Verzinkboor vraagjes.

Tot op heden gebruikte ik een (grotere) boor om een conisch gat te boren voor de kop van een vijs met verzonken kop. Nu zij iemand laatst tegen mij : je moet daar een "verzinkboor" voor gebruiken. Ah , euh ? ? :? .
Nu heb ik wat zoekwerk gedaan op internet om hierover meer te weten te komen en zo een boor (of boren) aan te schaffen.

Ik heb een setje gevonden van Wurth waarbij op hun site heel duidelijk aangegeven staat voor welke materialen (metalen) je deze kunt gebruiken.
https://eshop.wurth.be/Verzinkboor-EU-HSCo-90-DIN-335-C-VERZINKFR-ASS-…

Dat is bij andere merken spijtig genoeg niet het geval. Daar schrijft men gewoon bijvb : voor metaal maar niet voor welke metalen (alu, staal, ...) . Dat is daarentegen bij Wurth wel heel duidelijk vandaar dat ik daar zeker ben van wat ik aankoop. Mijn eerste vraag : is Wurth een betrouwbaar merk ?

Nu stel ik mij ook nog de vraag waarom er meerdere doormeters zijn (6.3, 8.3, 10.4, 12.4, 16.5, 20.5). Eigenlijk heb je toch maar de grootste nodig lijkt mij ? Je boort toch maar zo diep als je wil. Voor bijvb een M3 een klein beetje en bijvb voor een M8 dieper toch dat kan toch met dezelfde boor? Mijn vraag : wat is het nut/ noodzaak van meerdere boordiameters ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Würth (mit Umlaut!) is zeker een gereputeerd merk; ik veronderstel dat de prijzen navenant zijn.

Voor de weinige keren dat ik dit nodig heb gebruik ik een verzinkfrees uit China; weliswaar moet die veel sneller draaien dan een boor om een "proper" resultaat af te leveren. Wat bij mij dus niet altijd het geval is :(

En inderdaad "one size fits all", nuja, tot en met de halve duim buitendiameter van de frees; meer dan voldoende voor mij, en ook voor uw M3, M8.

NB Würth heeft ook "gewone" winkels, bv. in Boortmeerbeek, op de steenweg Mechelen-Leuven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Hoe groter de boor, hoe groffer de afwerking van de gatranden zullen zijn, dus er is wel verschil.
(een 4mm boutje verzinken met een 20mm boor gaat niet erg nauwkeurig)

Verder hangt het af van of je echt wilt verzinken, of gewoon 'vlak' afwerken.
Bij vlak afwerken kun je een iets grotere boor gebruiken, bij echt verzonken niet. (dan krijg je een veel te groot gat)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 augustus 2019 10:14:33 schreef Danny G:
Tot op heden gebruikte ik een (grotere) boor om een conisch gat te boren voor de kop van een vijs met verzonken kop.

Het verschil tussen een gewone boor en een verzinkboor is de tophoek van de punt. Bij een verzinkboor is die 90 graden en dat is ook de hoek van een verzonken schroefkop.
Bij een gewone boor is de tophoek 120 graden en daar past een schroefkop niet lekker in. Als je een slijpmachine hebt kun je een gewone boor op 90 graden slijpen, dat werkt ook als verzinkboor.

Met een kleine verzinkboor kun je geen groot gat verzinken, dat is duidelijk. Met een grote verzinkboor is het hart van de boor niet puntig genoeg voor kleine gaten.
Als je met de boor van de juiste breedte verzinkt, is het niet direct een ramp als je wat te diep boort, of als je juist dieper wil verzinken. Naast de kop blijft dan geen lelijke rand over van het verzonken gat.
Een verzinkboor heeft dezelfde hoek als een schroef met verzonken kop. Dat is bij gewone boren zeker niet altijd het geval.
Een gewone boor snijdt veel sneller door het materiaal, vooral bij dun plaatwerk is het risico aanwezig dat je het gat volledig uit boort, zeker als de boordiepte begrenzing op de boormachine niet juist is ingesteld, of als geboord wordt met een handboormachine.
Nogal wat redenen om een juiste verzinkboor te gebruiken. WüRTH is volgens mij gereedschap wat ook in garages wordt gebruikt. Soms denk ik wel dat het door Bosch in de handel gebracht wordt.

De verschillende diameters zijn er voor om de kop van een verzonken bout dieper te laten verzinken zonder daarvoor groter te moeten gaan in diameter.

Countersinks for Flat Head Socket Cap Screws.bmp

Bovenstaand plaatje toont een boutkop welke na de schuine kant nog een klein stukje recht / cilindrisch omhoog gaat. Als je dan een verzinkboor hebt welke even groot is als de boutkop kan je zonder toenemende diameter de kop toch diep genoeg verzinken.

Verder mag je er van uit gaan dat alle HSS boren (high speed steel) in de gebruikelijke metalen kunnen boren. De levensduur van het gebruikte HSS metaal kan samenhangen met de prijs maar dat hoeft nog niet eens noodzakelijk te zijn.....
Stel je koopt een topkwaliteit verzinkboor maar verzuimd goed te koelen/smeren dan heb je er ook maar kort plezier van......
Omgekeerd; koop je een goedkoper merk maar gebruik je consequent goede snijolie om je boor te koelen/smeren dan kan je er ook jaren lol van hebben.

Het is dus ook vaak hoe je er zelf mee om gaat.

Henk H.

Golden Member

Als je gaat verzinken geeft smering een netter resultaat (naast dat je boor langer meegaat zoals 240diesel al aangeeft). Staal smeer je met snijolie, aluminium met alcohol.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daarmee heb ik dan ook iets bijgeleerd, dank!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pamwikkeling

Special Member

Volledig akkoord met wat voorgaand gezegd werd.
Als aanvulling, probeer het toerental van je verzinkboor ZO LANGZAAM mogelijk te zetten en goed smeren. Dit komt de levensduur van het boor ten goede.

Denk eraan, een verzink boor kan je zelf niet naslijpen, ik althans niet :-(

Als je veel met inox of zeer taai assenstaal (42CrM04 treksterkte 800-1000 N/mm²) werkt, koop je beste enkele reserve boortjes.
zie onderstaande link op pg 207

https://www.mcb.eu/medias/MCB-Boek-2016-11edruk.pdf?context=bWFzdGVyfH…

Al dank voor de zeer duidelijke uitleg en tips.
Zie nu net dat Würth alleen aan bedrijven levert :( . Nen tegenvaller. Ze hebben zoals big fat mama vermeld ook winkels maar daar ga ik dus niks aan hebben. Toevallig iemand nog een goede tip voor een dergelijke boorset waarmee je dus alle soorten metaal (alu, staal,...) kan behandelen en eventueel, als dat ook nog kan hout er nog bij ?

GJ_

Moderator

Op 12 augustus 2019 10:19:30 schreef big_fat_mama:
Würth (mit Umlaut!) is zeker een gereputeerd merk...

Würth is geen fabrikant maar een handelsonderneming. En de reputatie is niet in ieders geval even vrij van vlekjes.

Dit model met gat vind ik prettig werken voor aluminium, voorbeeld klik

https://cdn.webshopapp.com/shops/23596/files/8577533/486x365x2/kelfort-verzinkboor-2-5-mm.jpg

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zie nu net dat Würth alleen aan bedrijven levert

Desgewenst ga ik daar wel eens langs voor u ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Würth is geen fabrikant maar een handelsonderneming.

Würth is een groot bedrijf. Sommige delen (zoals Würth Elektronik) produceren wel degelijk van alles...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ big_fat_mama : Al dank voor het vriendelijk aanbod maar mogelijk kan iemand anders dit voor mij klaarspelen. Toch nogmaals dank.

Sine

Moderator

Op 12 augustus 2019 11:45:01 schreef Pertinax:
Dit model met gat vind ik prettig werken voor aluminium, voorbeeld klik

[afbeelding]

Klopt, die hebben net wat minder de neiging om te 'happen'

Ik doe zelf al jaren met een setje generieke boortjes a-la China.

Nu gebruik ik die meestal in Alu of kunststof, zelden in staal.

GJ_

Moderator

Op 12 augustus 2019 11:49:51 schreef Arco ...(zoals Würth Elektronik)...

Klopt. Dit is een groep van meerdere onafhankelijk opererende bedrijven die ze hebben opgekocht.

Gezien ze alleen aan bedrijven leveren dacht ik aan deze van Bosch, ervan uitgaande dat Bosch toch wel een degelijk merk is.

https://www.gereedschappelijk.be/bosch-6-delige-set-conische-verzinkbo…

Een goede koop ? De prijs daargelaten.

GJ_

Moderator

Die setjes kosten nou eenmaal rond de 200 euro. Phantom heeft ze wat goedkoper, ook goed, maar nog altijd over de 100 euro voor een hele set.

Om schroefkoppen te verzinken zijn het trouwens prullen, die zie er heel anders uit!!

Dan kun je de kop verzinken in een passend gat, dus met het eerste halve millimetertje recht het materiaal in.

fatbeard

Honourable Member

Verzinkboren zijn er met verschillende tophoeken, omdat er ook boutjes met verschillende kophoeken bestaan. Toegegeven, in onze contreien is het vaak wel 90°, maar voor de volledigheid moest het even gezegd worden.
Meer info op https://en.wikipedia.org/wiki/Countersink

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor eigen gebruik altijd eens afvragen hoeveel je ze gaat gebruiken en of het de hoofdprijs mag kosten. Boor je 1 keer per jaar een gaatje in beton of steen dan is een boorhamer van 'den aldi' vaak al voldoende om jaren prettig te werken. Gebruik je deze dagelijks om meerdere uren te werken, dan is die boormachine waarschijnlijk niet de beste oplossing. Zo is het net voor deze verzinkboren. 215€, dan mogen het er al heel goeie zijn maar ze hoeven mij niet te overleven. Kan je voor de hobby niet net zo goed met deze overweg. Kan je voor 1 doos BOSCH tenslotte tien van deze kopen.

En zoals reeds gezegd, zorg voor goede snijolie of pasta. Je hebt ook speciale olie voor non fero. Ik heb die gebruikt om 8mm te tappen in alu rexroth profielen. Een volledig taplengte en geen probleem.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Kijk ook eens bij HBM (Heb géén aandelen of ander belang)
Die leveren diverse verzinkboren, waaronder het model van Würth.
Ze zijn TiN gecoat, dat is professioneel gezien wat minder, maar voor hobby gebruik voldoende.
Buiten het model van Würth hebben ze ook nog verzinkboren met een centreer punt, die precies in het benodigde gat voor de schroef past (Oh, die had GJ al afgebeeld). Deze zijn verkrijgbaar, zowel in conisch verzonken, als voor cylindrisch verzonken schroeven. Alles op maat voor standaard diameter boutkoppen, ook imbus.
De laatste soort verzinkboren werkt heel prettig, maar is wel veel duurder. Je kunt er ook diep mee verzinken. Bij Würth vele tientallen € per boor!!!

Hier wat links:
Verzinkfreezen

Imbusverzinkfrezen

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 12 augustus 2019 13:55:59 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Volgens die wiki pagina is het voor metrische schroeven altijd 89,9 graden.
Weet iemand waarom het niet precies 90 is?

GJ_

Moderator

Omdat de kop wel 90 graden is sluit die op de buitenrand aan. Om los te komen is er dus een groter koppel nodig. Trilt niet zo snel los dus.

"precies" dezelfde hoek bestaat alleen in theorie, dus zorg je er voor dat de kop zeker niet vast komt te zitten onderaan tegen de draad maar zeker op de buitenrand.

Op 12 augustus 2019 13:38:27 schreef Tidak Ada:
Kijk ook eens bij HBM..

HBM is prima voor hobby en professioneel als het niet dagelijks gebruikt gaat worden.

Vanuit mijn (voormalig) werk als vrachtwagenmonteur en carrosseriebouwer kende ik Würth vooral van de uitstekende PU-kit en bevestigingsmiddelen. Graaibakken voor de monteurs welke worden bijgevuld door vertegenwoordiger, werkte prima.

Komt mijn zoon paar jaar geleden met de mededeling dat hij bij Würth gesolliciteerd heeft in de elektronica-tak. Ik reageerde van "nooit van gehoord" en kon haast niet geloven dat ze ook in elektronica deden. Niets is minder waar en ik heb hier inmiddels een prachtig boek thuis liggen waarvan mijn zoon al véél meer snapt dan ik, die gasten hebben een mooi opleidingstraject want mijn (commerciële) zoon wist nog niet het verschil tussen een serie of parallelle schakeling.

Ik ga verder geen reclame maken voor WE maar mag ik voor de aardigheid eens vragen of er mensen van hier gebruik maken van Würth?

Even googlen levert bijvoorbeeld deze review op van elektor;

https://www.elektormagazine.nl/news/review-wurth-red-expert

Misschien wel interessant voor mensen van hier?