Led automatisch aan bij vertragen

Hallo Allemaal,

Ik ben een newbie van 50 met een voorliefde voor modelbouw. Mocht ik in het verkeerde topic zitten hoor ik het graag :-)

Ik ben het volgende aan het bedenken en heb wat hulp nodig.
Ik ben op een modelbaan met auto's bezig. Die worden gestuurd met een dcc decoder voor treinen. Nu wil ik een remlicht aan laten gaan. Dus een led aan laten gaan als het voertuig vertraagd.

Wie heeft er een inventieve oplossing? Lijkt me een leuke discussie.

Ik zat te denken aan de volgende oplossingen:
- spanning op de motor meten met?? en als deze verminderd, de led aan laten gaan.
- op de as een strookje isolatietape plakken en dmv pulsen de snelheid meten en daar iets mee doen
- als bovenstaand maar dan met een optocoupler (zo'n wieltje met gaatjes)
- zie "Meet" voorbeelden waar een "Auto spanningszoeker" schema staat: standaard brand de led, en als de spanning op een punt wordt gezet, gaat een andere led aan en de eerste uit.

- er zijn vast nog meer opties. De Esu DCC decoder biedt hier volgens mij geen mogelijkheden voor, maar misschien is er iets vernuftigs te bedenken?

Nogmaals, ik heb een heel klein beetje verstand van electronica. Ik snap eenvoudige schema's, maar kan ze zelf (nog niet goed) bedenken.

Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Robin

Arco

Special Member

Of een tilt switch (in de juiste stand gemonteerd werkt dat wel)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSs9fA5Vg_E-q7v2W__nx-OxCZGPuLYw7HmVfBuVwlXnt1D8A_O

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn waarschijnlijk veel eenvoudigere oplossingen, maar ik weet dat er remlichten voor fietsen bestaan die gebruik maken van een accelerometer. Vanaf dat er een negatieve versnelling wordt gedetecteerd gaat het licht branden.

Je zou eventueel iets gelijkaardigs kunnen gebruiken?

Maar goedkoper en eenvoudiger zal inderdaad een tilt-switch zijn zoals Arco hierboven al aanhaalde :)

De vertraging kan geleidelijk gaan en niet abrupt. Werkt een Tilt Switch dan?

Ook: het zijn kleine voertuigen in schaal 1:87. Ik heb dus niet veel ruimte.

Een sensor is wel een goed idee!

Ik ben even aan het lezen over een accelerometer. Klinkt goed.
Nu nog uitvinden hoe ik er twee leds op kan aansluiten, zodat ze aan gaan bij vertraging.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Eigen DCC decoder die een extra led aanstuurt zodra de motor snelheid daalt?

Uitgang van de originele DCC decoder sniffen en daarop reageren? Ik ben bang dat het allemaal snel veel te groot zal zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Nu nog uitvinden hoe ik er twee leds op kan aansluiten, zodat ze aan gaan bij vertraging.

Microcontrollertje, en daarin de data van de accelerometer verwerken en led aansturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Men neme een accelerometer een voorbeeldwebsite van hoe die werkt, iets van een goedkope en kleine arduino, en wat gezond verstand. Dat laatste heb ik geen link naar ;-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hebben jullie een idee hoe klein zo een autootje is? Neem een VW golf. Die zal ongeveer 49mm lang zijn, 21mm breed en maximaal 17mm hoog. Daar moet dan nog een motor in en een decoder. Wat rest er dan aan plaats?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Nope, had geen idee. Maar als het klein moet dan kan je misschien geen kant en klare modules gebruiken. Dan zit je vast aan een eigen print ontwerp met de maten die je wel kan verwerken.

De componenten zijn iig klein genoeg.

Als je nog minder ruimte hebt, is alleen een uc aan de motor genoeg, maar ik weet niet of de spanning genoeg info geeft bij "remmen".

Arco

Special Member

Als je het zelf bouwt met een micro + accelerometer kun je dat op een (kleine) postzegelformaat printje kwijt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik kan ook een bestelauto of vrachtwagen nemen. Dan heb ik meer ruimte.
Een Arduino is echter wel te groot.

Wat is een UC aan de motor? Oh, microcontroller. Iemand een voorbeeld?

Als ik een testje op een breadboard heb werken wil ik een pcb laten maken.

Ook: ik ben software programmeur en snap wel iets van een sketch voor Arduino of micro controller.

Ah! Vaak krijg je hier vragen van mensen die weigeren programmatje voor arduino te schrijven. Dit maakt het probleem veel makkelijker. :-)

Koop een "accelerometer breakout" op ebay of ergens anders. Koop een kleine arduino. Die kan je op je breadboard aan mekaar knopen om te testen en de software te schrijven. Uiteindelijk zeg je in de arduino IDE dat je een attiny als target hebt en kan je met een 'tiny een printje ontwerpen.

Andere mogelijkheid is nog steeds jou "plan A". Filter de motor spanning met een RC. Kantelfrequentie zeg 2kHz. Daarachter een spanningsdeler zodat de spanning onder de 5V komt. En dan met een arduino de spanning meten en de led aanzetten als die trend naar beneden heeft.... Scheelt een "ingewikkeld onderdeel" (accellerometer), maar dan heb je wel een ADC in je chip nodig. Niet alle 'tinys hebben dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

TS zegt 'een klein beetje' van elektronica te begrijpen, waarom dan allemaal adviezen over µC's en programmeren?
Dat lijkt mij dé manier om TS de laan uit te sturen.
TS heeft interesse in modelauto'tjes en vraagt hulp voor elektronica.... Begin dan niet met v oor leken ingewikkelde dingen

Ik denk meer aan modules, die in kleine drones en modelheli's gebruikt worden en op eenvoudige manier gekoppeld kunnen worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Filter de motor spanning met een RC. Kantelfrequentie zeg 2kHz. Daarachter een spanningsdeler zodat de spanning onder de 5V komt. En dan met een arduino de spanning meten en de led aanzetten

Zou zoiets nu niet zonder cpu oplossing kunnen?

Zoiets als pulsgever (van de as) -> filter -> gelijkrichter -> begrenzer -> ledje. Misschien nog iets dat als geheugen kan werken (goldcap ofzo) en gereset wordt als het wagentje weer gaat rijden. Om misschien is het mogelijk om het tegen emk van de motor te gebruiken om de led even te laten opflitsen?

Er wordt onmiddellijk gegrepen naar cpu oplossingen. Een oplossing op de analoge manier zou ik echt een waanzinnig knappe oplossing vinden.

Als het dan toch alleen met een cpu moet gaan is een PIC10F200 cpu misschien een idee? Zo'n chip is beperkt maar zo klein dat hij tussen je nagelriem past. Een groter probleem wordt denk ik het monteren van een encoder of pulsgever op het asje van het wagentje. Misschien is alleen maar een sleepcontactje haalbaar? Het is zo onwijs klein.

UC's en programmeren schrikt me niet af maar inderdaad zou het mooi zijn als het analoog ook kan.
Ik zie bijvoorbeeld bij de Schakelingen de Auto spanningszoeker. Daar brand de gele led in rust, en als er spanning via de meetpen binnen komt gaat er een rode of groene led branden.
Zou ik zoiets niet kunnen gebruiken? Een DCC decoder krijgt 18 volt binnen en stuurt de motor aan. Dus bij "afremmen" krijgt de motor gewoon minder spanning. Op dat moment zou het remlicht aan moeten gaan. Het mooiste zou zijn als bij "versnellen" het remlicht dan weer uit gaat.
Afijn, jullie snappen het toch beter dan ik.
En Aka, bedankt hoor. Maar laat iedereen maar lekker technisch kletsen hoor. Il haak niet af, maar leer juist bij.

Ik herinner me nog een oud schemaatje uit elektuur (beginjaren 80) voor automatische remlichten in raceautootjes van een racebaan. Moet een van mijn eerste knutselprojecten zijn geweest. Principe was dat zolang je je bediening indrukte er geen licht was. Van zodra je de bediening losliet ontlaadde een elco zich over twee LED's.

Zo'n schakeling stond toen ook in het elektuurboek 300 schakelingen. Door de jaren heen ben ik die oude elektuurboeken kwijtgeraakt. Misschien dat iemand ze hier nog heeft?

Depeet

Zou ik zoiets niet kunnen gebruiken? Een DCC decoder krijgt 18 volt binnen en stuurt de motor aan. Dus bij "afremmen" krijgt de motor gewoon minder spanning.

De auto'tjes remmen dus niet echt af maar gaan gewoon minder snel rijden. Er wordt gas terug genomen. Dat maakt de zaak wel weer lastiger. Als je schakeling alleen op de hoogte van de motorspanning reageert, branden de remlichten altijd als de auto langzamer rijd dan de maximum snelheid. Of dat moet acceptabel zijn?

Rijden de auto's normaal gesproken altijd maximum speed? Je hebt dus geen onderscheid tussen snelwegen en binnenwegen en geen files?

Anders blijf alleen een vertragindsmeter of teller een optie om de remlichten te besturen. Of je bestuurd het lichtje met je dcc besturings systeem systeem. Zitten er op dat DCC controlertje niet naast de motor uitgang ook nog wat i/o mogelijkheden?

Arco

Special Member

Het simpelst is nog steeds de tiltsensor (alleen moet je die nauwkeurig afstellen voor een goed resultaat)
Andere manieren zijn motorstroom of toerental meten, en dat met een klein microcontrollertje verwerken.
(aan stroom/toerentalverandering kun je zien of er afgeremd wordt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een decoder en juiste software doet die slotcar dat nu automatisch. Slotcar zijn ondertussen ook digitaal. Ik heb voor deze winter nog een slotcar projectje liggen.

Ik heb de elektuur DVD 1980-1989 een keer bekeken maar vind het artikel niet. Kan het me ook niet direct herinneren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Diode en weerstand in serie met LED's parallel over de motor werkt niet?

bij uitrollen lopt er geen stroom schat ik.
Bij actief remmen keer je motorstroom om gaan de LED's branden..

Ik weet natuurlijk niet of je actief remt door achteruit te gaan.
Maar dan is het net als bij echte auto's: Bij gas los gaan remmen niet branden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Weet je zeker dat een ESU decoder dit niet van zichzelf al kan met wat slim programmeren?

Tidak Ada

Golden Member

Kan je geen gebruik maken van de tegen-EMK zodra je het auto'tje stroomloos maakt, of moet het ook zodra je langzamer gaat rijden?
Zoiets als HMH kan natuurlijk ook.

Hoe bestuur je die auto'tjes? Gewoon analoog of met een digitaal of een anderszins gemoduleerd signaal?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 7 augustus 2019 12:29:25 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo Allemaal,
Ik wil de oplossing zowel in een vrachtwagen, auto of tram gebruiken.

Even wat antwoorden:
- Voor zover ik heb kunnen nagaan kan ik de Esu decoder niet programmeren op een vertraging. Ik heb trouwens een Esu decoder programmer.
- De voertuigen of tram krijgen vanaf de centrale een signaal en krijgt de motor minder stroom, tot bij 0 volt het voertuig of tram stilstaat.
Dus de remlichten aan bij een vertraging?
Ik kan de remlichten op een functie-uitgang van de decoder aansluiten maar dan moet je handmatig de leds aan zetten. En ik wil het automatisch.

- het zou mooi zijn als de oplossing los van de esu decoder kan zodat ook analoge auto's en trams remlichten hebben.

Ik ken niets van DCC maar na een korte zoektocht op het internet kom ik tot de volgende conclusie.

- Er staat altijd spanning op de rails
- Een DDC signaal is op de spanning "gemoduleerd"
- Het signaal bestaat uit een preamble van 12 bits (er zijn afwijkingen), 8 bit address en een 8 bit instructie waarvan de de eerste 3 bits het commando is (versnel, vertraag, stop etc) en de volgende 5 bits een value meekrijgt.

Hiermee bedacht ik om een 8 pin pic of avr te gebruiken om dit signaal te decoderen en 2 leds aanstuurt wanneer het commando wordt gegeven om te vertragen of te stoppen.

De motor zal allicht worden aangestuurd door een PWM-signaal. Misschien is het dan makkelijker om met een PIC of AVR een PWM-decoder te maken en kijkt of het PWM-signaal verkleint wanneer er wordt vertraagd. Anders gezegd, wanneer het PWM-signaal van 75% naar 60% daalt, dan vertraagt het wagentje en moeten de leds aangestuurd worden. Blijft het PWM-signaal 60% of gaat het weer hoger, dan worden de leds gedoofd.

Met een 8 pin controller, 2 leds en 2 weerstanden zou dat wel moeten lukken.

Hier nog even een links naar een PWM-decoder met een arduino als voorbeeld
https://create.arduino.cc/projecthub/kelvineyeone/read-pwm-decode-rc-r…

Depeet