Bosch Koelkast vriest wel koelt niet

Ik heb afgelopen week een tweedehands Bosch koelkast gekocht via Marktplaats. Na het aansluiten (na 48uur) merk ik dat de koelkast met apart vriesgedeelte (aparte deur) wel vriest maar niet koelt. Het vriesgedeelte geeft een temperatuur van -20, terwijl de koelkast niet lager komt dan 14graden.

Nu merkte ik dat achter de koelkast een soort zwarte substantie (teer) op de grond achterblijft. Al kan ik de oorsprong van deze substantie niet goed achterhalen...

Wat zou een mogelijkheid kunnen zijn dat de koelkast niet juist werkt?

maartenbakker

Golden Member

Bosch/Siemens heeft er nogal een handje van dat doorgerotte pisbakkenstalen leidingen na vervoer of gewoon na verloop van tijd, lek gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat denk ik hier niet maarten, als er maar 1 compressor inzit kan de vriezer dan niet nog wel koud worden..

zit er een fan in? als die niet loopt wordt de koelkast ook niet koud. of een klep naar de vriezer waar de kou voor de koelkast vandaan wordt gehaald? een typenummer of foto van binnen scheelt wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties.

Typenummer is ksv3900nl/02.
Er zit volgens mij geen fan in. Ik snap niet precies wat voor een klep je bedoelt.

Hij kan ook een deel van het koelgas kwijt zijn (de rest volgt dan nog :-) )

met verdampers in serie is en bij te weinig koelvloeistof, wordt het héél koud in vriesvak en blijft het warm in de koeling.

Of de klep functioneert niet meer, onder achterin de koelkast kan een klep zitten, bij normaal gebruik hoort U die soms klikken.
Kan U van tijd tot tijd een klik horen bij de koelkast?

Het kan ook zijn dat het een "kleploze" koelkast is met een verwarmingselement, in dat geval zou de triac die het verwarmings element schakelt stuk kunnen zijn.

P.s. Ik heb het type nummer opgezocht, zit het vriesvak boven het koel gedeelte?
In dit geval kan het ook een derde type zijn, die een klepje tussen het vriesvak en het koelgedeelte opent om het koelvak te koelen.
(Je kan het horen "snorren" als je de stekker er in doet)
Deze klepjes hebben soms kuren, ze kunnen vastvriezen of door een korte onderbreking in de spannings voorziening in de verkeerde stand staan.
Normaal gesproken zou ontdooien helpen tegen een vastgevroren klep, en anders uit zetten en aan zetten, dan word de klep gere-initialiseert.

[Bericht gewijzigd door walkura op dinsdag 13 augustus 2019 17:24:36 (45%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Het vriesgedeelte werkt nog wel en als het koelgedeelte 14 graden wordt werkt het koelgedeelte ook maar niet optimaal. Als de thermostaat naar gelang in en uitschakelt dan heb ik niet het idee dat de combinatie defect is of koelgas lekt want als dat zo zou zijn was het vriesgedeelte ook uitgevallen. Zeker in de zomer waarbij de binnen temperatuur in de omgevingsruimte boven normaal is moet een koel/vries combinatie harder werken en kan de temperatuur in de koelruimte bij vaak open en dicht doen oplopen tot 14 graden omdat de buitentemperatuur veel hoger is. De zwarte substantie die u ziet kan ook overtollig lekwater van de automatische ontdooiing zijn omdat vocht middels een systeem naar een lekbak wordt geleid.

/Als je de deur open doet van het koeldeel, word de achtewand binnenin koud/ijskoud/gewoon 14graden niet koud??
Ik verdenk de klep tussen koel/vries. Als ontdooien of paar keer stekken in/uit doen niet helpt is het om zeep, die klep is niet vervangbaar.

Bedankt voor de uitgebreide reacties. Het gaat inderdaad om een type waarbij het vriesvak boven het koelgedeelte zit.

De koelkast laat achterin boven ijsvorming zien. Dus de achterwand wordt wel koud. Onderin de koelkast is de achterwand uberhaupt niet koud.

Vandaag heb ik de koelkast ontdooid, aan de achterkant stofvrij gemaakt en weer aangesloten. De temperaturen in beide delen is niet anders geworden.

Met betrekking tot de klep, deze zit niet onderin. Ook na het aanzetten is er wel extra geluid, maar niet iets dat ik snorren zou noemen. Ik hoor ook geen klik.

Al probleem aan de verkoper voorgelegd?

Op 13 augustus 2019 20:03:12 schreef Junior90:
Met betrekking tot de klep, deze zit niet onderin. Ook na het aanzetten is er wel extra geluid, maar niet iets dat ik snorren zou noemen. Ik hoor ook geen klik.

Die klep zit in het koelsysteem, kun je ook niet vervangen want anders is het gas van de koelkast. Hmmm ik weet niet wat dat ding gekost heeft maar voorleggen aan de verkoper en de prijs /2 doen. met de koelkast zelf ben je niets meer vrees ik. Meer dan paar keer insteken en hopen dat die klep vanzelf loskomt kun je niet echt

Dit is een 1 systeemkast, zonder klep. vriezer is dan met -20 ook wel krap en kan thermostaat zijn. Indien het vriesgedeelte tegen de -40 komt en koelgedeelte een klein strookje ijs vertoont is er gas te kort en slaat kast nooit af.

Multivibbbrator: Als er een klep in zou zitten, zit deze altijd achterin onderaan, nooit ingeschuimd of op andere locatie!!!