Defect diode herkennen

Hallo,

Ik ben bezig om een acculader te repareren, op de print zijn enkele onderdelen verbrand en enkele elco's opgeblazen. De waarden van deze onderdelen kan ik nog gewoon aflezen, dus kan ik vervangen.

Er is een diode ook kapot gegaan waarvan ik de waarde niet goed meer kan lezen, er staat een '7' dan een '0 of C' dan een '1' en dan een 'P'.

Het lijkt me een zenerdiode omdat de anode aan de aarde ligt, maar er is geen gangbare zenerdiode met de waarde van 7V1 dus zal de waarde wel 701P zijn, als ik daar op zoek kom ik op een zogenaamde 'Current Regulator Diode' die niet erg verkrijgbaar zijn.

Ik heb geen schema van de acculader en kan daar ook niet aankomen, heeft iemand een idee welk type 'zener'diode dit zou kunnen zijn?

Hierbij nog een foto van de defecte diode;

Misschien een merk/type nummer van het apparaat? Misschien heeft iemand. Een schema liggen of zo?

Arco

Special Member

Duidelijke close-up i.p.v. een vergezicht kan helpen. (hier is niks zinvols op te zien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een stukje schema rondom de diode kan misschien ook helpen; als je weet wat het doel ervan is kun je soms deduceren wat een logische waarde zou zijn.

Bij zenerdiodes is de code niet altijd direct de zenerspanning, helaas.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor jullie reacties,

Het is een acculader van Victron type phoenix charger 24/16 daar zijn volgens mij geen schema's van te vinden :?

De originele foto had een hogere resolutie en kon ik dus ver inzoomen, maar doordat het glas van de diode gebroken is kan ik het typenummer slecht lezen.

Ik heb getracht om een schema te maken van de onderdelen rond de zener en heb uiteindelijk een zener van 15V geplaatst en daarna lichte een led aan de voorkant al wel op. Na zaken nagemeten te hebben en een normale diode door een schottky diode te hebben vervangen kon ik zelfs de uitgangsspanning van de lader weer regelen tot rond 19V.

Volgens mij moet er nog een iets lagere zenerdiode waarde geplaatst worden (10V) dan moet ik de volledige uitgangsspanning (24V) weer kunnen halen. Ik heb dus maar meerdere zenerdiode waarden besteld, kijken of deze gaan werken.

Mogelijk dat de originele type een 'BZX79C10' was, daar zit een '7','C' en '1' in ;)

Arco

Special Member

maar doordat het glas van de diode gebroken is kan ik het typenummer slecht lezen.

Wij kunnen helemaal niks zien op die foto... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 12 augustus 2019 20:25:00 schreef Topper:
Mogelijk dat de originele type een 'BZX79C10' was, daar zit een '7','C' en '1' in ;)

De gebruikelijke notatie is 'PH Cxx' of 'PH CxVx'

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2019 20:25:00 schreef Topper:
Mogelijk dat de originele type een 'BZX79C10' was, daar zit een '7','C' en '1' in ;)

Dat dan weer niet want daar staat meestal PH C10 op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."