Dag allen,
Ik dacht daarnet een transformator die ik nog had liggen te gebruiken in een klein projectje waar ik mee bezig was, maar kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik niet helemaal zeker ben hoe ik deze moet aansluiten (het is jaren geleden dat ik nog met elektrotechniek en transformatoren bezig ben geweest)...
Op de transformator is een plaatje aangebracht met welke contactpunten je moet aansluiten om een bepaalde spanning te verkrijgen (zie foto). Maar... wat ik niet wist was... is dit dan de primaire die je hierop aansluit, of de secundaire? En waar zitten de andere 2 contacten dan? Want buiten deze rij zijn er nergens echte contacten te vinden.
Ik had nog een tweede transformator gevonden ook, deze zag er al iets logischer uit qua verbinden: aan de ene kant zijn markeringen "120 - 110 - 0- 120 - 110 - 0" gemaakt, aan de andere kant 4 spanningen met bijhorende stromen (of zijn het de transformatieverhoudingen? Hier twijfelde ik over, omdat er een A achter staat...).
Maar bij deze was ik ook niet helemaal zeker hoe deze aangesloten moet worden. Tussen 120 en 0? 120 en de andere 120? of 120 en 110?
Ook een foto van deze trafo: *klik*
Iemand die me in de juiste richting kan wijzen?
Alvast bedankt!