Op 7 augustus 2019 14:49:07 schreef depeet:
[...]
Zou handig zijn mochten we een foto van het binnenwerk hebben. Er zal allicht een mosfet in zitten om de motor te sturen. Om op mijn voorstel in te gaan zou je dan op de gate een PWM-signaal (als die er is natuurlijk) kunnen oppikken en daarvan contant de duty-cycle monitoren. Extra voordeel is dat je met een controller de leds iets langer kunt laten branden als men vertraagt. Als de dutycycle zeer snel van 75% naar 50% daalt, dan zou je bij die plotse verandering de leds enkel even zien flitsen. Zoals rew al opmerkte moet je met een wagen langer op de rem drukken tot die stilstaat. Een modelwagentje stopt haast meteen.
Ik vind al jullie bijdragen interessant. van de ene snap ik iets meer dan van de ander.
Maar volgens mij wordt het best wel ingewikkelder gemaakt dan het is?
Vergelijk even met een modeltrein of tram: er zit een motortje in dat 0 tot 18 volt krijgt via een transformator die op de rails is aangesloten.
Laten we even pas op de plaats maken en ook niet denken aan die Esu DCC decoder.
Daarmee heb ik jullie onbewust een denkrichting in gestuurd.
Stel even dat het om een analoge bus of tram gaat.
Die krijgt de spanning via rails, aangesloten op een transformator.
Draai ik aan de knop, dan krijgt de motor meer of minder spanning.
Ik had bedacht om de remlichten aan te laten gaan beneden een bepaalde spanning.
Stel even dat ik een simpele schakeling neem met zenerdiodes. Zie bijlage
Nadeel is dat dit te simpel gedacht is want dan branden de remlichten ook bij optrekken, zolang de spanning onder de 3.3 volt blijft.
Een uitbreiding zou dan kunnen zijn om de spanning naar een 555 te sturen en een attiny programmeren. Die kan de twee laatste inputs onthouden en zien of het voltage af- of toeneemt.
Ik denk maar even hardop, met mijn gebrekkige kennis. Dit idee omtoveren naar een schema kunnen jullie volgens mij erg goed?
EDIT:
Kan er iemand een schema en componenten verzinnen die ik aan de motorspanning koppel en anderzijds aan de remlichten.
Zodra de motorspanning omlaag gaat, gaat een poort open en de remlichten aan.
Gaat de inkomende motorspanning weer omhoog, gaat de poort dicht en dus de remlichten uit.
Ik wil er ook een jumper of standenschakelaar op zetten en een directe aansluiting waarmee ik de print koppel aan een functie-uitgang van een esu-decoder. Met programma's zoals iTrain en Koploper kan ik dan semi-automatisch de remlichten getimed aan laten gaan.
Of de volgende oplossing:
2x + plus ingangen en 2x een min Aan de ene koppel ik de draden van de motor, als signaal schakelaar en dus analoog, op de tweede voor optioneel digitaal. en de andere voor massa (bij dcc blauw) en de f draad om als functie te schakelen.
Met diodes er tussen om sluiting naar de motor te voorkomen.
en bij het analoge deel een flinke elco er tussen om de leds langer te laten branden (want de spanning naar de print neemt ook af)
Kortom, ideeen genoeg en jullie tips zijn een beetje verwerkt.
Mocht iemand willen helpen met een schema maken?