onbekende defecte motor start condensator (gegevens bekend)

Beste forumleden,

De kolomboormachine van mijn grootvader is defect geraakt. Deze is best oud, kan een ongeveer 40jaar oud zijn.

Nu was ik er al snel achter dat het ligt aan de condensator en ben ik op zoek naar een vervangend exemplaar hiervoor. De condensator zelf lijkt er heel oud uit.

Bij start begint de motor wat te zoemen. Als ik een kleine draai geef dan start deze direct. Nadat de motor 3 min gedraaid heeft dan is de condensator best wel warm niet heet maar toch best warm.

Gegevens:
Fatung
Electronlytic condenser for motor-starting
MS120F150
150µF120WVAC

Als ik de capaciteit meet (Fluke 179) dan meet een 40µF.

Nu hebben jullie een idee welke ik het beste neem als vervangend exemplaar?

Zie bijlage voor 2 foto's.

maartenbakker

Golden Member

Tatung zal dat wel zijn, mooi om te zien dat wat toen relatief goedkoop spul uit Taiwan moet zijn geweest, toch degelijk genoeg is om 40 jaar en langer mee te gaan. Zuinig op zijn.

Je hebt een motorstartcondensator van 150u nodig. Het vreemde is dat het originele exemplaar maar 120V werkspanning heeft. Zit er een trafo voor ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zit er in de motor een centrifugaalschakelaar of zoiets (tijdrelais kan ook)?
Niet erg gebruikelijk.
Als deze er niet zit dan MOET je een bedrijfscondensator hebben en GEEN startcondenstator.
Neem er een met een werkspanning van een ruime waarde, iets van 350 of 400 (of nog meer) volt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

is die boormachine toevallig geen 100V geweest en had je opa er een autotrafo tussenzitten? een 120V condensator op een 230V net lijkt me erg krap aan, ook bij een centrifugaalschakelaar motor zitten er nog 250V aanloopcondensatoren in.

bij amerikaans spul ( wel voor 240V gemaakt ) kom je wel vaker 285V of 350V bedrijfscondensatoren tegen, dat is niet heel ruim.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien ten overvloede maar mocht je in afwachting van een nieuwe condensator voorlopig (veilig) verder willen boren, dan kun je de motor bij de start, nog beter zonder een slecht werkende condensator 'een handje' helpen.

maartenbakker

Golden Member

@toeternietoe: een 150u elco zal nooit een bedrijfscondensator geweest zijn, dan was ie al lang stuk. De waarde is erg hoog voor een bedrijfscondensator en bovendien zijn zulke elco's niet geschikt om langere tijd hoge stromen te voeren, dan gaan ze koken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Die 120WVAC brengt me bij volgend forumtopic
https://www.wer-weiss-was.de/t/elektrolytkondensator-fuer-motorstart/6…
Zou wel eens over eenzelfde boormachine kunnen gaan als hier
Kan dus een condensator zijn voor een 3f motor in steinmetzschakeling :-)

maartenbakker

Golden Member

Dat speculeert daar iemand inderdaad, het staat gelukkig nergens als feit. Iemand anders zegt daar ook al dat een elco het 'niet zo goed' doet als bedrijfscondensator... En bovendien is de werkspanning bij lange na niet hoog genoeg. Er is dus iets anders aan de hand.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 augustus 2019 02:33:53 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 augustus 2019 13:20:08 schreef Stefferke:
De kolomboormachine van mijn grootvader is defect geraakt.

Heb je een indicatie van het vermogen van de motor in de kolomboor? Dit om in te schatten of 150uF een normale waarde is.

En... er is al naar gehint: Als de condensator voor 120V is, is de motor dat misschien ook? Hoe weet je zeker dat ie hier op de stroom kan?

De normale rekenregel hier is 70uF per kW. 150uF komt dan met ongeveer 3Pk, 2kW overeen.

Maar als jij in Amerika blijkt te wonen is de 70uF per kW regel niet meer geldig. bij 60Hz zal er 20% van af moeten. En ik denk dat je hem moet verviervoudigen omdat ze maar 115V hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Stefferke woont in Belgie, het zou maar zo kunnen dat het een 3 fasemotor is met een steinmetzschakeling en dan op 3x (130)230Volt.
Ook dan is de kondensator niet van de juiste werkspanning....

Jammer dat we niets meer vernemen van Stefferke.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Een foto of tekening van het motorklemmenbord/aansluitschema kan al duidelijk maken of het al dan niet steinmetz is.
Ben ook nog altijd benieuwd wat de W in 120WVAC wil zeggen

@hieronder
OK, dat is me nu ook weeral helder :-)

flash2b

Special Member

En ik vermoed dat Amerikaanse producenten het vervelend vinden om steeds te moeten uitleggen dat 450V/2 = 225V condensatoren NIET voor de europese markt zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

het zou maar zo kunnen dat het een 3 fasemotor is met een steinmetzschakeling en dan op 3x (130)230Volt.
Ook dan is de kondensator niet van de juiste werkspanning....

Als dat een 3f motor 110/220 is hebben we hier een steinmetz in ster ...
... en dan is 120WVAC (Working Voltage :-) ) voor de condensator wel goed

Shiptronic

Overleden

Eerst maar eens een plaatje posten van de motorkenplaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 augustus 2019 13:27:04 schreef anoniem015:
.. en dan is 120WVAC (Working Voltage :-) ) voor de condensator wel goed

D'r zijn mensen die beweren dat de spanning op de condensator in een steinmetz schakeling hoger wordt dan de aangelegde spanning. Ik snap nog niet waarom en hoe, maar ik houd rekening met dat het misschien waar is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Mogelijk gaat dat goed omdat het een aanloopcondensator is, dus steeds kort actief, en oude elco's bovendien vaak zowel een werkspanning als een piekspanning kennen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pamwikkeling

Special Member

@ Rew bij een steinmetz, (dus 3 fazige motor in driehoek en een condensator over een van de spoelen) wordt de spanning over één van de spoelen inderdaad groter dan de aangelegde voedende spanning.

Dit heeft volgens mij (vermoedelijk) te maken met het feit dat bij een ideale "steinmetz condensator" je terug een mooi drie fazig draaiveld krijgt in je motor, met 3 "mooi" over 120° verdeelde spanningen die allen even groot zijn.

Maar heel vaak varieert de mechanische belasting die je motor moet leveren, het gevolg is dat de stroom door de wikkelen mee varieert.
Je ideale "steinmetz condensator" zal dus niet meer correct gekozen zijn. Het gevolg is dat de drie stromen niet meer netjes over 120° verschoven zijn, met als gevolg dat de spanning over de drie wikkelingen ook niet meer gelijk zijn.

(Het is op basis van dit principe dat ik altijd een steinmetz condensator selecteer, de condensator zodanig verkleinen of vergroten totdat de drie spanningen (U1-V1 = 230V, V1-W1 = hoger dan 230V en W1-U1 = lager dan 230V) zo gelijk mogelijk zijn terwijl de motor in belaste toestand draait.

Als condensator gebruikte ik een kastje met een tiental condensatoren die parallel geschakeld konden worden door middel van schakelaars. ( 0.5uF - 1uF - 2uF - 4uF - 8uF - 16uF ...)

--------------------------------------------------------------

Aangaande het probleem dat zich hier stelt met de 120V condensator, dit is meer dan waarschijnlijk een gevolg van de opbouw van de motorwikkelingen.

Indien de HOOFDWIKKELING gevoed wordt met 230V en bestaat uit 2 spoelen in serie, dan is de spanning tussen het serie knooppunt en L1 of de spanning tussen het serie knoop punt en N steeds 115V (dit is immers een eenvoudige weerstandsdeling met twee gelijke weerstanden (lees spoelen).

Indien met aan dit serie knoop punt de STARTWIKKELING (lees centrifugaal schakelaar + start condensator + startwikkeling) verbindt, en de andere zijde van de startwikkeling verbindt met L1 of N dan krijgt met netjes 115 Volt over de startwikkeling en kan een 120V condensator gebruikt worden.
Het voordeel van dit soort schakeling is dat de motor ook gebruikt kan worden op een net van 110V (50Hz) zonder dat de wikkeling of condensator gewijzigd moeten worden. Enkel de 2 spoelen van de HOOFDWIKKELING moeten dan parallel geschakeld worden.

maartenbakker

Golden Member

Dat zou een zeer goede verklaring zijn voor de vermoedelijke afwezigheid van een trafo!

Hoe de kwaliteit van de huidige no-name types is, weet ik niet. Je zou voor de zekerheid ook een 250V type kunnen nemen.

Zowel ebay als aliexpress staan er vol mee als je zoekt op 150MFD motor starting capacitor.

Ik vermoed dat ze er ook wel zijn van de betere merken, maar dat wordt even zoeken en waarschijnlijk duurder. Aangezien het origineel uit Taiwan komt, is het historisch echter niet helemaal onverantwoord om de nieuwe ook in Azië te halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Indien de HOOFDWIKKELING gevoed wordt met 230V en bestaat uit 2 spoelen in serie, dan is de spanning tussen het serie knooppunt en L1 of de spanning tussen het serie knoop punt en N steeds 115V (dit is immers een eenvoudige weerstandsdeling met twee gelijke weerstanden (lees spoelen).

Indien met aan dit serie knoop punt de STARTWIKKELING (lees centrifugaal schakelaar + start condensator + startwikkeling) verbindt, en de andere zijde van de startwikkeling verbindt met L1 of N dan krijgt met netjes 115 Volt over de startwikkeling en kan een 120V condensator gebruikt worden.

Net zoals bij 220V voeding van een 3f motor 110/220V met steinmetz in ster ;-)

Op 11 augustus 2019 18:47:46 schreef pamwikkeling:
Indien met aan dit serie knoop punt de STARTWIKKELING (lees centrifugaal schakelaar + start condensator + startwikkeling) verbindt, en de andere zijde van de startwikkeling verbindt met L1 of N dan krijgt met netjes 115 Volt over de startwikkeling en kan een 120V condensator gebruikt worden.

Geinig! Verder is het zo dat je dan ook nog eens een beter driehoekige excitatie krijgt dan met botweg een condensator tussen de L1 en startwikkeling!

De draairichting moet je bepalen door de startwikkeling ofwel aan de L ofwel aan de N te hangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste,

Bedankt voor jullie talrijke antwoorden veel mensen stellen zich hier wel wat vragen over. Ik was dit weekend in Parijs en iemand heeft mij bezig gehouden dat ik geen tijd had om mijn laptop of tablet vast te nemen. Mijn excuses hiervoor.

Terzake:
Kolomboormachine is hier gekocht geweest. Draait op 220v en er staat geen transformator op.

Aanloop of bedrijfscondensator:
Ook lijkt de motor een standaard 3 fase motor. Dus denk ik niet dat deze een centrifugaal schakelaar of dergelijke heeft. Of kan dit wel? Anders kan ik het eens gaan nameten dat de spanning wegvalt over deze condensator als deze op toeren is.

Ik was ook als eens opzoek geweest naar een condensator bij de lokale electroinca boer. Deze trok nogal rare ogen als ik 150µF uitsprak. Hij toonde mij een 100µF in formaat. Deze was echt wel enorm kwa afmetingen tov deze die ik had. De 150µF zou nog groter zijn.

Verder ben ik bij men grootvader eens gaan rommelen en ik heb daar een andere condensator (deze heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de originele) gevonden met dezelfde karakteristieken. 150µF 120VAC. Deze is van volledig plastic. Zou ik deze er eens durven aanhangen?

Verder eens rond gekeken op Farnell:
https://uk.farnell.com/kemet/150ms22acma1std/cap-150-f-220vac-alu-elec…
PDF: http://www.farnell.com/datasheets/2752610.pdf?_ga=2.128335498.70380284…
Zou deze misschien wat zijn.
Wat mij opvalt is dat deze ook een ventilatie gaatje heeft. Dat heeft deze ook. Maar dat hebben die dikke witte niet.

Verder heb ik ook een foto geüpload van het kenteken plaatje van de motor.

maartenbakker

Golden Member

Die Kemet is wel geschikt.

De oude elco die je nog vond, zal wel gedeformeerd zijn. Dan is een enkele keer de motorstroom erdoorheen jagen al voldoende om hem definitief om zeep te helpen. Ik denk dat je hem kunt proberen te formeren door en 2 kanten op een stroombegrensde gelijkspanning op te zetten. Gelijkgerichte netspanning met een weerstand van 100k in serie ofzo. Eerst een kant op formeren dan de andere kant op formeren.

Maar een nieuwe condensator lijkt me een beter plan.

Het overdrukventiel (vent is hier dus geen ventilatie) zit alleen op elco's. Die grote witte zullen foliecondensatoren zijn. Die zijn droog en hoeven dus ook geen stoom af te blazen als er iets misgaat.

Ik ben wel benieuw naar je metingen. Het lijkt me fysiek onmogelijk dat het een bedrijfscondensator is, dan was hij al lang stuk geweest. Zie ook die Kemet die maar voor enkele honderden uren gebruik gespecificeerd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ben wel zeker dat je een 120VAC condensator hebt, geen elco..

waar rook was, werkt nu iets niet meer