Led automatisch aan bij vertragen

Even voor de mensen die kennelijk minder ervaring met schaalmodellen hebben: Sommige dingen schalen "raar".

Als je met een echte auto 100km/u rijdt, en dan stopt met gasgeven dan rolt ie nog honderden meters door.

Als je met een 10x kleinere auto geschaald 100km/u (dus 10km/u) rijdt, en je stopt met gasgeven dan staat ie vrijwel direct stil. Als de "soortelijke massa" een beetje vergelijkbaar is, dan is de echte auto 1000x zwaarder! Dat maakt nogal uit!

Dus langzamer gaan rijden is inderdaad: "minder gas geven".

Analoog kan ook. Eerst de motorspanning filteren zodat je de PWM van de controller er tussenuit haalt (RC=0.5ms wederom) . Dan: een opamp met een weerstand in de terugkoppeling en ene condensator op de negatieve input. RC iets van 1s denk ik. Misschien 0.1s. Als de ingansspanning zakt, gaat de output laag, Dan wil je nog een drempel hebben. Misschien 0.6V van de BE spanning van een tor?

Op 7 augustus 2019 10:12:48 schreef Tidak Ada:
TS zegt 'een klein beetje' van elektronica te begrijpen, waarom dan allemaal adviezen over µC's en programmeren?

Nou, omdat deze TS dus zegt programmeur te zijn. Dan wordt "ingewikkelde schemas bouwen" moeilijker dan "effe een arduino programmatje schrijven".

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 7 augustus 2019 12:56:14 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kun je misschien een condensator via een diode opladen tot de motorspanning en dan met bijv. een opamp motorspanning en condensatorspanning vergelijken? Motorspanning hoger of gelijk aan condensatorspanning > uitgang laag, motorspanning lager dan elcospanning > uitgang hoog. Beetje proefondervindelijk vaststellen welke waarde condensator en evt. ontladingsweerstand nodig zijn voor aanvaardbare ontlaadtijd (= brandtijd remlichten)?

Op 7 augustus 2019 12:54:56 schreef rew:
Nou, omdat deze TS dus zegt programmeur te zijn. Dan wordt "ingewikkelde schemas bouwen" moeilijker dan "effe een arduino programmatje schrijven".

Dan lijkt mijn voorstel om met een 8pin controllertje een PWM-decoder te maken niet zo gek. 5 componentjes en 2 draadjes over de motor is echt het minimum. Indien de LEDs in serie worden gezet, dan kan het zelfs met een weerstand minder. Er zijn ondertussen al LEDs die minder dan 10mA nodig hebben zodat de MCU dit best wel aan kan.

Depeet

Dat bedacht ik ook eerst Hans. Maar ik vermoed dat de motor wordt aangestuurd met een PWM-signaal. Zou zo'n condensator het PWM-signaal naar de motor niet negatief beïnvloeden?

Depeet
Arco

Special Member

Allemaal veel te ingewikkeld. Snelheid meten is genoeg, daaruit kun je simpel opmaken wat er gaande is. (hoef je ook niks over de motor en/of aansturing te weten)
(klein magneetje aan een as met een Hall sensor ertegenover.)

En *als* de motor met pwm en een bridge wordt gestuurd, kun je de led aan laten gaan als beide sturingen actief laag zijn. (motor remt dan)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 7 augustus 2019 13:31:15 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 augustus 2019 13:09:55 schreef depeet:
Dat bedacht ik ook eerst Hans. Maar ik vermoed dat de motor wordt aangestuurd met een PWM-signaal. Zou zo'n condensator het PWM-signaal naar de motor niet negatief beïnvloeden?

Vermoed van niet, er zit immers een diode tussen.
Anders 2 setjes van R en C met verschillende RC-tijden, ieder via een aparte diode laden. De kortste RC-tijd volgt de motorspanning.

[Bericht gewijzigd door Hans60 op woensdag 7 augustus 2019 13:34:45 (17%)

Akkoord Arco, maar dan moet je wel genoeg plaats hebben om een magneetje op een asje te lijmen. Het asje van een modelwagentje is ook niet echt breed en met eventuele tandwieltjes zal er nog minder plaats zijn.
Een magneetje aan een wiel en een Hall-sensor in het chassis zou wel lukken.

Nou, ik denk dat TS al heel wat ideeën heeft gekregen waaruit hij kan kiezen wat hem het best bevalt.

Depeet
Arco

Special Member

Die magneetjes zijn er al heel klein... ;) : https://www.umagnets.com/p/ring-magnet-n50-10mm-od-x-5mm-id-x-2mm-thic…
Deze zijn 10mm, maar ze zijn er al vanaf 2mm diameter met asgat van 0.7mm...
Moet wel een radiale (of multipole) magneet zijn, anders doet 'ie niet veel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

@Arco een bridge is het zeker niet. De autootjes kunnen volgens mij alleen vooruit. Vraag is of wieltje nog kan draaien als er een magneetje aan hangt. Zelfs rond het asje zal moeilijk zijn. De oudere Faller autootjes heb ik open gehad. Deze met DCC nog niet. Of er een condensator over de motor staat, ik vermoed van wel. Bij de locomotieven in alle geval wel en bij de (digitale) slotcars is het een ferrietkraal en een condensator (10n of 100n).

Ik weet niet of het ook met deze decoders gebeurd maar in het slotcar gebeuren circuleert er software om de decoders van niet OEM software te voorzien.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 7 augustus 2019 14:15:55 schreef buckfast_beekeeper:
@Arco een bridge is het zeker niet.

Zou handig zijn mochten we een foto van het binnenwerk hebben. Er zal allicht een mosfet in zitten om de motor te sturen. Om op mijn voorstel in te gaan zou je dan op de gate een PWM-signaal (als die er is natuurlijk) kunnen oppikken en daarvan contant de duty-cycle monitoren. Extra voordeel is dat je met een controller de leds iets langer kunt laten branden als men vertraagt. Als de dutycycle zeer snel van 75% naar 50% daalt, dan zou je bij die plotse verandering de leds enkel even zien flitsen. Zoals rew al opmerkte moet je met een wagen langer op de rem drukken tot die stilstaat. Een modelwagentje stopt haast meteen.

Depeet

Op 7 augustus 2019 14:49:07 schreef depeet:
[...]

Zou handig zijn mochten we een foto van het binnenwerk hebben. Er zal allicht een mosfet in zitten om de motor te sturen. Om op mijn voorstel in te gaan zou je dan op de gate een PWM-signaal (als die er is natuurlijk) kunnen oppikken en daarvan contant de duty-cycle monitoren. Extra voordeel is dat je met een controller de leds iets langer kunt laten branden als men vertraagt. Als de dutycycle zeer snel van 75% naar 50% daalt, dan zou je bij die plotse verandering de leds enkel even zien flitsen. Zoals rew al opmerkte moet je met een wagen langer op de rem drukken tot die stilstaat. Een modelwagentje stopt haast meteen.

Ik vind al jullie bijdragen interessant. van de ene snap ik iets meer dan van de ander.
Maar volgens mij wordt het best wel ingewikkelder gemaakt dan het is?
Vergelijk even met een modeltrein of tram: er zit een motortje in dat 0 tot 18 volt krijgt via een transformator die op de rails is aangesloten.

Laten we even pas op de plaats maken en ook niet denken aan die Esu DCC decoder.
Daarmee heb ik jullie onbewust een denkrichting in gestuurd.

Stel even dat het om een analoge bus of tram gaat.
Die krijgt de spanning via rails, aangesloten op een transformator.
Draai ik aan de knop, dan krijgt de motor meer of minder spanning.

Ik had bedacht om de remlichten aan te laten gaan beneden een bepaalde spanning.
Stel even dat ik een simpele schakeling neem met zenerdiodes. Zie bijlage

Nadeel is dat dit te simpel gedacht is want dan branden de remlichten ook bij optrekken, zolang de spanning onder de 3.3 volt blijft.

Een uitbreiding zou dan kunnen zijn om de spanning naar een 555 te sturen en een attiny programmeren. Die kan de twee laatste inputs onthouden en zien of het voltage af- of toeneemt.

Ik denk maar even hardop, met mijn gebrekkige kennis. Dit idee omtoveren naar een schema kunnen jullie volgens mij erg goed?

EDIT:
Kan er iemand een schema en componenten verzinnen die ik aan de motorspanning koppel en anderzijds aan de remlichten.
Zodra de motorspanning omlaag gaat, gaat een poort open en de remlichten aan.
Gaat de inkomende motorspanning weer omhoog, gaat de poort dicht en dus de remlichten uit.
Ik wil er ook een jumper of standenschakelaar op zetten en een directe aansluiting waarmee ik de print koppel aan een functie-uitgang van een esu-decoder. Met programma's zoals iTrain en Koploper kan ik dan semi-automatisch de remlichten getimed aan laten gaan.

Of de volgende oplossing:
2x + plus ingangen en 2x een min Aan de ene koppel ik de draden van de motor, als signaal schakelaar en dus analoog, op de tweede voor optioneel digitaal. en de andere voor massa (bij dcc blauw) en de f draad om als functie te schakelen.
Met diodes er tussen om sluiting naar de motor te voorkomen.
en bij het analoge deel een flinke elco er tussen om de leds langer te laten branden (want de spanning naar de print neemt ook af)

Kortom, ideeen genoeg en jullie tips zijn een beetje verwerkt.
Mocht iemand willen helpen met een schema maken?

Hier een schema waarmee je kunt experimenteren, de duur van het oplichten van de led is afhankelijk van C1.

LDmicro user.

Op 8 augustus 2019 14:19:01 schreef MrChain:
er zit een motortje in dat 0 tot 18 volt krijgt via een transformator die op de rails is aangesloten.

Nee. Hij krijgt een deel (percentage) van de tijd 18V, de rest van de tijd niets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2019 00:06:55 schreef rew:
[...]Nee. Hij krijgt een deel (percentage) van de tijd 18V, de rest van de tijd niets.

[bijlage]

Hoe bedoel je dat?
Er staat toch constant spanning op de rails?

Anoniem

Op 7 augustus 2019 10:59:35 schreef depeet:
Ik herinner me nog een oud schemaatje uit elektuur (beginjaren 80) voor automatische remlichten in raceautootjes van een racebaan. Moet een van mijn eerste knutselprojecten zijn geweest. Principe was dat zolang je je bediening indrukte er geen licht was. Van zodra je de bediening losliet ontlaadde een elco zich over twee LED's.

Zo'n schakeling stond toen ook in het elektuurboek 300 schakelingen. Door de jaren heen ben ik die oude elektuurboeken kwijtgeraakt. Misschien dat iemand ze hier nog heeft?

Oeioei, een Elektuurontwerp anno 1980. Dat zal dan minstens een Eurokaart zijn met 5 insteekprinten en 25 IC's. :-)

Zelf zou ik eens simpelweg experimenteren met een gevoelige microswitch met een gewichtje aan het scharnierend armpje,eventueel verlengd om de gevoeligheid te verhogen.
Het werkt enkel in 1 richting, en als de auto stilstaat of het remmen houdt op, komt de switch weer in zijn normale ruststand door het inwendige veertje.

Ik krijg geen goed beeld van de situatie. Je hebt het over auto's, maar hoe worden die dan gevoed? Rijden ze op rails? En hoe zit het met die DCC? Wordt het voertuig daadwerkelijk met DCC aangestuurd, of toch met een analoge spanning?

Arco

Special Member

Zelf zou ik eens simpelweg experimenteren met een gevoelige microswitch met een gewichtje aan het scharnierend armpje,eventueel verlengd om de gevoeligheid te verhogen.
Het werkt enkel in 1 richting, en als de auto stilstaat of het remmen houdt op, komt de switch weer in zijn normale ruststand door het inwendige veertje.

Zo'n tilt switch is dan wat handiger. Die heeft dat alles in een buisje van een paar mm... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 augustus 2019 16:56:25 schreef KlaasZ:
Ik krijg geen goed beeld van de situatie. Je hebt het over auto's, maar hoe worden die dan gevoed? Rijden ze op rails? En hoe zit het met die DCC? Wordt het voertuig daadwerkelijk met DCC aangestuurd, of toch met een analoge spanning?

Hallo KlaasZ,
In mijn tussentijdse reacties heb ik gezegd:
- vergeet de dcc even, moet ook analoog werken
- in een vrachtwagen of tram, op rails.

In mijn optiek is het totaal onbelangrijk hoe de tram of auto wordt gevoed.
Waarom wil je dat weten?

Op 12 augustus 2019 16:42:15 schreef grotedikken:
[...]

Oeioei, een Elektuurontwerp anno 1980. Dat zal dan minstens een Eurokaart zijn met 5 insteekprinten en 25 IC's. :-)

Zelf zou ik eens simpelweg experimenteren met een gevoelige microswitch met een gewichtje aan het scharnierend armpje,eventueel verlengd om de gevoeligheid te verhogen.
Het werkt enkel in 1 richting, en als de auto stilstaat of het remmen houdt op, komt de switch weer in zijn normale ruststand door het inwendige veertje.

[bijlage]

Zo'n switch is véél te groot.
Idee is leuk. En hoe toe te passen?

Heb je mijn bovenstaande schakeling al eens geprobeerd ? kun je op een heel klein printje maken als je smd componenten gebruikt, bij mij werkte het prima.
Telkens als de motor vertraagt gaan de leds aan.

Je kunt enkele leds in serie plaatsen als de voedingsspanning voldoende hoog is, als verzekering tegen het achterwaarts rijden (ompoling) zou er in serie met de leds ook een gewone 1N4148 diode moeten zitten.
Het gebruik van low current leds is aanbevolen.
Je zou ook nog de basisweerstand kunnen verhogen naar 4k7 zodat alle mA's naar de leds gaan.

LDmicro user.

Op 12 augustus 2019 18:26:15 schreef MGP:
Heb je mijn bovenstaande schakeling al eens geprobeerd ? kun je op een heel klein printje maken als je smd componenten gebruikt, bij mij werkte het prima.
Telkens als de motor vertraagt gaan de leds aan.

Nog niet geprobeerd maar is nu mijn favoriete schakeling. Klein, analoog, simpel!

Anoniem

Op 12 augustus 2019 17:13:30 schreef Arco:
[...]
Zo'n tilt switch is dan wat handiger. Die heeft dat alles in een buisje van een paar mm... ;)

Maar die gaat dan ook reageren bij het optrekken terwijl de microswitch slechts in één zin werkt.

Op 12 augustus 2019 19:39:13 schreef grotedikken:
[...]
Maar die gaat dan ook reageren bij het optrekken terwijl de microswitch slechts in één zin werkt.

Een grote dikke microswitch is te groot.

En buiten dat, hoe wil je die gebruiken?
In jouw voorbeeld moeten er nog extra mechanische onderdelen gebruikt worden. Wordt veel te ingewikkeld denk ik.

[Bericht gewijzigd door MrChain op maandag 12 augustus 2019 20:04:24 (16%)

Arco

Special Member

Maar die gaat dan ook reageren bij het optrekken

Nee, hoor. Kogeltje erin maakt maar in 1 richting kontakt. Als je er twee onder een hoek kunt plaatsen werkt 't nog nauwkeuriger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 augustus 2019 17:53:16 schreef MrChain:
In mijn optiek is het totaal onbelangrijk hoe de tram of auto wordt gevoed.
Waarom wil je dat weten?

Heel simpel, als je een totaalbeeld hebt van de situatie geeft dat misschien aanknopingspunten voor een oplossing. Maar gaat in dit geval dus niet op.