Wat is dit? VDR?

Uit een lenze motorregeling heb ik een print,
met een defecte open gebarsten VDR naar het lijkt.
Echter ik kom niet uit de kleurcode.
De opdruk op de print is R3
In het geval het een VDR zou zijn kom ik nergens iets tegen die band B en C beschrijven.
Misschien lastig op de foto te zien, van bovenaf naar beneden zijn de kleuren: oranje-blauw-geel.
Wie kan mij op weg helpen. Alvast bedankt.

Het zou heel goed een VDR kunnen zijn, in welk geval ik hem zou dimensioneren afhankelijk van de ingangsspanning. Een NTC lijkt gezien er geen buffer-elco's zijn onwaarschijnlijk.
Of hij parrarel of in serie met de voeding staat zou uitsluitsel kunnen geven.

Het is wel bijzonder om een print te zien met daarop drie behuizingen (de CM spoel, blauwe elco en diodes) die ik nog nooit eerder zag :)

Sine

Moderator

Staat hij in serie is het een NTC, staat hij parallel dan is het een VDR.

Dit is echt uit den ouden doosch trouwens. Als je geintjes hebt met deze print, die oranje en bruine ROE tonnetjes willen graag sneuvelen, zeker als ze warm zitten.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 9 augustus 2019 12:17:14 (53%)

Arco

Special Member

Onderste in lijst rechts.

of zijn kleinere broertje:

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 9 augustus 2019 12:27:02 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 augustus 2019 12:22:07 schreef Arco:
Onderste in lijst rechts.

[bijlage]

Vermoed ik ook want blauw als tweede kleur komt niet voor.

Zie ook deze algemene tabel:

https://www.radios-tv.co.uk/vdr-colour-codes/

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Is vergelijkbaar met de S14K230 van Epcos (steekmaat anders). Met de hogere netspanning nu, zou ik een S14K275 kiezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ondertussen ook wat extra huiswerk gedaan.
Hij staat parallel aangesloten op pin 9 en 10. Ik heb het aansluitschema kunnen bemachtigen. Op pin 9 en 10 zit de motor aangesloten.

Zou het zo verraderlijk zijn dat die kleur blauw stiekem eigenlijk groen is :-)

Op 9 augustus 2019 12:15:28 schreef Sine:

Dit is echt uit den ouden doosch trouwens. Als je geintjes hebt met deze print, die oranje en bruine ROE tonnetjes willen graag sneuvelen, zeker als ze warm zitten.

Sine, is het verstandig deze gelijk met nieuwe elco`s te vervangen?

Semtexx

Golden Member

Het zijn er maar 5. Dus ja.

Bovenin die Roedersteins komt soms een heel klein scheurtje, wat met het blote oog niet goed te zien.

Arco

Special Member

Wel grappig. Die 'diodes met oren' zie je niet vaak meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2019 12:46:16 schreef rick_noname:
[...]

Sine, is het verstandig deze gelijk met nieuwe elco`s te vervangen?

Ja inderdaad, en als je toch bezig bent neem dan gelijk dat blauwe dopje ook mee.

70's of 80's spul denk ik. of het een vdr is vraag ik me af, kan ook een ontstoring condensator zijn. er hangt een DC motor op, die vonkt bij de borstels wat radio storing geeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

kan ook een ontstoring condensator zijn.

Gezien de opdruk 'R3' lijkt me dat niet logisch... ;)
Dat soort delaminatie zie je ook meestal alleen bij thermistors...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 augustus 2019 12:46:16 schreef rick_noname:
[...]

Sine, is het verstandig deze gelijk met nieuwe elco`s te vervangen?

Ik heb 7 jaar met ontvangers van een RADAR gewerkt. De spullen waren meer dan 25 jaar oud en dan wou er wel eens een tantaal elco sneuvelen. Uit sympathie ging één van de 2 smoorspoeltjes ook steeds mee naar de eeuwige jachtvelden.
Omdat ik er tegenop zag om telkens weer 25 lange schroeven los en vast te maken verving ik niet alleen een smoorspoel en de kapotte elco, maar verving ik meteen alle 6 tantaaltjes daar ze het na een tijdje het toch begaven.
De ontvangers die ik herstelde werken 9 jaar later nog steeds, terwijl die van mijn collega', waarvan enkel de kapotte condensator en smoorspoel werden vervangen, ondertussen al meerdere keren op de herstelbank belandden met steeds een andere tantaal die de geest gaf.

Het kan dus echt geen kwaad om een beetje extra werk te doen en de elco's ook te vervangen. Vooral wanneer het er maar enkele zijn

Depeet
Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2019 19:32:09 schreef testman:
70's of 80's spul denk ik. of het een vdr is vraag ik me af, kan ook een ontstoring condensator zijn.

Dit is zeker een VDR.

Op 9 augustus 2019 19:18:31 schreef Sine:
Ja inderdaad, en als je toch bezig bent neem dan gelijk dat blauwe dopje ook mee.

Deze elco's kunnen lekker hard hun dakje lanceren...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.