Motorbeveiligingsschakelaar zwembadpomp

Ik heb een zwembadpomp met schakelkast.
In de schakelkast zit een motorbeveiligingsschakelaar (zie foto)

De pomp gaat op gezette tijden automatisch aan voor 4uur, wanneer na ongeveer 3 intervals (aan en na 4u weer uit) deze de volgende keer weer aanslaat, komt het voor, dat deze motorbeveiligingsschakelaar eruit klapt na ong. 3~10 minuten.

Deze installatie was al bij de vorige bewoner aangelegd, deze heeft schijnbaar ooit de pomp vervangen.

Ik heb het vermoeden dat de motorbeveiligingsschakelaar niet op het juiste staat ingesteld (nog op oude pomp).
Maar ik weet niet of aanname ok is, vandaar mijn post. :)

Motorbeveiligingsschakelaar is instelbaar van 4 - 6.3 (zie foto)
Deze staat nu op 4.

Als ik op de specs van de pomp (zie foto) kijk, staat hier bij de I = 5.3A.

Moet ik deze waarde instellen op de motorbeveiligingsschakelaar of is dit te kort door de bocht?
Hoe kom ik te weten hoe ik hem dan wel moet instellen?

En belangrijkste, kan door de evt verkeerde instelling hierop mijn bovenstaande probleem veroorzaken?

Je redeneert precies correct, niet tekort door de bocht dus. Het is echter ook mogelijk dat de thermische beveiliging van de motor nooit daadwerkelijk ingesteld is geweest en vanaf het begin af aan, gewoon minimaal is blijven staan. (maximale bescherming) Zet hem maar op de waarde die op je motor typeplaatje staat. Schakelt hij daarna alsnog uit, dan moet je de werkelijke opgenomen motorstroom controleren. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet, gezien jouw uitvoerige omschrijving van het probleem.

GJ_

Moderator

Als juist instellen niet helpt, treur dan niet: het kan ook nog verkeerd aangesloten zitten.
Eerst even proberen met de juiste instelling, als dat niet werkt even terugkomen en melden. Dan gaan we een stap verder.

Op 8 augustus 2019 10:29:58 schreef herbert116: Schakelt hij daarna alsnog uit, dan moet je de werkelijke opgenomen motorstroom controleren.

Dat is niet de juiste volgende stap. Als de motor meer opneemt is de pomp gewoon stuk. Of is er in ieder geval iets bijzonder vreemds aan de hand. Waarschijnlijker is in dat geval dat bij een vervanging de beveiliging gewoon verkeerd is aangesloten. Dat zou dan dus eerst gecontroleerd moeten worden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 8 augustus 2019 11:39:14 (53%)

Op 8 augustus 2019 11:37:12 schreef GJ_:
[...]Dat is niet de juiste volgende stap. Als de motor meer opneemt is de pomp gewoon stuk. Of is er in ieder geval iets bijzonder vreemds aan de hand. Waarschijnlijker is in dat geval dat bij een vervanging de beveiliging gewoon verkeerd is aangesloten. Dat zou dan dus eerst gecontroleerd moeten worden.

De juiste volgende stap zou m.i. zijn, de stroom controleren maar niet iedereen heeft een stroomtang bij de hand. Uit het verhaal van TS maak ik op dat hij denkt dat de pomp eens is vervangen maar niet de motorbeveiligingsschakelaar. In dat geval ligt het ook niet voor de hand dat er iets verkeerd was aangesloten wat de beveiliging betreft. Dit wordt min of meer bevestigd in het verhaal van TS, namelijk dat het erop lijkt dat de pomp verder gewoon werkt maar soms uitviel - "het komt voor". Dit geeft mij het vermoeden dat de opgenomen stroom wat boven de 4 A ligt maar nog wel beneden nominaal. Feit is wel dat de thermische beveiliging veel lager ingesteld stond dan de nominale motorstroom. Misschien niet de "juiste" maar wel meest logische stap is dan, het thermisch relais eerst op de correcte waarde instellen en daarna opnieuw bezien wat er gebeurd. Zolang er niet is geconstateerd dat de motor meer dan nominaal opneemt, zou ik er ook niet van uitgaan dat de pomp defect is. Hopelijk geeft TS nog even feedback.

Dank voor jullie antwoorden :D

Dan ga ik het eerst proberen door die "juiste" waarde in te stellen. Mijn grootste zorg was meer dat ik niets "kapot" maak, aangezien mijn kennis op dit gebied niet super goed is. (vandaar ook deze post) :)

Dat de pomp een keer vervangen is, weet ik ondertussen zeker aangezien. Ik hier een factuur van heb gevonden van paar jaar terug, terwijl de schakelkast + componenten al vele jaren ouder is.

Ik hou jullie op de hoogte ;) Van het weekend even proberen aangezien ik wel thuis wil zijn. Mocht er iets onverhoopt verkeerd gaan.

Wat ik nu trouwens als "fix" doe, is na 2 intervals zelf die schakelaar af zetten en weer aan, dan blijft het goed gaan. Aangezien alles via een tijdschakelaar werkt en ik niet altijd op die tijden ook thuis ben wanneer hij mogelijk af kan slaan en daardoor dus mijn pomp niet de ingestelde tijd draait.
Dan wordt, denk ik, eea vast ontladen ofzoiets... geen idee

GJ_

Moderator

Op 8 augustus 2019 12:58:44 schreef herbert116: Uit het verhaal van TS maak ik op dat hij denkt dat de pomp eens is vervangen maar niet de motorbeveiligingsschakelaar. In dat geval ligt het ook niet voor de hand dat er iets verkeerd was aangesloten wat de beveiliging betreft.

Wel als de oorspronkelijke pomp een gewone 400V pomp was.
Overigens kan die beveiliging ook gewoon stuk zijn. Niet iets wat iedere dag voorkomt, maar het kan wel. Ook dat is waarschijnlijker dan een pomp die meer dan nominaal opneemt.

Maar laten we er inderdaad maar even van uit gaan dat die instelling gewoon niet klopt.

bedrading niet aangepast kan net zo goed als dat de stroom te licht ingesteld staat. eens op 5,3A instellen en je weet het.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 augustus 2019 14:25:12 schreef AKnarie:
Dank voor jullie antwoorden :D
Ik hou jullie op de hoogte ;) Van het weekend even proberen aangezien ik wel thuis wil zijn. Mocht er iets onverhoopt verkeerd gaan.

Zijn er nog geen testresultaten bekend?

Sorry voor de late reactie...

Maar: Sinds zondag draait alles zonder problemen. Hij is niet meer afgeslagen.

Ik heb hem nu wel op 5A gezet. Die 5.3A was een beetje gokken gezien het ontbreken van streepjes :) Dus dacht probeer ik wel met 5A.

Bedankt voor de hulp!

Op 14 augustus 2019 08:42:00 schreef AKnarie:
Sorry voor de late reactie...

Maar: Sinds zondag draait alles zonder problemen. Hij is niet meer afgeslagen.

Ik heb hem nu wel op 5A gezet. Die 5.3A was een beetje gokken gezien het ontbreken van streepjes :) Dus dacht probeer ik wel met 5A.

Bedankt voor de hulp!

"Gokken" zou ik dat niet noemen. Is meer een kwestie van zo nauwkeurig mogelijk inschatten. Gewoon midden tussen de 5 en de 6 en dan iets daaronder. Zo moeilijk is dat toch niet? Van de andere kant, het is niet zo kritisch. Beter iets beneden nominaal, dan te hoog. Zolang de motor maar blijft draaien.