Bauknecht TRA4350 wasdroger vilten ring los.

vergeten

Golden Member

Bauknecht droger TRA4350WS-NL  Service: 8560 435 12000   -   07 9641 502418

Bij de laatste droogaktie vond ik een vilten ring tussen het wasgoed.
Samen met, wat nog het meest lijkt op, bruin "verteerde" stukjes schuimrubber.
Deze vilten ring hoort te zitten tussen de trommel en de behuizing als afdichting ben ik achter gekomen.
Aan de voorkant is deze los gekomen, achterin zou er ook een zitten.

De machine begon te protesteren door om de minuut 20 piepjes te geven, waarna de verwarming stopt.
Waarschijnlijk omdat er warme lucht weglekt, en de droogtemperatuur niet snel genoeg bereikt wordt.

Hij moest zo'n 7x opnieuw gestart worden om toch de was droog te krijgen. :(
Hij is wel oud maar nog helemaal gaaf, in orde en netjes, op dit na dan.

Ik wil bij een schoenmaker de ring weer aan elkaar laten stikken en dan weer in de machine frommelen en vastplakken.

  • Wat moet er allemaal los en is dat te doen?
  • Hoe en waarmee plak ik dat weer vast?
  • Is het raadzaam de achterste viltring ook meteen te bekijken en eventueel te vervangen?
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

achter zit geen viltring bij mijn weten, het is puur afdichting voor de trommel aan de voorzijde, achter zit gewoon een lager. ik zou eens kijken of de trommel niet op andere geleiders loop aan de voorkant, het kunnen wielen zijn welke versleten zijn, waardoor de ring is losgekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Heb inmiddels wat documentatie gevonden, waarschijnlijk niet precies van mijn uitvoering. :(

Ze noemen die viltring een "Gasket drum" 291 0 google translate maakt daar een trommel pakking van.
Er lijken er toch 2 in te zitten, volgens deze tekening.
Daar zie ik ook een paar rollen (012 0) waar je het over had.

Het is geen echte exploded-view waarop je normaal kan zien wat waarin, tegen wat moet.

Wat moet er allemaal los/open en waar begin ik?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dit model heeft er dus wel 2, maar ook wielen, check die eerst maar eens. zijkant eraf halen en zien of die niet versleten zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 augustus 2019 22:45:25 schreef vergeten:
Bij de laatste droogaktie vond ik een vilten ring tussen het wasgoed.
Samen met, wat nog het meest lijkt op, bruin "verteerde" stukjes schuimrubber.

[/list]

dat klopt , tussen de vilten ring en de rand van de voor kant zit vaak een schuimrubber band geplakt , wat lijkt op tochtstrip band uit de doe het zelf zaak , met aan 1 kant een plak laag , zo uit mijn hooft 1.5 a 2 cm breed en 1 cm dik ongeveer .( helemaal zeker weet ik het niet )
die zorgt er voor dat de vilten ring netjes om de rand blijft zitten en aangedrukt word en niet opfrommelt tijdens het draaien

Op 9 augustus 2019 00:04:19 schreef vergeten:

Wat moet er allemaal los/open en waar begin ik?

ik haalde altijd de achterkant los en dan de plaat waar het warmte element aan zit ,
vervolgens kun je zo de trommel er uit pakken .
denk om plastik delen die kunnen door de warmte in de loop der jaren hard geworden zijn en makkelijk afbreken .
en markeer de bedrading goed zodat je weet waar ze weer terug moeten .
en als je toch bezig bent maak dat ding gelijk schoon ( schoepen van de motor en lucht kanalen ) daar willen nog wel eens dikke lagen stof ophopen]
en vergeet niet om bij het terug plaatsen de snaar om de trommel te leggen
heel vervelend als je hem bijna in elkaar hebt en de snaar ziet liggen

[Bericht gewijzigd door klaasy op vrijdag 9 augustus 2019 08:53:39 (11%)

vergeten

Golden Member

Op 9 augustus 2019 08:29:35 schreef klaasy:
[...]
dat klopt , tussen de vilten ring en de rand van de voor kant zit vaak een schuimrubber band geplakt , wat lijkt op tochtstrip band uit de doe het zelf zaak , met aan 1 kant een plak laag , zo uit mijn hooft 1.5 a 2 cm breed en 1 cm dik ongeveer .( helemaal zeker weet ik het niet )
die zorgt er voor dat de vilten ring netjes om de rand blijft zitten en aangedrukt word en niet opfrommelt tijdens het draaien

Dat schuimrubber is nu dus ook verteerd geraakt en verdwenen, het zal er niet voor niets gezeten hebben, hoe los ik dat op wat kan ik ervoor in de plaats plakken, tochtstrip zoals je noemde?
Het wordt wel warm in dat ding!

Misschien is het simpel als de machine open is maar ik vraag het liever alvast vooraf. :)

Ook nog maar even een servicemanual voor de meedenkers/hulpbieders!

Bauknecht TRA4350.pdf

Dank voor alle tips, ik maak zo'n ding niet elke dag open gelukkig.
In het weekeinde ga ik ermee aan de slag.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

het is gewoon een schuimrubber strip , die de vilt ring egaal en gelijk matig licht tegen de trommel houd .
lastiger is de juiste breedte en dikte te vinden .
te dun en de vilt ring ligt te los en kan op frommelen tussen de trommel en de rand .
te dik en de vilt ring word met teveel kracht tegen de trommel geduwd .
ik denk dat je het beste bij een witgoed onderdelen zaak gaat vragen wat er voor nodig is .
ik heb het inderdaad wel eens met tocht strip gedaan 2 naast elkaar om aan de juiste breedte te komen, droger draait na 4 jaar nog steeds
als je slim bent doe je die aan de achterkant gelijk ook .

[Bericht gewijzigd door klaasy op vrijdag 9 augustus 2019 18:22:38 (23%)

Is het de viltband aan achterzijde?? deze zijn los leverbaar... Niet zo prijzig.

Op 9 augustus 2019 18:45:00 schreef smd:
Is het de viltband aan achterzijde?? deze zijn los leverbaar... Niet zo prijzig.

nee tussen de vilt en chassis zit nog een laag schuimrubber om de boel mooi strak te houden
en inderdaad beter de vilt banden te vervangen voor nieuw

vergeten

Golden Member

@smd
Niet zo prijzig zou ik niet willen zeggen :)

En dat is alleen nog maar schuimrubber, bizarre prijs! 2 stuks 102 € :(

En ook nog eens niet exact hetzelfde typenr: 4812 466 68544
https://www.partsnl.nl/afdichting-481246668837-wasdroger

Dit onderdeel was niet geschikt voor mijn machine, volgens de check.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wat is de 12NC code op service plaatje??

maartenbakker

Golden Member

Volgens de startpost 8560 435 12000

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Overheen gelezen, maar rond de 50 Eu inderdaad tegenwoordig. Is al een oudere machine en beide viltbanden zijn uitwisselbaar.

vergeten

Golden Member

Op 11 augustus 2019 18:51:12 schreef smd:
Is al een oudere machine en beide viltbanden zijn uitwisselbaar.

Toch niet in mijn machine, de voorste Viltstrip is 15 mm breed de achterste is 20mm breed.

Allen:

Het openen der machine is best wel eenvoudig, achteraf :)

  • Deksel eraf
  • Achterpaneel eraf
  • Dan nog 2 schroeven los van de achterplaat waarop de trommel draait.

Dan is de trommel (waaromheen de dunne platte snaar zit) er zo uit te pakken.

Man man wat een stofbende vanbinnen (brandgevaar)
Er zit een resettable thermische beveiliging bovenop de kap waaronder het verwarmingselement zit, die is niet aangesloten! :( zit er dus voor jan met de korte......

Er zitten wel 2 op klixon lijkende beveiligings sensors nabij de aansluitingen van het element dus dat is wel OK.

De voorste Viltstrip is 15 mm breed de achterste is 5 mm breder, dus het servicemanual klopt niet daar is het beide hetzelfde artikelnummer!

Ben nu zoekende naar een geschikte tochtstrip/schuim band om het vilt op te plakken.
Dat moet dus breed 15mm zijn en hoog 10 a 12 mm.

Iemand suggesties voor geschikte schuim strip/tochtband?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gamma verkoopt schuimrubber tochtband.2 laagjes is OK. viltband met siliconenspray inspuiten om makkelijker te laten glijden. Stofbende komt door deze viltband die al een tijdje ontbrak of niet aansloot.