Coax vragen...loze stukken en om hoek leggen

Beste Forumleden,

Vanwege een nieuwe tv en een andere plek daarvoor wil ik de coax situatie aanpakken. Eventueel wil ik ook een enkele nieuwe kabel trekken.

Mijn HD ontvanger toont met de oude situatie / kabels (waarin enkele koppelingen zitten) nu gemiddeld 50-53% sterkte en 100% kwaliteit.

Prima tv / mooi strak beeld kijken dus. Alleen RTL 8 stoort met blokken en zo enkele andere obscure / lokale zenders waar ik nooit naar keek / kijk.

Hier de vragen die nu als eerste van belang zijn :

1. Hebben loze / niet meer gebruikte stukken coax die wel aan de lijn verbonden zijn een negatieve invloed op de kwaliteit?

2. Ik moet als ik een compleet nieuwe kabel wil trekken een stuk langs / om / of deels door een marmeren schouw leggen en moet dus op z'n minst 4 min of meer rechte hoeken maken. Hoe slecht is dat voor de kwaliteit?

Ik heb genoeg goede goedgekeurde KOKA 799 kabel liggen.

Tips en advies zijn zoals altijd welkom!

Sine

Moderator

1. Ik vraag me af hoe die dan verbonden zijn, maar onnodige stukken spaghetti is vragen om problemen.

2. Rechte hoeken is nooit ideaal.

3. 799 is niet immuun voor 4G instraling, tegenwoordig gebruik je KOKA 9 TS.

mel

Golden Member

Haakse bochten zijn nooit goed voor de kabel...
En een loos stuk kabel, KAN een kwart of een halve golf stub zijn, waardoor de aanpassing niet goed meer is..
Gewoon alles wat niet terzake is, weghalen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

... of elleboogconnectoren gebruiken ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

... of via de eventuele kruipruimte ...

GJ_

Moderator

Op 6 augustus 2019 15:18:23 schreef mel:
Haakse bochten zijn nooit goed voor de kabel...

..of je moet 'm op listige wijze om de hoek leggen. Een haakse bocht kan met een grote radius:
https://www.uploadarchief.net/files/download/hoekje.png

Henry S.

Moderator

Op 6 augustus 2019 15:01:51 schreef Max1966:
1. Hebben loze / niet meer gebruikte stukken coax die wel aan de lijn verbonden zijn een negatieve invloed op de kwaliteit?

Ja, kan zelfs frequenties sterk dempen.

2. Ik moet als ik een compleet nieuwe kabel wil trekken een stuk langs / om / of deels door een marmeren schouw leggen en moet dus op z'n minst 4 min of meer rechte hoeken maken. Hoe slecht is dat voor de kwaliteit?

Ik heb genoeg goede goedgekeurde KOKA 799 kabel liggen.

Zolang je niet knikt kan dat prima gaan, ik heb zelf ook KOKA799 gebruikt voor twee verbindingen tussen satellietschotels en ontvanger. Er zitten 4 haakse bochten in elke coax, maar zonder er knikken in te maken. 1 kabel was zelfs tekort, daar is met hele korte rechte verbindingen een extra stuk KOKA aan gesoldeerd.
Een deel gaat om een schouw heen, uit het zicht gehouden door een sleuf in de balk te frezen, er loopt ook nog een stuk 2x2.52 mee.

In de binnenbochten is een stukje uitgekapt om een betere bocht te krijgen. Op de foto zie je de goot een beetje open staan, dat is een paar cm verderop opgelost met wat binddraad. Zo geef ik de kabels wat extra ruimte.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Minimale buigradius staat meestal in de datasheet van de coax te vinden.

Er schemert me iets bij dat voor scherpe hoeken aan weerszijde van de hoek een 360° lus wordt toegepast, maar of dat fraai is in de huiskamer... (Bovendien een lage WAF wegens 'stofnest'). De methode van @GJ_ zou een compromis zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@fatbeard Hoeveel demping geven die elleboogconnectoren?

Het ziet er wel strak en netjes uit, maar om een schouw heen zijn al vier elleboogjes.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Blue Sky

Cableguy

Op 6 augustus 2019 15:01:51 schreef Max1966:

1. Hebben loze / niet meer gebruikte stukken coax die wel aan de lijn verbonden zijn een negatieve invloed op de kwaliteit?

Ja. Loze stukken die wel aangesloten zijn gaan via een splitter of verdeler en die kosten je signaalsterkte. Probeer zoveel mogelijk splitters/verdelers te vermijden en als dat niet anders kan en je hebt te weinig signaalniveau dan moet je er een versterker voor zetten. Bovendien leveren loze einden die niet zijn aangesloten op een apparaat (en dus ook niet op de juiste manier zijn afgesloten) reflecties op

Waar rook is, is stroom

Loze einden kun je het best afkoppelen bij de verdeler/splitter, en die splitter voorzien van 75 ohm terminatortjes. Die kosten geen drol.

Is de splitter niet meer bereikbaar, dan kan je aan het eind van het ongebruikte stuk kabel een terminator zetten (of een 82 ohm weerstandje ;))

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mijn hartelijke dank voor al dit goede advies en de zeer bruikbare tips, tekening en foto!

Het is werkelijk een uitkomst, ben blij met deze site en dit forum. :) _/-\o_

Mijn vriendin vroeg me gisteren : waarom die kabel ook willen vervangen en dan een oplossing rondom / bij de schouw moeten verzinnen als de kwaliteit nu zo goed is?

Daar heeft ze een punt.

Ik kan langs de muren wel wat verzinnen maar de brede marmeren schouw zorgt voor een probleem.

Ik kan niet onder de vloer meer daar en dus moet ik echt een paar hoeken gaan maken als ik daar in een plintje / gootje enigszins netjes omheen wil.

Daarom zal ik beginnen met eerst het loze stuk los / af te koppelen.

Dan zal ik kijken hoe de situatie op dat moment is en ga ik over op stap 2 om de tv een andere plek te geven en de "oude" kabel daar naar toe te verleggen / in te korten.

Voor nu nog 2 vragen :

1. Een collega zei me vandaag dat hij al zijn koppelingen etc. altijd goed met alu folie inpakt als extra afscherming. Werkt / helpt dat echt?

2. Ziggo heeft een aantal weken geleden in een deel van de nacht werkzaamheden verricht in onze wijk en het lijkt er op dat het signaal sindsdien sowieso sterker is geworden.

Stomme / overbodige vraag wellicht : maar kan dat zo zijn?

Dat in een paar uur tijd een wijk opeens een sterker / beter signaal heeft? Wat kunnen ze dan hebben gedaan / vervangen hebben in die vrij korte tijd?

Sine

Moderator

1. Nee, en bij goede koppelingen is dat ook niet nodig.

2. Geen idee wat ze gedaan hebben natuurlijk ... misschien na klachten van slecht signaal van je buren dat ze ergens wat gefixed hebben.

Voor de volledigheid:

Dit is een prima connector

Dit is pure bagger

Ook dit soort splitters is vragen om ellende

die geheel metalen koka lookalike connectoren vind ik bagger, de middenpen draait mee als je de schroef aandraait, en afwerking vond men niet nodig. de oude cableconn connectoren zijn goede, waren nog geheel van rvs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 augustus 2019 21:48:41 schreef Sine:
1. Nee, en bij goede koppelingen is dat ook niet nodig.

2. Geen idee wat ze gedaan hebben natuurlijk ... misschien na klachten van slecht signaal van je buren dat ze ergens wat gefixed hebben.

Voor de volledigheid:

Dit is een prima connector[bijlage]

Dit is pure bagger[bijlage]

Ook dit soort splitters is vragen om ellende[bijlage]

Dank weer voor de reacties.

1. Hij pakt zijn splitters en koppelingen onder de vloer / in de muur etc. altijd zo in, volgens hem helpt dat tegen instraling / storing etc.

Maar ik begrijp dat het dus geen effect heeft.

2. De Ziggo nachtelijke werkzaamheden waren in het kader van gepland onderhoud in onze wijk.

Ik vroeg me dus af wat er in die vrij korte tijd kan zijn gedaan dat het signaal opeens sterker is geworden.

On topic weer :

Het eerste loze stuk coax dat ik zal tegen komen is een stuk dat aan een 2-voudige coax splitter zit.

Een splitter als deze maar ik vermoed een ander merk:

1 draad wil ik dus behouden maar dat loze stuk kan weg.

Kan ik dat loze stuk eenvoudig loskoppelen of moet ik die splitter vervangen door een koppelstuk?

Zo ja : wat voor koppelstuk kan ik het beste daarvoor gebruiken?

Op 8 augustus 2019 22:13:08 schreef testman:
die geheel metalen koka lookalike connectoren vind ik bagger, de middenpen draait mee als je de schroef aandraait, en afwerking vond men niet nodig. de oude cableconn connectoren zijn goede, waren nog geheel van rvs..

Ik heb laatst bij m'n zus nogal moeite / ruzie gehad met de Hirschmaan connectors die bij haar waren achtergelaten door Ziggo monteur. |:(

Sine

Moderator

Dat type ben ik ook geen fan van, de oudere hirschmanns zijn veel beter.

Naar mijn idee is er een methode om coax kabels te verbinden die alle andere manieren van verbinden overbodig maakt, gelukkig !
De F-connector
Dat is hier nog niet genoemd vreemd genoeg.
Eigenlijk geen plug, alleen een wartel, maar wel erg handig nmi !
Met koppelstukje of verloop naar https://en.wikipedia.org/wiki/Belling-Lee_connector

Ik heb ook veel prut pluggen gezien, ik begin d'r niet meer an.

Blue Sky

Cableguy

Alle verbindingen in een GOED opgezette huisinstallatie wordt altijd met f-connectors uitgevoerd. De apparaat aansluitingen zijn bijna altijd IEC. De fout die men meestal maakt is een splitter aan de ingang de tv en daar heb je dus die IEC kliko verdelers voor nodig.

Waar rook is, is stroom

Om even alle opties af te dekken:

Je wil nog geen glasvezel met IP/cat5/netwerkbekabeling?

Ik heb het al een jaar of 10 en ben blij dat ik van die coax troep af ben. Nooit meer een blokkenbeeld of signaal/kwaliteitsmeter gezien.

Dank wederom voor de tips en het advies!

Op 10 augustus 2019 09:36:03 schreef K7Jz:
Om even alle opties af te dekken:

Je wil nog geen glasvezel met IP/cat5/netwerkbekabeling?

Ik heb het al een jaar of 10 en ben blij dat ik van die coax troep af ben. Nooit meer een blokkenbeeld of signaal/kwaliteitsmeter gezien.

Ik wil het wat TV betreft nu bij de coax houden. Met een andere kabel trekken loop ik tegen veel meer werk / problemen op.

Maar dank voor de suggestie.

Alleen weet ik nu nog niet of ik het loze stuk gewoon kan loskoppelen van de splitter of dat ik de splitter moet vervangen....

Het eerste loze stuk coax dat ik zal tegen komen is een stuk dat aan een 2-voudige coax splitter zit.

Een splitter als deze maar ik vermoed een ander merk:

1 draad wil ik dus behouden maar dat loze stuk kan weg.

Kan ik dat loze stuk eenvoudig loskoppelen of moet ik die splitter vervangen door een koppelstuk?

Zo ja : wat voor koppelstuk kan ik het beste daarvoor gebruiken?

En dan maar meteen vraag 2 :

Verderop zit in een tussenkamer nog een splitter. 1 draad gaat vandaar door de muur naar de kamer waar de tv staat en het andere deel gaat langs een plint in die tussenkamer en dan omlaag door de houten vloer naar de 1e etage waar deze is verbonden aan een HiFi / Radio set.

Ik las ergens dat het beter is om de coax op / via (een splitter op?) de HD ontvanger te splitsen. Zodat het niet gesplitste / sterke signaal eerst de HD ontvanger in gaat en daarna via / op de HD ontvanger door naar de HiFi set.

In het geval van deze tussenkamer zie ik nu 2 keuzes :

1. Ik behoud de splitter en vervang alleen het stuk coax door de muur door een vers stuk. De nieuwe tv staat direct achter die muur dus ik kan een heel stuk coax afsluiten dat nu nog kronkelend naar de TV kast gaat waar de oude TV en HD ontvanger staan. ( Ik heb nu de nieuwe TV tijdelijk verbonden met die HD ontvanger d.m.v. een lange HDMI kabel)

2. Ik behoud de splitter (of vervang deze door een koppelstuk als dat beter is (zie ook mijn vraag daarover hierboven) en vervang het stuk coax door de muur door een vers stuk. Dan sluit ik via (een splitter op?) de HD ontvanger een nieuw stuk coax aan en dat gaat weer terug door de muur en verbind ik dat weer met de coax in de tussenkamer dat naar de HiFi set gaat.

Wat raden jullie aan?

pa3gws

Golden Member

Splitter vervangen door een koppelstuk geeft aanzienlijk minder demping

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 8 augustus 2019 21:48:41 schreef Sine:

Dit is een prima connector[bijlage]

Ja, maar nogal hoog, dan heb je een dieper en lelijker kabelgoot nodig.
Dan kun je evengoed de coax voorzichtig buigen in een rechte hoek.
Ik zou al als er dan toch met connectoren gewerkt wordt kiezen voor F connectoren. Daar bestaan hoekstukjes voor (female-female) die zeer weinig extra plaats innemen. Natuurlijk enkel goed te gebruiken met coax met vaste kern.

De oplossing van GJ met de dubbele bocht wordt vaak gebruikt voor zeer dunne glasvezelkabel. Maar voor tv coax over een marmer schouw lijkt het me foeilelijk.

Losse stukken coax moeten zo veel mogelijk verwijderd worden.

Als ze aan een goede splitter hangen kun je ze ook met een geschikte weerstand afsluiten. Niet openlaten of kortsluiten.

Maar overbodige kabel verwijder je best., behalve als je denkt ze ooit nog nodig te hebben, dan koppel je ze los. Niet meer gebruikte stukken die je open aan de signaalbron laat hangen vormen op bepaalde frequenties die niet door een leek te voorspellen zijn een zogenaamde stub. Daarmee wordt bedoeld dat een open lijn een kwartgolflengte verder een kortsluiting vormt.
Afhankelijk van de afstanden en verhoudingen kan zo een bepaald smal frequentie gebied op de kabel aanzienlijk verzwakt tot volledig uitgedoofd worden. Nog afgezien van andere eventuele effecten van reflecties.

Op 10 augustus 2019 12:28:10 schreef grotedikken:
[...]

Ja, maar nogal hoog, dan heb je een dieper en lelijker kabelgoot nodig.
Dan kun je evengoed de coax voorzichtig buigen in een rechte hoek.
Ik zou al als er dan toch met connectoren gewerkt wordt kiezen voor F connectoren. Daar bestaan hoekstukjes voor (female-female) die zeer weinig extra plaats innemen. Natuurlijk enkel goed te gebruiken met coax met vaste kern.

De oplossing van GJ met de dubbele bocht wordt vaak gebruikt voor zeer dunne glasvezelkabel. Maar voor tv coax over een marmer schouw lijkt het me foeilelijk.

Losse stukken coax moeten zo veel mogelijk verwijderd worden.

Als ze aan een goede splitter hangen kun je ze ook met een geschikte weerstand afsluiten. Niet openlaten of kortsluiten.

Maar overbodige kabel verwijder je best., behalve als je denkt ze ooit nog nodig te hebben, dan koppel je ze los. Niet meer gebruikte stukken die je open aan de signaalbron laat hangen vormen op bepaalde frequenties die niet door een leek te voorspellen zijn een zogenaamde stub. Daarmee wordt bedoeld dat een open lijn een kwartgolflengte verder een kortsluiting vormt.
Afhankelijk van de afstanden en verhoudingen kan zo een bepaald smal frequentie gebied op de kabel aanzienlijk verzwakt tot volledig uitgedoofd worden. Nog afgezien van andere eventuele effecten van reflecties.

Als ze aan een goede splitter hangen kun je ze ook met een geschikte weerstand afsluiten. Niet openlaten of kortsluiten.

Dank voor het advies maar :

De stekker en het stuk coax waar ik vanaf wil alleen loskoppelen is dus geen goede optie?

Hoe sluit ik zo'n splitter (als ik die wil laten zitten) dan goed af?

Anoniem

Je blijft nogal vaag over hoe je installatie er precies uitziet.
Zo krijg je enkel vage oplossingen aangeboden. Kun je niet even tekenen wat er allemaal aan je coax hangt?

Een 2 weg splitter zoals afgebeeld deelt het beschikbare signaal in 2.
Doorgaans zitten er nog 3 weerstandjes in om de impedantie aan te passen zodat je geen reflectie krijgt. Zo'n 2weg splitter geeft dan algauw 4-5 dB attenuatie per uitgang.
Met andere woorden , per tv krijg je maar een derde van het signaal.
Dus als je hem laat zitten sluit je de niet gebruikte uitgang af met een geschikte weerstand om problemen door reflectie te vermijden. Bij analoge tv resulteert dat in spookbeelden, bij data krijg je een lagere bitrate.
Afsluitweerstandjes ingebouwd in een f connector zijn vlot te verkrijgen.
Maar het lijkt me dan beter de splitter weg te laten en de tv rechtstreeks door te verbinden. Scheelt een pak signaal. Er bestaan eveneens koppelstukjes om 2 kabels met f connectoren door te verbinden