Transformator aansluiten

Dag allen,

Ik dacht daarnet een transformator die ik nog had liggen te gebruiken in een klein projectje waar ik mee bezig was, maar kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik niet helemaal zeker ben hoe ik deze moet aansluiten (het is jaren geleden dat ik nog met elektrotechniek en transformatoren bezig ben geweest)...

Op de transformator is een plaatje aangebracht met welke contactpunten je moet aansluiten om een bepaalde spanning te verkrijgen (zie foto). Maar... wat ik niet wist was... is dit dan de primaire die je hierop aansluit, of de secundaire? En waar zitten de andere 2 contacten dan? Want buiten deze rij zijn er nergens echte contacten te vinden.

https://lh3.googleusercontent.com/n5aOYnSgWVf8C04qLxGQge4HmUD5nZHJ0InjxNZ-JWNeppg2DP4BrggmlORG5p3bgiOkXu4evrSwdkwPZLpYUscGnaIw-BZXtcEGGMo3IiVycpqzBuvCHJq84w-moH_kk2HRiOuLHEGo2eSjBP73Tq_iDOvsJiRk5pzzHl7aNpLs2ISMB8IScd2-k4VaER4GIKFwTBC8NELJprkmf9MOOMav4DzZyQsOBLkpi2oUrErZN6XER8pPXL4YVGR9_CJv5EqTOblOnj3EPOT73J7xXW3UcyW1osYpgy1BdHNQydLa6xon9d27IiSlyI3zUxSm7UtVa8Qixqqt-wVagwudQApeeXfedymunO5vv7QNo_6pcSkTouQR5kPK0x1SK8kV7B7_s15TTOmFYFhpXjNwLXLR0mCRYEgMXohzbRFhKujexqv6HiXEInoa5NiuKA5QBeoUF8PmgxPP2vhYrKlvusoFtQmkFFLRyA99t63HOy6_KpoloRqvY1B8f5ZuvPN5gAOnBPoil5TRsm9Rnq3zc1KSVY4jDwa0WjmxOKPjlcMmpKuZC4VfMGYH0SfJyp0uqLlFmkOy7OFM9AWkikBOAK4gqFd6xguc9DtbIIdivJt7FWnT21aKUg4R4u86D64Ydir0jvrN5M2GqtuBGwilOau58a_Heh2WmavrByV39mWyR7df0wxWCv2zE9X2bEI25Fa0VWaH9RIbgbzWPyxSdTB9=w714-h951-no

Ik had nog een tweede transformator gevonden ook, deze zag er al iets logischer uit qua verbinden: aan de ene kant zijn markeringen "120 - 110 - 0- 120 - 110 - 0" gemaakt, aan de andere kant 4 spanningen met bijhorende stromen (of zijn het de transformatieverhoudingen? Hier twijfelde ik over, omdat er een A achter staat...).
Maar bij deze was ik ook niet helemaal zeker hoe deze aangesloten moet worden. Tussen 120 en 0? 120 en de andere 120? of 120 en 110?

Ook een foto van deze trafo: *klik*

Iemand die me in de juiste richting kan wijzen?

Alvast bedankt!

Je eerste transformaotr is een aparte transformator en is blijkbaar ook voor een deel regelbaar. Maak eens een foto van de andere kant of zit daar verder niets? Want ik mis toch de primaire 230V aansluiting

Je tweede transformator kan je aansluiten op 120 en 120 maar 120 en 110 mag ook omdat we 230V hebben.
De transformator heeft 3 uitgangen links is 8V en 0,4A, midden is 20V en 0.8A en de rechter is 30V en 1,8A.

Moet hij niet de "0" met de naastliggende "120" doorverbinden? Ik zie het als twee losse wikkelingen maar dat is maar een gok...

En die andere snap ik niet zo: 2-3 (8,5-14V) en 3-6 (4-8,5V) samen zou logischerwijs hetzelfde moeten zijn als 2-6 (27-30V), maar dat klopt van geen kanten...

[Bericht gewijzigd door r-p op 12 augustus 2019 18:56:45 (39%)]

Op 12 augustus 2019 18:39:04 schreef benleentje:
Je eerste transformaotr is een aparte transformator en is blijkbaar ook voor een deel regelbaar. Maak eens een foto van de andere kant of zit daar verder niets? Want ik mis toch de primaire 230V aansluiting

Welja, dat bracht mij dus ook in de war. Maar neen, er zijn voor de rest geen aansluitpunten voorzien. Wel zitten er op de achterzijde ergens nog 2 druppels solduur op een draadje (zoals links op de foto ook te zien is), maar deze zien er niet uit alsof er contactpennen opzaten.

Ik heb hem niet bij me nu, maar probeer er morgen nog een foto van te maken.

Je tweede transformator kan je aansluiten op 120 en 120 maar 120 en 110 mag ook omdat we 230V hebben.
De transformator heeft 3 uitgangen links is 8V en 0,4A, midden is 20V en 0.8A en de rechter is 30V en 1,8A.

Oké, top! Wat ik wel vreemd vond is dat de stroom hoger wordt naarmate de spanning hoger wordt? Is het gewoonlijk niet omgekeerd?

Op 12 augustus 2019 18:39:04 schreef benleentje:

Het is duidelijk dat de links de netkant is.De draad is veel dunner en de terminalnummering slaat op de rechtse kant.
Als je niet meer gegevens hebt is he veiligst de weerstand tussen de verschillende klemmen te meten en de hoogste waarde op 230V te zetten.
Maar dit lijkt toch een iets speciale transfo te zijn. Vermoedelijk gaan ze de precieze secundaire spanning gaan regelen door met de aftakkingen op de primaire te spelen.
Het zou dus zomaar kunnen dat de primaire niet zomaar de gebruikelijke
110-220-230-240V is, maar enkel 230V is, en dat de aftakkingen dienen om de uitgangsspanning te kunnen regelen.

Het is toch geen grap? Want het typeplaatje lijkt nieuwer dan de transfo.

De opgegeven spanningen lijken me niet logisch overeen te komen.terminal 2 is zelfs niet aangesloten.
En de opgegeven spanningen zijn tussen terminals
3-6 : 4-8.5V wat meer dan het dubbele is en tussen 1-4 :20-21.5V wat nog geen 10% is. Logisch gezien zou bij een andere aftakking op de primaire de verschillen evenredig moeten stijgen op de secundaire.
Want het is toch een gewone ijzer/kopertransfo.

.

Ik ben de dorpsgek, maar die spreekt vaak al lachend de waarheid.

@grotedikken: het is zeker geen grap. Ik denk ook dat de foto een beetje bedrieglijk is. Door dat er een laagje hars (o.i.d.?) over dit stukje van de trafo hangt lijkt het alsof het een heel oude is, maar eigenlijk ziet hij er nog heel nieuw uit. Ik denk niet dat deze al eens eerder gebruikt is (ondanks dat ik hem ook een tijdje geleden gekocht heb. Via een uitverkoop-topic vanop dit forum als ik het me goed herinner trouwens? Was een dochter die de elektronica-verzameling van haar overleden vader verkocht. Hij was fervent radioamateur. Was een hele verzameling van scopes, voedingen, etc.).

Ik heb de indruk dat het niet alleen bij mij vraagtekens doet opduiken, maar ook bij jullie. Dan is het toch niet zuiver door mijn onkunde dat ik er niet aan uit geraakte :p

bjokal

Golden Member

Die eerste trafo is volgens mij van een delta Zierikzee voeding, type weet ik even niet.
Bij dat model voeding moest je de trafo omzetten om een bepaald bereik uitgangsspanning te krijgen.

De waardes op het plaatje zijn de uitgangsspanning aan de uitgang van de voeding, NIET de AC spanning uit de trafo.

Volgens mij hebben we er 1 staan op de vereniging, maar daar kan ik pas donderdag bij.

Mogelijk is er iemand anders die het weet? Die voedingen zaten met z'n tweeën in een 19 inch rek.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Van dat andere plaatje is aansluiting 15 en 16 een wikkeling van 30V bij 1,8A.
Aansluiting 12 en 13 is 20 Volt bij 0,8A.
En 9 en 10 is 8 Volt bij 0,4A.

De primaire is 0 en 120V in serie met de 0 en de 120V.
Wat SA betekend weet ik niet, misschien een aardscherm.

"tijd is relatief"

Op 12 augustus 2019 19:33:12 schreef Opifex:
Oké, top! Wat ik wel vreemd vond is dat de stroom hoger wordt naarmate de spanning hoger wordt? Is het gewoonlijk niet omgekeerd?

Dat wordt vastgelegd door het doel waarvoor die transformator gewikkeld is. Deze transformator is ontworpen voor veel stroom voor de 30V-wikkelingen (belangrijkste spanning) en weinig stroom voor de 8V- en 20V-wikkelingen (hulpspanningen). Spaart weer koper uit.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 12 augustus 2019 22:56:46 schreef Martin V:

De primaire is 0 en 120V in serie met de 0 en de 120V.

Begrijp ik het goed dat ik de binnenste 0V en de 120V ernaast dan moet verbinden met elkaar? (als dat al niet gebeurd is?)

Ja die moet je doorverbinden, het zijn twee aparte wikkelingen.

"tijd is relatief"

Ik heb nog geen fotos van die kant gezien, dus ik werk "blind". Ik zou het niet 100% vertrouwen, dus eerst even nameten:
* Zet de multimeter in OHM stand, de hoogste die je hebt.
* meet tussen 0 en de bijbehorende 120. Je moet nu een waarde krijgen.
* meet tussen diezelfde nul en 1 van de andere 0-120 aansluitingen. De meter moet nu hetzelfde aangeven als wanneer er niets is aangesloten. Meestal "1___"

Als dit gaat zoals ik verwacht is er nog geen doorverbinding, Je moet zoals aangegeven nog een doorverbinding maken. Als er wel al een doorverbinding is en je maakt er nog 1 maar een verkeerde heb je de poppen aan het dansen. Dat wil je niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 augustus 2019 23:16:53 schreef ohm pi:
[...]Dat wordt vastgelegd door het doel waarvoor die transformator gewikkeld is. Deze transformator is ontworpen voor veel stroom voor de 30V-wikkelingen (belangrijkste spanning) en weinig stroom voor de 8V- en 20V-wikkelingen (hulpspanningen). Spaart weer koper uit.

Ohmpi, Leg even uit waarom je dat denkt? De secundaire is helemaal met dezelfde diameter gewikkeld. aan de terminalklemmen zie je dat duidelijk.

Ik ben de dorpsgek, maar die spreekt vaak al lachend de waarheid.
Thevel

Golden Member

De secundaire is helemaal met dezelfde diameter gewikkeld. aan de terminalklemmen zie je dat duidelijk.

De 1,8A wikkeling is toch duidelijk dikker dan de 0,8 wikkeling.

Eindelijk snap ik de trafo.

Eerste entry even buiten beschouwing laten.

Links altijd 2-1, rechts gewoon 3,3,4,4,5,5,6...

Dus door links 1 te pakken ipv 2 krijg je 2V extra. 1-2 is dus 2V.

Als je dan aanneemt dat de R de boel omlaag regelt heb je voor 3 de spanning 16V, voor 4 21.5V, voor 5 27V en voor 6 32V.

De eerste 3-6 die dan op 16V uit zou komen betekent dus dat er wat headroom is. Kennelijk zijn de spanningen allemaal wat hoger dan aangegeven en is er in de tabel al weer wat van afgetrokken.

Ik vermoed dat er een lineaire gestabiliseerde voeding acher zit/gezeten heeft, die dus ook nog een 1.4 piekspanning vermeningvuldiging, 1.4V diode drop en dan nog een 4-7V lineaire regeling werk ruimte heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het heeft wat langer dan een dagje geduurd vooraleer ik wat extra foto's kon maken, om de vertraging goed te maken heb ik er een filmpje van gemaakt zodat alle hoeken perfect kunnen bekeken worden! :)

https://www.youtube.com/watch?v=A4t0DVHwim4