Bosch HBC86K751N/03 magnetron met overspanningsschade

Ik heb hier een Bosch HBC86K751N/03 magnetron met overspanningsschade staan. De schade is veroorzaakt door een losse nul in de meterkast.
Na openen van het apparaat kwam ik deze zichtbare schade tegen. De componenten rondom meten nog normaal, dus hopelijk is de schade beperkt tot de weerstand aan de rand van de print en die dikke schijf, waarschijnlijk een VDR. Weet iemand de waarde van de weerstand en welke VDR daar gemonteerd is?

Groeten, Ron.

VDR is een 275V S10. weerstand zoek ik wel op..

@smd: Dank je.
De weerstand is 4.7 Ohm, daar ben ik al uit.

Dat het een 275V VDR is klopt met mijn idee. Ik had ook even het netfilter achter in het toestel bekeken. In dat filter zit een 320V VDR en die is er zonder schade doorheen gekomen. De 275V VDR op de hoofdprint heeft de klap opgevangen, samen met de printspoortjes er naar toe.

Groeten, Ron.

vergeten

Golden Member

Op 8 augustus 2019 08:38:40 schreef Rontronix:
@smd: Dank je.
De weerstand is 4.7 Ohm, daar ben ik al uit.

Een VDR, die over de voedingsspanning hoort te staan, kan nooit 4,7Ω zijn. Dan knalt hij er meteen uit!
Of je moet 4,7MΩ bedoelen!

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 8 augustus 2019 13:12:41 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten: De grijze weerstand aan de rand van de print is 4,7 Ohm, niet de VDR!

Groeten, Ron.

maartenbakker

Golden Member

Omdat de spanning mogelijk hoger zal zijn geweest dan 320V, is het denk ik raadzaam om de VDR in het netfilter preventief te vervangen. Naast "stukgaan" kunnen die dingen ook "slijten" en dan later voor problemen zorgen of niet meer goed beveiligen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 8 augustus 2019 14:13:53 schreef Rontronix:
@vergeten: De grijze weerstand aan de rand van de print is 4,7 Ohm, niet de VDR!

Groeten, Ron.

Ach zo... klopt beter ja, fout gelezen moet beter opletten 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

met wat geluk is de VDR en printsporen het enige, dan heb je geluk. met de onweersbuien na de afgelopen hete dagen, heb ik diverse overspanning gerelateerde storingen gehad..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 8 augustus 2019 18:33:36 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ron, Net IDD op print gekeken en het was een 4,7 ohm. de VDR type exact is K275 S14.

Na het vervangen van de VDR's op de hoofdprint en in het netfilter, het herstellen van de printspoortjes en het verwijderen van de zwarte aanslag werkt het toestel weer goed.

Groeten, Ron.

Gelukkig dat de VDR alles grotendeels beschermd heeft!!