Veroudering firmware geeft kuren aan Smart tv of niet ....?

Onlangs een F type smarttv van Samsung gerepareerd die rare kuren vertoonde. Eerst twee hele dunne lijntjes verticaal die spontaan ook nu weer verdwenen zijn.... en ook nog niet zijn teruggekomen. Ook heel raar langzaam opstarten eerst een klik van het relais dan weer een en dan pas de LED verlichting aan na 5 seconden dan pas beeld met het logo. Na een firmware fabrieksreset verdwenen deze klachten opeens. Tv start nu meteen op... Ook is er een rare standaard setting veranderd (weeet niet of dit een firmware update is geweest) Kies je deze standaard als beeldsetting, dan zakt de led verlichting naar een lager niveau, bijna het minumum. Schuif je de regelaar iets dan springt het normale niveau opeens weer terug waar ie op stond (eco sensor uit ook gezet maar toch...vreemd). Bij een andere samsung heb ik soms een error exe fout bij verbinden met de webbrowser... gaat alle internet via een externe webserver ofzo van Samsung?? Zoja... hoe veilig is dat eigenlijk (of juist niet ivm privacy)???

*hier heb ik geen app voor nodig

Wat ik wel vind dat de Smart TVs er meer last van hebben dan de niet smart versies...

pa3gws

Golden Member

Dus zo smart zijn ze dus niet. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2019 16:44:13 schreef Bart64:...gaat alle internet via een externe webserver ofzo van Samsung?? Zoja... hoe veilig is dat eigenlijk (of juist niet ivm privacy)???

Dat zou veel verklaren. Een Samsung TV van de buren gaf hier een continue stroom van alles wat er mee gebeurde onversleuteld richting Samsung. Ik had één accespunt zonder wachtwoord en die TV had zichzelf daar ingelogd. Toen ik een keer met wireshark aan het checken wat zich allemaal afspeelde kwam ik daar achter.

pa3gws

Golden Member

Dus de gemiddelde consument heeft er geen idee van wat de smart TV allemaal uitspookt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ook niet. Ik heb geen idee wat wireshark is. Geldt niet alleen voor die smart TV maar ook voor alle android-rommel wat op je smartphone draait.

al die smart toestellen doen dit, er zit een microfoon en camera in die dingen, en de micro staat voor spraakopdrachten constant aan, maar het blijkt van de week wel dat die grote bedrijven dus continu meeluisteren, ter verbetering van hun programma's, nou t zal wel weer. elk half jaar komen er weer nieuwe voorwaarden die je altijd met het openen van een programma ineens krijgt en alleen ok kunt klikken om door te gaan, dus men klikt die meteen weg, maar ergens daar achterin staat vast dat men gegevens verzamelt voor "leerdoeleinden" en verkoop aan derden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De hedendaagse Smart-TV zijn te smart geworden... Je wil dit ding niet toegang geven tot internet. Ook Samsung houd alles bij van statistieken van jou TV, Je TV is calling home every day.

Wil je youtube of netflix, schaf je dan zo een simpel TV boxje aan, hoef je niet eens te registreren. Geen camera, geen micro, en uit is daadwerkelijk uit. Daar kun je ook reclame op blokkeren en je privacy instellen of wissen na elk gebruik.

Je zet er firefox op met uBlock Origin en eventueel Ghostery.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Op 10 augustus 2019 22:23:03 schreef GJ_:
[...]tegenwoordig ethereal.

ethereal?? Wireshark ken ik!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 augustus 2019 21:32:11 schreef ohm pi:
Ik ook niet. Ik heb geen idee wat wireshark is.

Een signaalsnuffelaar, maar dan voor IP paketten..

TS, heel soms raken er bits in een nvram wel eens corrupt. Een fabrieksreset kuist dat, als het slim aangepakt is door de fabrikant op.

Op 10 augustus 2019 22:23:03 schreef GJ_:
[...]tegenwoordig ethereal.

Nee, vroeger was het ethereal, nu is het wireshark. Zelfde team voor zover ik weet en een keer hernoemd, de history staat op hun site.

Volgens mij is alle moderne zooi onderhevig aan "software rot" maand na maand wordt alles trager totdat er niks meer werkt. Gewoon gammele/brakke software. Ik snap niet hoe ze het zo kunnen verprutsen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fzwart

Golden Member

Ik heb alle DNS requests van alles in mijn thuisnetwerk via een Raspberry Pi met Pi-Hole lopen. En dit krijg ik alleen al te zien als ik simpel tv kijk.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2019 23:36:17 schreef henri62:
[...] Nee, vroeger was het ethereal, nu is het wireshark.

Ik wist dat het een keer was omgedoopt. Ik heb nu idd wireshark.

Discussie loopt wel erg breed uit, ik had technische rariteiten van deze nog niet eens zo oude tv die nu weg lijken... het lijken geprogrammeerde fouten net zoals de tv's die na zoveel tijd opeens op zwart gaan.... sony led tv's met dezelfde klachten omdat ze niet goed zouden zijn geupdate... Ik heb nu bijv. ook al 2 Samsung D6200 tv's (46" en 32") met dezelfde uitvalverscshijnselen maar ook een 32D5700 waarvan de Netflix app niet meer wil werken... tv is verder prima. Snap niet waarom ze geen Android op die Samsungs zetten ipv die smart shit hub met die trage webbrowsers...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Ik denk eerder aan omgevallen bitjes in EEPROM's en flashgeheugens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2019 15:13:04 schreef maartenbakker:
Ik denk eerder aan omgevallen bitjes in EEPROM's en flashgeheugens.

Gebeurt dat werkelijk???? Ik ken toch erg veel apparaten met EEPROMS en Flash geheugens die het jaaaaaaaaaaren zonder enig probleem volhouden.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb hier nu een Samsung van 2009 staan die geen zenders meer wilde opslaan of er zenders vergat of bijverzon en zo nu en dan gewoon op zwart gaat zonder functies. Vrij zeker dat dat een EEPROM is die niet meer wil, ga ik binnenkort even checken. Ik heb ook toestellen staan die of een rotte flash of een losse BGA hebben. Heb nog niet de spullen om te testen welk van de twee.

Bij beeldbuistoestellen waren zulke klachten wel wat normaler, door hoogspanningsoverslagjes die toch net even verkeerd vielen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 augustus 2019 15:20:09 schreef GJ_:
[...]Gebeurt dat werkelijk???? Ik ken toch erg veel apparaten met EEPROMS en Flash geheugens die het jaaaaaaaaaaren zonder enig probleem volhouden.

Dat gebeurt werkelijk. Hangt een beetje van het ontwerp af,(hoe dikwijls er geschreven wordt) maar meermaals meegemaakt.

Op 11 augustus 2019 13:07:56 schreef Bart64:
het lijken geprogrammeerde fouten net zoals de tv's die na zoveel tijd opeens op zwart gaan....

Je moet niet vergeten dat een smart TV een client-server gebeuren is: zowel bij de TV als aan de server-kant draait een complex systeem, worden soms updates geïnstalleerd, software configuratie aangepast, voorheen uitgeschakelde features aangezet of andersom, bugs gefixed of juist nieuwe bugs geïntroduceerd, servers misschien op andere hardware overgeheveld, etc etc. Wat gebruiker ziet is het samenspel van dat geheel.

En Samsung heeft een aantal van haar smart TV's draaien op Tizen, of misschien nog wat anders. Minder gangbaar dus waarschijnlijk ook minder getest dan het alom aanwezige Android.

Op 10 augustus 2019 22:47:11 schreef CrossFireX:
De hedendaagse Smart-TV zijn te smart geworden... Je wil dit ding niet toegang geven tot internet. Ook Samsung houd alles bij van statistieken van jou TV, Je TV is calling home every day.

Wil je youtube of netflix, schaf je dan zo een simpel TV boxje aan, hoef je niet eens te registreren. Geen camera, geen micro, en uit is daadwerkelijk uit. Daar kun je ook reclame op blokkeren en je privacy instellen of wissen na elk gebruik.

+1. Enige andere mogelijkheid is fysiek ingrijpen: camera afplakken met tape, (intern) een stekkertje waar microfoon aanhangt lostrekken, geen netwerk kabels inpluggen, en zorgen dat geen open WiFi te vinden is voor de TV. Beeld + geluid aanleveren op een manier waarbij geen retour dataverkeer mogelijk is. Om dat goed te doen moet je anno 2019 aardig paranoïde te werk gaan... :X

Je kunt wel in de software instellingen gaan rommelen, maar die software is gewoon niet te vertrouwen. Dat is intussen al te vaak gebleken. Vergelijkbaar voorbeeld: GPS op je mobiel uitgeschakeld, bel je 112 wordt GPS tijdelijk even ingeschakeld & locatie doorgegeven naar 112. Okee da's meestal wat je wilt, maar toch werd daarmee jouw "GPS uitgeschakeld" genegeerd. Voorbeelden als dit zijn legio. Software anders dan open source software die je er zelf op gezet hebt, is gewoon niet te vertrouwen, PUNT :( (en zelfs die laatste optie is niet 100% waterdicht).

Persoonlijk heb ik een hekel aan het hele 'smart TV' gebeuren. Ik vindt de functie van een beeldscherm, en tijdspanne dat je 'm in gebruik hebt, gewoon té zeer haaks staan op het weggooi karakter van software als Android apps, Netflix & co. Net zoiets als TV met ingebouwde DVD speler: of je gebruikt het niet, of het gaat binnen de kortste keren stuk & daarna is het alleen nog maar bagage. Werkend of niet, in het gunstigste geval zit het niet in de weg. Dat spionage gebeuren maakt het alleen maar nóg erger. Nee dan liever een zelf gekozen doosje extern met een kabel er aan, of een losse module die je er zo uit kunt schuiven.

Ik vind het jammer dat door het softwarematig gebeuren en remote beheer er gemanipuleerd wordt naar de klant om het produkt als obsolete, defect of langzaam of verouderd te doen lijken terwijl het technisch nog jaren mee zou kunnen gaan. Kijk naar de omloop van de smartphone, fysiek nu ook zo gemaakt is zodat je er niets meer aan kunt repareren bijna. Nu de nieuwste tv;s monitors e.a. ook al geen schroeven meer hebben en je bij het openmaken bijna alles kapot trekt en we nog meer weggooi electronica krijgen is het jammer dat we zo nog meer moeilijk te recyclen afval creeren en dat we als klanten maar zijn overgeleverd aan de industrie die de norm bepaalt zolang wij klanten niet meer opletten of een product nog te repareren is of zelfs maar open te maken, maar we alleen maar letten op design en features....
Waarom maken ze zoveeel verschillende type modelnrs elke keer als er een nieuwe model tv uitkomt, bijv. de voedingen van apparaat tv is vaak altijd qua spanningen vaak hetzelfde als van het vorige model, maar dan is net het stekkertje weer anders naar het moederbord of naar het led backlight, of de configuratie van de aders in het stekkertje. Ik heb ook zo oude tablets van Asus de allemaal traag zijn geworden door de firmware. Altijd een foutmelding dat een app 'niet meer reageert' binnen een paar seconden.... en dat werkt ergernis al gauw...bij de gebruiker...
Of bij Apple die bij oude batterijstatus de processor op langzaam zet....( noem maar een paar voorbeelden maar eigenlijk zou dit soort acties aangepakt moeten worden...door consumentenorganistaties. Zoals ook prijsafspraken onlangs van Philips en andere grote electronicaconcerns.

*hier heb ik geen app voor nodig
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2019 22:02:02 schreef RetroTechie:
Persoonlijk heb ik een hekel aan het hele 'smart TV' gebeuren.

Ik heb ook gewoon een grote domme TV. Met een Rpi met HD om hem alsnog slim genoeg te krijgen.

Op 12 augustus 2019 11:52:57 schreef GJ_:
[...]Ik heb ook gewoon een grote domme TV. Met een Rpi met HD om hem alsnog slim genoeg te krijgen.

Mijn idee. Wij hebben een ouder model Samsung LCD "Smart" TV met prima HD beeld maar prehistorische "Smart Software" waar al jaren geen updates meer voor komen. Hangt vrolijk aan de Apple TV waarop mijn apps draaien.

Wat mij betreft wordt de volgende TV bijvvorrbeeld een grote domme 4K OLED monitor waarop ik mijn Apple TV weer aansluit. Zeker als bijvoorbeeld Ziggo haar online TV kijken app voor Apple TV (eens een keer) lanceert, dan is kabel TV (DVB-C) overbodig.

maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2019 11:40:44 schreef Bart64:
Waarom maken ze zoveeel verschillende type modelnrs elke keer als er een nieuwe model tv uitkomt, bijv. de voedingen van apparaat tv is vaak altijd qua spanningen vaak hetzelfde als van het vorige model, maar dan is net het stekkertje weer anders naar het moederbord of naar het led backlight, of de configuratie van de aders in het stekkertje.

Dat is goedkoper. Je kunt beter een uurtje extra het ontwerp aanpassan dan die halve onnodige cent erin laten zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."