Spontaan kapotte ziggo COAX

Kan een stukje coax spontaan stuk?....

het verhaal:
Afgelopen donderdag rond 15:15u kon mijn connectbox van Ziggo kon geen verbinding meer maken. Na contact met ziggo alle standaard handelingen verricht (resetten kabels los ene vast) was de enige optie dat ze me een nieuwe coax kabel gingen opsturen...of ik kon tegen betaling ene monteur laten komen. Uiteraard gekozen voor de kabel, hoewel ik het vreemd vind dat die kabel spontaan stuk kan..

De volgende dag werkte het weer, maar rond 15:15u weer geen verbinding meer. Nu is de locatie van mijn AOP wat apart (oud huis) en lag/hing mijn connectbox net onder het niet geisoleerde platdak. Mijn redenatie die word gewoon te warm en het ding veplaatst en een stuk lager gehangen (zelfs een plankje gemaakt om hem aan de muur te hangen).

De rest van de vrijdag weg geweest en laat thuis gekomen maar zaterdag nog niets. In de kabelbak gezocht en een nog nieuwe orginele ziggo coax gevonden, kabeltje vervangen en het werkt weer.... ik heel verbaast... en sinds die tijd geen problemen meer (inmiddels van Ziggo weer een nieuwe -reserve- kabel ontvangen)

HOE KAN DIE OUDE KABEL KAPOT ZIJN GEGAAN?

Mijn AOP en ook de Connectbox zit dusdanig hoog in de schuur dat ik op een trapje moet staan om erbij te kunnen. Het is dus niet zo dat die kabels bewogen worden ofzo...

Arco

Special Member

Coax kabels gaan niet spontaan kapot. Er zal wel iets anders gaande zijn. (en probleem zal wel weer terugkomen)
Bijvoorbeeld kapot modem, rotte connectoren,...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik denk dat het gewoon de schuld was van de extreme hitte van de week, zeker onder een dak, dat is extra warm dan..Electronica kan dan spontaan uitvallen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Jan klaasen,

Als je een witte connectbox van Ziggo heb en hij wordt te warm dan is de grote led aan de voorkant rood i.p.v. wit.
Het kan zeker aan een kabel liggen maar dan met name de connectoren los contact en je bent je upstream kwijt :( uitzetten maar dan is het een slechte kabel weg doen dus.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

in de wijkkast een versterker die uit is gevallen kan ook, een EV in de volle zon kan dat doen..

echter als je de voeding en de coax hebt losgehad kan de modem herstarten en weer juist werken. heb ook vaker gemerkt bij ziggo internet dat de upload nogal instabiel is, bij een test. vaak een rotte verbinding in de coax naar de modem. met goede kabels is de upload veel stabieler en dat merk je ook met het laden van pagina's en mails met foto's sturen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben benieuwd hoe dit is afgelopen...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Blue Sky

Cableguy

Wazige storing. Je hebt het over een connectbox en ik denk dat je daarmee op de modem doelt. Mijn vermoeden is een rotte coax vanaf de EV waardoor de downstream frequentie die niet helemaal jofel is, als de kabel eraf is geweest gaat hij zoeken naar een beschikbare frequentie en als hij dan een vind heeft hij weer verbinding maar kan ook weer naar de oude frequentie terug gaan na verloop van tijd.

@testman: als de versterker defect is hebben meer mensen er last van dus dat lijkt uitgesloten of de TS moet alleen op een EV zijn aangesloten.

Waar rook is, is stroom
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 augustus 2019 21:49:07 schreef Shiptronic:
Wat is een EV?

In een coaxnetwerk staat EV voor EindVersterker: De versterker die in de straatkast bij de woning zit.

De versterker die een EV z'n signaal levert is een GV : Groepsversterker.

De meeste conventionele coaxnetwerken zijn opgebouwd uit WCs (WijkCentrums), welke via glasvezel gevoed worden. Vanuit daar gaat het naar een GV (groepsversterker) die de individuele straatkasten van signaal voorziet. Vanuit de straatkasten worden de woningen aangesloten.

In de nieuwere netwerken zie je het glas steeds dichterbij de woning komen. Waar voorheen alle 'slimmigheid' (CMTS voor internet, DVB-C systemen enz) in een headend hingen (centrale ruimte) en de hele distributie analoog was (glas/coax) zie je bij de komst van Docsis 3.1 en hoger dat er steeds meer IP gebruikt wordt.

In de nieuwere netwerken gaat men geheel met IP naar een WC of GV en pas daar wordt het een RF signaal. De CMTS is dan niet meer centraal, maar bestaat uit 1 aansturing en lijnkaarten die op een sublokatie staan (ipv in hetzelfde chassis): Edge-QAM / Remote-PHY. Hetzelfde zie je bij DVB-C langzaam gebeuren soms.

Ziggo heeft er ooit eens een blogpost over geschreven:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/nieuwbouw-rec…

Waarom is dit nodig? Betere kwaliteit signaal (betere SNR) zodat hogere modulaties gebruikt kunnen worden (Docsis 3.1 kan tot QAM4096 gebruiken, maar dan heb je wel een goede SNR nodig. In de huidige netwerken met WC/GV/EV ga je dat meestal niet halen, met remote-PHY wel).
Daarnaast worden je segmenten kleiner, waardoor je minder last hebt van overboeking. Waar voorheen een segment rustig 500-1000 woningen kon bedienen is dat bij de hogere behoefte aan bandbreedte niet meer mogelijk. Je moet verder segmenteren en met zo'n oplossing wordt het aantal HP (Homes Passed, de term die gebruikt wordt om de aansluitdichtheid te benoemen) lager, waardoor de beschikbare bandbreedte per huis hoger wordt.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 9 augustus 2019 22:25:02 (11%)

De coax kan zeker stuk, met name het deel wat al lang in de grond ligt, (zonder mantelbuis), dat komt vaak voor.
Maar gaat niet in een keer echt stuk, eerst allerlei wazige storingen

Op 30 juni 2019 12:25:46 schreef Jan klaasen:
...of ik kon tegen betaling ene monteur laten komen.

Ja ja, dan ga je er eerst zelf tijd instoppen en als dan blijkt dat de fout buiten de deur zit dan krijgt de klant een vergoeding van Z. ????

storingen in grond coax komen vaak door vocht, dat kan zich over meters in de mantel zuigen bij een beschadiging, tot op een gegeven moment de demping bij hogere frequenties problemen gaat geven.

hetzelfde van de week nog meermaals gezien, grondkabels waar het vocht uit de mantel drupte, de stalen mantel was al weggerot. uiteindelijk was de kabel geraakt jaren geleden maar nu kwam die beschadiging pas aan bod, als het eenmaal door de aderisolatie heen gevreten is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob007

Yarr, Matey!

Goed/interessant om te lezen!
Mijn overbuurman had nooit storing,
En sinds een week heeft hij last van mij als ik mijn Kenwood TS 480 SAT aan zet op 40.
( dus een legaal signaal in de lucht zet ) TV en WiFi telefoon weg.
Hij heeft nu de opstelling van zijn spullen verandert en moet het nog weer testen.

Maar een spontaan kapot gaan(door veroudering/vocht) van de kabel zou dus wel mogelijk zijn.
Goed om te weten, Goeie INFO bedankt!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Legaal? Ben je dan amateur geworden? Ik dacht dat je nog steeds Piet Piraat was? :-)

als ik mijn Kenwood TS 480 SAT aan zet op 40.
( dus een legaal signaal in de lucht zet ) TV en WiF

GD heeft gelijk. Zonder machtiging is dit niet legaal.

Als jij met 7Mhz de wifi en telefoon dicht drukt zou ik ik toch maar eens gaan kijken naar mijn antenne opstelling, (coax) verbindingen en aarding van mijn installatie. Of ben jij aan het kachelen (= piraten term) met een paar KW ofzo.

Dat is een van de reden dat er examen gedaan moet worden om dit soort problemen te kunnen voorkomen/verhelpen.

Misschien is de nieuwe kabel beter afgeschermd en is er een storing van buiten die er eerst niet was. Bijvoorbeeld doordat een commerciële zender zijn antennes wat heeft bijgericht, of er is een frequentie ietsje opgeschoven.

Het kan trouwens wel dat een kabel spontaan sneuvelt. Ik heb laatst bij mijn ouders storing gezocht in het station van een draadloze koptelefoon. Het bleek dat de kabel van de voedingsadapter een breuk had. Dat ding wordt nooit verplaatst of uit het stopcontact gehaald!

Als jij met 7Mhz de wifi en telefoon dicht drukt zou ik ik toch maar eens gaan kijken naar mijn antenne opstelling, (coax) verbindingen en aarding van mijn installatie. Of ben jij aan het kachelen (= piraten term) met een paar KW ofzo.

Het veroorzaakt misschien een storing op het DSL of kabelsignaal waardoor internet wegvalt. 7 MHz zit wel erg ver weg van wifi...

Ik geloof dat Rob al enige jaren z'n papiertje heeft :)

Als ik m'n balkonantenne (en balkonhek-quasi aarding) op 20m gebruik, zelfs met maar 5w, valt direct mijn eigen modem/wifirouter uit. Op 40 en 80 met 35w geen probleem.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 10 augustus 2019 11:34:10 (61%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Misschien moet Rob007 maar een eigen topic openen over zijn specifieke EMC probleem.

Of een coax zomaar stuk kan gaan is moeilijk te beantwoorden en hangt van veel zaken af.

Als er regen bij kan , al is er maar een klein stukje aan blootgesteld en er is een beschadiging aan de mantel, dan kan er water indringen. Dit vocht zal zich capillair verspreiden over de lengte.
Een eerste gevolg is een demping van het signaal evenredig met de vochtindringing.

Dit maakt de coax onbruikbaar nog voor er ernstige corrosie optreedt.
Verder spreek je van een oud huis en een schuur, muizen knagen nogal graag aan kabels.

Vooral de connectoren zijn verdacht. Aangegoten, zelf geplaatst, of Fconnectoren? Het kleinste koper haartje van de mantel kan intermitterende sluiting veroorzaken door bewegen of zelfs temperatuurverschillen.. En als de centrale geleider van de coax bij een F connector onvoldoende dik is om te spannen, kan je slechte contacten krijgen. Niet elke coax heeft de juiste diameter om in een F connector te gebruiken en coax met soepele kern kan al helemaal niet.

De vraag blijft natuurlijk of je de juiste conclusie getrokken hebt en de 'connectbox' het door de extreme hitte onlangs niet even heeft laten afweten.

Maar er kan vanalles gebeurd zijn. Door de hitte kan de coaxmantel zachter zijn geworden en wat gaan doorhangen of wat uitgezet zijn waardoor de connector anders mechanisch belast is en slecht contact maakt is ook mogelijk..

rob007

Yarr, Matey!

AHOoi
GD je zoekt toch geen problemen he? Want ik vaar met mijn piratenschip zo naar jou toe!
LOL
Nee Nee zoals Ledlover al zegt ik heb inderdaad ik heb wel mijn papiertje hoor,
MAAR neem het me niet kwalijk ik blijf ook nog steeds de piratenbanden leuk vinden!
( ik zou hier nog iets lelijks op zijn Rob piraats over kunnen zeggen maar laat ik dat maar niet doen! ) ;-)
En gelukkig heb ik hier geen probleem want ik weet zelfs voor een nette amateur dat je flinke problemen kunt hebben als het nu NET een beetje fout gaat.

En ik zij ook al, hoe raar is het als mijn overbuurman nooit geen storing had en nu in eens ???
Stopt zijn TV beeld en Wi-Fi er mee als ik op 40meter met minder dan dat ik mag!!! het zendertje aan zet.
MAAR nogmaals ik heb geluk! Mijn buurman wil alles zelf oplossen en heeft zijn modem en alles er rond omheen al verplaatst.
( niet te hard zeggen! ) maar als het goed is heeft hij geen last meer van mij.
DUS…… Rob heeft gelukkig geen probleem!
Ik vergeet te vertellen dat al mijn buren ( EN ikzelf )geen last van mij hebben!
Zij hebben allemaal ook van die rommel staan maar hebben een andere provider
ik denk beter materiaal, of geen slechte kabel!?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Op 10 augustus 2019 20:00:30 schreef rob007:
AHOoi
GD je zoekt toch geen problemen he? Want ik vaar met mijn piratenschip zo naar jou toe!
LOL
VrGr Rob.

Dàt hebben er al meer geprobeerd. :)
Zoals jullie nationale held Piet Hein die in 1629 de oostendenaars eens een lesje ging komen leren.
Maar onze eigenste Oostendse piraat Jacob Besage heeft maar mooi zijn kop deraf geschoten met een welgemikte kanonskogel :-)

ja, dit heeft EMC, in mensentaal gewoon twee apparaten die elkaars nabijheid niet verdragen.
Dat kan aan jouw antenneopstelling liggen, maar ook aan de bekabeling of de modem zelf van de buur. Meestal los je zoiets op door te proberen. De signaalkabel dicht bij de modem enkele malen door een ferrietring halen kan al veel helpen.

Pas toch maar op met je buren,verleden week is hier iemand de keel overgesneden omdat de muziek te luid stond. :-)

Alleen jammer voor de Duinkerkers Oostenders dat meneer Besage in dezelfde strijd ook is gesneuveld.

rob007

Yarr, Matey!

Nu tegenwoordig loop ik hard weg als het dreigend word. ;)
En ik wou het inderdaad oplossen met van die ferriet clamps maar de buurman wou perse eerst de modem enz verleggen.
Ik heb HEEL veel geluk de storing is op deze manier nu verholpen!
( wat dat betreft heb ik ook goeie buren, maar dat is NATUURLIJK wederzijds! )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 30 juni 2019 12:25:46 schreef Jan klaasen:
Kan een stukje coax spontaan stuk?....

" Kan een stukje coax spontaan stuk ? "

Eens vertellen van wat ik zelf meemaakte. Ik vroeg aan men internet provider (tv kabel) om de kabel die aan men gevel ging onder de grond te stoppen. Zogezegd zo gedaan , maar enige (enkele maanden) merk ik plots op dat er werkzaamheden uitgevoerd worden aan men huis gevel ?

Ik ga een praatje maken met die gasten en die vertellen me, dat 200 m verder in de straat 4 a 5 huizen een slecht signaal hadden. Op mijn aansluiting hadden ze een spectrum analyzer eraan hangen en kwamen tot de ontdekking dat er een knik in de coax zat die onder de grond was gestoken. En dan hebben ze later , een deel van de coax afgesloten en die bewuste huizen die eerst wel een zwak signaal hadden plots van een gehele andere kant laten komen omdat men daar een amp had gezet die een grote blok van (nieuwe) Flats voorzag van signaal.

Een knik in een coax daar kan ik me nog iets bij voorstellen , maar een stukje coax wat stuk gaat ? sorry dat nog niet ook al zal ik niet beweren dat het niet waar zou zijn. Maar raar vind ik het wel ja.

Mvg Herman

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 augustus 2019 01:25:56 (35%)