Microschakelaar probleem

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier.
ik heet Jeroen, ben 42 jaar en altijd bezig met de meest uiteenlopende uit de hand gelopen grote projecten.
nu heb ik toch ff een probleem met een micro schakelaar, waar ik stapelgek van word

de micro schakelaar met hevel heeft 3 pootjes. 1 COM en NO en NC

op de COM sluit ik de plus aan vanuit 9 volt
op het ene pootje NC LED nummer 1
op het andere pootje NO: LEd nummer 2

de - gaat rechtstreeks terug naar de bron

de microschakelaar heeft (dacht ik) de functie om te schakelen tussen twee stroomverbruikers (?)
in dit geval de led lampjes

nu zet ik alles aan
LED 1 brand, LED 2 is uit
maar....als ik de hevel indruk, gaat wel LED 2 branden, maar LED 1 BLIJFT branden, maar zwakker

HOE kan dit?

(in de bijlage het aansluitschema)
_

pa3gws

Golden Member

Voor de ledjes moet je ten alle tijden een weerstand zetten.
Anders zijn de leds een kort leven beschoren.
Voor negen volt een weerstand van 560 Ohm bijvoorbeeld.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Voor de ledjes moet je ten alle tijden een weerstand zetten.

Mee eens, maar dat verklaart nog niet waarom LED1 niet uit gaat.

pa3gws

Golden Member

Het enige wat ik kan bedenken is dat de micro switch niet helemaal fris is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Of de hardware-uitwerking komt niet overeen met het schema... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of "blijft branden" moet je anders zien als "blijft aan"..... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

een microswitch met een klein schakelmoment heeft weleens de neiging om dan toch nog contact te blijven houden op NC, schakelaar is dan rot. probeer eens iets van vermogen te schakelen met dat ding, 2A gloeilampje op 12V bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de reacties.
ik ben er achter gekomen dat als de schakeling op NO staat er nog steeds spanning op de NC staat.
het lijkt wel magnetische geleiding
de NO en NC zitten erg dicht op elkaar. ik heb het getest om het plaatje van de NC te demonteren uit de schakelaar. hoe verder ik m van de NO afhoud, hoe minder de voltmeter aangeeft.
nu heb ik een ietwat zwaardere belasting erop gezet met 12 volt, en nu werkt ie wel goed (??)

erg vaag dit, maar het is "opgelost"

ps: uiteraard gebruik ik altijd weerstanden bij gebruik van leds.
in dit geval zijn het 12 volt leds

groet!

Arco

Special Member

het lijkt wel magnetische geleiding

Nee, schakelaar zal gewoon kapot zijn... ;)
Er zit een 'omklap'veertje in wat er wel eens uit wil springen, dan doet 'ie ook niet veel meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leds kunnen bij verdomd weinig stroom al zichtbaar licht geven. Dus een klein beetje niet-geschikt-voor-schakelaars geleidend vet zou zoiets teweeg kunnen brengen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de schakelaar was hagelnieuw. Ook getest met 4 anders (ook nieuw), zelfde probleem.

Sine

Moderator

Dan kan het bijna niet anders dat je dan een probleem met je aansluiting hebt.

Arco

Special Member

Wat ik me voor kan stellen is dat ze (onbedoeld) in serie komen te staan op de een of andere manier...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 12 augustus 2019 16:29:28 (98%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Je kan de schakelaar eens meten met een Ohm-meter, misschien dat je iets bijzonders meet.

Van mijn IKEA 9-ledjes lampen branden ook nog als ze uitstaan (enkelen daarvan) vermoedelijk door geleiding door het plastic van de schakelaar (ze gaan pas uit als ik letterlijk de schakelaar uit elkaar trek, de koperen, stroomvoerende delen waren dan al 2mm uit elkaar).
Maar dat is alleen 's nachts zichtbaar... (Waren mijn leeslampjes boven mijn bed)