Versterker kraakt in bij bepaalde tonen in over het linker-kanaal.

Hallo iedereen,

Ik ben Ronald, 33 jaar en werkt in de IT. Zelf veel bezig met computers en netwerken etc. Tegenwoordig ook steeds meer bezig met elektronica, Raspberry pi's en Arduino's.
Vroeger als kind al veel van mijn vader geleerd die mij elektronica-paplepel probeerde groot te brengen. Helaas is hem niet echt gelukt maar nu hij er al een aantal jaren niet meer is en ik toch steeds meer met de elektronica bezig ga mis ik hem wel eens meer ;-)
Hij had echt een werkkamer met alles erop en eraan en erin maar dat is helaas toen allemaal verkocht en vergeven.

Maar goed er is natuurlijk een reden dat ik hier lid geworden ben ;-) Naast het feit dat ik ook al wat nuttig informatie en ideeën heb gevonden zit ik dus zoals de titel al zegt met een versterker die kraakt over het linker-kanaal.

Het betreft hier een: Harman Kardon hk550 Vxi

Zou het nu een Herman Karton willen noemen want het geluid is niet zo best op het moment.

De versterker heeft twee stereokanalen. Zowel over channel A als B kraakt de linkerkant bij bepaalde tonen (vooral over de midden en lage tonen). Alle potmeters al eens schoon gemaakt en gesmeerd met contact spray (graag geen discussie hierover).
De speakers wisselen van kanaal dan heb ik verhuist het gekraak mee naar de andere speaker. Daarnaast heb ik alle ingangen geprobeerd en ook de bekabeling al eens bij de kop gehad.
Het begint toch echt er op te lijken dat het ergens in de versterker zit, alleen zou ik even niet meer weten waar ik het moet zoeken en wil ik graag jullie ideeën eens horen.

Heb al een de tip gehad om een oscilloscoop er bij de gaan gebruiken maar deze heb ik niet en heel eerlijk gezet gaat mijn kennis niet zover.
Mocht iemand zeggen van ik kan hem wel voor je nakijken, zou heel fijn zijn alleen het is al een oudje en ik wil er niet te veel kosten aan maken. (bedoel het is al een tweedehands verkregen versterkertje en een andere is vast ook wel aan te komen voor niet te veel.)
Natuurlijk zou ik hem het liefste zelf repareren en misschien gaat dat ook wel lukken met wat hulp van jullie?

Service Manual is online te vinden: Link

Groet, Ronald
Shiptronic

Overleden

Klinkt als vuile contacten van het speaker relais. Helpt het (even) als je het volume flink op schroeft?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2019 18:39:11 schreef PeatyJoe:
Service Manual is online te vinden: Link

Niet zo'n fijn service manual. :)
Ze zijn vergeten het schema erin te zetten zoals de FM tuner op laatste pagina. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pa3gws

Golden Member

Dat zal zo heel ingewikkeld niet zijn.
Potmeters en schakelaars schoonmaken.
En zoals @Shiptronic al aangeeft rotte relais contacten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 7 augustus 2019 18:42:57 schreef Shiptronic:
Klinkt als vuile contacten van het speaker relais. Helpt het (even) als je het volume flink op schroeft?

Volume helemaal open heeft helaas niet geholpen... Zelfs de buren vonden al dat het geluid zo kraakte ;-)

Ik ga deze relais volgende week even opzoeken en kijken of ik daar nog iets mee kan.

Groet, Ronald

Op 7 augustus 2019 19:20:21 schreef vergeten:
[...]
Niet zo'n fijn service manual. :)
Ze zijn vergeten het schema erin te zetten zoals de FM tuner op laatste pagina. :(

Haha, tja je kan niet alles hebben.
Maar als je het positief bekijkt: Er is gelukkig al meer van te vinden dan sommige andere apparaten. :p

Groet, Ronald

Op 7 augustus 2019 19:22:14 schreef pa3gws:
Dat zal zo heel ingewikkeld niet zijn.
Potmeters en schakelaars schoonmaken.
En zoals @Shiptronic al aangeeft rotte relais contacten.

Potmeters zijn al gedaan inderdaad, dat heeft alleen het kraken van de volume regeling verholpen.

Groet, Ronald
blackdog

Golden Member

Hi PeatyJoe, :-)

Je kan een simpele test doen, deze moet juis op een laag volume. :-)
Zet b.v. piano muziek op op laag volume beter nog een sinus signaal uit een toon generator, ongeveer 400 tot 1000hz.
Voer het signaal aan 1 kanaal toe, met piano muziek draai je de balans rgelaar zo dat je maar 1 kanaal hoort.

Tik nu met b.v. een schroevendraaier zachtjes tegen het Luidprekerrelais in de versterker, dit mag geen verandering van het geluid geven.
Tik ook een "beetje" harder, als ook dit geen verandering van het geluid geeft dan is het luidspreker relais voor dat kanaal waarschijnlijk niet rot.

Doe nu het andere kanaal op de zelfde manier.

Oja, doe het wel veilig, je bent zelf verantwoordelijk als je de versterker openschroeft i.v.m. de aanwezige 230V spanning!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Ook aansluitingen van van bv. de ingansconnectoren controleren, als die los on de print zitten (haarscheuren) kunnen lekker kraken ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb al een de tip gehad om een oscilloscoop er bij de gaan gebruiken maar deze heb ik niet en heel eerlijk gezet gaat mijn kennis niet zover.

Ik herhaal deze tip maar even. Als jij zoals je zegt meer met electronica wilt doen is een scoop eigenlijk onontbeerlijk. Als de schoonmaakwerkzaamheden en vervangende relais niet helpen zul je toch iets dieper moeten gaan zoeken. En naast een volt of beter multi-meter is een scoop een belangrijk stuk gereedschap. Heb jij wel eens een timmerman gezien zonder een hamer en een nijptang?

Tegenwoordig is een scoop ook echt helemaal niet duur meer. Wat vroeger in jouw vaders tijd duizenden euro's kostte is nu tientjeswerk op de tweedehands markt en nieuw heb je ze al voor een paar 100 euro. Maar als ik jou was zou ik een leuk tweede Hansje op de kop tikken.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

https://i.ebayimg.com/00/s/NTYyWDEwMDA=/z/kH4AAOSw1UFdLfxl/$_84.JPG

Bij deze scoop krijg er nog nog een toon generator bij ook. Dan heb je meteen alles in huis om de versterker door te kunnen fluiten. Verder is dit een eenvoudige basis scoop waar je waarschijnlijk alles wat je ooit aan een versterker wilt meten zeer goed kunt doen. En deze scoop is ook makkelijk te leren gebruiken. Je kunt de scoop overigens ook gebruiken voor je digitale hobby. Een signaal grafisch weergeven in de tijd is altijd handig. Laatst had ik problemen met een I2C bus. Op de scoop was te zien dat blokgolfjes helemaal geen goede blokjes waren. Veel overshoot en ringing. Er bleek gewoon een afsluitweerstandje niet te deugen. Weerstandje goed gemaakt. Probleem opgelost.

Grote duurdere scoops hebben heel veel mogelijkheden waardoor de leer curve een stuk lastiger is. Ik gebruik zelf de grote Tektronics scoops waar ik veel plugins voor heb. Tot nu toe kan ik daar alles mee. Maar deze scoops zijn voor iemand die begint, niet makkelijk in het gebruik.

Wil je duurder met veel mogelijkheden dan kun je naar de Tektronics 76xx serie scoops kijken

Dit is ook een leuke en goedkope scoop:
Het is ook een echte dual beam en geen dual trace scoop.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

P.S. Let op dat je er probes bij hebt. Meestal horen die bij het model scoop. Het is een belangrijk onderdeel van de scoop.

Op 7 augustus 2019 23:14:24 schreef blackdog:

Oja, doe het wel veilig, je bent zelf verantwoordelijk als je de versterker openschroeft i.v.m. de aanwezige 230V spanning!

I Know, zal nog een weer opzoek gaan naar een scheidingstrafo scheelt toch weer een aantal erachter komen dat 230V pijnlijk is...

Groet, Ronald

Op 8 augustus 2019 00:53:39 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik herhaal deze tip maar even. Als jij zoals je zegt meer met electronica wilt doen is een scoop eigenlijk onontbeerlijk. Als de schoonmaakwerkzaamheden en vervangende relais niet helpen zul je toch iets dieper moeten gaan zoeken. En naast een volt of beter multi-meter is een scoop een belangrijk stuk gereedschap. Heb jij wel eens een timmerman gezien zonder een hamer en een nijptang?

Haha, Zal er nog eens over na denken maar ja heb op dit moment niet zoveel ruimte moet het doen met een klein werkbankje van 120cm en 60cm diep dus het is een beetje behelpen eerst.

Heb ook gezien dat er tegenwoordig hele mooie compacte dingetjes zijn... Zal me er eens in gaan verdiepen!

Zag ook dat er kleine kjastjes zijn die je op de PC moet aansluiten, is dat nog iets?

Groet, Ronald

Een losse tip; maar ik ben als oorzaak van deze klacht wel eens tegen gekomen dat er een bootstrap elco'tje stuk was.

Jammer dat het schema van de eindtrap ontbreekt in de een verder nette manual. Maar het is niet heel veel werk en leerzaam om dat zelf even op te nemen.

Over het betrekken van scopes bij de hobby is al heel veel te vinden maar moeilijk kort iets te zeggen.
Voor audio komt men ook een heel eind met een computer met een gewone geluidskaart en wat geschikte software. De omvang of kosten e.d. zijn het niet, er stond hier op de Co V&A pas wekenlang een gratis vrij luxe scoop. Het is vooral de kennis om de schakelingen en daarmee metingen te begrijpen die men op een of andere manier moet opdoen.
Dat vereist een investering in tijd. Iemand die eerst en vooral een versterker aan de praat wil maken wil die mogelijk niet doen.

Voor audio reparatiewerk waren er overigens ook veel eenvoudiger maar erg praktische generator/meeluisterversterker combinaties. Voor controleren en repareren (dus niet ontwikkelen) vind ik dat zelf ook heel handige apparaten.

Semtexx

Golden Member

Op 8 augustus 2019 09:12:35 schreef PeatyJoe:
[...]

I Know, zal nog een weer opzoek gaan naar een scheidingstrafo scheelt toch weer een aantal erachter komen dat 230V pijnlijk is...

Pas daarmee op bij audio apparatuur. Dan gaat de massa via de signaalbron alsnog lopen. Dat heeft mij al eens een toongenerator gekost :)

Sindsdien blijf ik met de vingers van de primaire kant van de trafo weg. Wat er op de secundaire kant van de trafo van de meeste versterkers staat, overleef je wel.

Op 8 augustus 2019 09:12:35 schreef PeatyJoe:
I Know, zal nog een weer opzoek gaan naar een scheidingstrafo scheelt toch weer een aantal erachter komen dat 230V pijnlijk is...

Die scheidingstrafo helpt alleen als je met 1 vinger eerst de ene 230V en dan de andere 230V leiding aanraakt. Zonder scheidingstrafo heb je dan precies 1x een optater, met scheidingstrafo nul.

Maar als je met je knie perongeluk tegen de ene 230V aan zit en met je vinger aan de andere, dan krijg je toch een optater. Gewoon nooit aan die 230V leidingen komen. Afblijven, klaar.

Voor mensen zoals jij en ik die zelden aan 230V spul zitten, is dat gewoon een prima strategie.

Die servicemanual is gescand door iemand. Ik denk dat de rest van de schemas is overgeslagen door degene die het gescand heeft. Gezien de rest is er al een aantal dingen die over 2 A4tjes verspreid staan (een A3 dus). Het zou kunnen dat het grote schema nog groter was end us nog onhandelbaarder was om onder de scanner te leggen. "mwah laat maar".

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 8 augustus 2019 09:54:39 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

...

Edit: niet goed gelezen.

[Bericht gewijzigd door Twan1983 op donderdag 8 augustus 2019 11:15:08 (96%)

Op 8 augustus 2019 09:52:55 schreef rew:
[...]
Maar als je met je knie perongeluk tegen de ene 230V aan zit en met je vinger aan de andere, dan krijg je toch een optater. Gewoon nooit aan die 230V leidingen komen. Afblijven, klaar.

Voor mensen zoals jij en ik die zelden aan 230V spul zitten, is dat gewoon een prima strategie.

Ja daar heb ik ook al eens ervaring mee gehad haha, die lijkt nog wel pijnlijker dan eentje van gewoon 230V.
Of dat echt zo is laat ik ff in het midden, mocht iemand dat graag even willen testen be my guest! ik sla over deze ronden :p

Groet, Ronald
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Waarschijnlijk heeft deze receiver geen luidspreker-relais. Bij overbelasting wordt het ingangssignaal geknepen.

Mijn ervaring met de 6x5 (VXI) series versterkers is dat de schakelaars vaak enorm vervuild zijn, ik haal de pcb met de schakelaars er meestal uit, reinig die in de ultrasoon en smeer daarna de schakelaars met electrolube, Kontakt 61 zal ook volstaan. De speakerschakelaar krijgt dezelfde behandeling. Een enkele keer is de balanspotmeter rot, een vervanger is niet makkelijk te vinden dus die kun je eventueel doorverbinden. De eindversterker is waarschijnlijk hetzelfde als in een 645 of 655 VXI dus mogelijk kun je wat met het schema van die versterkers.

Verder zitten in in die apparaten vrijwel altijd TK elco’s. Afhankelijk van het type zijn de meeste exemplaren flink terug gelopen in capaciteit, ook de 220 en 330uf exemplaren rond drivers en de eindtrap. De TK “audio grade” elco’s zijn meestal nog wel goed maar die zitten alleen in de topmodellen. De elco’s zijn dus ook het controleren waard.

Heb je alle ingangen al geprobeerd?

Overigens kun je met een scope app op je telefoon ook een hoop. Als je een testtoon kunt afspelen via de speaker, en je telefoon bij de speaker houd, kun je al enigzins zien wat er mis gaat.

Ik heb een versterker gehad die, als ie warm was, nog maar een halve sinus gaf, dit bleek een kapot weerstandje...

Hallo allen,

Bedankt voor jullie advies op dit forum. Het heeft mij verder geholpen in het oplossen van het kraken/poppen van een Harman Kardon HK3480 receiver.

Na een diagnose kwam ik terecht bij een probleem ergens in het rechter kanaal van de vermogens versterker.
Ik probeerde op de transistoren en elcos te tikken in de hoop de slechte component te localiseren. Maar eender waar ik tikte, het geluid kraakte.
Ook las ik op een forum om de transistoren op te warmen en af te koelen maar aangezien ik geen soldeerstation met temperatuuruitlezing heb, had ik schrik om permanente schade aan te richten. Freeze spray had ik ook niet.
Dan kwam ik op het idee om de 8 tranistoren (alle behalve deze op het koellichaam) lichtjes 'achterover' te buigen. Dit loste het probleem op!
Spijtig genoeg heb ik alle 8 transistoren op hetzelfde moment geplooid. Als ik ze terugplooide slaagde ik er niet in om het probleem opnieuw te creëren. Niet meer mogelijk dus om de slechte component te identificeren.
Als het probleem zich terug zou voordoen ga ik gewoon de transistoren één voor één buigen om te kijken welke defect is.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan in de toekomst.

Spijtig genoeg heb ik alle 8 transistoren op hetzelfde moment geplooid. Als ik ze terugplooide slaagde ik er niet in om het probleem opnieuw te creëren.

Eén ding tegelijk. Anders ben je het overzicht kwijt. Zeer waarschijnlijk een soldering slecht. Kan een oude koude las zijn. Dit kun je vaak wel vinden door met een loupe alle solderingen van de geplooide transistoren te bekijken. Haarscheurtjes in de las rondom het draadje kun je dan erg goed vinden.

Het middelste draadje is wat ik bedoel. Kan overigens bij alle geplooide transistoren in meer of mindere mate het geval zijn. Gewoon alle torren even doorsolderen kan je problemen oplossen. Alleen weet je dan niet welke het probleem geval was.