kabel-booster halfgeleidergids 2001 (elektuur)

Goede morgen, heb een vraag over bovengenoemde schakeling. het zendertje geeft geen signaal op de fm band. bij de meeste zendertjes staat de spoel in serie met de eind transistor. maar hier wordt de spoel gekoppeld met 100p en dan aan de min. kan hier ook niets vinden op het net. is hier nog uitgebreidere info over.

Ik heb die gids niet en weet dus niet waar je het over hebt. Schema of het artikel hier plaatsen is misschien geen slecht idee?

En een fm zender aansluiten op je kabel zowiezo een fout idee. De kabel die je nu hebt is anders dan die er in 1980 was.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 13 augustus 2019 12:16:19 (33%)

rob040

Golden Member

Dit izzum:

Met behulp van deze schakeling is het mogelijk om met een
draagbare radio op de FM-band ook stations te beluisteren
die alleen maar via de kabel uitzenden. Qua eigenschappen
en opbouw lijkt deze ‘kabel-booster’ nog het meest op
een antenneversterker, want zoals te zien gaat hier om een
tweetraps-versterker met twee hoogfrequent-transistoren
van het gangbare type BF199. Alleen wordt de ingang nu
verbonden met de kabel-aansluiting in plaats van met een
antenne, terwijl zich aan de uitgang juist geen coax-aansluiting
bevindt maar een afgestemde kring die als impedantie-
aanpassing fungeert voor een 1/4λ-sprietantenne. Als
de uitgangskring goed wordt afgeregeld (met trimmer C8)
kan het versterkte kabelsignaal dat door de sprietantenne
wordt uitgestraald tot op een meter of drie met een draagbare
ontvanger probleemloos worden opgepikt.
De schakeling kan natuurlijk gewoon op een stukje gaatjesbord
worden opgebouwd, maar omdat hoogfrequentschakelingen
altijd wat kritisch zijn, zullen de prestaties
waarschijnlijk een stuk beter zijn als gebruik wordt
gemaakt van de hier afgebeelde print-layout. Bij het ontwerp
daarvan zijn de essentiële verbindingen heel kort
gehouden en is het als massa fungerende koperoppervlak
juist zo groot mogelijk gemaakt. Condensator C7 kan het
beste rechtstreeks met de aftakking van L1 worden verbonden,
zoals ook te zien is op de foto. De (lucht)spoel
bestaat overigens uit 3 windingen 1 mm CuL, gewonden
om een potlood (diameter ca. 8 mm).
Bij het opbouwen moet men er vooral goed op letten dat
de aansluitdraden van coax-bus K1 naar de print zo kort
mogelijk worden gehouden. Zo wordt voorkomen dat de
schakeling ethersignalen gaat oppikken en mogelijk zelfs
ongewenste oscillatieneigingen gaat vertonen.
De voeding van de kabel-booster kan naar keuze met een
9-V-batterijtje of een kleine gestabiliseerde netvoeding
gebeuren. De stroomopname bedraagt ongeveer 2,5 mA.

Op 13 augustus 2019 11:10:09 schreef fred-loes:
Goede morgen, heb een vraag over bovengenoemde schakeling. het zendertje geeft geen signaal op de fm band. bij de meeste zendertjes staat de spoel in serie met de eind transistor. maar hier wordt de spoel gekoppeld met 100p en dan aan de min. kan hier ook niets vinden op het net. is hier nog uitgebreidere info over.

Het is dan ook geen zender, maar een versterkertje, die het FMsignaal van de kabel wat opkrikt en vervolgens door geeft aan een kleine antenne, waarvan het signaal door de radio wordt opgevangen. Als je radio in de buurt, binnen een paar meter niets ontvangt kan het volgende aan de hand zijn.
De radio staat niet op de FM band
De kabel heeft geen gewoon FM signaal meer
De schakeling werkt niet.
Als je de antenne van de radio met een stukje draad verbind met de aansluiting van de kabel heb je dan wel ontvangst?

Het is dus geen zender in de traditionele zin van het woord, maar een soort 'relaiszender' die het signaal van de kabel versterkt en uitstraalt.
Edit: wat Buzzy zegt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Alvast bedankt voor de ingebrachte info, maar als ik de fm booster niet aan de kabel hang maar wel onder spanning zet, zou ik toch iets moeten merken op de fm radio. vandaar mijn vraag, heeft elektuur ook een aanpassing gemaakt in hun blad.

Nee, er zit geen oscillator in. Als ie niet aan de kabel hangt, en je hebt hem correct gebouwd, dan merk je niks op de radio.

Geen signaal in = geen signaal uit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

- de radio staat op fm
- de kabel heeft geen gewoon fm signaal (weet ik even niet ga ik opzoeken)
- ga er vanuit dat de schakeling werkt
- ga de antenes koppelen (mooie tip had ik nog niet gedaan)

De antwoorden komen snel binnen, kan ik wel een toongenerator koppelen aan de fm booster

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 augustus 2019 20:45:51 (19%)

Nee. Het is een VERSTERKER, geen zender.

Bouw een zender, als je een audiosignaal er in wil stoppen en dat op de radio wil hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Was even op het verkeerde beeld gezet. Het is mij nu wel duidelijk. had destijds het elektuur printje gemaakt en kwam het tegen bij het opruimen. Dus was even aan het spelen geslagen.Allemaal bedankt voor de uitleg.

Waarvoor dienen die twee tegenkoppelnetwerken R2/C2 en R6/C5 en kan de versterking van deze versterkertrappen net zo goed ingesteld worden d.m.v. een emitterweerstand van bijv. 100 Ohm? Dit soort netwerkjes zie ik wel vaker in VHF- en UHF-versterkertrappen in GES.

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 13 augustus 2019 17:03:21 (18%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
blackdog

Golden Member

Hi Dawmast,

Ik denk dat de ontwerper er voor gekozen heeft om het op de gekozen manier te doen die het schema laat zien.
Die twee RC netwerkjes bepalen voor een deel de versterking per trapje.

Het komt er op neer dat hoe hoger de frequentie hoe meer de condensatoren gaan meewerken en het trapje dan steeds meer de 470Ω
tegenkoppel weerstand gaat zien.

Beetje lastig dit uit te rekenen voor mij, te weinig ervaring hiermee, misschien kan één van de HF Goden hier op het Forum,
een spice simulatie laten zien van de gain over een bepaald frequentie gebied?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 13 augustus 2019 17:12:23 schreef blackdog:
Die twee RC netwerkjes bepalen voor een deel de versterking per trapje.

Het komt er op neer dat hoe hoger de frequentie hoe meer de condensatoren gaan meewerken en het trapje dan steeds meer de 470Ω
tegenkoppel weerstand gaat zien.

Ik sim niet, maar idd, boven bepaalde frequenties is de impedantie van de RC keten veel lager dan 10k. De ontwerper bereikt daarmee meer versterking op de FM band dan er onder. De bovengrens wordt oa begrensd door de gebruikte torren en de opbouw.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de 10 K weerstanden (R3, R7 ) zorgen voor de DC instelling.

Bij 100MHz is heel de zaak al extreem laagohmig. Voor de AC versterking te bepalen en de zaak stabiel te houden heb je dus een RF laagohmige tegenkoppeling nodig, die de SDC instelling niet om zeep helpt. Dant doen de andere RC combinaties. zonder slaat het ding bijna zeker aan het oscilleren.

Heeft TS toch nog zijn FM zender; :X

De ingang verbinden met de uitgang is een Franklin oscillator.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Grappig om mijn vraag te volgen op dit forum.
Velen dragen een stukje bij en benaderen het van hun andere kant.
Het geeft mij veel leesplezier.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 augustus 2019 17:02:50 schreef dawmast:
[...] kan de versterking van deze versterkertrappen net zo goed ingesteld worden d.m.v. een emitterweerstand van bijv. 100 Ohm?

Nee. De emitters van de BF199's moeten zo kort mogelijk aan massa komen. Zelfs de lijntjes in het schema zijn, bij wijze van spreken, al te lang. :)

--
Als je het versterkertje afsluit met een 75 ohm weerstand, dus niet met de afgestemde kring met spriet, dan is de versterking over de hele FM-band ongeveer 20 dB.
Wel is de ingangsimpedantie vrij laag, zo'n 25 ohm. Maar vermoedelijk zijn er wel ergere dingen op het kabelnet aangesloten geweest.

Iets anders is aan de hand met de uitgang:
De uitgangsimpedantie is vrij hoog, zo'n 170 ohm.
Een kwartgolf spriet is juist nogal laagohmig, en die afgestemde kring zit hier dan ook heel vreemd.

Het zou logischer zijn de spriet op de aftakking te zetten (omdat de spriet laagohmig gevoed wil worden), en de versterker op de top van de kring aan te sluiten (omdat de versterker hoogohmig belast wil worden).
In de praktijk is dat natuurlijk heel eenvoudig te testen: probeer allebei en kijk welke methode het grootste bereik geeft.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat de emitter van een BF199 zo kort mogelijk met de massa moet komen en emitterweerstanden van 100 Ohm op VHF en UHF uit den boze zijn, heeft uiteraard met de kans op parasitaire oscillaties te maken. Hint, een parasitaire Colpitts oscillator met daarbij een capacitieve spanningsdeler bestaande uit de basis-emitter capaciteit van de BF199 en een strooicapaciteit tussen emitter en de massa.

Is het niet veel beter om deze antennebooster in GBS uit te voeren waarbij het het ingangssignaal vanuit het kabelnet op de emitter aangesloten wordt en de uitgangskring op de collector? Versterkertrappen in GBS zijn gebruikelijk op VHF en UHF. Denk maar aan de VHF-voorversterker tussen antenne en de mengtrap in een FM-superhet.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee. Gebruikelijk is (was) emitter aan massa; daar is de BF199 ook voor bedoeld.

GBS als HF-trap deed je alleen als je torren op geen enkele andere manier nog vooruit te branden waren. Omdat je goedkope torren wilde gebruiken, bijvoorbeeld. In sommige portable radio's zag je het wel.

Zoek voor de grap eens een schema met een GBS-FM-voorversterker in een tuner van ná 1975.
Dus niet in een 'ontwerp-idee' uit een hobbyblad, maar in een echte productietuner, die gewoon voor geld in de handel was.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha,

Ik ben er nog niet helemaal achter wat de bedoeling is van het ontwerp :S
Dus even niet de werking van de versterker want dat zit wel redelijk op de rails.
Gaat het er om dat je een radiootje kan voorzien van signaal afkomstig van de CAI...... moet haast wel.
Nou dan heeft @Ex-fietser de vraag al beantwoord dat gaat niet meer met dat type werken |:( misschien voor 1 meter.
Uit dat versterkertje kan je met 3 kanalen 200uW uitsturen voor -48dB 3e orde IMA.
Er zijn zo'n 40 kanalen in de FM band op het net bij elke verdubbeling van het aantal kanalen halveert het vermogen dat is dus 5 x lager.
Van de 200 uW mag je 40 uW uitsturen daar gaat de koppelfactor van de antenne nog vanaf en een draadje van 72 cm geeft ook een niet al te best rendement.
Dan heb je ook nog te maken met de uitgangskring die moet je over de band draaien de bandbreedte is zeker geen 20 MHz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920 :

Achteraf had ik het wazige verhaaltje waar de TS mee startte helemaal niet begrepen. Ik dacht hij met een goedkope prut zender een signaal in de CAI wilde stoppen om als een soort piraat zijn eigen radio te gaan verspreiden.
Als je dat gaat doen help je dus gelijk alle andere kabel signalen om zeep.

In 1980 gingen er alleen een paar analoge tv zenders (die 's nachts uit gezet werden) over de kabel en werden er een paar radio stations doorgezet. De kabel was verder leeg. Als je daar een zendertje bijzette en je deed het goed was dat niet zo heel erg.

Tegenwoordig verziek je meteen heel erg veel op de kabel die gewoonlijk 24 uur per dag informatie je huis in staat te pompen.

Maar het omgekeerde dus alleen een versterkertje zal niet heel veel kwaad kunnen tenzij de boel slecht gebouwd wordt en het hele spul gaat oscilleren ofzo. Eigenlijk is het beter om het gewoon niet te doen. Wat is er mis om een normale antenne op die radio aan te sluiten en echte ether stations te beluisteren. Of gewoon de radio direct aan te sluiten op je cai aansluiting zoals de bedoeling is?

Geknoei met kabelaansluitingen is eigenlijk altijd een slecht idee.

Shiptronic

Overleden

Het is geen zender maar wel een mega lek voor alles (4G 5G) van buitenaf de kabel op.

Voor de Ziggo wel makkelijk , heb je gelijk Wifi via de Kabel >:)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 14 augustus 2019 23:48:17 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat valt wel mee (hoewel Elektuur-bashen natuurlijk leuk is).

In de FM-band is de doorlaat in de omgekeerde richting ca. −50 dB. Bij 400 MHz is dat −70 dB, en bij hogere frequenties nog minder.
Ik denk dat een gewone tuner niet minder signaal de kabel op blaast.

--

Op 14 augustus 2019 22:40:12 schreef electron920:
Uit dat versterkertje kan je met 3 kanalen 200uW uitsturen voor -48dB 3e orde IMA.

Die zin begrijp ik niet helemaal - waarom maar drie?

Het normale niveau op de kabel per zender schijnt in de orde van −54 dBµV te zijn. Dat is dus 0,5 mV.
Dit versterkertje versterkt 20 dB, zodat het signaal per zender 5 mV wordt.
Stel nu dat je toevallig twintig zenders allemaal in fase hebt. Dan zou het versterkertje dus tijdelijk 100 mV moeten leveren, en dat zonder al te veel vervorming. Zelfs dan heb je nog geen 200 µW, maar 133 µW piek.
100 mV is niet zoveel, dat kan een transistortrapje wel leveren. Een hele volt ook nog wel.

Dat het niet netjes is daaraan dan weer een antenne te knopen is een ander verhaal. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dames en heren, als vraag steller geef ik graag nog even wat duidelijkheid.

Zoals ik al melde kwam ik dit printje tegen tijdens het opruimen en heb daarna zonder het aan de cai kabel te knopen onder spanning gezet en even geluisterd met een draagbare fm radio. op de fm band hoorde ik geen signaal van de kabel booster.

Was even nieuwsgierig of er iets beschreven stond, bv in het lek van elektuur.

Dus er zijn zeker geen verstoringen geweest op de kabel in welke vorm dan ook.

De uitleg van de schakeling is mij duidelijk

En dat was mijn enige vraag.