voeding liep door muren en vloeren gesmeerd naar 2 deuren verderop, waar elk huis een eigen fase had in die HAK. SRLL stoffen draad nog, dus werd een compleet nieuwe aansluiting aangelegd.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 5 augustus 2019 22:30:52 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het zo lees, denk ik dat ik geluk gehad heb. Toen ik in 1985 mijn twee onder één kap uit 1998 betrok deelde ik ook de kabel naar de straat met de buren. Wel elk een eigen HAK en het kabeltje tussen mij en de buurman was 5 aderig.

Begin jaren 90 is de zaak door, toen nog PUEM, gesaneerd en kregen we elk een eigen kabel naar de straat. Die kabel is 4 5 x 6² + as en in de HAK zitten drie DIII coupes. Er werd 1x35A aangesloten, maar ik ben dus zonder graven of andere dure toestanden klaar voor 3x35A. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Allright. Liander geeft inderdaad aan dat het omzetten naar 3-fasen afhankelijk is van of de kabel die naar de woning loopt voldoende is of niet. Dat kunnen ze op afstand helaas niet zeggen.

De elektricien geeft hetzelfde aan. Hij kan dit wel bekijken overigens, begreep ik ook van Liander, dus daar is het nog even wachten op.

In de tussentijd; kan ik het zelf ook al ergens ontdekken? Staat het bijvoorbeeld aangegeven op een kabel? In de IT is dat bijvoorbeeld wel gebruikelijk om het type kabel (CAT) op de kabel zelf aan te geven en bij de oude gasleiding kwam ik het ook tegen.

Misschien appels en peren vergelijken, maar niet geschoten is altijd mis

mvdk

Golden Member

Komt er een kabel uit de vloer van de meterkast? Hoe groot is uw voortuin? Hoeveel meter is het van de voorgevel naar het midden van het trottoir? Gaat het om een huis of een appartement? Hoe ziet de kast onder de meter eruit, heeft dat ding een doorzichtig deksel?

Zijn zo wat vragen die bij mij opkomen.....

mel

Golden Member

Wat heeft de grootte van de tuin er mee te maken? :S
Gewoon aan de netbeheerder vragen wat het gaat kosten....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 augustus 2019 15:22:55 schreef mel:
Wat heeft de grootte van de tuin er mee te maken? :S
Gewoon aan de netbeheerder vragen wat het gaat kosten....

De grootte misschien qua leggen van de kabel.. denk ik? :)
Althans; ik zie hier dat bij het tarief van verzwaren naar 3x 25A een 25 meter aan kabel is inbegrepen

https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitingen-Aanvullende-v…

Ik heb ze gemaild en via de chat kwam ik er achter dat men o.b.v. tekeningen wel kan kijken op afstand wat het uiteindelijk kost. Op hoop van zegen.. :S