Aansluiten AEG ComboHob uit Duitsland

Op 6 augustus 2019 15:22:55 schreef mel:
Wat heeft de grootte van de tuin er mee te maken? :S

Boven een bepaalde kabellengte (ik dacht 25 meter) gaan ze 25mm2 aluminium leggen.
Dus als het huis ver van de straat staat doet de grootte van de tuin er wel toe.

mel

Golden Member

Als de lengte van je voortuin 25 meter is, dan woon je in een villa,en kan je makkelijk die aansluiting betalen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik loop momenteel mank - ben net van de krukken af (dus jullie worden bedankt mij al die foto's te laten maken ;) ) maar als ik het wat in kan schatten is de tuin 7 á 8 meter.. Helaas geen villa aan deze zijde.. Alhoewel, maakt dat gelukkiger?

Foto's van de dikke kabel die er toe doet volgens mij:

https://i.ibb.co/bzRSPb1/IMG-9971.jpg
https://i.ibb.co/Ct0xdRJ/IMG-9973.jpg
https://i.ibb.co/6N61qzT/IMG-9972.jpg

Ik kan op de kabel zelf niks vinden dan krassen ennnnnn verder niks? Zegt dit jullie iets?

Wat het zegt is dat het oud is. Waarschijnlijk van voor de 2e wereldoorlog. In mijn ouderlijk huis (30er jaren woning) zat ook zo'n teerkabel met een gietijzeren aansluitdoos die vol met teer zat. Daar was de aansluiting overigens wel drie fasen. Het zou bij jou ook zo kunnen zijn. Dat kan ik helaas niet zien aan deze kabel en die gietijzeren doos..

Het zou me niet verbazen dat als Liander deze kabel ziet dat ze die sowieso zullen willen vervangen...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik kijk zelf nu nog iets beter naar de foto.. en misschien is hier hoop de vader van de gedachte, maar kunnen deze drie streepjes geen betekenis hebben als zijde... 3 fases :?

enfin; ik wacht Liander ook even af.

https://i.ibb.co/0D8mZ49/IMG-9973.jpg

Die "dubbele H" is het logo van Hazemeyer. Een firma die was gevestigd in Hengelo.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hazemeyer

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

|:( hehehe

Thanks again! Als ik meer weet, update ik =))
Moet zeggen dat ik keer op keer blij verrast ben met de input en reacties _/-\o_

Gezien de smalle uitvoering is het hoogstwaarschijnlijk een 1 fase aansluiting.
Hoewel je die kastjes volgens mij destijds ook nog had dat de zekeringen in een driehoekje stonden, die waren ook smaller.
Ik denk echter 1 fase.
Maar wel zo oud dat sanering wel in aanmerking komt. Ik zou het overleggen met de netbeheerder.

zo'n gietijzer kastje kwam ik onlangs ook tegen bij een jaren 30 huis, kan zijn dat er 3 coupes inzitten, maar dan op zeker een DII. de meter is dus ook al vervangen, er zit een nieuwe zegel op. maar ze vervangen niet meteen de zekering naar 1x35A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 augustus 2019 20:46:06 schreef RickTSD:
[...]
Dit omdat hij maandag het volgende aanbrengt

- Hoofdschakelaar 4 polig
- 2x aardlekschakelaar 4 polig
- installatie automaten 2 polig 230V
- krachtgroep

Hier heb ik nog een vraagteken bij? Waarom twee vierpolige aardlekschakelaars? Één zal er voor de nieuwe driefase kookgroep zijn, maar waarvoor dan de tweede? Het is niet handig en ook niet aanbevolen om enkelfase groepen op driefase aardlekken te zetten. Dan valt er bij een aardlekfout meer uit dan gewenst. Enkelfase groepen horen op een enkelfase aardlek. Als de huidige kookgroep er uit gaat houdt je nog zeven enkelfase groepen over. Er mogen maximaal vier groepen op een aardlek, Er zijn al twee enkelfase aardlekken aanwezig. Dat is dus genoeg.

Dus waarvoor die tweede vierpolige (= drie fasen) aardlek?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Dus waarvoor die tweede vierpolige

Een gewetensvolle installateur, die de groepen mooier over de fasen wil verdelen. Met maar twee eenfase aardlekjes lukt dat niet.
Het lijkt mij óók dat er ruimte is voor een extra eenfase aardlek waarmee hij/zij hetzelfde doel zou bereiken, is dus wel vreemd, ja.

Ik krijg dit terug op die vraag =))

Om de fasen goed te verdelen over de installatie gebruik ik een 4 polige aardlekschakelaar. Als ik een 2 polige gebruik heb ik maar 1 fase en hier komen dan ook weer 4 groepen achter.

Achter een 4 polige aardlekschakelaar mogen gewoon groepen voor 230V .

Of ik zou 3x 2polige aardlekschakelaar moeten gebruiken om de fasen te verdelen + een 4 polige aardlekautomaat voor de krachtgroep.

Maar als ik de reactie van mvdk goed begrijp is het juist een prima oplossing, toch?

Eén 3-fasige (4-polige) aardlekschakelaar volstaat. De bestaande 2 aardlekschakelaars blijven (elk op een andere fase wordt dat waarschijnlijk). De verdeling is dan prima zát, een derde enkelfasige (2-polige) aardlek is overkill (en gaat in je huidige kast niet passen).

Zelfs als je per se ook nog de overgebleven fase wilt benutten voor reguliere groep(en), dan hoeft er niet eens een extra enkelfasige aardlek bij, maar mag deze gewoon via 1 van de fasen van die 3-fasen-aardlek lopen, waar ook je fornuis-automaat (krachtgroep) achter zit.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Er zijn meerdere mogelijkheden natuurlijk.

Ik zou enkel een nieuwe hoofdschakelaar plaatsen en er een 3~ Alamat in zetten voor de kookplaat, de rest kan dan blijven als het is.

Over beun de hazen gesproken ... die grijze kabel die mooi door de kast slingert is toevallig niet je nieuwe kookgroep?

Ja 1 hoofdschakelaar en 1 aardlekautomaat zou de eenvoudigste weg zijn. Maar zoals je zegt zijn er meerdere wegen naar Rome. Een losse aardlek is, om nog wat gewone groepen op kwijt te kunnen verdelen, ook te verdedigen.

Wat ik sowieso niet snap is dat er "- installatie automaten 2 polig 230V" op het lijstje staat, want dat kan gewoon blijven zoals het is.

Dat van de losse kabel had ik eerder al geroepen...

Op 3 augustus 2019 10:17:32 schreef Jochem:
[..] dan mag je het bedrijf dat dat heeft uitgevoerd wel aanspreken op die losse grijze kabel zonder buisinvoer bovenin de kast. Dat zal wel die van de kookgroep zijn. Een losse kabel mag zo niet. Het is ook gevaarlijk omdat hij niet gefixeerd is en door de beweging de aders los kunnen komen te zitten onder de schroefklemmen van de automaat.

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 7 augustus 2019 15:27:42 (14%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 6 augustus 2019 17:45:04 schreef LeovanWallenburg:
Maar wel zo oud dat sanering wel in aanmerking komt. Ik zou het overleggen met de netbeheerder.

Thanks voor deze tip :) Ze hebben inderdaad toegezegd de kabel op hun kosten te gaan vervangen _/-\o_

dit is een 3 fasen model gietijzer kast, dus idd kans is groot dat er een nieuwe HAK komt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja zo ken ik hem ook in 3 fasen.
Met die oude kasten moet je ook nog uitkijken qua gezondheid.
De pakking die in de rand van het deksel zit is vaak asbestkoord.
Wel mooi dat de TS een nieuwe aansluiting krijgt op sanering.
Daar is hij zondermeer het beste mee.

ts gaat naar 3 fasen, met een ~80 jaar oude enkelfase hoofdkast en kabel, dus de boel moet er wel af. zelfs al zou de oude kast wel voorzien zijn van 4 aderige gplk kabel, dan nog werd deze geheel vervangen, die kabels gaan ze niet overmatig bewegen, dan krijg je ellende. de oude kabel knippen ze af, en wordt dicht bij de straatkabel afgedopt. de nieuwe kabel takken ze nieuw van de straatkabel af, wrs een 4x6 of 4x10mm2.

wrs hing er nog een houten meterbord, gezien dat ook is vervangen toen de slimme meter is geplaatst. ik ben pas 1 slimme meter tegengekomen die nog op een 80 jaar oud houten meterbord hing, had meer met de kast te maken waar het spul hing, de ruimte was veel te smal..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 augustus 2019 11:08:45 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Met die oude kasten moet je ook nog uitkijken qua gezondheid.
De pakking die in de rand van het deksel zit is vaak asbestkoord.

Daar hebben de monteurs een trucje voor. Een klein scheutje petroleum in de rand gieten. Nat koord stuift niet.
Crocidoliet is trouwens gevaarlijker dan dat koord.

Op 11 augustus 2019 11:24:46 schreef mvdk:
[...]
Daar hebben de monteurs een trucje voor. Een klein scheutje petroleum in de rand gieten. Nat koord stuift niet.
Crocidoliet is trouwens gevaarlijker dan dat koord.

is dat het spul waar ze de kabel mee afgoten onderin die kast destijds?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als het een GPLK kabel is, er daar lijkt 't wel op, is de werkwijze als volgt: de kabeladers worden afgestript over zo'n 20cm, uit elkaar gebogen en aangesloten. De ruimte onder de kast word met die zwarte kabelmassa, ook wel aangeduid als teer, volgegoten. Zou je de papierisolatie laten staan, zou daarlangs vocht in de kabel kunnen trekken.
Bij een klus waarbij ik zelf betrokken was, en waarbij de distributiekabel spanningsloos was voor enkele uren, hebben we eens zo'n bommetje vervangen en de aansluitkabel laten zitten. Die vervangen had veel rommel opgeleverd voor de klant, we hebben toen in een illegaal magazijntje een geschikte, ongebruikte huisaansluitkast gevonden, en in de kabelhals tweecomponenten vulmassa gegoten. De aansluitkast kwam iets lager te zitten, maar de ontstane ruimte werd opgevuld met het nieuwe, wat grotere meterbord.
Een nieuwe eindsluiting maken op zo'n oude kabel kán dus wel, maar de hoofdkabel moet spanningsloos zijn voor zo'n klus.

mede daarom doet men dat dus niet, de HAK komt lager te zitten als voorheen, en zonder spanning monteren doet men niet als dan de hele straat eraf moet. je kunt 2 componenten hars echter wel onder spanning afgieten, maar hier is het pellen van de aders en uitvlechten juist het gevaarlijke van de klus onder spanning.

je komt die gplk ook niet tegen in kasten zonder dat die zijn afgegoten, vaak is er bij vervanging naar een nieuwe kast een mof opgezet en opgelast naar ymvk. uit die gplk kabels lekt een vieze drab, zeker als de kabel goed warm wordt komt deze prut eruit gelekt. water uit de grond en olie uit het papier komt eruit.

bij nieuwbouw is het geregeld een probleem, netbeheerders willen hun kast altijd op de plek hangen die voor hun het makkelijkste is, ook al moet er nog veel meer in die kast komen en zou er normaal ook ruimte zat voor zijn. ken meerdere plaatsen waar de groepenkast met de bovenzijde 20cm boven het kozijn hangt, de meter zat veel te hoog, fijn als je dan nieuwe kabels moet invoeren of werken bij de klemmenstrook bovenin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een werkinstructie uit den ouden doosch om een gietijzeren eindsluiting te maken.
Een hele klus nog.
Dat nat maken van dat koord is wel een idee.
Zou WD40 of IMAL die truc ook doen?

Op 11 augustus 2019 12:18:34 schreef testman:
ken meerdere plaatsen waar de groepenkast met de bovenzijde 20cm boven het kozijn hangt, de meter zat veel te hoog, fijn als je dan nieuwe kabels moet invoeren of werken bij de klemmenstrook bovenin..

Daar is toch een standaard voor? Scheiding tussen meterbord en groepenkast op 1,40 m boven de vloer.