@ex-fietser:
De kabelboom WAS origineel. Overigens bij alle auto's waar ik ze vervangen heb. Bij mijn scorpio verhard hij en breekt isolatie eraf. Bij renaults is er periode geweest dat de kabels onder spanning stonden bij hard optrekken.
Bij de land rover waar dit over gaat zat de kabelboom met kunstof clips op bellhouse en die waren afgebroken vermoed ik, kabelboom komt dan tussen schutbord en motor met brand als gevolg. Defenders branden helaas vaker af als gevolg van Lucas bekabeling.
Omdat ik nu alles gewoon optimaal wil beveiligen, komt er een pcb zekeringkast in vol met (geschat 30) relais en ca 50 blade fuses en daarop 2x een at90can. Niet helemaal een arduino dus. Ook het custom made kachel (hvac) heeft een eigen controler, net als de besturing van de rest van de auto (vergrendeling, ramen, verlichting, starten, stoppen, sensoren op motor) elke externe verlichting heeft stroombewaking.
Als sturing naar dash en infotainment gebruik ik een lattepanda, draait w10 en daar komt realdash op. Op een 2e scherm draait de navigatie, multimedia, camera's etc, etc.
Ofwel iets meer als arduino. Als schema af is zal ik hier ter review laten zien. Ding is ook zo opgebouwd dat je vitale functies OOK buiten cpu kan doen. Je kunt het dus steeds uitbreiden.
@paul welther:
Met de sensor aan gnd kun je geen short to gnd detecteren (vraag is of dat erg is, gnd is gnd) maar wat als er 12 v op die gnd komt te staan??
Van dat bosch ic kan ik geen datashert vinden